Jumaat, 18 Februari 2011

BILA ZALIM, LAWAN - KALAU KAFIR, DAKWAH

Dalam kuliah malam tadi, aku bercerita tentang kejayaan dakwah islamiyyah dikala PAS bersama PKR dan DAP. Aku mengulas tentang soal fokus dakwah berasaskan kepada firman Allah yang bermaksud, "Apakah patut kamu tamak [terlalu berharap] bahawa mereka [yahudi] beriman, walhal di kalangan mereka ada satu puak yang mendengar kalam Allah, tetapi menyewengkannya selepas dari mereka memahaminya. Apakah kamu tidak berakal" [Al-Baqarah].

Aku membuat bandingan, bahawa sudah 50 tahun lebih kita berdakwah kepada orang melayu [UMNO], tetapi kesan dakwahnya tidak seberapa. tetapi, setelah fokus kita kepada cina dan India [atas nama Pakatan Rakyat], kejayaan dakwah itu amat terserlah.

Aku membuktikannya dengan fakta yang dikeluarkan oleh MAIS, bahawa pada tahun 2009 sahaja [selepas PR menguasai Selangor], bahawa bilangan orang berdaftar memeluk agama islam di selangor seramai 1872 orang. Ini fakta yang menarik berlaku dalam sejarah Selangor yang tidak pernah berlaku di zaman UMNO memerintah.

antara lain, aku berhujjah dengan mengatakan bahawa dengan keberadaan PAS dengan PKR dan DAP, kelihatan non Muslim mula berjinak-jinak dengan islam. Mereka sudah mula mempertahankan hukum islam, mula membaca Al-Quran dan sebagainya.

Di Tenang baru-baru ini pun, kita mendengar bahawa Lim Guan Eng "sound" Chua Soi lek yang memburuk-burukkan islam.

semua ini terhasil dari gabungan antara PAS dengan PKR dan DAP. kejayaan ini, perlu diteruskan.

selepas itu, ada seorang jemaah bertanya.

"ada sebilangan ustaz kita [Ustaz PAS] yang tidak berminat PAS bersama dengan PKR dan DAP.. alasan mereka, mereka kafir. Apa komen Ustaz?"

aku menjawab dengan menyatakan bahawa Nabi Musa AS dibesarkan dalam rumah firuan, tetapi Allah SWT tidak suruh nabi musa lawan. tetapi setelah nabi Musa tinggal bersama dengan nabi Shuaib, baru Allah turunkan firmannya menyuruh agar Nabi Musa berhadapan dengan Firuan. persoalannya kenapa?

jika dibuka dalam kitab Maqasid As-syariah Al-islamiyyah karangan Ibnu Asyur, dinyatakan bahawa tindakan melawan ini berlaku apabila orang itu zalim. tetapi sekadar kafir, ia tidak lawan, tetapi hendaklah di dakwah.

jadi, dalam isu PAS dengan PKR dan DAP atau dengan UMNO, adalah tepat PAS bersama dengan PR. Ini kerana, UMNO adalah zalim, makanya hendaklah dilawan. adapun PKR dan DAP, ada sebilangan mereka tidak beragama islam, tetapi mereka mahukan keadilan. Jadi, tugas kita bukan lawan tetapi berdakwah kepada mereka.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

Rabu, 16 Februari 2011

TARIKH LAHIR NABI : ULAMA TIDAK SEPAKAT

Ulama-ulama tarikh tidak pernah sepakat dalam menentukan tarikh kelahiran nabi SAW. Ada ulama menyatakan bahawa tarikh lahir nabi SAW adalah pada 9 Rabiul awal, iaitu bersamaan dengan 20 atau 22 April 571 masihi. Pendapat ini dinukilkan oleh Al-Mubarakpuri dalam kitab Rahiq Al-Makhtum daripada pakar ilmu Falak yang bernama Mahmud Basha.

Ada ulama tarikh lain pula berpendapat, tarikh lahir nabi Saw adalah antara 9 hingga 12 Rabiul awal, iaitu sama ada pada 10, atau 11 rabiul awal. Namun begitu, kebanyakkan ahli sirah menyatakan tarikh kelahiran nabi SAW pada 12 rabiul Awal.

Ulama juga khilaf dalam menentukan tarikh kewafatan nabi SAW. Pun begitu, kebanyakkan ulama tarikh berpendapat, tarikh kewafatan nabi SAW pada 12 Rabiul Awal tahun ke-11 hijriyyah. Imam Ibnu Hajar pula berpendapat, bahawa kewafatan nabi Saw pada 12 rabiul awal adalah perkara yang hampir kepada ijmak ulama. Bahkan tidak dinafikan juga riwayat yang mengatakan bahawa Rasulullah SAW wafat pada 11 Ramadhan.

Adapun kelahiran Nabi SAW pada hari isnin di tahun gajah, maka itu disepakati oleh seluruh ulama tarikh. Juga ulama sepakat mengatakan, kewafatan Nabi SAW pada hari isnin.

Secara kesimpulannya, dengan menentukan kemestian menyambut Maulid Nabi SAW dengan menceritakan tentang perjuangan dan pengorbanan nabi SAW pada 12 Rabiul awal sahaja adalah tindakan yang tidak tepat, bahkan hendaklah memperingati perjuangan nabi SAW ini dilakukan pada setiap hari.

Jika ditentukan kemestian pada 12 rabiul awal sahaja menyambut mauled Nabi, maka perlu diingat juga bahawa nabi Saw wafat juga pada 12 rabiul awal berdasarkan pendapat sebilangan ulama tarikh.

Sekian

Rujukan

1- Rahiq Al-Makhtum
2- Fath Al-bari Syarh Al-Bukhari
3- Al-bidayah wa An-nihayah.
4- Al-Kamil Fi At-tarikh

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani