Dalam membahaskan tentang fikrah Ta’addud
Jemaah, ia ada dua kelompok. Iaitu,
SATU : HARAM TA’ADDUD JEMAAH
Pendapat ini berasaskan kepada hujjah-hujjah
berikut;
Pertama:
Sabda Nabi SAW;
إِذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ فَاقْتُلُوا الْآخَرَ
مِنْهُمَا
Maksudnya;
“Apabila di Baiah bagi dua Khalifah,
maka bunuhlah yang satu lagi dari kedua-duanya” (Muslim : 3444)
Pada mereka, apabila
dilantik dua khalifah, maka hendaklah dibunuh salah satu dari kedua-duanya. Makanya,
perlu kepada satu jemaah ketika ketiadaan khalifah.
Kedua:
Mereka berpegang
dengan kaedah Fiqh yang berbunyi;
التحصيل للحاصل باطل
Maksudnya;
“menghasilkan sesuatu yang telah
terhasil adalah batil”
Apabila kita sudah
berwudu’, maka berwudu’ sekali lagi adalah satu perkara yang batil yang wajar
dielak. Ini kerana, sudah yang mula-mula itu sudah sah. Maka begitujuga dengan
menububuhkan jemaah di kala sudah ada jemaah.
KEDUA : TA’ADDUD
JEMAAH SATU KEPERLUAN
Hujjahnya adalah
seperti berikut;
Satu :
إِذَا حَكَمَ الْحَاكِمُ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَصَابَ
فَلَهُ أَجْرَانِ وَإِذَا حَكَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ
Maksudnya;
“Apabila berhukum oleh Hakim, lalu
dia berijtihad, kemudian betul, maka baginya dua pahala. Dan apabila dia
berhukum, lalu dia berijtihad, kemudian dia salah, maka baginya satu pahala”
(Muslim : 3240)
Hadis ini menjadi
dalil kewujudan mazhab, dan sudah pasti Mazhab itu bukan satu, tetapi pelbagai.
Jika dalam perkara amalan syariah pun berlaku pelbagai mazhab, maka kewujudan
pelbagai jemaah adalah lebih perlu.
Dua :
Dalam hadis riwayat
al-Bukhari menceritakan bahawa Ibn Umar berkata;
“kami kembali dari
Al-ahzab, ketika itu Nabi SAW berkata kepada kami;
لَا يُصَلِّيَنَّ
أَحَدٌ الْعَصْرَ إِلَّا فِي بَنِي قُرَيْظَةَ
Maksudnya;
“jangan
seseorang kamu solat asar kecuali sampai di Bani Quraizah”
Ekoran itu, ada sebilangan kami menunaikan solat asar
di tengah jalan. Sebilangan mereka berkata, “kami tidak akan solat hingga kami
sampai ditempatnya”. Sebilangan mereka yang lain berkata, “bahkan kami tunaikan
solat ketika kami tidak sampai ke tempat itu”
Perkara itu diceritakan kepada Nabi SAW, dan Baginda
SAW tidak memarahi pun seorang pun dari kalangan mereka. (al-Bukhari :894)
Dari kalangan sahabat, berlaku perbedaan di antara
mereka, tetapi perbedaan itu tidak dimarahi oleh Nabi Muhammad SAW. Ekoran itu,
perbedaan jemaah lebih-lebih lagi patut di akui.
RUMUSAN RINGKAS
Sebelum memastikan kedua-dua pendapat ini, perlu
dinyatakan perkara-perkara berikut;
Satu :
Menurut al-Imam al-Izz bin Abd al-Salam dan al-Imam al-Qarafi,
Setiap pendapat yang berasaskan kepada ijtihad, hendaklah dilihat pada tiga
kerangka, iaitu; 1- Masa, 2- tempat, dan 3, kondusif.
Antara misal dalam perkara ini adalah seperti fakwa Imam
syafie tentang tidak mensyaratkan surat rasmi untuk memiliki tanah yang
dimiliki, sedangkan Imam Hanafi mensyaratkannya. Ini kerana, faktor tempat Imam
Syafie berada di Mesir yang mempunyai padang pasir, sedangkan tempat imam
Hanafi di Baghdad yang merupakan Bandar maju pada ketika itu.
Adapun melihat kepada
kondusif sepertimana yang diceritakan oleh Imam al-Nawawi dalam kitab al-Majmu’
bahawa Ibn Abbas telah didatangi oleh seorang lelaki bertanyakan tentang taubat
orang yang membunuh. Beliau menjawab, “tiada taubat baginya”.
Lalu ditanya pula
lelaki yang lain tentang taubat orang yang membunuh. Beliau menjawab, “Taubatnya
di terima”.
Kemudian dari itu,
Ibn Abbas berkata, adapun orang yang pertama itu, aku melihat pada dua matanya
wujud perasaan marah yang dia mahu membunuh orang lain. Adapun yang kedua, dia
datang dalam keadaan tenang[1].
Dari kisah Ibn Abbas
ini, didapati pendapat yang dikeluarkan oleh ulama yang sudah pasti terlibat
dengan ijtihad mesti tertakluk dengan kondusif.
Jadi, dalam kes ta’addud
jemaah, ia relevan dilihat haram dalam masa, tempat dan kondusif tertentu
sahaja. Iaitu, ia relevan dalam kerangka monarki, tidak demokrasi. Jika dalam
demokrasi, mungkin (ulang : mungkin) relevan di zaman Sayed Qutb yang penuh
dengan tekanan dan sekatan media yang cukup dahsyat dari pihak taghut, tetapi
di zaman kini yang ruang media terbuka, seperti internet, facebook, blog dan
twitter, fikrah pengharaman tersebut sudah tidak relevan lagi.
Kedua;
Kupasan terhadap
hadis lantik dua khalifah, maka hendaklah dibunuh satu dari kedua-duanya adalah
adalah seperti berikut;
[1]
Dalam perbincangan Fiqh, hukum tidak boleh
lepas dari dua elemen penting, iaitu elemen maqasid dan elemen wasail. Tanpa
kedua-dua perkara ini, perkara syariah akan dilihat beku dan jumud. Juga,
perbincangan tentang ijtihad juga akan jadi tidak relevan.
Maksud maqasid adalah capaian bagi
kemuncak bagi syariat, yang dengannya disyariatkan segala hukum. Maqasid syari’
atau tujuan pensyariatan oleh pembuat syariat ialah memberi kemaslahatan kepada
hamba pada dunia mereka dan akhirat mereka[2],
sama ada dengan cara menarik manfaat atau dengan cara menolak mudharat[3].
Sekiranya mendatangkan kemaslahatan, maka ia adalah perkara yang perlu
diperakui. Adapun mendatangkan mafsadah, maka ia hendaklah ditolak.
Adapun wasail, ia adalah penghubung
kepada capaian terhadap maqasid[4].
Tanpanya, maqasid tidak akan tercapai. Dengan erti kata yang lain, wasail
sebagai ‘orang tengah’ dalam menentukan capaian terhadap keputusan akhir,
apakah ia mencapai maslahah atau mafsadah.
Perkara ini diakui oleh ulama-ulama maqasid
sendiri. Antara yang mengakui perkara ini adalah al-Izz bin Abd al-Salam.
Beliau menyatakan;
“Tidak syak lagi bahawa melantik Qadhi dan
pemerintah adalah sebahagian dari wasail atau elemen penghubung kepada capaian
maslahah[5]”
Kadangkala wasail itu bersifat
pelbagai dalam mencapai satu sahaja maqasid. Dalam hal ini, syariat mengiktibarkan
atau mengambil kira pada wasail yang
lebih banyak memberi penghasilan kepada capaian maqasid berbanding
wasail yang kurang memberi penghasilan kepada capaian maqasid[6].
Didapati, perkara
maqasid dan wasail ini berlaku dalam nas al-Quran dan al-Hadis. Wasail yang ada nas ini, tertakluk
kepada semua Fiqh, hatta pada Fiqh ibadat sekalipun. Menurut
al-Qaradhawi, perkara wasail ini berlaku juga dalam perkara ibadat.
Antara contoh yang beliau kemukakan adalah
penerimaan sebilangan ulama besar tentang penggunaan hisab falaki atau
kiraan falak dalam menentukan masuknya bulan Ramadhan dan keluarnya. Ia
berasaskan kepada satu hadis daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW ada bersabda;
صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ
“Berpuasalah
kamu dengan melihat anak bulan, dan berhari rayalah kamu dengan melihat anak
bulan. Sekiranya kabur, maka hitunglah/hisablah bilangan dalam syaaban sebanyak
tiga puluh (hari)[7]”
Dalam hadis ini, dipaparkan wasail
untuk mencapai maqasid (berpuasa dan berhari raya), iaitu dengan melihat
anak bulan. Namun begitu, dalam hadis ini juga, Nabi Muhammad SAW menyebut “sekiranya
kabur (tidak nampak anak bulan), maka hitunglah/hisablah bilangan dalam syaaban
sebanyak tiga puluh (hari)”.
Maka dengan itu, ada sebilangan ulama seperti
al-Imam Taqi al-Din al-Subki membenarkan penggunaan Hisab Falaki atau
kiraan falak sebagai wasail untuk mencapai maqasid (berpuasa di bulan Ramadhan
dan penentuan hari raya)[8].
Antara contoh lain dalam perkara ini juga
adalah firman Allah SWT;
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ
“Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi”(Surah
al-Baqarah, ayat 193)
Berperang itu merupakan wasail,
sedangkan maqasid dalam ayat ini adalah mengelak dari berlaku fitnah.
Dengan maksud, dalam beberapa keadaan, tempat dan masa, berperang itu sendiri
boleh mendatangkan fitnah.
Jadi begitujuga dalam
mengupas hadis Baiah dua khalifah yang hendaklah dibunuh salah satu dari
kedua-duanya. Ia adalah bersifat wasail, kerana mempunyai maqasid agar tidak
mendatangkan mudharat lebih besar, iaitu tidak dapat memerintah dengan baik.
Adapun dalam kes Ta’addud
jemaah, ia berjaya mendatangkan maslahah yang lebih besar, iaitu dengan kewujudan
berbagai-bagai jemaah itu menjadikan wujud saingan. Ekoran itu, ia akan
melahirkan inovasi. Apabila saingan itu berlaku antara gerakan Islam, ia sudah
pasti berada dalam kerangka nas al-Quran dan al-Hadis, dan bersaing itu pula dalam
kerangka mahu memenangkan Islam. Keadaan ini sudah pasti memberi manfaat kepada
Islam dan Umat Islam itu sendiri.
Jadi, dalam kes ini,
bukan dua khalifah atau tidak, tetapi yang paling penting adalah maqasidnya,
iaitu apakah mendatangkan kemaslahatan baik kepada umat Islam atau tidak.
[2]
Menurut al-Qaradhawi,
mengatakan bahawa kewajipan dengan satu jemaah dengan merujuk kepada hadis di
atas adalah huraian jahil tentang kandungan syariah. (sila Klik Sini)
Ketiga:
Huraian tentang
kaedah yang didatangkan, iaitu menghasilkan sesuatu yang telah terhasil adalah
batil. Mereka berhujjah dengan menyatakan bahawa apabila wudu’ sudah tertunai,
maka tidak boleh berwudu’ lagi. Makanya mereka menyatakan bahawa menubuhkan
kerajaan Islam terhasil dengan satu jemaah Islam, maka melahirkan jemaah Islam
yang lain pula adalah batil.
Dalam menjawab
huraian ini, ia adalah seperti berikut;
[1]
Kaedah ini digunakan
untuk perkara yang sudah pasti berlaku, seperti wudu’ yang SUDAH terhasil. Adapun
jika wudu’ masih tidak terhasil, maka berusaha untuk mendapatkan air wudu’ untuk
berwudu’ adalah wajib.
Adapun dalam kes
berbilang jemaah, ia tidak boleh digunakan kaedah ini. Ini kerana, apabila sesebuah
jemaah Islam itu telah berjaya membina kerajaan Islam pun, ia tidak boleh lepas
dari semak dan imbang, supaya pemerintahan Islam itu tidak sesuka hati dalam
membuat keputusan dalam sesebuah Negara.
Firman Allah SWT;
وَتَعَاوَنُوا
عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى
Maksudnya;
“Tolong menolong kamu atas kebaikan
dan ketaqwaan” (al-Maidah, ayat 2)
Juga firman Allah;
وَلَوْلَا دَفْعُ
اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ
Maksudnya;
“Seandainya
Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian umat manusia dengan sebagian yang
lain, pasti rusaklah bumi ini” (surah al-Baqarah, ayat 251)
Juga firman
Allah SWT dalam ayat yang lain;
وَلَوْلَا دَفْعُ
اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ
وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا
Maksudnya;
“Dan
sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang
lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah
ibadat orang Yahudi dan masjid- masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah.”
(Surah al-Haj, ayat 40)
[2]
Jika kaedah ini
digunakan untuk haramkan berbilang jemaah, ia sama seperti terpaksa haramkan
kewujudan pelbagai mazhab, sedangkan perkara ini tidak sealiran dengan konsep
fiqh al-IKhtilaf dalam Islam. Jika dalam perkara fiqh pun, ia boleh berlaku
kepelbagaian mazhab, maka adalah wajar diterima keperluan dalam kewujudan
pelbagai jemaah.
KESIMPULAN
Ta’addud Jemaah
mungkin satu perkara yang tidak relevan di era terdahulu, tetapi ia adalah satu
keperluan di era kini. Ini kerana, dalam kerangka demokrasi, saingan adalah
satu keperluan.
Apabila saingan
dituntut berlaku dengan gerakan-gerakan bukan Islam, maka adalah satu keperluan
wujud saingan antara gerakan-gerakan islam. Ini kerana, saingan antara gerakan
Islam sudah pasti terbatas dalam kerangka Islam, iaitu al-Quran dan al-Sunnah.
Namun begitu,
kerangka ta’addud jemaah yang dimaksudkan itu adalah dalam ikhtilaf Tanawwu’,
iaitu kepelbagaian, bukan Tanaqudh iaitu pertembungan. Ini kerana, ikhtilah
tanawwu’ itu adalah bersifatkan saling kukuh mengukuhkan antara satu dengan
yang lain disamping wujud sikap toleransi antara satu dengan yang lain.
Sekian
Wallahu alam.
[1] Al-Majmuk,
jld 1, hlmn 50.
[2] Menurut Huraian al-Ghazali, maslahah itu
adalah menarik manfaat dan menolak sebarang mudhat, iaitu dari sudut maqasid
al-Khalq atau maqasid makhluk. Adapun maqasid dari sudut syari’ atau pembuat
syariat adalah untuk menjaga lima perkara asas bagi maqasid kulliyyah, iaitu
Agama, nyawa, keturunan, nyawa dan harta (lihat al-Mustasfa, jilid 1,
hlmn 258, dan Dr Jamal al-Din Atiyyah, Nahw Taf’il Maqasid al-Syariah,
hlmn 138)
[3] Dr Yusuf al-Alim, Al-maqasid al-‘ammah
li-al-syariiyyah al-islamiyyah , hlmn 79.
[4] Ibid.
[5] Al-Izz bin Abd al-Salam, Qawaid al-Ahkam fi
Masalih al-Anam, jilid 1, hlmn 53.
[6] Ibn Asyur, Maqasid al-Syariiyyah
al-Islamiyyah , hlmn 419.
[7] Al-Bukhari, bab perkataan Nabi
SAW “apabila kamu nampak anak bulan, maka berpuasalah. Apabila kamu nampak anak
bulan, berhari rayalah”, hadis no : 1776. Muslim, bab kewajipan berpuasa dan berhari
raya dengan tengok anak bulan, hadis no : 1810
[8] al-Qaradhawi, Al-Siyasah al-Syariiyyah fi
Dau’ Nusus al-Syariah wa maqasiduha, hlmn 123.