Jumaat, 26 Februari 2010

MAT REMPIT MALAYSIA MESTI MUHASABAH DIRI PUNYA

PERTAMA:



KEDUA:



KETIGA :

SUBHANALLAH, MEREMANG BULU ROMA



***

"KULI" DALAM PKR DAN PAS

"KULI" DALAM PKR DAN PAS

Kuli akui sendiri bahawa beliau ikhlas dan masih setia dengan UMNO. Itulah berita yang termaktub dalam Bernama yang dinukilkan oleh malaysiakini. (sila Klik)

Tidak diketahui kebenaran dakwaan kuli itu, tetapi jika diperhatikan kepada usaha dan sejarah politik beliau terhadap melayu, memang amat terbukti. Bermula dari UMNO, kemudian semangat 46 dan seterusnya kepada UMNO pula, benar-benar membuktikan bahawa beliau amat ikhlas dengan melayu. Ini kerana, UMNO dan semangat 46 adalah parti yang meletakkan melayu sebagai asas perjuangan.

Cumanya, Kuli melihat bahawa UMNO telah mengkhianati melayu kelantan, iaitu tidak memberikan hak royalty. Ekoran keikhlasan kuli dengan melayu kelantan, menyebabkan beliau bersedia berdiri dipentas kerajaan negeri kelantan pimpinan PAS dalam menerangkan keadaan yang sebenar; tentang status minyak di kelantan.

Tindakan itu melahirkan "sakit perut" oleh UMNO; iaitu sokongan UMNO di kelantan semakin hari semakin berkurangan dek kerana wujudnya insan ikhlas dengan melayu bernama Kuli. Lantaran kedengaran banyak cadangan agar Kuli dikenakan berbagai-bagai tindakan disiplin dari parti yang beliau "anuti" itu.

Itu dilemma kuli kini. Apakah dilemma ini merupakan ujian bagi kuli, yang menyebabkan Allah memberi pahala kepadanya? Itu soalan yang agak susah untuk dirungkai.

Sekiranya dilemma ini bersangkut paut dengan islam, sudah pasti Allah menjanjikan pahala dengan ujian sedemikian. Janjian pahala sedemikian telah terbukti menerusi ayat-ayat Al-Quran dan As-Sunnah. Namun begitu, jika dilemma ini berbentuk "kemelayuan", tidak tahu nas dari mana untuk menentukan status pahala terhadap ujian terbabit.

Mungkin dilemma yang dihadapai Kuli ini, kerana beliau adalah manusia yang ikhlas dengan Melayu ketika berada dalam parti khianat seperti UMNO. Bagaimana pula status orang yang khianat pada islam dan keadilan yang duduk dalam parti yang baik seperti PAS dan PKR?

Mungkin ia mudah dirungkai secara teori, tetapi sukar diselesai secara praktikal. Lebih-lebih lagi, "team pengkhianat" menguasai sesuatu parti yang baik.

Sekian

p/s : apakah kini UMNO sudah tidak lagi menjadi parti "agama suku – politik suku"?

Wallahu 'alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Danau Kota
12 Rabiul Awal 1431 – 26 febuari 2010 * 5:59 petang

Khamis, 25 Februari 2010

HENTIKAN EMOSI POLITIK DALAM MENANGANI ISU ROYALTI RAKYAT - GEGAR


KENYATAAN MEDIA OLEH
GERAKAN BERTINDAK KEMBALIKAN ROYALTI RAKYAT (GEGAR)
(25 Februari 2010)

HENTIKAN EMOSI POLITIK DALAM MENANGANI ISU ROYALTI RAKYAT

Sejak akhir-akhir ini, Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) mendapati ramai ahli politik menggunakan pertimbangan politik kepartian semata-mata untuk mengadili isu tuntutan royalti petroleum oleh rakyat dari negeri yang berhak mendapat royalti.

GEGAR amat kesal dengan perkembangan ini dan menggesa pemimpin politik supaya lebih rasional dan mendahulukan kepentingan rakyat dan negara dalam isu melibatkan wang berbilion ringgit ini.

GEGAR menolak pandangan berikut yang amat memalukan, tidak berasas dan berunsur sentimen politik seperti yang disebut oleh Datuk Dr Awang Adek dalam temubual di TV1 pada 22 Feberuari baru-baru ini serta iklan tajaan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia di akhbar bertarikh 21 Februari 2010:

1. Bahawa pemberian royalti kepada Kerajaan Negeri Terengganu selama ini (sejak dari 1978 hingga Mac 2000) adalah sesuatu yang tidak menurut undang-undang kerana Terengganu tidak layak mendapat royalti. Sedangkan premis pemikiran sebegini tidak timbul sama sekali sebelum ini malahan, asas undang-undang dan hak royalti 5% yang digunakan untuk pembayaran royalti kepada Terengganu.

2. Pemberian royalti kepada Sabah dan Sarawak adalah atas kerana sejarah dan hak istimewa semasa menyertai Malaysia pada tahun 1963 dan bukan kerana kelayakan mendapat royalti. Apakah wujud perjanjian dan peruntukan undang-undang mengenai pemberian keistimewaan yang begitu besar dan tanpa had masa sedang negeri lain mesti mengambil kira asas undang-undang? Bagaimana pula dengan perjanjian yang ditandatangani oleh Ketua Menteri Sarawak iaitu Tun Datuk Patinggi Hj. Abdul Rahman Ya’kub yang berasaskan Akta Kemajuan Petroleum 1974?

3. Kerajaan Kelantan tidak berhak kepada bayaran tunai atau royalti tetapi sekadar hang ihsan. Tetapi hakikat sebenar ialah tiada peruntukan undang-undang yang membolehkan pemberian wang ihsan kepada negeri.


GEGAR menganggap kenyataan di atas dibayangi emosi politik semata-mata. Kenyataan ini amat tidak wajar dan berpotensi menimbulkan kekeliruan yang besar, konflik perhubungan Negeri-Persekutuan dan meletakkan negeri pada budibicara kerajaan Persekutuan sepanjang masa walhal ia melibatkan wang berbilion ringgit dan kepentingan rakyat jelata.
Hakikatnya, pada tahun lalu PETRONAS telah membayar RM6.2 bilion dalam bentuk bayaran tunai dengan RM3 bilion kepada Terengganu, RM2.3 bilion kepada Sarawak dan RM0.9 bilion kepada Sabah. Bolehkah bayaran semahal ini terletak pada budibicara sahaja. Dan, bolehkah ia dibuat atas dasar simpati kerana petroleum hanya ditemui di kawasan luar pesisir tiga batu nautika.
Justeru, GEGAR menggesa Kerajaan Persekutuan berpegang kepada peruntukan undang-undang dan perjanjian yang bertunjangkan undang-undang dalam membayar royalti petroleum. Oleh itu, GEGAR ingin menegaskan empat perkara berikut:


1. Akta Kemajuan Petroleum 1974, dan 13 perjanjian dengan negeri-negeri mahupun 13 Geran Penyerahan Hak tidak menyatakan sama sekali sebarang sekatan hak setiap negeri untuk menerima bayaran tunai bagi pengeluaran petroleum di luar pantainya berdasar kepada jarak dari pantai.

2. Seksyen 13 (1) Akta Darurat Kuasa-kuasa Perlu 79 telah pun memansuhkan penggunaaan pemakaian ordinan darurat kuasa-kuasa perlu 1969 dan oleh itu ordinan tersebut adalah tidak relevan.

3. Memetik handsard Parlimen Malaysia bertarikh 12 November 1975, Tun Razak, Perdana Menteri ketika itu telah menyatakan bahawa negeri akan menerima lima peratus daripada nilai petroleum yang ditemui atau dikeluarkan daripada negeri-negeri sama ada di dalam atau di luar perairan negeri.

4. Dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia, Akta Interpretasi, Akta Prosedur Kewangan dan juga Akta Kemajuan Petroleum, istilah negeri adalah merujuk pada kerajaan negeri dan bukan agensi yang ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan yang beroperasi di negeri. Oleh itu, pembayaran kepada negeri bermaksud kepada kerajaan negeri.


Ringkasnya GEGAR menyeru semua pemimpin politik tanpa mengira kerajaan atau pembangkang supaya menghentikan polemik ini dan mempermain-mainkan minda rakyat umum dengan memutar belit fakta dengan niat yang tidak jujur.

Sebaliknya, GEGAR menyeru pemimpin politik supaya berjiwa besar, bersikap amanah dan jujur untuk menerima fakta dan kebenaran demi kepentingan rakyat Malaysia tanpa mengira kumpulan politik, wilayah, negeri kaum dan agama.

Kebenaran tetap akan terserlah dan kebathilan akan tetap lenyap dan hancur. Pemimpin hendaklah menjadi contoh dalam berpegang kepada kebenaran, menunai janji dan amanah kerana ia adalah tuntutan agama dan syarat kepada iman kepada Allah.

GEGAR sekali lagi mendesak kerajaan Persekutuan menunaikan amanah perjanjian yang telah dipersetujui berasaskan Akta Kemajuan Petroleum 1974 yang mengkhendaki pembayaran wang tunai (atau istilah popular royalty) kepada kerajaan negeri untuk kepentingan rakyat jelata. Tidak ada langsung justifikasi dari aspek undang-undang untuk menidakkan pembayaran wang tunai 5% kepada negeri.


Yang benar,

Dr Abdul Halim Bin Yusof
Mohamad Fauzi Bin Abu Samah

Pengerusi Bersama
Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat

Kota Bharu
25 Februari 2010

ULAMA BERKHILAF TENTANG TARIKH LAHIR NABI


ULAMA BERKHILAF TENTANG TARIKH LAHIR NABI

Ulama-ulama tarikh tidak pernah sepakat dalam menentukan tarikh kelahiran nabi SAW. Ada ulama menyatakan bahawa tarikh lahir nabi SAW adalah pada 9 Rabiul awal, iaitu bersamaan dengan 20 atau 22 April 571 masihi. Pendapat ini dinukilkan oleh Al-Mubarakpuri dalam kitab Rahiq Al-Makhtum daripada pakar ilmu Falak yang bernama Mahmud Basha.

Ada ulama tarikh lain pula berpendapat, tarikh lahir nabi Saw adalah antara 9 hingga 12 Rabiul awal, iaitu sama ada pada 10, atau 11 rabiul awal. Namun begitu, kebanyakkan ahli sirah menyatakan tarikh kelahiran nabi SAW pada 12 rabiul Awal.

Ulama juga khilaf dalam menentukan tarikh kewafatan nabi SAW. Pun begitu, kebanyakkan ulama tarikh berpendapat tarikh kewafatan nabi SAW pada 12 Rabiul Awal tahun ke-11 hijriyyah. Imam Ibnu Hajar pula berpendapat, bahawa kewafatan nabi Saw pada 12 rabiul awal adalah perkara yang hampir kepada ijmak ulama. Bahkan tidak dinafikan juga riwayat yang mengatakan bahawa Rasulullah SAW wafat pada 11 Ramadhan.

Adapun kelahiran Nabi SAW pada hari isnin di tahun gajah, maka itu disepakati oleh seluruh ulama tarikh. Juga ulama sepakat mengatakan, kewafatan Nabi SAW pada hari isnin.

Secara kesimpulannya, dengan menentukan kemestian menyambut Maulid Nabi SAW dengan menceritakan tentang perjuangan dan pengorbanan nabi SAW pada 12 Rabiul awal sahaja adalah tindakan yang tidak tepat, bahkan hendaklah memperingati perjuangan nabi SAW ini dilakukan pada setiap hari.

Jika ditentukan kemestian pada 12 rabiul awal sahaja menyambut mauled Nabi, maka perlu diingat juga bahawa nabi Saw wafat juga pada 12 rabiul awal berdasarkan pendapat sebilangan ulama tarikh.

Sekian

Rujukan

1- Rahiq Al-Makhtum
2- Fath Al-bari Syarh Al-Bukhari
3- Al-bidayah wa An-nihayah.
4- Al-Kamil Fi At-tarikh

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri indah (B), Sg buloh
12 Rabiul Awal 1431 – 26 febuari 2010 * 3:59 pagi







Rabu, 24 Februari 2010

“SYABAS” PERLU DIBEBASKAN

“SYABAS” PERLU DIBEBASKAN

Tadi berjumpa dengan salah seorang Exco Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor. Disebabkan lama tidak berjumpa, maka ‘sembang’ kami memakan masa yang agak lama juga.

“Kerajaan Negeri nak beli SYABAS, tapi ada problem sikit” ujarnya.

”problem?? Problem apa?” soalku kepelikkan.

”anta bukan tak tahu, isu air di selangor ni.. kerajaan Negeri nak bagi air percuma kepada rakyat, tetapi, masalahnya bila Syabas tu orang UMNO punya.. puak-puak UMNO ni yang dok buat problem” dia memberi penerangan ringkas, tapi agak padat juga.

”apa raaa.. tengok kelantan la syaikh.. Kelantan Water tu.. dulu tu, asal syarikat Britain, Tengku Razaleigh yang bawa datang. Masa tu, PAS gabung dengan semangat 46 atas nama APU, Angkatan perpaduan Ummah..” aku memberi pendapat.

”tahun 1990 dulu, iaitu mula-mula kita memerintah Kelantan dulu, masalah air kat sana terlalu kritikal. Jadinya, semangat 46 bersama dengan PAS atas nama APU.. Tengku bawa datangla syarikat air tu kat Kelantan.. urus masalah air.. cumanya, syarikat tu kenakan bayaran kepada rakyat kelantan tinggi sangat.. last-last sekali, kerajaan Negeri kelantan beli syarikat air tu” sambungku lagi panjang lebar.

Exco Pemuda PAS negeri Selangor itu hanya mendengar ceritaku dengan penuh minat. Mungkin ini maklumat pertama yang dia dapat, barangkali.

”Masa tu, tok guru potong gaji dia sebagai Menteri besar. Semua exco wajib potong gaji.. dengar khabar, sampai ketua kampung kat kelantan pun potong gaji. Sebab apa? Sebab nak simpan duit, untuk beli syarikat air tu la.. last sekali, Kerajaan Kelantan berjaya beli syarikat britain tu.. sejarah kedua terhambat Inggeris dari tanah melayu” ujarku lagi sedikit tersenyum.

“kalau nak tahu lebih lanjut pasal Syarikat Kelantan Water tu, kena tanya Husam, sebab yang ana diberitahu, dia yang urus benda tu sampai jadi hak milik kerajaan negeri kelantan” aku mengakhiri ulasanku yang panjang lebar itu.

“oh yer ke... barangkali, sebab itu kot Kerajaan Negeri Selangor ada bercita-cita nak beli syarikat Syabas ni.. mungkin dorang nak tiru kelantan kot” ujarnya lagi..

“eh.. yer ker.. dah tu, kenapa tak beli juga?” soalku lagi.

”nak buat macam mana, ada exco kita sendiri yang tak setuju..” ujarnya.

”apa??? Exco mana yang teruk sangat tu?”

”Dato’ hasan Ali la..”

”hasan Ali?.. alasan apa yang dia tak setuju?” aku agak terkejut.

”Cina syaikh.. takkan kita nak bagi cina urus kot.. Syabas sekarang ni orang melayu punya.. Dato’ Razali"

Mendengar jawapan tu, aku agak beremosi sikit.

Aku pelik apabila wujud juga alasan melayu penyebabkan kebajikan rakyat di bawah kerajaan pakatan rakyat di Selangor terbantut. Mungkin pemikiran kita masih tidak islam, menyebabkan pemikiran assobiyyah ini masih lagi berleluasa dalam sebilangan kepimpinan PAS pada hari ini.

Pun begitu, setelah pulang, aku berfikir tentang alasan yang dikemukakan itu dari sudut kacamata Islam. Aku cuba juga mencari dimanakah relevannya jawapan tersebut, tetapi tetap tidak berjumpa jawapan.

PENSWASTAAN ?

Jika dibaca dalam kitab-kitab fiqh, kita akan berjumpa satu bab, iaitu bab pemilikan dalam Islam. Para fuqaha’ menyatakan bahawa pemilikan itu terbahagi kepada kepada tiga, iaitu ; (1) Milkiyyah Ammah, (2) Milkiyyah Khassah, dan (3) Milkiyyah Daulah.

Milkiyyah Khassah adalah pemilikan individu atau gabungan beberapa orang individu, atau disebut sebagai syarikat (perkongsian). Milkiyyah bentuk ini, tidak dapat tidak mesti berpunca dari sumber yang tidak haram, seperti perniagaan dan sebagainya yang tidak terlibat dengan riba, rasuah, penyelewengan dan sebagainya,

Milkiyyah Daulah adalah pemilikan kerajaan yang hendaklah dibubuh dalam perbendaharaan Negara (baca : Baitul Mal). Antara sumber yang didapati untuk milkiyyah Daulah ini adalah seperti galian – sama ada emas, perak, gas atau minyak, zakat, kharaj, usyur, khumus, fai’ dan seterusnya.

Adapun milkiyyah ammah adalah pemilikan umum yang Allah wujudkan untuk dimiliki secara umum, tanpa dimiliki oleh sesiapa pun, waima dari pihak kerajaan. Tugas kerajaan, sekadar menguruskan sahaja.

Barang-barang milkiyyah ammah ini adalah, seperti hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda ;

الْمُسْلِمُونَ شُرَكَاءُ فِي ثَلَاثٍ فِي الْمَاءِ وَالْكَلَإِ وَالنَّارِ وَثَمَنُهُ حَرَامٌ

Maksudnya;
“Orang Islam itu berkongsi pada tiga perkara; (1) air, (2) rumput (sekarang : minyak, sebab rumput digunakan sebagai makanan kenderaan di zaman itu), (3) api. Harganya adalah haram
[1]"

Justeru, dari hadis Ibni Abbas ini, ulama membahaskan bahawa tiga perkara ini tidak boleh dimonopoli oleh golongan tertentu. Ia tidak boleh dijadikan sebagai bahan mata pencarian golongan tertentu, dan tidak boleh diswastakan secara pemilikan.

Firman Allah SWT ;

كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ

Maksudnya ;
"Supaya perbendaharaan negara itu tidak berlegar di antara orang-orang kaya di kalangan kamu"

(Surah Al-Hasyr : 7)

Pun begitu, perlu diperjelaskan bahawa jika kita membaca kitab-kitab fiqh dan siyasah dalam Islam, kita akan dapati ulama membahagikan penswastaan ini kepada dua, iaitu (1) Iqta’ Tamlik, dan (2) Iqta’ Al-Intifa’ (baca juga : Iqta’ Al-Irfaq). (sebilangan ulama lain tambah satu lagi, iaitu Iqta’ Istighlal)

Iqta’ tamlik adalah pemberian penswastaan pihak kerajaan kepada golongan tertentu dengan pemilikan terus. Dan satu lagi adalah Iqta’ al-intifa’ (baca juga : Iqta’ Irfaq), iaitu penswastaan sekadar memberi manfaat kepada orang yang dilantik oleh kerajaan untuk menguruskan sesuatu bahan yang perlu di urus, dan kerajaan mempunyai hak pada bila-bila masa sahaja boleh menarik balik pemberian untuk mengurus, dan boleh diberikan kepada orang lain.

Dalam perkara yang berkaitan dengan tiga perkara ; air, api dan rumput (sekarang : minyak, sebab rumput adalah makanan kenderaan di zaman dahulu), ia merupakan keperluan rakyat secara menyeluruh, dan sudah pasti ia merupakan milkiyyah ammah. Justeru, sebarang penswastaan terhadap tiga perkara ini, tidak boleh diberikan penswastaan secara pemilikan, tetapi hendaklah sekadar penswastaan secara pengurusan. Atau dengan kata lain, tidak dibenarkan diberi iqta’ tamlik, tetapi dibenarkan diberi iqta’ intifa’ atau irfaq.

ISUNYA SEKARANG ?

Jika kita perhatikan di kelantan, kerajaan negeri telah berjaya membeli syarikat Kelantan Water, justeru kini pengurusan syarikat air tersebut dibawah kawalan kerajaan Negeri. Syarikat tersebut hanya bertugas sebagai menguruskan air di kelantan, dan tidak mempunyai berkuasa menaik dan menurunkan harga air melainkan mendapat kelulusan dari pihak kerajaan negeri. Ini bermakna, penswastaan syarikat air di kelantan dibawah Iqta’ Irfaq atau intifa’ yang dibenarkan dalam Islam.

Keadaan ini berbeda di Selangor, iaitu SYABAS. Yang mana, dikhabarkan SYABAS adalah sebuah syarikat air, yang kerajaan Negeri Selangor hanya mempunyai saham lebih kurang 30 peratus sahaja. (tolong betulkan fakta ini, jika salah). Atau dengan kata lain, kuasa mutlak syarikat SYABAS ini, bukan terletak kepada kerajaan negeri, tetapi ia adalah hak milik Dato’ Razali. Ini bermakna, penswastaan Syarikat air di Selangor (SYABAS) dibawah iqta’ Tamlik yang tidak dibenarkan oleh Islam.

Firman Allah;

كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ

Maksudnya ;
"Supaya perbendaharaan negara itu tidak berlegar di antara orang-orang kaya di kalangan kamu"

(Surah Al-Hasyr : 7)

Apabila ini berlaku, sudah pasti penentuan kenaikan dan penurunan kadar harga air, boleh dimainkan harga oleh pihak syarikat, dan dalam keadaan tertentu, pihak kerajaan Negeri terpaksa akur dengan permainan syarikat air terbabit. Inilah yang terbukti sekarang, iaitu dikala kerajaan Negeri Selangor hendak memberi air percuma kepada rakyat, tetapi menghadapi masalah yang cukup besar. Ini semua bersebabkan, saham kerajaan Negeri dalam syarikat air hanya 30 peratus sahaja, yang sudah pasti ia tidak kukuh.

ORANG BUKAN ISLAM?

Mungkin orang akan timbulkan persoalan, syarikat yang mahu menggantikan SYABAS adalah syarikat orang bukan Islam. Justeru, perlu dibiarkan SYABAS kekal berkuasa, kerana ia dikelolakan oleh orang Islam aka melayu.?

Persoalan ini dijawab dengan beberapa jawapan, iaitu seperti berikut;

Pertama :

Menguruskan air, adalah satu perkara yang disebut dalam istilah Imam Al-Mawardi dalam kitab Al-Ahkam As-Sultaniyyah sebagai ”tanfiz” atau melaksanakan tugasan yang telah diamanah oleh kerajaan yang tidak melibatkan kepada kekuasaan dalam menggubal undang-undang negeri, maka itu dibenarkan kepada non muslim (zimmi) memegangnya.

Pun begitu, kebenaran itu tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetapkan. Ia bertujuan, agar tidak berlaku pengkhianatan terhadap sesebuah kerajaan.

Antara syarat-syarat itu adalah
[2];

1. hendaklah zimmi itu dikenali sebagai orang yang amanah.
2. dipercayai pada percakapannya.
3. tidak tamak
4. yang tiada permusuhan dengan orang islam
5. cerdik dan pandai
6. orang yang tidak mengikut hawa nafsu.

Keizinan ini dinyatakan secara jelas oleh Imam Al-Mawardi dalam kitabnya yang bertajuk ”Al-Ahkam As-Sultaniyyah” dengan katanya:

وَيَجُوزُ أَنْ يَكُونَ هَذَا الْوَزِيرُ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ وَإِنْ لَمْ يَجُزْ أَنْ يَكُونَ وَزِيرُ التَّفْوِيضِ مِنْهُمْ

Maksudnya;
”Dan harus bahawa kementerian (tanfiz) ini diberikan kepada Ahl Az-Zimmah, walaupun ianya tidak harus pada jawatan kementerian At-Tafwidh
[3] dikalangan mereka[4]

Keizinan ini adalah bersandarkan keizinan meminta bantuan dari non muslim, bahkan ianya juga merupakan salah satu cara memberi keadilan kepada orang bukan Islam dalam sesebuah negara Islam.

Firman Allah:

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ * إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

Maksudnya;
” Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.* Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”

(Surah Al-Mumtahanah : 8-9)

Justeru, tidak timbul isu berkenaan dengan orang bukan Islam menjadi pengelola terhadap syarikat air sebagai ganti terhadap SYABAS.

Kedua :

Apabila pengelolaan air berada dibawah kuasa kerajaan, sudah pasti kerajaan negeri boleh membuat tender terbuka bagi sesiapa yang mahu mengelolakan air di Selangor.

Apabila sudah wujud tender terbuka, sudah pasti akan ada pihak yang akan memberikan khidmatnya yang paling murah dan paling berkualiti. Justeru, dengan kaedah ini ia dapat memberi keuntungan yang tinggi kepada pihak kerajaan kerana dapat menjimatkan kos, disamping mendapat khidmat yang baik dan memuaskan.

Makanya, tidak timbul sama sekali bahawa orang bukan Islam menguasai atau tidak, bahkan jika wujud syarikat orang Islam yang bersedia memberi khidmatnya yang lebih berkualiti, maka itu merupakan keuntungan bagi orang Islam tersebut.

Sekian

Ulasan ini berdasarkan maklumat yang diberitahu.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 Rabiul Awal 1431 – 25 Febuari 2010 * 4:50 pagi





[1] Ibnu Majah : 2463.
[2] Al-Aqalliyat Ghair Al-Musallamah Fi Mujtama’ Al-Islami : m.s 175.
[3]Wizarah al-Tafwidh: golongan yang memegang portfolio ini adalah orang yang diberikan kuasa oleh khalifah untuk mentadbir urusan-urusan negara mengikut pandangannya serta melaksanakan sesuatu perkara berpandukan kepada ijtihadnya
[4] Al-Ahkam As-Sultaniyyah : m.s 44.

PAS takkan ulangi kesilapan di T'ganu

Tokoh Politik veteran PAS yang menjangkaui '1Malaysia', dulu, kini dan selamanya


PAS yakin tidak akan mengulangi kesilapan dalam pilihan raya umum sebelum ini yang menyebabkan hilang penguasaan di Terengganu, kata setiausaha agungnya.

Menyifatkan pengurusan pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada masa itu “luar daripada etika dan norma politik biasa”, Datuk Mustafa Ali yakin penguasaan BN sukar dikekalkan lagi dalam pilihan raya umum yang akan datang.

“(Apa yang berlaku pada 2004) ini di luar jangkaan kita. Kita tidak jangkakan begini permainan BN. Saya sebut, Kementerian Dalam Negeri (KDN) pada waktu itu dengan kerjasama SPR (terlibat).

“Kita ada bukti orang tertentu bertanggungjawab. Berdasarkan undi biasa kita tidak (akan) kalah lagi,” katanya yang juga veteran PAS Terenggnu.

Mustafa diminta mengulas kegagalan PAS di negeri itu dalam dua pilihan raya umum berturut-turut ketika beliau memegang jawatan sebagai pengarah pilihan raya parti.

Kekalahan PAS negeri itu dalam keadaan Pakatan Rakyat menang besar pada Mac 2008 membentuk persepsi berhubung kewibawaan pemimpinnya daripada negeri itu, yang kebetulan memegang banyak kedudukan strategik dalam parti.

Dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini baru-baru ini, Mustafa berkata, berdasarkan perubahan sokongan dan pertambahan pengundi secara ‘biasa’, mustahil BN dapat merampas negeri itu daripada penguasaan PAS.

Mustafa berkata, pada tahun tersebut, pertambahan jumlah pengundi terbanyak berlaku di Terengganu sehingga 15 peratus berbanding negeri jirannya Kelantan - yang juga dikuasai PAS - dengan hanya 4 peratus.

“Tumpuannya pada 2004 itu, Terengganu mesti dijatuhkan walau apa halangan sekali pun. Tumpuan pun tidak dibuat di Kelantan seperti itu,” katanya.

Bagaimanapun melihat perkembangan semasa dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang, Mustafa berpendapat:

“Tetapi sekarang ini mereka kena tumpu pada banyak negeri. Jadi kita lebih yakin hadapi pilihan raya yang akan datang dengan lebih baik.”

Mustafa juga berkata, pengurusan pilihan raya seperti urusan pendaftaran yang dijalan di pejabat pos - yang didakwa banyak kelemahan - tidak boleh lagi dilakukan pada masa depan.

Katanya, suasana politik di Kelantan tidak boleh dibandingkan dengan negeri jirannya itu kerana negeri itu telah diperintah hampir 20 tahun.

“Sebahagian besarnya sudah sebati dengan PAS. Walaupun kita jatuh pada (pilihan raya ) 1978 bila pulih, rakyat sokong balik,” kata Mustafa.

sumber :
Malaysiakini.

Selasa, 23 Februari 2010

SETUJU CINA MUSLIM JADI PM MALAYSIA

SETUJU CINA MUSLIM JADI PM MALAYSIA

Dr Abdul Aziz Bari melontarkan pandangan bahawa tidak ada salahnya jika orang bukan melayu menjadi PM di Malaysia. Pendapat beliau itu disokong oleh seorang rakan sejawat beliau yang merupakan pakar perundangan juga, iaitu Prof Datuk Shad Saleem Faruqi. (sila klik).

Secara peribadi, aku amat menyokong pendapat Dr Abdul Aziz Bari tersebut. tidak ada salahnya, Negara ini di Perdana Menterikan seorang lelaki yang tidak berbangsa melayu.

Jika kita perhatikan, Nabi SAW sendiri pun dilantik menjadi penguasa di Madinah, walhal Nabi SAW bukan dari Madinah, bahkan dari Makkah. Pun begitu, memandangkan Islam yang dibawa Nabi SAW itu berjaya membangunkan madinah, menyebabkan nabi SAW diterima dan seterusnya berjaya membuktikan “islam boleh” sehingga Islam tersebar di dunia bukan arab.

Di Malaysia, bangsa melayu sudah memerintah sekian lama, tetapi terbukti tidak mendatangkan hasil yang menguntungkan kepada bangsa dan agama islam itu sendiri. keadaan ini berbeda di Singapore yang diperintah oleh bangsa Cina, ternyata Negara itu berjaya memberi kebajikan kepada rakyatnya dengan sebegitu mewah sekali, waima mereka tidak mempunyai hasil bumi sepertimana Malaysia.

Genetic cina tidak sama dengan genetic melayu. bangsa cina adalah satu bangsa yang berdikari sekian lama, ekoran itu, mereka mempunyai keberanian dalam melakukan perubahan. Cumanya, genetic ini amat cantik jika disulam dengan Islam. justeru, keberadaan cina muslim mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia, aku tetap menyokong demi melihat Islam tersebar di rantau asian yang bermula dari Malaysia.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 Rabiul Awal 1431 – 23 Febuari 2010 * 5:41 petang

PERUBAHAN WAJIB BERLAKU


PERUBAHAN WAJIB BERLAKU

Tidak ada bayi yang baru dilahirkan terus pandai berjalan; tidak ada pelajar yang baru mula belajar membaca terus pandai membaca. Yang pastinya, semuanya bermula secara beransur-ansur; sedikit demi sedikit.

Nabi SAW sendiri tidak memulakan dakwahnya dalam perkara perlaksanaan syariah, tetapi ia bermula dengan berusaha menghancurkan berhala kufur dan syirik yang terbeku dalam diri rakyat Makkah.

Setelah berhijrah ke Madinah, baginda SAW bukan terus melaksanakan segala hukum Islam, tetapi Nabi SAW membina kesatuan fikrah sesama rakyat madinah; bermula dengan pembinaan masjid dan pasar, demi meningkatkan kuasa ekonomi rakyat berasaskan Islam dalam menjatuhkan kekuatan ekonomi Yahudi yang menguasai madinah, sehinggalah sedikit demi sedikit hukum Allah berjaya dilaksanakan dengan begitu jayanya.

Setelah berhala kufur berjaya dileburkan dalam diri rakyat, sudah pasti segala kandungan syariah akan mudah diterima. Inilah strategi Nabi SAW dalam menjayakan usaha dakwahnya sebagai Khalifah fi Al-Ard; melaksanakan agama dan mentadbir bumi dengan agama.

Begitujuga Umar bin Abdul Aziz yang dikenali sebagai khalifah islam yang kelima ada berkata;

لا تَعْجَلْ يا بُنَيَّ، فإن الله ذَمَّ الخمر في القرآن مرتين، وحرَّمها في الثالثة، وإني أخاف أن أحمل الحق على الناس جملة، فيدعوه جملة، ويكون من ذا فتنة

Maksudnya;
”Jangan kamu gopoh wahai anakku. Sesungguhnya Allah mencela arak dalam Al-Quran sebanyak dua kali dan mengharamkannya pada kali ketiga. Sesungguhnya aku bimbang bahawa aku melaksanakan kebenaran kepada manusia secara total, lalu rakyat menolaknya secara total. Sudah pasti, ia merupakan fitnah
[1]

PERUBAHAN BERMULA DENGAN SIKAP

Manusia mengalah dengan sikap. Apabila mereka tidak mempunyai sikap mahu berubah, sampai bila-bila pun mereka tidak akan berubah.

Firman Allah;

إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum, hinggalah mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri”

(Surah Ar-Ra’d : 11)

Ramai yang meneliti ayat ini dengan sekali imbas. Mereka tidak meneliti penggunaan kalimah ”ما” dalam firman Allah ini. ekoran itu, mereka menerjemah firman Allah ini seakan-akan Allah menyebut;

إن الله لا يغير قوما

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum”

Apabila tafsiran sebegini berlaku, sudah pasti melahirkan keputusan yang tidak betul dan tidak tepat. Walhal, setiap penggunaan kalimah dalam Al-Quran, mempunyai sebab-sebabnya yang tersendiri. Ekoran itu, dengan wujudnya kalimah “ما” ini memberikan maksud ayat yang amat mendalam.

Jadi, terjemahan yang paling tepat dari ayat ini adalah, “sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum”. Persoalannya, apakah perkara yang ada pada sesuatu kaum?

Tidak lain dan tidak bukan, ia bermula dengan sikap, kehendak, motif dan sebagainya.

Sabda Nabi SAW;

إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى

Maksudnya;
“hanyasanya amalan-amalan itu dengan niat-niat. Hanyasanya setiap seseorang itu (melakukan amalan) seperti apa yang dia niatkan
[2]

Dari hadis Al-bukhari ini, Nabi SAW menggunakan kalimah “plural” pada kalimah niat. Ini menunjukkan, ia tidak boleh diterjemah sebagai niat sahaja, bahkan semua perkara yang mempunyai unsur seperti niat, maka tafsirannya perlu diterima dan diambil, seperti ia boleh diterjemah sebagai sikap, motif, kehendak, azam dan sebagainya.

Justeru, perubahan sesuatu kaum yang dimaksudkan oleh firman Allah di atas, bukan bermakna perubahan itu perlu dilakukan secara paksa, sebaliknya perubahan itu mesti bermula dengan sikap, kehendak, azam dan sebagainya.

Dengan kata lain, sebelum perubahan berlaku dalam sesebuah negara; daripada sekular kepada Islam, hendaklah diusahakan terlebih dahulu pembentukan sikap rakyat, kehendak rakyat, azam rakyat dan sebagainya.

BAGAIMANA?

Sikap pula terbina atas dasar kefahaman. Ini kerana, manusia akan melakukan sesuatu tindakan berdasarkan apa yang dia yakin. Keyakinan tidak dapat dibina tanpa kefahaman. Justeru, kefahaman perlu dibina dengan sebijaksana yang mungkin.

Kefahaman dan kepercayaan ini, boleh dibina melalui usaha dakwah yang berkesan; sama ada menerusi debat, wacana dan sebagainya. Mengemukakan konsep maqasid syariah merupakan kaedah yang amat terbaik dalam mengemukakan Islam kepada masyarakat yang tidak mempunyai sikap dan kehendak terhadap Islam. ini kerana, maqasid syariah adalah satu sistem berfikir yang amat sinonim dengan kehendak syariah yang dikupas menerusi fitrah kemanusiaan, waima mereka tidak beragama Islam sekalipun.

Mungkin umat Islam kini – khususnya golongan jumud – amat tidak menerima dengan pendedahan Islam secara rasional, tetapi hakikat zaman moden kini, mengemukakan hujjah dengan cara rasional amat dituntut.

Pastinya, islam adalah agama yang rasional. Cumanya, akal sebilangan manusia sahaja yang tidak memahaminya. Mungkin tidak memahami itu, disebabkan kekurangan kefahaman dan alat untuk membantu kefahaman, tetapi tidak mustahil ia akan terbukti rasional di masa akan datang.

Di zaman nabi SAW dahulu, para sahabat tidak pernah mempunyai kepakaran dalam bidang sains. Pun begitu, apabila Allah mengharamkan daripada memakan daging babi, mereka akur dan meletakkan keyakinan bahawa disebalik larangan Allah, pasti mempunyai keburukan.

Waima tidak memahami di zaman itu, tetapi di zaman kini – iaitu setelah wujud banyak alat-alat untuk memahami sains yang hebat, telah membuktikan betapa keburukan itu sememangnya wujud pada daging babi. Lantaran tidak hairan, ia diharamkan oleh Allah SWT menerusi Al-Quran.

Di zaman kini, merupakan zaman kebijaksanaan. Dunia sudah terbuka luas dengan wacana dan dialog berlaku dalam keadaan yang susah untuk dibataskan. Bermula dengan blog sehingga ke Twitter dan Facebook, menunjukkan kemajuan perlu dimanfaatkan dalam membina sikap manusia terhadap Islam.

Pun begitu, semua ini merupakan alat sahaja, bahkan ia tidak dapat tidak, memerlukan kebijaksanaan dalam merungkai Islam agar ia dilihat relevan sehingga ia berjaya menjadi satu sikap yang diterima oleh masyarakat ramai.

CABARANNYA

Apabila kejayaan ini berlaku, tidak mustahil, bahawa Islam akan berjaya diterima, seterusnya ia dilaksanakan. Pun begitu, perlu berhati-hati juga dengan lahirnya beberapa golongan yang manusia yang boleh disifatkan sebagai mengagalkan usaha ini, iaitu lahirnya golongan (1) jumud, dan (2) golongan yang memprovokasi Islam untuk kepentingan diri.

Golongan jumud, boleh disifatkan sebagai golongan berfikiran ala taliban dan golongan isti’jal (baca : gopoh hendak melaksanakan islam). Islam cara mereka, adalah islam yang tidak mempunyai maqasid; tanpa mempunyai kaedah tatbiq as-syariah as-samhah (Baca : perlaksanaan syariah dalam bentuk yang toleransi dan fleksible) dan sebagainya. kehadiran golongan ini boleh mengagalkan dakwah di zaman moden kerana mereka juga membawa imej islam, seperti berkopiah, berjubah, beserban dan sebagainya, tetapi islam dalam bentuk mereka yang boleh disifatkan ”versi sempit”, "konservatif" atau boleh disifatkan juga sebagai ”ganas”.

Ada pula yang mengagalkan dakwah islam ini menerusi kaedah provokasi demi mencari kepentingan diri. Mereka menjadikan islam secara jalan untuk mereka mencari keuntungan untuk kepentingan diri dan golongan mereka. Islam dijadikan sebagai alat untuk mencapai hasrat nafsu mereka, bukan untuk dijadikan mardatillah (baca : mencari keredhaan Allah).

Golongan ini, selalunya akan membawa mesej Islam juga. Tetapi, mesej yang dibawa mereka, tidak lebih sekadar memprovokasi dan melakukan propaganda jahat, dalam usaha memenangkan golongan mereka yang tidak Islam, tetapi dilihat seperti Islam. (mudah faham : macam UMNO).

PENUTUP

Jika kita berjaya mengemukakan islam dalam bentuk ’memberi perubahan sikap’ terlebih dahulu, pasti tidak mustahil islam akan berjaya dilaksanakan di suatu masa nanti.

Pun begitu, semua kejayaan ini tidak akan terhasil, tanpa pengurusan sikap, plan dan strategi yang bijaksana. Bahkan, sekadar bertindak akan melahirkan kekacauan dan kecundang di tengah jalan.

Dr Yusuf Al-Qaradhawi ada menyebut;

بل نعني بها تعيين الهدف، ووضع الخطة، وتحديد المراحل، بوعي وصدق، بحيث تسلم كل مرحلة إلى ما بعدها بالتخطيط والتنظيم والتصميم، حتى تصل المسيرة إلى المرحلة المنشودة والأخيرة التي فيها قيام الإسلام، كل الإسلام

Maksudnya;
”hendaklah mempunyai penentuan matlamat, meletakkan dateline, membina tahapan dengan kesedaran dan kebenaran. Sekira-kira segala tahapan itu berjaya dari satu tahapan kepada tahapan yang lain dengan perancangan, penyusunan dan sistem, hingga perjalanan ini berjaya sampai kepada tahapan yang terakhir, iaitu perlaksanaan islam, seluruh kandungan Islam
[3]

Sekian

baca sama:
lepas ini reformasi perlembagaan - erdogan / turki

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 Rabiul Awal 1431 - 23 Febuari 2010 * 5:03 petang









[1] Al-Muwafaqat : 2/94.
[2] Al-Bukhari : 1.
[3] http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528620284

Isnin, 22 Februari 2010

DEBAT BERSAMA DR JAGUS : Kelantan antara dua persimpangan Wang

Ini bukan program bersama Dr Jagus, tapi program bersama Dr Agus.

DEBAT BERSAMA DR JAGUS : Kelantan antara dua persimpangan Wang

“Assalamualaikum dan selamat malam dalam rancangan ‘muzakarah wa muqabalah’ bersama saya, Dr Jagus di television anda, TV 90” Dr Jagus memulakan rancangannya.

“pada malam ini, kita akan membincangankan satu tajuk yang agak sedang hangat dibincangkan di Malaysia, iaitu minyak kelantan, apakah ia royalty, atau Ehsan.. bersama kita, Dato Stooper Mutu dari parti UG atau nama penuhnya Parti UMNO Goblok”

“Apa khabar dato’.. ada sihat? Selamat datang ke rancangan kami pada malam ni” soal Dr Jagus

“Alhamdulillah... sihat... terima kasih” jawab Dato’ Stooper Mutu tersenyum.

“dato’.. kebelakangan ini, isu royalty semakin hangat dibincangkan.. apa pandangan dato’ tentang tajuk yang kita mahu bincangkan ini?” soal Dr Jagus.

Sebelum menjawab, Dato’ Stooper Mutu memulakan dengan salam dan membaca ‘Alhamdulillah’ dan ucapan terima kasih atas jemputan.

“isu minyak, sama ada royalty atau wang ehsan ini tidak sepatutnya timbul. Sewajarnya, kerajaan PAS di Kelantan kena terima sahaja wang Ehsan itu. daripada tak ada, lagi baik dapat” jawab Dato’ Stooper skema.

“dah tu dato’, macam mana pula tandatangan perjanjian antara PETRONAS dengan Kerajaan Negeri Kelantan pada 1975 dahulu?” Dr Jagus menyoal.

“perjanjian itu tidak sah dengan sebab-sebab tertentu” jawab Dato’ Stooper Mutu ringkas.

“tidak sah?? Dah tu, bagaimana pula Sabah dan Sarawak terus dibayar, walhal mereka juga menandatangani perjanjian yang sama.” soalan semakin panas.

“Sabah dan Sarawak lain…. sebab, kedua-dua negeri itu tidak berada di semenanjung Malaysia”

Penonton yang hadir gelak terbahak-bahak. Ada sampai keluar air mata.

”bagaimana pula Terengganu yang dibayar Royalti semasa UG memerintah selama 19 tahun?” Dr Jagus menyoal..

”kelantan dan Terengganu tidak boleh disamakan... sebab, Terengganu ada penyu.. mana boleh samakan dengan Kelantan yang tak ada penyu... mereka ada budu.. mana boleh sama” jawab Dr Stooper Mutu sambil mengeleng-gelengkan kepalanya.

”kah kah kah... hahahhaha...kui kui kui...” penonton gelak besar. Suara penonton itu kedengaran sehingga dalam TV.

”Ssshhh...” Dr Jagus menyuruh penonton diam, sambil jarinya diletakkan di bibirnya.

”kita bersambung selepas ini” Dr Jagus tiba-tiba bersuara.

Sesi seterusnya tidak bersambung-sambung.. pada pagi esoknya, dalam akhbar Utusan Meroyan melaporkan bahawa ada sebilangan penonton meninggal dunia, kerana tidak mampu menahan ketawa.

Sekian

Baca sama:
Tok Pa Yang Cerdik

Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 Rabiul Awal 1431 - 23 Febuari 2010 * 4:18 pagi


CERAMAH MALAM ESOK

CERAMAH ROYALTi MiNYAK

23 Feb. 2009 Selasa 9 malam

Stadium Pasir Mas, Kelantan

———–
Penceramah:

1. Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (MB Kelantan)
2. Datuk Paduka Husam Musa (Exco Kerajaan Kelantan), dan
3. Saifudin Nasution (Setiausaha PKR)

Sebarkan! Semua dijemput hadir!

TAHNIAH PEMUDA PAS CAWANGAN 18 BARAT, SHAH ALAM

Program kembara bermotor anjuran Pemuda PAS Seksyen 18 barat, Shah Alam dirasmikan oleh YB Khalid Samad dan didoakan kejayaannya oleh Ustaz Musaddiq bin Khalid (Anak Khalid Samad)

Abang Awie Rockers

kehadiran anak-anak muda hampir 40 orang


Abang Awie bertanya Soalan dalam sessi Soal jawab agama.. soalan mencabar, menyebabkan anak-anak muda berminat.

gambar lagi, sila klik di sini.

Ahad, 21 Februari 2010

SALAHKAH MEREKA TOLONG?

SALAHKAH MEREKA TOLONG?

Dalam perjalanan pulang ke kelantan melalui laluan gerik. Seperti yang diketahui umum, gerik sebuah tempat yang terdapat pokok-pokok besar, binatang buas pun banyak, seperti harimau, gajah dan sebagainya.

Tiba-tiba, apabila sampai di satu jalan, didapati jalan begitu jem sekali. Didapati, ada sebuah pokok besar telah tumbang menutupi jalan.

”wahai orang Islam sahaja, jom kita angkat pokok kayu ini, supaya kita sama-sama boleh sambung perjalanan kita” seorang lelaki muda kelihatan berseban berdiri di atas kayu menjerit.

Dari kalangan yang berada dalam jem itu, terdapat hampir 10 buah kereta yang dinaiki oleh orang yang tidak beragama Islam. salah seorang dari kalangan mereka juga berdiri, ”Wahai kawan-kawan yang tidak beragama Islam, jom kita tolong orang Islam itu angkat pokok kayu yang tumbang ini”

Mendengar teriakan itu, menyebabkan semua keluarga bukan Islam itu keluar untuk membantu. Pun begitu, tiba-tiba seorang lelaki yang beragama Islam lain berkata, ”jangan.. kamu semua tidak boleh tolong..kamu tu kafir.. nanti bimbang kamu akan dapat nama sebab berjaya angkat pokok kayu ini”

Semua keluarga yang tidak beragama Islam itu diam, tidak dapat menjawab. Mereka melihat wajah satu dengan yang lain.

”tak pe la.. kami nak bagi sokongan sahaja, supaya orang-orang islam ada semangat untuk mengangkat pokok kayu ini” ujar salah seorang bukan islam yang ada di situ.

”tak boleh... korang kafir...” bentak seorang lelaki islam yang lain pula.

Lalu datang seorang lelaki Islam yang berserban, jalannya tunduk dan membawa sebatang tongkat.

Dia berkata, ”ala.. memang dorang tu bukan Islam, tapi kalau dia nak tolong kita nak angkat pokok kayu ini, apa salahnya?”

”kita bukan kuat mana pun, lebih-lebih lagi, dalam ramai-ramai kita ni, ada yang sakit jantung la, sakit darah tinggi la, dan macam-macam.. apa salahnya dorang tu tolong kita.. lagi pun, dorang tu bukan nak murtadkan kita pun, sekadar nak tolong kita jer.. yang kita bimbang tak tentu pasal tu kenapa?” ujar lelaki berserban itu.

”Tak leh ustaz.. dorang tu ada agenda..” kata salah seorang anak muda berkopiah putih.

“kalau mu pandai, bijak.. takkan dorang tu boleh agendakan mu?” soal lelaki beserban itu.

“kita kena jadi orang yang bijak. Kita kena pandai ambil kesempatan, sambil tu, kita kena berhati-hati.. jangan dok fikir ancaman, sampai kita tak boleh nak sambung perjalanan hari ini.. silap haribulan, kalau gajah ka, harimah ka datang malam ni, semua kita mati kena makan nanti” tazkirah lelaki berserban itu.

Semua yang beragama islam ada pada hari itu terdiam.

Sekian

Baca sama:
Sistem kehakiman lemah punca campur tangan luar

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 Rabiul Awal 1431 – 22 febuari 2010 * 3:39 petang


LAYAN KEPALA DENGAN YASIN : ALHAMDULILLAH


***

BERSIN DAN MENGUAP


BERSIN DAN MENGUAP

Bersin dan menguap merupakan fitrah yang wujud pada manusia. setiap manusia, pasti pernah bersin dan menguap.

Nabi Muhammad SAW ada menyatakan tentang menguap dan bersin ini dalam satu hadis, daripada Abu Hurairah, daripada Nabi SAW berkata;

إن الله يحب العطاس ، ويكره التثاؤب ، فإذا عطس فحمد الله فحق على كل مسلم سمعه أن يشمته ، وأما التثاؤب فإنما هو من الشيطان فليرده ما استطاع ، فإذا قال : هاء ضحك منه الشيطان

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bersin dan benci kepada orang yang menguap. Apabila seseorang itu bersin, maka hendaklah dia memuji Allah. lalu, menjadi tanggungjawab bagi muslim yang mendengar bahawa dia membalasnya (membaca yarham Kallah : mudah-mudahan Allah memberi rahmat kepada kamu). Dan adapun menguap, ia adalah daripada syaitan, maka hendaklah dia berusaha agar tidak menguap sekadar mampu yang boleh. sekiranya ia tidak berusaha, maka dia telah menyebabkan syaitan ketawa terhadapnya
[1]

Memandangkan menguap merupakan amalan yang tidak disukai oleh Allah SWT, maka hendaklah ketika seseorang muslim itu menguap, bahawa dia berusaha menutup mulutnya dengan tangan.

Dalam satu hadis, daripada Abu Siad Al-Khudri berkata, bersabda Nabi SAW;

إذا تثاءب أحدكم فليمسك بيده على فيه فإن الشيطان يدخل

Maksudnya;
“Apabila seseorang kamu itu menguap, maka hendaklah dia tutup mulutnya dengan tangan. (jika tidak) syaitan akan masuk
[2]

Adapun ketika bersin, apabila seseorang itu bersin, maka hendaklah dia memuji Allah, kemudian memberi balasan jawab dari orang yang mendengarnya.

Daripada Abu Hurairah berkata, bersabda Nabi SAW;

إذا عطس أحدكم فليقل : الحمدلله ، وليقل له أخوه أو صاحبه : يرحمك الله ، فإذا قال له يرحمك اله ، فليقل : يهديكم الله ويصلح بالكم

Maksudnya;
“apabila seseorang kamu bersin, maka hendaklah dia berkata, “Segala puji bagi Allah”. kemudian, saudaranya hendaklah berkata, “Mudah-mudahan Allah memberi rahmat kepada kamu”. Apabila saudaranya sudah mengatakan sedemikian, maka hendaklah dia berkata, ”mudah-mudahan Allah memberi hidayah kepada kamu dan memberi kebaikan pada segala cita-cita kamu
[3]

PERBUATAN KETIKA BERSIN

Ketika bersin, menyebabkan air liur akan merecik, juga suara yang kuat boleh mengganggu ketengangan orang lain. Ekoran itu, dalam satu hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah berkata;

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا عطس وضع يده أو ثوبه ‘إلى فيه وخفض أو غض بها صوته

Maksudnya;
“Apabila Rasulullah SAW bersin, baginda akan meletakkan tangan atau pakaian baginda pada mulutnya, dan berusaha merendahkan suara baginda
[4]

Dari hadis ini, terdapat huraiannya seperti berikut;

Pertama :

Ketika bersin, kadangkala boleh menyebabkan air liur merecik. Ia sudah pasti, merupakan gangguan ketika berada di khalayak ramai. Terutama ketika sedang makan berjemaah, sama ada makan dalam pinggan, mahupun makan dalam talam.

Ekoran itu, bagi menghormati hak orang yang hadir, baginda SAW berpesan agar ketika bersin itu, bahawa menutup mulut; sama ada dengan menggunakan kain, mahupun menggunakan tangan.

Kedua :

Jika duduk dalam majlis orang ramai. Dalam majlis itu, terdapat ucapan dari orang-orang besar, ataupun dalam majlis ceramah atau kuliah agama. Ketika semua sedang mengambil perhatian terhadap segala ucapan yang sedang disampaikan, tiba-tiba kita bersin. Sudah pasti, ia akan menganggu pemerhatian orang ramai.

Justeru, bagi mengelak gangguan tersebut, hendaklah diusahakan agar ketika bersin itu suara itu dapat dikawal, agar tidak dibiarkan ia berbunyi sesuka hatinya. Ia bertujuan, untuk menghormati daripada orang ramai mendapat gangguan ekoran bersin kita.

BERAPA KALI?

Orang yang bersin ini, ada beberapa sebab. Ada ia bersin, disebabkan selesema, bahkan tidak dinafikan wujud orang yang bersin hanya sekali sekala sahaja.

Sekali sekala bersin, adalah perkara biasa. Adapun sekiranya dalam satu masa, seseorang itu bersin berturut-turut sehingga melebihi kadar yang sepatutnya, pasti itu merupakan tanda-tanda awal terkena penyakit selesema.

Ketika bersin yang biasa, digalakan mengucap pujian terhadap Allah, lalu dibalas dengan doa memohon rahmat terhadap orang yang bersin. Pun begitu, sekiranya bersin itu melebihi dari kadar sepatutnya, tindakan mengucap pujian dan membalas dengan memohon rahmat, tidak lagi perkara yang disunatkan lagi.

Dalam hadis yang diriwayatkan daripada Salamah bin Al-’Akwa’ berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda ;

يشمت العاطس ثلاثاً ، فما زاد فهو مزكوم

Maksudnya;
“Dibalas ucapan orang yang bersin sekadar tiga kali. Adapun melebihi daripada itu, maka ia merupakan selesema
[5]

Begitujuga dalam hadis yang lain, yang diriwayatkan oleh Salamah bin Al-‘Akwa’ juga bahawa dia bercerita, “seorang lelaki telah bersin di sisi Nabi SAW. lalu Nabi SAW mengucapkan kepadanya;

يرحمك الله

Maksudnya;
“Mudah-mudahan Allah memberi rahmat kepada kamu”

Kemudian, lelaki itu bersin lagi sekali, menyebabkan nabi SAW berkata;

الرجل مزكوم

Maksudnya;
“lelaki ini sedang selesema
[6]

sekian

Wallahu 'alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
7 Rabiul Awal 1431 - 21 Febuari 2010 * 7:10 malam



[1] Al-Bukhari : 5755.
[2] Muslim : 5311.
[3] Al-Bukhari : 5756.
[4] Sunan Abi Daud : 4374.
[5] Ibnu Majah : 3704.
[6] Muslim : 5309.

SIAPA MENTERI BESAR SELEPAS TOK GURU NIK ABDUL AZIZ?

SIAPA MENTERI BESAR SELEPAS TOK GURU NIK ABDUL AZIZ?

Angin bertiup kencang tentang perkembangan politik di Kelantan. Disamping isu Royalti Minyak, yang kelihatan Husam Musa sedang bersilat dalam mendapatkan hak rakyat tersebut, tidak ketinggalan juga isu yang sedang dibicarakan adalah, pengganti Tuan Guru Nik Abdul Aziz bagi jawatan Menteri besar Kelantan.

Husam Musa, ustaz Nik Amar, Ustaz Abdul Halim dan ustaz Muhammad Yaakob adalah nama-nama yang sering kedengaran sebagai calon yang popular untuk jawatan tersebut. Pun begitu, keempat-empat nama ini, tidak dapat menjangkaui kehendak rakyat Kelantan secara majoriti.

Dikhabarkan, Ustaz Baihaqi adalah nama yang paling diterima rakyat kelantan, kerana memandangkan ”ustaz”, ”tuan Guru” dan ”ulama” tidak boleh dipisahkan dari jiwa rakyat Kelantan. Disamping Ustaz Baihaqi merupakan seorang anak kepada salah seorang Tuan Guru yang hebat di Kelantan, Allahyarham Tuan Guru Haji Atiqullah, beliau juga dilihat sebagai seorang pemimpin politik di kelantan yang tidak mempunyai banyak kontroversi negatif dalam minda rakyat kelantan.

Benarkah pengkhabaran tersebut? Kita serah kepada pilihan rakyat Kelantan. Pilihan mereka adalah hak mereka. jika mereka tidak tersalah memilih Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai Menteri besar - insya Allah - mereka tidak akan tersilap dalam memilih pengganti Tuan Guru nik Abdul Aziz.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
7 Rabiul Awal 1431 – 21 Febuari 2010 * 5:04 petang