Seseorang yang menaiki motosikal, lalu terlibat dalam kemalangan yang mengakibatkan kecederaaan parah, seperti cacat. Setelah dimasukkan ke dalam hospital, dan mendapat rawatan, ternyata dia sihat kembali.
Namun, dia sudah tidak lagi menunggang motosikal, ekoran fobia. Apabila dihulur kunci motorsikal, mimpi ngeri tentang kemalangan lalu mula terbayang dalam fikirannya. Perkara ini, sering menghantui perasaannya, malahan memberi kesan yang cukup besar pada kehidupannya.
Keadaan yang sama juga menimpa Islam selepas kejadian pelanggaran dua buah kapal terbang terhadap dua buah bangunan mercu negara amerika, WTC. Agama Islam dianggap sebagai agama ganas, dan Umat Islam pula dituduh sebagai pengganas. Semuanya berpunca tuduhan melulu Bush yang merupakan Presiden Amerika ketika itu mengatakan bahawa tindakan itu merupakan serangan jahat dari Osama bin Laden.
Selepas kejadian itu, banyak penyelidikan yang dilakukan. Sehinggakan, ramai berpendapat bahawa serangan itu sebenarnya adalah satu konspirasi jahat yang sedang dilakukan oleh orang-orang yahudi.
MALAYSIA
Dengan kejadian 11 september, di negara barat, tekanan yang tertimpa terhadap orang bukan islam amat ketara kelihatan. Keadaan semakin rumit, sehinggakan Istilah fiqh Al-Aqalliyat [fiqh minoriti] yang dilontarkan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi mula mendapat tempat yang cukup meluas.
Namun, pemikiran orang barat tidak seperti orang disebelah timur. Mungkin terkesan dengan budaya pencerahan yang bermula dari serangan beberapa tokoh-tokoh pencerahan terhadap zaman kegelapan Eropah yang didokong oleh agamawan paderi, sepertimana yang dilakukan Ammanual kant, William Harvey, René Descartes, Spinoza dan banyak lagi, menyebabkan orang barat tidak melihat perkara ini dengan pandangan selapis, sebaliknya dilihat dari sudut rasional berbanding emosional.
Keadaan itu menyebabkan ramai dari kalangan orang barat mula ‘bertanya’ dan mengkaji islam. ternyata, keadaan itu menyebabkan perubahan di kalangan masyarakat barat terhadap Islam semakin lama semakin positif, malahan ternyata sudah ramai dari kalangan orang barat yang sudah memeluk islam.
Ia benar-benar meyakinkan kita kepada firman Allah SWT;
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
Maksudnya;
“Mereka telah melakukan perancangan, dan Allah SWT juga telah merancang. Dan Allah adalah sebaik-baik perancangan”
[Surah Al-Imran : 54]
keadaan ini, bukan sekadar berlaku di barat, malahan berlaku juga di Malaysia. Di malaysia, Islamphobia ini, boleh disifatkan berlaku dari dua faktor, [1] dari pihak orang bukan islam, dan [2] dari pihak orang islam sendiri.
FAKTOR DAN PUNCA
Tidak dinafikan, orang bukan islam di Malaysia mempunyai pergaulan dengan orang-orang islam. keadaan ini sepatutnya, perlu dijadikan sebagai ruang mereka dalam bertanya tentang islam.
Mungkin faktor tidak tercetus sebarang isu Islam yang mempunyai kaitan dengan mereka, menyebabkan mereka tidak pernah ingin mengambil tahu tentang islam, ataupun mungkin faktor ketaassuban kepada agama masing-masing, tanpa mempunyai keinginan untuk ‘skaptikal’ dengan agama mereka dalam mencari kebenaran, menyebabkan mereka kekal dalam keadaan tidak melayan agama Islam.
Ini dipanaskan lagi, apabila isu-isu yang melibatkan umat islam, boleh dikatakan kelihatan umat islam dilihat seperti ganas, yang menyebabkan sifat mahu menjauhkan diri dengan islam semakin hari semakin kelihatan. Ekoran itu, Islam tidak berjaya disebarkan secara meluas kepada orang bukan islam, malahan ia juga melahirkan persepsi atau gambaran awal bahawa mereka gerun dan takut dengan Islam.
Namun, adalah tidak tepat sekadar dilihat kesalahan ini kepada orang bukan islam sahaja, malahan kesilapan dari pihak orang islam juga perlu diselidiki dan dimuhasabah sama. Apabila direnung, didapati orang yang beragama islam juga ada menyumbang ke arah Islamphobia. Antaranya adalah seperti berikut;
Pertama: Islam dilihat seperti agama kaum tertentu
Sikap segelintir umat Islam yang mempamerkan Islam sebagai agama kaum tertentu, merupakan satu tindakan yang cukup jahat terhadap islam. ini kerana, islam ajaran nabi muhammad SAW tidak pernah dibataskan kepada kaum tertentu sahaja, malahan islam ajaran nabi SAW bersifat ‘for All’.
Firman Allah;
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
Maksudnya;
“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu”
[An-Nisa’ : 1]
Juga firman Allah;
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Maksudnya;
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal”
[Hujurat : 13]
Kedua : salah faham terhadap islam
salah faham terhadap islam yang membeku dalam diri umat Islam juga merupakan antara faktor Islam difobiakan. Seperti contoh, sesuatu tindakan yang bersifat keganasan, dilebelkan ia sebagai tindakan islam atas nama jihad dan sebagainya. Keadaan ini mengakibatkan, orang bukan islam menganggap bahawa islam adalah agama keganasan, walhal islam tidaklah begitu.
Islam adalah agama kedamaian, dan memberi keamanan kepada semua manusia, tidak kira terhadap mereka yang beragama Islam, mahupun terhadap orang yang tidak beragama Islam.
Firman Allah;
لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Maksudnya;
“Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil”
[Mumtahanah : 8]
Dalam firman Allah ini, amat nyata bahawa Allah SWT menyuruh dilakukan keadilan dan berlaku kebaikan terhadap orang bukan islam. malahan, dalam hadis dinyatakan bahawa Nabi SAW akan berbelah pihak kepada orang bukan islam, sekiranya mereka dizalimi oleh orang islam.
Sabda Nabi SAW;
مَنْ ظَلَمَ مُعَاهِدًا أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا حَجِيجُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya;
“Barangsiapa yang menzalimi orang bukan islam, atau mengurangkan haknya, atau membebankannya luar dari kemampuannya, atau mengambil daripadanya sesuatu tanpa jalan yang baik, maka aku akan penhujjahnya pada hari akhirat kelak”
[Abu daud : 2654]
Ketiga : provokasi atas nama agama
Sebilangan orang islam, menjadikan agama sebagai alat provokasi dalam mengambil keuntungan politik. Di Malaysia, antara isu yang dimainkan adalah seperti isu orang bukan islam tidak dibenarkan berada di masjid, larangan berdoa terhadap orang bukan islam dan banyak lagi.
Mereka memainkan isu ini, adalah bertujuan untuk mencari pengaruh politik murahan mereka, tanpa mereka sedar bahawa mereka telah memberi gambaran buruk terhadap islam yang diturunkan oleh Allah SWT itu sendiri.
SELEPAS ERA PAKATAN RAKYAT
Jika mahu dinukilkan semua punca dan faktor penyebab islamphobia berlaku di malaysia, memang terlalu banyak. Tetapi, sekadar tiga perkara yang dikemukakan sudah cukup untuk difikirkan oleh umat Islam dalam memuhasabahkan diri mereka balik dalam memastikan islam ini tidak lagi difobiakan.
Namun, hakikat perubahan ke arah terhakisnya islamphobia ini semakin hari semakin kelihatan. Sejarah 8 Mac 2008 merupakan sejarah besar dalam era politik di malaysia, namun dari sudut agama, ia memberi banyak perubahan pemikiran rakyat terhadap islam itu sendiri.
Atas asas mempertahankan demokrasi disamping bersama-sama bersatu mempertahankan keadilan rakyat, menyebabkan PAS, PKR dan DAP telah bersatu dibawah satu bumbung yang bernama Pakatan Rakyat [PR]. Perkembangan ini, menyebabkan orang bukan islam dapat melihat betapa PAS yang memperjuangkan islam, mampu bersama-sama dengan orang bukan islam, malahan sanggup mempertahankan bangsa selain melayu dan selain beragama Islam dalam perkara yang melibatkan keadilan sejagat.
Keadaan ini, melahirkan satu gambaran baru orang bukan islam terhadap islam itu sendiri. Mereka mula berdekat-dekat dengan islam, seperti mengungkap firman-firman Allah dari Al-Quran tentang konsep keadilan, konsep ‘berbuat baik’ dan banyak lagi. Begitujuga, mereka sudah berani mendekatkan diri mereka dengan islam, seperti berpakaian seperti uruf orang islam di Malaysia [walau tidak sempurna], mendekati masjid, mula menghafal beberapa istilah-istilah yang menjadi kebiasaan bagi umat Islam dan sebagainya.
Keadaan ini merupakan satu perkembangan baik yang berlaku di malaysia. Gambaran islam ganas, sudah mula terhakis sedikit demi sedikit. Gambaran islam adalah agama diskriminasi, sudah semakin terhapus dari minda-minda orang bukan islam.
ia lebih bertambah melegakan, apabila usaha pergabungan antara PAS – UMNO tidak berjaya dilaksanakan, sebarang provokasi agama tidak dilayan dengan sentimen kemelayuan, sebaliknya diperjelaskan dari sudut Islam yang bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah, isu hak penggunaan kalimah Allah berjaya diselesaikan dengan perdebatan ilmiyyah, dan banyak lagi.
Walau lahir Perkasa yang dilihat seperti golongan ultra-melayu bersama-sama dengan UMNO, disamping mengungkapkan kalimah islam, ternyata semua itu dipandang remeh, malahan tidak memberi impak yang kuat dalam menggoyahkan persepsi orang bukan islam terhadap islam itu sendiri.
Keadaan ini merupakan kejayaan yang cukup besar dalam menghakiskan “islamphobia” di malaysia, dan ia tidak mustahil bahawa ia menjadi titik permulaan dalam melihat kejayaan terlaksananya keadilan islam di malaysia untuk masa hadapan – Insya Allah.
Sekian
Wallahu ‘Alam
Al-Bakistani
Sri Indah [b] Sg Buloh
7 Oktober 2010 * 4:46 Pagi
Namun, dia sudah tidak lagi menunggang motosikal, ekoran fobia. Apabila dihulur kunci motorsikal, mimpi ngeri tentang kemalangan lalu mula terbayang dalam fikirannya. Perkara ini, sering menghantui perasaannya, malahan memberi kesan yang cukup besar pada kehidupannya.
Keadaan yang sama juga menimpa Islam selepas kejadian pelanggaran dua buah kapal terbang terhadap dua buah bangunan mercu negara amerika, WTC. Agama Islam dianggap sebagai agama ganas, dan Umat Islam pula dituduh sebagai pengganas. Semuanya berpunca tuduhan melulu Bush yang merupakan Presiden Amerika ketika itu mengatakan bahawa tindakan itu merupakan serangan jahat dari Osama bin Laden.
Selepas kejadian itu, banyak penyelidikan yang dilakukan. Sehinggakan, ramai berpendapat bahawa serangan itu sebenarnya adalah satu konspirasi jahat yang sedang dilakukan oleh orang-orang yahudi.
MALAYSIA
Dengan kejadian 11 september, di negara barat, tekanan yang tertimpa terhadap orang bukan islam amat ketara kelihatan. Keadaan semakin rumit, sehinggakan Istilah fiqh Al-Aqalliyat [fiqh minoriti] yang dilontarkan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi mula mendapat tempat yang cukup meluas.
Namun, pemikiran orang barat tidak seperti orang disebelah timur. Mungkin terkesan dengan budaya pencerahan yang bermula dari serangan beberapa tokoh-tokoh pencerahan terhadap zaman kegelapan Eropah yang didokong oleh agamawan paderi, sepertimana yang dilakukan Ammanual kant, William Harvey, René Descartes, Spinoza dan banyak lagi, menyebabkan orang barat tidak melihat perkara ini dengan pandangan selapis, sebaliknya dilihat dari sudut rasional berbanding emosional.
Keadaan itu menyebabkan ramai dari kalangan orang barat mula ‘bertanya’ dan mengkaji islam. ternyata, keadaan itu menyebabkan perubahan di kalangan masyarakat barat terhadap Islam semakin lama semakin positif, malahan ternyata sudah ramai dari kalangan orang barat yang sudah memeluk islam.
Ia benar-benar meyakinkan kita kepada firman Allah SWT;
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
Maksudnya;
“Mereka telah melakukan perancangan, dan Allah SWT juga telah merancang. Dan Allah adalah sebaik-baik perancangan”
[Surah Al-Imran : 54]
keadaan ini, bukan sekadar berlaku di barat, malahan berlaku juga di Malaysia. Di malaysia, Islamphobia ini, boleh disifatkan berlaku dari dua faktor, [1] dari pihak orang bukan islam, dan [2] dari pihak orang islam sendiri.
FAKTOR DAN PUNCA
Tidak dinafikan, orang bukan islam di Malaysia mempunyai pergaulan dengan orang-orang islam. keadaan ini sepatutnya, perlu dijadikan sebagai ruang mereka dalam bertanya tentang islam.
Mungkin faktor tidak tercetus sebarang isu Islam yang mempunyai kaitan dengan mereka, menyebabkan mereka tidak pernah ingin mengambil tahu tentang islam, ataupun mungkin faktor ketaassuban kepada agama masing-masing, tanpa mempunyai keinginan untuk ‘skaptikal’ dengan agama mereka dalam mencari kebenaran, menyebabkan mereka kekal dalam keadaan tidak melayan agama Islam.
Ini dipanaskan lagi, apabila isu-isu yang melibatkan umat islam, boleh dikatakan kelihatan umat islam dilihat seperti ganas, yang menyebabkan sifat mahu menjauhkan diri dengan islam semakin hari semakin kelihatan. Ekoran itu, Islam tidak berjaya disebarkan secara meluas kepada orang bukan islam, malahan ia juga melahirkan persepsi atau gambaran awal bahawa mereka gerun dan takut dengan Islam.
Namun, adalah tidak tepat sekadar dilihat kesalahan ini kepada orang bukan islam sahaja, malahan kesilapan dari pihak orang islam juga perlu diselidiki dan dimuhasabah sama. Apabila direnung, didapati orang yang beragama islam juga ada menyumbang ke arah Islamphobia. Antaranya adalah seperti berikut;
Pertama: Islam dilihat seperti agama kaum tertentu
Sikap segelintir umat Islam yang mempamerkan Islam sebagai agama kaum tertentu, merupakan satu tindakan yang cukup jahat terhadap islam. ini kerana, islam ajaran nabi muhammad SAW tidak pernah dibataskan kepada kaum tertentu sahaja, malahan islam ajaran nabi SAW bersifat ‘for All’.
Firman Allah;
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
Maksudnya;
“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu”
[An-Nisa’ : 1]
Juga firman Allah;
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Maksudnya;
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal”
[Hujurat : 13]
Kedua : salah faham terhadap islam
salah faham terhadap islam yang membeku dalam diri umat Islam juga merupakan antara faktor Islam difobiakan. Seperti contoh, sesuatu tindakan yang bersifat keganasan, dilebelkan ia sebagai tindakan islam atas nama jihad dan sebagainya. Keadaan ini mengakibatkan, orang bukan islam menganggap bahawa islam adalah agama keganasan, walhal islam tidaklah begitu.
Islam adalah agama kedamaian, dan memberi keamanan kepada semua manusia, tidak kira terhadap mereka yang beragama Islam, mahupun terhadap orang yang tidak beragama Islam.
Firman Allah;
لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Maksudnya;
“Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil”
[Mumtahanah : 8]
Dalam firman Allah ini, amat nyata bahawa Allah SWT menyuruh dilakukan keadilan dan berlaku kebaikan terhadap orang bukan islam. malahan, dalam hadis dinyatakan bahawa Nabi SAW akan berbelah pihak kepada orang bukan islam, sekiranya mereka dizalimi oleh orang islam.
Sabda Nabi SAW;
مَنْ ظَلَمَ مُعَاهِدًا أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا حَجِيجُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya;
“Barangsiapa yang menzalimi orang bukan islam, atau mengurangkan haknya, atau membebankannya luar dari kemampuannya, atau mengambil daripadanya sesuatu tanpa jalan yang baik, maka aku akan penhujjahnya pada hari akhirat kelak”
[Abu daud : 2654]
Ketiga : provokasi atas nama agama
Sebilangan orang islam, menjadikan agama sebagai alat provokasi dalam mengambil keuntungan politik. Di Malaysia, antara isu yang dimainkan adalah seperti isu orang bukan islam tidak dibenarkan berada di masjid, larangan berdoa terhadap orang bukan islam dan banyak lagi.
Mereka memainkan isu ini, adalah bertujuan untuk mencari pengaruh politik murahan mereka, tanpa mereka sedar bahawa mereka telah memberi gambaran buruk terhadap islam yang diturunkan oleh Allah SWT itu sendiri.
SELEPAS ERA PAKATAN RAKYAT
Jika mahu dinukilkan semua punca dan faktor penyebab islamphobia berlaku di malaysia, memang terlalu banyak. Tetapi, sekadar tiga perkara yang dikemukakan sudah cukup untuk difikirkan oleh umat Islam dalam memuhasabahkan diri mereka balik dalam memastikan islam ini tidak lagi difobiakan.
Namun, hakikat perubahan ke arah terhakisnya islamphobia ini semakin hari semakin kelihatan. Sejarah 8 Mac 2008 merupakan sejarah besar dalam era politik di malaysia, namun dari sudut agama, ia memberi banyak perubahan pemikiran rakyat terhadap islam itu sendiri.
Atas asas mempertahankan demokrasi disamping bersama-sama bersatu mempertahankan keadilan rakyat, menyebabkan PAS, PKR dan DAP telah bersatu dibawah satu bumbung yang bernama Pakatan Rakyat [PR]. Perkembangan ini, menyebabkan orang bukan islam dapat melihat betapa PAS yang memperjuangkan islam, mampu bersama-sama dengan orang bukan islam, malahan sanggup mempertahankan bangsa selain melayu dan selain beragama Islam dalam perkara yang melibatkan keadilan sejagat.
Keadaan ini, melahirkan satu gambaran baru orang bukan islam terhadap islam itu sendiri. Mereka mula berdekat-dekat dengan islam, seperti mengungkap firman-firman Allah dari Al-Quran tentang konsep keadilan, konsep ‘berbuat baik’ dan banyak lagi. Begitujuga, mereka sudah berani mendekatkan diri mereka dengan islam, seperti berpakaian seperti uruf orang islam di Malaysia [walau tidak sempurna], mendekati masjid, mula menghafal beberapa istilah-istilah yang menjadi kebiasaan bagi umat Islam dan sebagainya.
Keadaan ini merupakan satu perkembangan baik yang berlaku di malaysia. Gambaran islam ganas, sudah mula terhakis sedikit demi sedikit. Gambaran islam adalah agama diskriminasi, sudah semakin terhapus dari minda-minda orang bukan islam.
ia lebih bertambah melegakan, apabila usaha pergabungan antara PAS – UMNO tidak berjaya dilaksanakan, sebarang provokasi agama tidak dilayan dengan sentimen kemelayuan, sebaliknya diperjelaskan dari sudut Islam yang bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah, isu hak penggunaan kalimah Allah berjaya diselesaikan dengan perdebatan ilmiyyah, dan banyak lagi.
Walau lahir Perkasa yang dilihat seperti golongan ultra-melayu bersama-sama dengan UMNO, disamping mengungkapkan kalimah islam, ternyata semua itu dipandang remeh, malahan tidak memberi impak yang kuat dalam menggoyahkan persepsi orang bukan islam terhadap islam itu sendiri.
Keadaan ini merupakan kejayaan yang cukup besar dalam menghakiskan “islamphobia” di malaysia, dan ia tidak mustahil bahawa ia menjadi titik permulaan dalam melihat kejayaan terlaksananya keadilan islam di malaysia untuk masa hadapan – Insya Allah.
Sekian
Wallahu ‘Alam
Al-Bakistani
Sri Indah [b] Sg Buloh
7 Oktober 2010 * 4:46 Pagi