Sabtu, 28 Ogos 2010

NAK IKUT NABI, ATAU NAK IKUT MAIS ATAU JAIS?

[1]

utusan meroyan kata;

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Kesucian masjid terus dinodai oleh pembangkang apabila Khamis lalu Ahli Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen pula diberi kebebasan berada di saf paling hadapan di Masjid at-Taqwa, Selayang Baru.

komen:

Zaman nabi SAW, orang kafir masuk ke dalam masjid nabawi, tanpa wujud larangan dari nabi SAW. dalam hadis dinyatakan bahawa Sumamah bin Usal telah diikat di tiang masjid ketika dia belum memeluk islam.

[2]

utusan meroyan kata;

Perbuatan wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu bukan sahaja memperkecilkan arahan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang melarang orang bukan Islam memasuki ruang solat tetapi turut menghina kesucian agama Islam.

komen:

MAIS perlu ikut Nabi SAW. Jika MAIS tidak ikut Nabi, maka sebarang arahan MAIS adalah tertolak. Jika MAIS tetap pertahankan pendirian yang bercanggah dengan Nabi, maka itu adalah sesat lagi menyesatkan.

Orang bukan islam masuk ke dalam ruang solat, tidak dikira sebagai menghina kesucian agama Islam, sebaliknya ia adalah kemuliaan masjid yang diajar oleh nabi SAW.

Jika MAIS tetap menyatakan bahawa membenarkan orang bukan Islam adalah menghina agama islam, samalah mereka menyatakan nabi SAW menghina agama islam. ini kerana, Nabi SAW membenarkan ramai orang bukan islam masuk masjid.

[3]

utusan meroyan kata;

Semalam, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki ruang solat utama kerana mereka tergolong dalam berkeadaan hadas besar.

komen:

inilah kenyataan yang paling bodoh aku pernah dengar. Zaman nabi SAW, baginda membenarkan orang bukan islam masuk ke masjid. Apakah orang kafir zaman Nabi SAW itu mandi hadas besar? hello brother, kalau kafir mandi wajib pun, mandi dia tak sah.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-bakistani


- sri Indah [b] Sg buloh
29 Ogos 2010 * 3:21 Pagi

ROSMAH BOLEH, MP SERDANG TAK BOLEH

Ini seorang wanita beragama islam berucap di dalam surau
[MAIS dan JAIS tidak ambil tindakan]

Seorang wanita tidak beragama Islam berucap dalam surau
[MAIS dan JAIS mengambil tindakan]

[1]

MP Serdang, seorang wanita yang tidak beragama islam. dia berucap dalam masjid, dalam keadaan tidak memakai tudung. Perkara ini diisukan oleh UMNO, sehingga sampai ke pihak istana Selangor.

Menarik juga melihat isu yang dibangkitkan oleh UMNO ini. Ia memperlihatkan bahawa, betapa kebatilan yang dibawa oleh UMNO semakin teserlah. Semakin jelas lagi nyata, bahawa UMNO adalah satu parti yang membawa ajaran yang sesat lagi menyesatkan.

ia mengingatkan aku kepada satu ceramah ustaz Ismail kamus.

"kalau tidak mahu bercakap, takut nanti orang kata dia bodoh. lalu dia bercakap, kita pun confirm tahu bahawa dia memang bodoh" ujar ustaz Ismail kamus dalam satu ceramahnya yang menyebabkan ramai yang gelak.

maka begitujuga UMNO. Jika tidak bercakap dalam isu islam, dibimbangi orang kata mereka tidak memperjuangkan islam. tiba-tiba ternyata mereka bermain isu agama, maka confirm orang kata bahawa UMNO memang tidak memperjuangkan islam, malahan lebih terbukti mereka memperalatkan islam.

[2]

Perempuan bukan islam masuk ke masjid tidak ada larangan dalam islam. Malahan banyak bukti dan nas yang menyatakan bahawa non Muslim tidak dilarang masuk ke masjid. namun, isu masuk ke masjid tidak berjaya dimainkan UMNO, lalu dimainkan isu tidak berpakaian sopan ketika berada dalam masjid.


kepada orang Islam, sopan bermaksud memakai pakaian yang menutup aurat. adapun kepada orang bukan islam, islam tidak mewajibkan kepada mereka menutup aurat. Namun, apabila mereka masuk ke dalam masjid, maka hendaklah mereka berpakaian sopan.

dalam tradisi melayu lama, berpakaian sopan ini tidak sekadar dilihat memakai tudung. malahan, dengan berpakaian baju kurung pun, sudah cukup dikira sebagai sopan. ini adalah kebudayaan melayu, bukan ajaran islam.

Justeru, bagi wanita islam, menutup aurat adalah wajib, sama ada berada di dalam masjid, mahupun berada diluar masjid. Adapun wanita yang tidak beragama Islam, keberadaan dalam masjid, cukup sekadar berpakaian sopan. berpakaian sopan itu, sudah cukup dilihat kepada uruf sesuatu masyarakat Islam [di Malaysia, seperti baju kurung]. Namun begitu, jika mereka mengenakan tudung, maka itu adalah terlebih baik.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] sg Buloh
29 Ogos 2010 * 2:11 pagi

NASI HANGIT PUNCA BERCERAI??


Kadang-kadang, ada orang tua yang berumur 60 tahun boleh bercerai dengan isteri yang puncanya adalah isterinya masak nasi hangit. Jika difikir sekali, sudah pasti kita akan mengatakan ia satu perkara yang pelik.

Sebenarnya, bercerai tersebut bukan kerana nasi yang hangit, tetapi ia disebabkan cara teguran yang dilakukan itu tidak kena dan tepat dengan caranya yang sebenar.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg buloh
28 Ogos 2010 * 7:03 petang

TAZKIRAH SEBELUM BERBUKA : BAIK BURUK UMAT, TENGOK ULAMANYA

Firman Allah;

فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ

Maksudnya;
“Maka kecelakaan yAng besarlah bagi orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya; "Ini dari Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang mereka kerjakan”

(surah Al-Baqarah : 79)

Bukti penyelewengan dalam agama yahudi dan nasrani ini, semakin hari semakin terbongkar. Seperti agama nasrani yang membaca bible yang kononnya berasal dari kitab taurat dan injil.

Orang sudah buat kajian, dan terbukti bahawa bible yang mereka dakwa sebagai kitab suci itu sebenarnya tidak suci. Penuh dengan segala keraguan dan kekacauan. seperti wujud percanggahan antara satu ayat dengan ayat yang lain yang membuktikan bahawa ia bukan kalam tuhan, sebaliknya adalah kalam makhluk.

Ada sebilangan orang-orang kristian yang terbuka hati mereka, menyebabkan mereka memeluk Islam. Mereka menyatakan bahawa kitab bible, mereka sendiri susah hendak membedakan antara perkataan Nabi Isa, perkataan kawan-kawan Nabi Isa dan perkataan anak-anak murid Nabi Isa. Apabila bercampur-aduk antara perkataan tersebut, maka mula timbul keraguan dan pertanyaan, apakah kitab bible mereka ini benar-benar datang dari Allah, ataupun ia rekaan-rekaan yang dilakukan oleh orang-orang agama mereka? Ekoran itu, semakin hari semakin terbongkar kekalutan agama kristian, dan terus menerus agama kristian ini ditolak oleh pengikut agama mereka sendiri.

Inilah dilemma yang menimpa yahudi dan nasrani, atau dalam bahasa lain disebut sebagai ahli kitab. Kerosakan mereka ini, bukan disebabkan oleh orang-orang jahil, tetapi berpunca dari ahbar-ahbar. Dalam islam, ada ulama. Di Malaysia disebut sebagai Tok Guru atau ustaz, di Pakistan disebut sebagai maulana, di Iran disebut sebagai Ayatollah, di Fatani disebut sebagai baba, dan dalam agama yahudi dan nasrani disebut sebagai ahbar.

Di dunia mana pun, para ilmuan agama ini dihormati. Kalau ilmuan agama ini bertaqwa, ada perasaan takut kepada Allah, mereka tidak akan mengambil kesempatan terhadap penghormatan yang diberikan itu. Namun, apa boleh buat, bahawa wujud di sana ilmuan-ilmuan agama yang tidak ada perasaan takut kepada Allah. Justeru, penghormatan yang diberi ini digunakan sesuka hati, sehingga sanggup melakukan penyelewengan terhadap agama.

Keadaan ini menimpa kepada ahbar, iaitu ilmuan-ilmuan agama yahudi dan nasrani. Ekoran itu, jadilah agama yahudi dan nasrani yang tidak asli dan tidak 'original' lagi.

Penyelewengan itu bermula dari kitab panduan mereka. golongan ahbar ini, menulis dan mengedit sebilangan besar dari kandungan kitab taurat dan injil mengikut pemikiran mereka, lalu mereka mendakwa kitab itu datang dari Allah. Dakwaan mereka itu, dipercayai oleh pengikut mereka, menyebabkan mereka menjadi sesat dan menyesatkan.

Keadaan ini berbeda dengan Al-Quran. Bermula dari Awal al-Quran sampai akhir Al-Quran, semuanya adalah perkataan Allah, tanpa masuk sebarang perkataan makhluk. Ini membuktikan bahawa, Al-Quran ini benar-benar dijaga oleh Allah SWT.

Firman Allah;

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya kami menurunkan zikr (Al-Quran), dan sesungguhnya kamu pasti akan menjaganya”

(Al-Hujr : 15)

Sekian

wallahu 'alam

Al-Bakistani


- sri Indah [b] sg buloh
28 ogos 2010 * 6:33 petang

ORANG ISLAM WAJIB TUTUP AURAT, DALAM DAN LUAR MASJID

apakah UMNO anggap, tudung yang dipakai rosmah ini mengikut batasan syariah?

[1]

Semasa Malaysia ditimpa fenomena Mawi, aku masih ingat bagaimana seorang pengkomen dari salah seorang artis perempuan Melayu yang beragama islam memberi komen terhadap nyanyian Mawi dalam Akademi fantasia.

"kalau nak komen mawi, saya kena pakai tudung" lebih kurang begitu ungkap pengkomen yang merupakan seorang artis perempuan yang beragama islam.

Sekali dengar, ia seperti gurauan. Tetapi, apabila difikir, kita akan rasa ada sesuatu yang tidak kena disebalik ucapan itu.

"Apakah Allah SWT itu wujud hanya ketika mawi sedang menyanyi?" Mungkin itu soalan yang terpancul dalam pemikiran kita ketika mendengar ungkapan artis terbabit tersebut.

Maka, keadaan yang agak sama juga sedang dikecohkan dua dan tiga hari ini. seorang YB perempuan dari parti DAP yang tidak beragama Islam, telah melawat salah sebuah surau untuk menyampaikan bantuan kepada umat islam dalam surau. Kehadiran YB yang tidak beragama Islam itu, dalam keadaan tidak menutup aurat. Rambutnya terbuka, dan bajunya dilihat agak sendat. Maka itu menjadi isu.

Isu ini, perlu difikirkan dalam beberapa factor. Antaranya adalah, YB terbabit tidak beragama islam, yang sudah pasti tidak boleh dipaksa [suruhan syariah] terhadap YB itu memakai tudung. Berbeda kalau YB itu beragama islam.

[2]

Kewajipan menutup aurat adalah kewajipan syariah. Dalam Al-Quran, Allah SWT berfirman;

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آَبَائِهِنَّ أَوْ آَبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya;
"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung"

(Surah An-Nur : 31)

Dalam firman Allah SWT ini, Allah SWY menurunkan kewajipan dengan menyebut "katakanlah kepada perempuan yang beriman". Dengan maksud, kewajipan ini tidak boleh dipaksa terhadap perempuan yang tidak beriman dengan Allah SWT.

Firman Allah;

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ

Maksudnya;
"Tiada paksaan dalam agama"

(Surah Al-Baqarah : 256)

Maqasid disebalik kewajipan menutup aurat ini, dinyatakan oleh Allah SWT adalah untuk menundukkan pandangan lelaki terhadap perempuan, pandangan perempuan terhadap lelaki. Ekoran itu, terjagalah antara satu sama lain daripada melakukan kerosakan dari sudut keturunan, iaitu berzina.

Ekoran itu, apabila kita melihat pada firman Allah SWT pada ayat 30, dari surah An-nur, Allah SWT menyatakan;

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ

Maksudnya;
"katakanlah kepada orang mukminin, hendaklah mereka menundukkan daripada pandangan mereka, dan menjaga kemalian mereka"

(Surah An-Nur : 30)

Dalam ayat ini, Allah SWT mengarahkan agar kaum lelaki [mukmin] agar menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan mereka.

Kemudian pula, pada ayat 30 Allah SWT menyatakan;

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنّ

Maksudnya;
"Katakanlah kepada perempuan yang beriman, bahawa hendaklah mereka menundukkan daripada pandangan mereka, dan menjaga kemaluan mereka"

(surah An-Nur : 30)

Dalam ayat ini pula, Allah SWT menyatakan maqasid yang sama, iaitu menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan.

Namun, kemungkinan manusia itu tidak tahu bagaimana hendak menundukkan pandangan mereka, dan seterusnya menyelamatkan mereka daripada melakukan penzinaan [tidak menjaga kemaluan mereka], maka Allah SWT memperincikan soal aurat perempuan, menerusi sambungan ayat ini.

Kewajipan dalam ayat ini, menunjukkan kepada kita bahawa aurat wajib ditutup, bagi menyelamatkan masyarakat dari terjebak kepada zina. Tidak kira ia di dalam masjid, ataupun di luar masjid.

[3]

Menutup aurat adalah kewajipan yang Allah SWT wajibkan kepada orang islam. adapun orang bukan islam, ia tidak ditaklifkan perkara ini [ini mengikut pendapat syafie. Adapun mengikut pendapat hanafi, orang kafir ditimpa dua dosa, iaitu dosa kafir dan dosa tidak melakukan kewajipan syarak. Walau mereka melakukan juga kewajipan syarak, kewajipan itu tetap tidak sah]

Kewajipan menutup aurat ini, bukan sekadar di dalam masjid, malahan diwajibkan juga di luar masjid. Orang perempuan islam yang membuka aurat di luar masjid, maka hukumnya adalah tetap berdosa.

Adapun dalam masjid, larangan membuka aurat disebabkan masjid adalah tempat awam. Sesiapa sahaja dibenarkan masuk ke dalam masjid, tanpa boleh dilarang.

Ekoran itu, larangan membuka aurat dalam masjid adalah memberi maksud, bimbang aurat terlihat oleh sesiapa sahaja yang masuk ke dalam masjid. Lebih-lebih lagi, masjid adalah tempat ibadat, untuk manusia menghampirkan diri mereka kepada Allah.

[4]

Peliknya, UMNO terlalu bising tentang perempuan bukan islam yang membuka aurat ketika masuk ke dalam masjid. Tetapi, mereka tidak pernah bising pun tentang isteri-isteri pemimpin parti mereka yang membuka aurat.

Apakah UMNO beranggapan, menutup aurat itu wajib kepada perempuan yang tidak beragama islam?

Apakah UMNO beranggapan, tidak wajib menutup aurat ketika berada di luar masjid?

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
28 ogos 2010 * 4:14 petang

Jumaat, 27 Ogos 2010

SB HARUSSANI MAHU ORANG ISLAM PERGI GEREJA UNTUK TERIMA BANTUAN?

Kalau Aku, apabila non Muslim datang ke surau dan masjid, aku berbangga. perkara yang paling penting aku usahakan adalah, supaya mereka semakin dekat dengan institusi Islam, seterusnya mereka semakin kenal dengan islam. apabila mereka kenal dengan islam, tidak mustahil mereka akan memeluk islam.

keadaan ini berbeda dengan SB Harussani. Dia berkata;

"POH 27 Ogos - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria melahirkan kebimbangannya dengan kecenderungan pihak-pihak tertentu yang sanggup bertindak apa sahaja demi memperjuangkan ideologi politik masing-masing.

Katanya, perbuatan menjemput orang bukan Islam ke dalam surau atau masjid untuk tujuan memberi ceramah serta menyampaikan bantuan di dalam rumah Allah, jelas menunjukkan ketaksuban mereka terhadap perjuangan politik" [sila klik]

SB Harussani memandang, tindakan menjemput orang bukan Islam ke surau dan ke masjid untuk memberi ceramah dan menyampai bantuan sebagai sifat ketaassuban. Mungkin SB Harussani mahu orang islam pergi ke gereja, sekiranya seseorang YB yang tidak beragama Islam mahu menyampaikan bantuan kepada orang-orang islam itu?

Sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani

- Sri Indah [b] sg buloh
28 ogos 2010 * 4:20 pagi



ORANG BUKAN ISLAM MASUK MASJID

Di Malaysia, Orang bukan islam masuk masjid pun menjadi isu besar. Golongan yang mengisukan perkara ini tidak lain dan tidak bukan adalah UMNO. Al-maklum, parti yang tidak mempunyai pegangan agama. Islam hanya lebel, seperti kereta sorong yang dibubuh lambing Volvo.

Secara asasnya, larangan terhadap orang bukan islam masuk ke masjid, hanya dikhususkan kepada masjidil haram. Perkara ini, disandarkan kepada firman Allah SWT;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا

Maksudnya;
"Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang Musyrik itu adalah najis. Justeru, mereka tidak boleh menghampiri masjidil haram selepas dari tahun mereka ini"

(At-taubah : 28)

Adapun selain dari masjid Al-haram, tidak ada nas yang melarang dari non muslim masuk ke masjid. Malahan, jika diteliti kepada nas-nas hadis, didapati wujud keizinan bagi non Muslim untuk masuk ke masjid.

Antaranya adalah, seorang lelaki bernama sumamah bin ussal. Dia pernah melakukan satu kesalahan, menyebabkan dia ditangkap dan diikat di tiang yang berada dalam masjid nabi. Ketika itu, dia belum lagi beragama islam.

Semasa diikat, dia melihat segala pergerakan dan gerak geri orang islam [para sahabat] dalam masjid, menyebabkan hatinya terlunak untuk memeluk islam.

Setelah dia dibebaskan, dia telah pergi ke sebuah lembah yang dikenali wadi Al-'Aqiq, lalu dia mandi disitu. Selesai dari mandi, dia terus ke masjid nabi, dan memeluk islam.

Dari ini, terbukti bahawa non Muslim tidak terlarang untuk masuk ke masjid. Adapun larangan dari firman Allah SWT dari surah At-taubah, ayat 28, adalah dikhususkan larangan di masjidil haram sahaja.

Ada pihak berhujjah larangan orang bukan islam tidak boleh masuk ke masjid dengan alasan bahawa mereka berjunub. Perlu diingat, hadis yang melarang orang berjunub ke dalam masjid adalah hadis Doif, ini kerana pada hadis tersebut terdapat seorang perawi yang bernama Al-Aflat bin Khalifah. Perawi ini, dinilai lemah oleh ulama-ulama hadis.

Apabila hadis tersebut lemah, maka perlu kembali kepada hukum asal, iaitu kaedah yang berbunyi;

الأصل في الأشياء الإباحة

Maksudnya;
"Asal sesuatu perkara adalah harus"

Dengan maksud, orang yang berjunub dibenarkan masuk ke dalam masjid. Lalu, jika dikiaskan juga orang berjunub itu dengan orang bukan islam, maka sudah pasti kias itu adalah sesuatu perkara yang salah.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
28 Ogos 2010 * 1:59 pagi

Khamis, 26 Ogos 2010

ORANG UMNO KARAT - ORANG ISLAM PUAKA

DAP di dakwa tolak Islam. Memang patut dan padan pun kalau mereka tolak Islam, kerana mereka bukan beragama Islam. Ahli-ahli mereka, majoriti tidak beragama Islam.

Tetapi, terbukti UMNO tolak islam itu pula bagaimana?

DAP tidak terima Islam, tetapi mereka tidak pernah menghalang PAS menerang Islam kepada rakyat. Mereka memberi ruang secara terbuka kepada PAS untuk menerangkan islam kepada rakyat.

Adapun UMNO, bukan sekadar menolak Islam, malahan bertindak dan berusaha bersungguh-sungguh menghalang rakyat dari memahami Islam. Lupakah kita dengan masjid yang 'digari' di Sek 8 Shah Alam setahun sebelum berlaku PRU ke 12 yang lalu?

Kelakarnya, tanpa segan dan malu, UMNO mendakwa mereka beragama Islam, waima terbukti mereka melawan islam dan menghalang perkembangan Islam di malaysia.

"orang Islam ni syaikh ada tiga jenis. pertama, orang islam baka [muslim kerana keturunan]. kedua, orang islam pusaka [islam yang dipusakai dari nabi SAW]. dan ketiga adalah, orang Islam Puaka [Orang Islam yang lawan Islam, macam UMNO]"

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
26 Ogos 2010 * 7:57 malam

SEMBELIHAN MUSLIM YANG TIDAK DIBACA NAMA ALLAH

Dalam mazhab hanafi, tidak boleh makan sembelihan yang tidak dibacakan nama Allah, waima ia disembelih oleh orang Islam sekalipun.

Dalil mereka adalah, firman Allah;

وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ

Maksudnya;
"jangan kamu makan daripada binatang yang tidak dibacakan nama Allah padanya".

[Surah Al-An'Am : 121]

Pendapat hanafiyyah ini tidak sealiran dengan jumhur ulama yang mengatakan boleh makan sembelihan yang tidak dibacakan nama Allah, sekiranya penyembelih itu adalah seorang muslim.

Mereka berpegang dengan hadis riwayat abu daud [kitab bughyah al-haris], bahawa Rasulullah SAW bersabda;

ذبيحة المسلم حلال وان لم يسم ما لم يتعمد

Maksudnya;
"sembelihan orang islam adalah halal walau tidak disebut nama [Allah], selama mana ia tidak sengaja" [bughyah al-haris : 408]

Pada jumhur, hadis ini mentakhsiskan keumuman pada firman Allah di atas. Adapun hanafiyyah pula menyebut, hadis ini adalah hadis ahad. Pada hanafiyyah, hadis ahad tidak boleh mentakhsiskan keumuman nas yang mutawattir [al-quran atau hadis mutawatir]. Adapun disisi jumhur [syafie, hanbali dan Maliki], Kaedah nas ahad mentakhsiskan keumuman nas mutawattir adalah dibenarkan.

Sekian

Wallahu 'Alam.

Al- Bakistani.

- tropikana.
25 ogos 2010 * 4:30 petang.

Rabu, 25 Ogos 2010

KAFIR HARBI LAWAN ISLAM, MELAYU HARBI BERNAMA UMNO

Ketua penerangan Pemuda UMNO ini tidak berwajah melayu, tapi dakwanya melayu

utusan meroyan melaporkan;

KUALA LUMPUR 25 Ogos - Tindakan Dewan Pemuda Pas Pusat yang mempertahan khatib jemputan, Zakaria Ahmad mengenai doa yang dibacakan dalam khutbah Jumaat di beberapa masjid di Pulau Pinang merupakan pendirian kolot parti itu.

Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, tindakan Pemuda Pas tersebut hanya akan menyebabkan agama Islam terus dipandang mudah dan diperlekeh oleh masyarakat luar. [sila klik]

komen;

UMNO bukan sekadar tipu melayu, tetapi kini sudah sampai satu tahap yang sungguh kritikal, iaitu mula hendak membohongi agama.

Di mana salahnya mendoakan hidayah terhadap Ketua Menteri pulau Pinang yang dilakukan oleh Khatib, ustaz Zakaria Ahmad. Sama ada atas mimbar atau tidak?

Nama yang dipertuan Agong hendak disebut atau tidak, ia tidak memberi sebarang kecacatan kepada islam sedikit pun. Khalifah islam yang empat, Abu bakar As-Siddiq, Umar bin Al-Khattab, Usman bin Affan dan Ali bin Talib, tidak pernah marah pun kepada mana-mana khatib yang tidak pernah mendoakan mereka di atas mimbar.

Sikap UMNO ini, lebih kepada hendak mengampu, bukan untuk menyatakan keikhlasan mereka terhadap yang dipertuan Agong. Jika ini keadaan UMNO, adalah layak parti itu di lempar dengan pasir.

sabda nabi SAW;

ارم التراب علي المداحين

maksudnya;
"lempar tanah terhadap kaki mengampu"

pada UMNO, mendoakan agar orang bukan Islam memeluk islam merupakan kolot. dengan maksud, UMNO amat rela dan bangga jika Lim guan Eng kekal dalam keadaan tidak Islam.

Jika nabi SAW melihat, salah seorang dari dua umar [umar bin Al-Khattab dan Amru bin Hisyam atau dikenali Abu Jahal] masuk islam akan menyebabkan Islam akan digeruni, maka keadaan yang sama juga dilihat oleh Khatib, Ustaz Zakaria Ahmad dengan keislaman Lim Guan Eng.

Dengan keislaman Umar bin Al-Khattab ekoran keberkatan doa Nabi SAW itu, menyebabkan kafir Quraish takut dan gentar terhadap Islam, maka keadaan yang sama juga sedang menimpa 'kafir Quraish malaysia' yang bernama UMNO dengan keislaman seorang pemimpin politik yang bernama Lim Guan Eng.

"wah... nampaknya semakin teserlah penolakan UMNO terhadap Islam.. nampaknya amat relevan bahawa UMNO digelar MELAYU HARBI"

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
26 Ogos 2010 * 3:40 Pagi


MEMAHAMI URUF SECARA RINGKAS

Uruf berlaku dalam perkara yang tiada nas. Sekiranya wujud nas, maka uruf tidak boleh digunakan, kecuali dalam beberapa keadaan, iaitu;

Pertama;

sesuatu suruhan syarak menerusi nas, pasti mengandungi kemaslahatan, dan membawa manusia kepada keadilan. namun, apabila sesuautu suruhan syarak menerusi nas itu mahu dilaksanakan, melahirkan tentangan dari golongan majoriti [mungkin faktor mereka tidak faham atau sebagainya]. Atau dalam bahasa lain, uruf ramai menolak.

Maka ketika itu, perlu diperhatikan terlebih dahulu. Apakah dengan perlaksanaan sesuautu suruhan syarak itu akan melahirkan mudharat yang besar. Ataupun, perlaksanaan itu akan mendapat mudharat yang kecil, tetapi membuahkan kemaslahatan yang lebih besar.

Sekiranya menghasilkan mudharat yang lebih besar, maka hendaklah ditangguhkan terlebih dahulu sesuatu suruhan syarak, disamping perlu berusaha 'mengubat' punca penolakan sehingga ia menjadi uruf tersebut. Apabila punca itu sudah selesai, maka suruhan syarak itu wajib dilaksanakan.

Dalilnya adalah hadis, bahawa Nabi SAW ada berkata kepada Aisyah, "apakah kamu perhatikan kepada kaum kamu ketika mereka bina kaabah, mereka mengurangkan daripada qawaid ibrahim.

Aisyah bertanya, "wahai rasulullah. Kenapa kamu tidak kembalikan kaabah itu pada qawaid ibrahim?".

Jawab nabi, "jika tidak kaum kamu baru [meninggalkan kekufuran], pasti aku akan melakukannya".

Adapun jika didapati kemaslahatan besar akan berlaku dengan perlaksanaan sesuatu suruhan syarak, maka wajib dilaksanakan suruhan tersebut, waima didapati wujud juga mafsafah. Tetapi, wajib diketahui bahawa kewujudan mafsadah tersebut hendaklah sedikit berbanding maslahah yang bakal diterima.

Kedua;

Uruf hendaklah digunakan dalam usaha melaksanakan keadilan. keadilan yang dimaksudkan adalah, berdasarkan satu sabda Nabi SAW yang bermaksud;

"sesungguhnya Allah memberikan hak kepada orang yang berhak".

Justeru, uruf tidak boleh digunakan untuk menafikan hak. Jika digunakan juga, penggunaan uruf telah tersasar dari kegunaan uruf yang dibenarkan dalam syariah islamiyyah.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

- Tropikana
25 ogos 2010 * 5:14 petang

Selasa, 24 Ogos 2010

HUDUD : WAJIB FAUR, ATAU TARAKHI?

[1]

Malaysia adalah sebuah negara yang mengamalkan demokrasi. Teori demokrasi, semua perkara tidak dapat dilaksanakan melainkan mendapat suara majority. Tanpanya, sebarang perlaksanaan tidak dapat dilaksanakan, termasuk hukum Allah SWT.

Inilah dilemma yang sedang menimpa bagi sebarang gerakan Islam yang sedang berusaha ke arah perlaksanaan hukum Allah SWT dalam negara demokrasi. Namun begitu, meninggalkan terus demokrasi, atau tidak berusaha ke arah perlaksanaan islam dengan alasan demokrasi juga adalah satu perkara yang salah juga.

Kaedah fiqh ada menyebut;

ما لا يدرك كله لا يترك جله

Maksudnya;
"Perkara yang tidak dapat melakukan semua, maka jangan tinggalkan semuanya"

Ini merupakan kaedah yang diiktiraf dalam syarak. Ia bermaksud, jika seseorang itu tidak mampu melaksanakan sesuatu hukum, atau sesuatu suruhan secara seluruhnya, maka hendaklah dilakukan sekadar yang mampu.

Ia berasaskan kepada satu hadis, bahawa nabi SAW ada bersabda;

وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Maksudnya;
"Apabila Aku menyuruh kamu sesuatu urusan, maka lakukannya sekadar kemampuan kamu" [Al-Bukhari : 6744]

Justeru, keterlibatan dalam system demokrasi adalah perlu. perlunya itu, dalam kaedah usul fiqh disebut sebagai bersifat Muaqqat [sementara], bukan bersifat muabbad [selama-lamanya]. [baca ulasan panjang tentang demokrasi di sini]

[2]

Sejak merdeka lagi, kerajaan persekutuan Malaysia di pegang oleh UMNO/BN. Segala keputusan di Malaysia, tertakluk keputusan majority dalam parlimen yang MP-MPnya, secara majority dimonopoli oleh UMNO/BN.

Namun, tidak pernah ada daya usaha oleh UMNO/BN untuk melaksanakan hukum-hukum islam, terutama hukum hudud. Yang wujudnya, usaha ke arah mengelirukan kepada rakyat Malaysia [khususnya terhadap non Muslim] tentang hukum Hudud.

Justeru, sudah diyakini bahawa UMNO/BN tidak akan melaksanakan hukum Islam itu, waima ia adalah wajib secara qatie.

Namun, parti yang sering kedengaran melaungkan perlaksanaan hudud ini adalah PAS. Namun, PAS tidak akan berjaya melaksanakannya juga, sekiranya PAS tidak majority dalam parlimen.

Walau tidak berjaya melaksanakannya, sekadar usaha PAS yang ada, sedikit sebanyak rakyat Malaysia sudah mula kenal dengan hukum islam itu, waima sebelum ini sering dimomokkan buruk oleh UMNO/BN. Seperti kedengaran suara sumbang dari pimpinan UMNO yang beragama islam, seperti kata mereka, "perlaksanaan hudud akan menyebabkan ramai yang tidak ada tangan", "kalau nak makan sup tangan, sila hadir di Kelantan" dan banyak lagi.

Kalau yang bersuara itu adalah mereka yang tidak beragama Islam, maka itu agak kurang memberi kesan kepada rakyat dalam menolak hukum islam tersebut. Tetapi, jika hukum Allah SWT itu dipersendakan oleh pemimpin-pemimpin negara yang beragama islam, sudah pasti ia melahirkan seribu satu kekeliruaan. Sama ada yang keliru itu adalah orang Muslim, malahan terlebih terkeliru itu adalah non Muslim.

[3]

PAS berjaya membina kerajaan di beberapa buah negeri, iaitu selepas berlaku sejarah 8 mac 2008 yang lalu. Pembinaan kerajaan tersebut, bukan PAS berdiri sendiri, sebaliknya bersama dengan PKR dan DAP, kecuali kelantan yang mampu berdiri sendiri sejak 20 tahun yang lalu.

Kelantan yang diperintah oleh PAS, telah berjaya mencadangkan Rang undang-undang Hudud, tetapi tidak berjaya dilaksanakan juga, kerana tidak mendapat persetujuan parlimen. Keadaan yang sama juga berlaku di Terengganu, semasa PAS memerintah di negeri itu pada tahun 1999 sehingga 2004 yang lalu.

Dari itu, nyata kepada kita bahawa perlaksanaan hukum hudud ini agak susah hendak dilaksanakan sekiranya PAS tidak dapat menguasai parlimen secara majority. Sekadar mendapat beberapa buah negeri, ia tidak memberi kemampuan PAS melaksanakan hudud, kecuali sekadar mampu mencadangkan rang undang-undang hudud yang dipersetujui dalam DUN sahaja.

[4]

Kini telah terbina satu gabungan parti politik yang membangkang BN bernama Pakatan rakyat. PAS, PKR dan DAP berada dalam satu meja dalam usaha menjatuhkan BN. Jika diharapkan kepada PAS sahaja untuk menguasai putrajaya, maka itu agak mustahil buat masa ini.

Rumitnya, apabila ketiga-tiga parti ini mempunyai idealogi yang berbeda, waima mempunyai mimpi yang sama. Mimpi setiap parti-parti ini adalah, mahukan jatuhnya regim UMNO/BN yang zalim, dengan naiknya keadilan berdasarkan idealogi parti masing-masing.

Justeru, apabila timbul isu hudud. Pertembungan antara PAS dan DAP pasti akan kelihatan. PAS mahu dengan hudud yang merupakan perintah dari Allah, dan DAP pula menolak hudud dengan cara pemikiran parti mereka.

Jika difikir secara rasional, pertembungan ini akan memberi keuntungan kepada UMNO/BN. Dengan maksud, pertembungan ini, akan menyebabkan ISA tetap akan kekal bertapak di Malaysia, system kehakiman yang cacamarba, SPR yang kekal menipu dan banyak lagi. Makanya, pertembungan ini sewajarnya dielakkan, bagi memastikan kejayaan perlaksanaan hudud yang lebih berkesan dan berhikmah berjaya dilaksanakan nanti.

[5]

Tidak dinafikan, hukum melaksanakan hudud, qisas dan Ta'zir adalah satu perkara yang wajib. Namun, perlu diingat, dalam pengajian usul fiqh ada menyatakan bahawa wajib itu terbahagi kepada dua jenis, iaitu Al-Wajib 'Ala Al-faur [wajib yang segera dilaksanakan], dan Al-Wajib 'Ala At-tarakhi [Wajib yang tidak segera dilaksanakan].

Kewajipan solat adalah 'Al-wajib 'Ala Al-faur'. Dengan maksud, apabila seseorang itu telah memeluk islam, maka menjadi kewajipan yang tidak dapat dielakkan lagi bahawa ia menunaikan solat.

Adapun kewajipan menunaikan haji, ia tidak bersifat 'ala Al-Faur', tetapi ia bersifat 'Al-Wajib 'Ala At-tarakhi' [wajib yang tidak perlu disegerakan]. Dengan maksud, selama mana seseorang itu tidak mencukupkan dirinya dengan syarat-syarat yang mewajibkannya menunaikan haji, seperti kemampuan harta, kesihatan dan sebagainya, maka kewajipan haji itu tertangguh sehingga ia berjaya menyempurnakan syaratnya itu terlebih dahulu.

Maka keadaan yang sama juga dalam perlaksanaan hudud. Iaitu, ia di bawah 'Al-Wajib 'Ala At-tarakhi'. 'Illat' bagi kewajipan ini adalah tertakluk kepada penguasaan kerajaan. Ini kerana, hudud tidak akan berjaya dilaksanakan tanpa kerjasama dari pihak polis sebagai pihak pelaksana, tanpa penjara dan sebagainya. Dan semua ini, tidak akan berjaya selagi PAS tidak mendapat majority suara dalam parlimen, atau dalam bahasa kini disebut sebagai PAS menguasai putrajaya.

[6]

Dilemma kini adalah, PAS bersama dengan PKR dan DAP. Didapati, DAP tidak bersetuju dengan cadangan PAS itu. Namun, DAP bersetuju dengan PAS dalam banyak perkara, dalam usaha menjatuhkan regim UMNO/BN.

Justeru, dalam hal ini, hudud tidak relevan di'isu'kan di kala PAS belum menguasai parlimen secara majority [sebaiknya, tidak diisukan, tetapi hendaklah distrategikan secara berhikmah]. Jika di'isu'kan juga, ia sekadar memberi keuntungan UMNO/BN yang mahu mempertahankan kuasa.

Namun begitu, jika PAS berdiam diri sahaja dalam bab hudud ini juga adalah satu perkara yang salah. Makanya, adalah lebih baik jika PAS mengadakan sessi penerangan secara berhikmah kepada rakyat tentang kebaikan hudud, disamping sering mengadakan wacana ilmiyyah secara tertutup bersama pimpinan tertinggi DAP, seperti Karpal Singh, Lim Guan Eng, Lim kit Siang dan sebagainya.

Bukan sekadar itu, malahan PAS perlu mengadakan sessi dialog ilmiyyah dengan sesiapa sahaja yang dilihat menolak hukum hudud. Sessi dialog itu, hendaklah dilaksanakan dalam keadaan yang bijak sana, iaitu tidak mendatangkan mainan isu oleh pihak musuh politik [UMNO/BN].

Mungkin akan ada suara sumbang akan bercakap, PAS hanya pentingkan kerusi berbanding Islam. Ingin dinyatakan bahawa, "Kalau PAS tidak bersama Pakatan rakyat, maka UMNO/BN akan terus memerintah. Apabila UMNO/BN memerintah, maka mudharat kepada Islam lagi besar.

Ini kerana, Selagi UMNO memerintah, ISA terus terlaksana, kehakiman tetap cacamarba, SPR yang menipu dan banyak lagi akan terus berjalan dalam negara. Justeru, PAS bertindak seperti itu adalah atas dasar islam, bukan kehendak kerusi semata-mata".

Sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani


- Sri Indah [b] sg buloh
25 Ogos 2010 * 2:30 pagi

Isnin, 23 Ogos 2010

DOA UNTUK NON MUSLIM

[1]

Seorang anak telah memeluk agama islam sedangkan ibunya belum lagi memeluk islam. tidak lama kemudian, didapati ibunya sedang sakit. Dia ingin berdoa kepada Allah, agar diberikan kesihatan kepada ibunya.

Tindakannya itu sampai kepada pengetahuan mufti berjiwa melayu, maka difatwakan haram tindakannya itu. Sebaliknya, jika dia berjumpa dengan orang islam. difatwakan berdasarkan kepada konsep Islam yang mengajar unsure "Birrun" iaitu melakukan kebaikan.

Firman Allah;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
"Allah SWT tidak menghalang kamu terhadap [non muslim] yang tidak menyerang kamu dalam agama, dan tidak mengeluarkan kamu daripada negara kamu, bahawa kamu melakukan 'birrun' atau kebaikan dan keadilan kepada mereka. Sesungguhnya Allah SWT sayang kepada orang yang melakukan keadilan"

(Surah Al-Mumtahanah : 8)

Penurunan ayat ini, berkenaan seorang muslimat bernama Asma' binti Abi bakar As-Siddiq. Dia telah memeluk islam bersama dengan bapa dan adiknya, Aisyah [Isteri nabi SAW].

Ibunya bernama Qutailah binti Abdil Uzza tidak memeluk islam. Namun hubungan kekeluargaan tetap berlaku.

Satu hari, ibunya telah datang berjumpanya untuk diberikan satu hadiah. Namun, hadiah itu tidak diterima dengan alasan ibunya tidak beragama Islam.

Tindakan dari Asma' itu, menyebabkan hati ibunya agak terluka. Malahan, perkara itu sampai kepada pengetahuan Nabi Muhammad SAW.

Nabi SAW bertanya kepada Asma' tentang apa yang telah terjadi, dan diakui kebenaran kejadian itu di hadapan Nabi SAW. Ekoran kejadian itu, Allah SWT menurunkan ayat ini. [Lihat at-tafsir al-Kabir]

[2]

Dalam bahasa melayu, 'Birrun' diterjemah sebagai kebaikan, kesejahteraan, buat baik, dan sebagainya.

Dalam Islam, melakukan 'birrun' ini sangat-sangat dituntut, tidak kira terhadap muslim, ataupun terhadap non Muslim.

Dalam melakukan birrun ini. ia boleh dilakukan dalam apa jua bentuk. sama ada dengan membantu, mengurangkan kesusahannya, malahan lebih dituntut agar didoakan agar mereka diberikan hidayah, ataupun mendoakan agar mereka berada dalam kesihatan dan kesejahteraan.

Saidina Umar bin Al-Khattab, menfatwa bahawa zakat boleh diberikan kepada orang miskin dari kalangan non Muslim. Pendapat Umar ini, didokong kuat oleh mereka yang beraliran hanafi, Imam An-Nawawi, Ibni Sirin dan Az-Zuhri. Dalam kitab “Al-Mabsut”, As-Sarakhsi menyebut zufar, iaitu anak murid kepada Abu Hanifah berpendapat harus memberi zakat kepada kafir zimmi berasaskan kepada Qias, kerana objektif zakat ialah untuk membantu, antara lain, fakir miskin yang memerlukan kepada bantuan. [lihat fiqh zakah, qaradhawi]

Pendapat Umar bin Al-Khattab ini berasaskan kepada firman Allah SWT;

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

Maksudnya;
"Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”

[surah at-Taubah : 60]

Dalam kitab “Al-Kharaj”, Imam Abu Yusuf menyebut bahawa Omar bin Al-Khattab memperuntukkan pemberian kepada warga yahudi dari wang baitul Mal untuk orang Islam, berasaskan firman Allah ini.

Kisah Umar ini membuktikan bahawa khalifah islam kedua itu tidak sekadar melakukan 'birrun' terhadap orang islam sahaja, malahan terhadap orang bukan islam.

Begitujuga, Imam fakhruddin Ar-Razi mendatangkan kisah Asma' yang didatangi oleh ibu dan neneknya yang bernama Ummu Natilah untuk mendapat bantuan kewangan. Namun begitu, Asma' tidak mahu diberikan oleh Asma’ dengan alasan mereka tidak beragama Islam. tindakan Asma' itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan firman-Nya;

لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ

Maksudnya;
"Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan)”

[Surah Al-Baqarah : 272]

Ini menunjukkan, waima terhadap non Muslim pun, wajib kepada muslim itu melakukan 'birrun' kepada mereka.

[3]

Mendoakan agar orang bukan Islam diberikan hidayah, tidak terdapat sebarang larangan dari nas Al-Quran dan Al-hadis.

Ketika nabi SAW ke taif untuk mendapat bantuan, ternyata rakyat Taif menolak dakwah Nabi SAW. Bukan sekadar itu, malahan mereka sanggup melemparkan batu kepada Nabi SAW sehingga nabi SAW luka parah, dan terpaksa berundur.

Kemudian itu, Nabi SAW di datangi oleh Malaikat yang ditugaskan Allah agar menjaga bukit, bahawa menghempap bukit ke atas rakyat Taif. Tetapi, diminta agar meminta keizinan dari Nabi SAW terlebih dahulu.

Permintaan malaikat itu, dihalang oleh Nabi SAW. Malahan, nabi SAW menyebut dengan kata baginda SAW;

أرجو أن يخرج الله من أصلابهم من يعبد الله لا يشرك به شيئا

Maksudnya;
"Mudah-mudahan Allah SWT mengeluarkan keturunan mereka, golongan yang menyembah Allah, dan tidak melakukan syirik kepada Allah SWT" [As-Sirah An-Nabawiyyah, Ibni kathir : 2/153]

Kisah ini, membuktikan bahawa Nabi SAW pernah berdoa agar diberikan hidayah kepada keturunan rakyat taif yang tidak beriman kepada Allah SWT agar diberikan hidayah oleh Allah SWT.

Ini dikuatkan lagi, dengan doa Nabi SAW agar salah seorang dari dua orang yang bernama Umar memeluk Islam, agar menjadikan Islam semakin digeruni oleh musuh.

[4]

Ada sebilangan orang melayu UMNO yang bangang menyatakan larangan mendoakan kepada non Muslim, dengan alasan firman Allah SWT dari surah At-taubah, ayat 113 yang berbunyi;

مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ

Maksudnya;
"Tidaklah bagi Nabi dan mereka yang beriman itu bahawa istighfarkan [mendoakan keampunan dosa] bagi orang musyrikin, walaupun mereka itu dari kalangan kaum kerabat, setelah nyata kepada mereka, bahawa sesungguhnya bagi adalah ahli neraka"

[surah at-taubah : 113]

Perlu diperhatikan bahawa ayat ini mengandungi larangan dalam dua perkara, iaitu;

Pertama;

Larangan daripada memohon dengan Allah agar diampunkan dosa non Muslim.

Kedua;

Mendoakan kepada non Muslim yang sudah mati.

Dari asbab an-Nuzul ayat ini, Ibnu Abbas bercerita bahawa setelah berlaku pembukaan Kota Makkah, Nabi SAW telah pergi ke kubur Ibu baginda. Ketika sampai di kubur itu, Nabi SAW berdiri di kubur itu disebelah kepalanya, lalu menangis.

Tindakan nabi SAW itu, diperhatikan oleh umar bin Al-Khattab, menyebabkan Umar berkata;

نهيتنا عن زيارة القبور والبكاء ، ثم زرت وبكيت

Maksudnya;
"Kamu mencegah kami daripada ziarah kubur dan menangis. Namun, kamu menziarahinya dan menangis"

Mendengar perkataan Umar itu, nabi SAW menjawab;

قد أذن لي فيه ، فلما علمت ما هي فيه من عذاب الله وإني لا أغني عنها من الله شيئاً بكيت رحمة لها

Maksudnya;
"Aku diizinkan. Setelah aku mengetahui bahawa dia [ibu Nabi] dikenakan azab daripada Allah, dan aku tidak termampu terhadapnya daripada Allah sedikitpun, maka Aku menangis agar dapat rahmat untuk ibuku itu"

Perkataan nabi SAW itu, menyebabkan turun ayat ini.

Dalam riwayat Sa'id bin Musayyib pula menyatakan, ayat ini diturunkan ekoran kematian bapa saudara nabi SAW yang paling disayangi bernama Abu talib.

Ketika dekat dengan saat kematian, nabi SAW ada berkata kepada Abu talib;

يا عم قل لا إله إلا الله أحاج لك بها عند الله

Maksudnya;
"Wahai pak cik, katakanlah "tiada tuhan kecuali Allah', pasti aku akan berhujjah untuk kamu di hadapan Allah [nanti]"

Lalu, berkata Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umayyah kepada Abu Talib;

أترغب عن ملة عبد المطلب

Maksudnya;
"Apakah kamu benci pegangan Abdul Muttalib?"

Jawab Abu talib;

أنا على ملة عبد المطلب

Maksudnya;
"Aku tetap atas pegangan Abdul Muttalib"

Mendengar itu, nabi SAW kesedihan sehingga nabi SAW berkata;

لأستغفرن لك ما لم أنه عنك

Maksudnya;
"Pasti aku akan istighfar kepada kamu, selama mana aku tidak ditegah terhadap kamu"

Perkataan Nabi SAW itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan firman-Nya dari ayat ke 113, dari Surah At-taubah ini.

Jelas dari ini, larangan dalam ayat ini adalah larangan untuk memohon keampunan dosa terhadap non Muslim yang sudah mati.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
23 ogos 2010 * 7:08 Malam