Khamis, 4 Februari 2010

ALLAH FOR ALL DI KELANTAN

DiPaparkan rakaman video pembentangan kertas kerja tentang isu kalimah Allah di Putik, Kelantan pada 4 Febuari 2010, anjuran Tabung Amanah Tok Kenali, Kerajaan Negeri Kelantan.

satu:



dua:



tiga:



empat :



lima:



enam:


RAKYAT KELANTAN BERSATU MENUNTUT DIKEMBALIKAN ROYALTI DAN MENOLAK WANG IHSAN


Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) adalah badan NGO yang menggabungkan lebih 50 NGO yang berdaftar, ditubuhkan dengan matlamat untuk menuntut Kerajaan Persekutuan membayar royalti petroleum kepada kerajaan-kerajaan negeri bagi negeri yang daripada buminya telah dikeluarkan petroleum seperti mana perjanjian royalti antara PETRONAS dengan Kerajaan-kerajaan negeri.

Oleh kerana usaha ini adalah untuk kepentingan semua rakyat, GEGAR menghargai setiap sokongan daripada setiap individu dan kumpulan tanpa mengira kaum, agama, negeri, kedudukan dan parti politik. Malahan, GEGAR akan terus menggemblengkan usaha dan sokongan padu seluruh rakyat terhadap hak rakyat yang tidak boleh dinafikan lagi. Gerakan ini adalah untuk kebajikan, kemakmuran dan kemajuan rakyat.

Berhubung dengan Ceramah Perdana Royalti dan Himpunan Raksasa rakyat menuntut royalti petroleum di Stadium Sultan Muhammad ke-IV di Kota Bharu pada minggu lalu, pihak GEGAR ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada seluruh rakyat yang hadir termasuk yang sanggup pulang ke Kelantan dari jauh. Ternyata, rakyat Kelantan bersatu untuk menuntut royalti ini.

Secara khusus, GEGAR ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada YBM Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah di atas kehadiran beliau memberi penjelasan sebenar kepada rakyat selaku orang yang terlibat secara langsung dalam perjanjian royalti tahun 1975.

Kami juga mengucapkan jutaan terima kasih kepada tetamu istimewa pada majlis tersebut iaitu YAB Tuan Guru Dato’ Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan, ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Kelantan, ahli-ahli Yang Berhormat serta pimpinan-pimpinan parti politik dan NGO.

GEGAR juga mengucapkan terima kasih kepada semua agensi Kerajaan Persekutuan dan Negeri, anggota-anggota keselamatan, badan-badan bukan kerajaan dan orang perseorangan yang membantu melicinkan perjalanan majlis ceramah perdana dan himpunan raksasa rakyat tersebut.

Hasil daripada penjelasan YBM Tengku Razaleigh yang autentik dan tepat, jelas sekali kerajaan dan rakyat Kelantan adalah berhak kepada royalti. Rakyat telah dapat melihat semula perkara yang telah dirundingkan lebih 30 tahun yang lalu ini. GEGAR ingin mengingatkan semua pihak agar bersikap terbuka dalam menerima fakta yang jelas. GEGAR juga mengharapkan agar setiap pihak berlaku jujur dan amanah serta tidak menyelewengkan fakta dan maklumat kerana amanah adalah tuntutan iman dan diin.

GEGAR menyeru semua pihak agar menghormati penjelasan Pengerusi PETRONAS yang pertama yang terbabit secara langsung dalam perjanjian tahun 1975. GEGAR menganggap kecaman dan sindiran pihak tertentu terhadap YBM Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah adalah amat tidak wajar kerana majlis tersebut adalah majlis penjelasan sebenar kepada rakyat.

GEGAR juga ingin menyatakan kekesalan dengan kenyataan berterusan YB Dato’ Mustapha Mohamed dan Dato’ Dr Awang Adek Hussein selaku anak kelantan yang menidakkan pemberian wang royalti kepada Kerajaan Negeri Kelantan. Bagi GEGAR, kedua-dua pemimpin ini seharusnya bersama-sama YBM Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah menyokong tuntutan royalti untuk Kelantan berdasarkan fakta demi untuk kepentingan rakyat Kelantan.

Justeru itu, bagi menunjukkan keprihatinan dan komitmen seluruh rakyat kepada tuntutan royalti ini, GEGAR merayu dan memohon seluruh rakyat dan anak Kelantan di mana sekalipun mereka berada untuk;

1) MENGIBARKAN BENDERA NEGERI KELANTAN di kereta, premis kediaman dan tempat yang sesuai sebagai tanda sokongan kepada kedaulatan Persekutuan Malaysia di mana Kelantan adalah salah sebuah negeri yang mendokong Persekutuan. Juga, sebagai tanda sokongan terhadap hak negeri Kelantan – kerajaan dan rakyatnya dalam hal menuntut royalti petroleum yang telah dijanjikan menurut lunas-lunas undang-undang dan semangat Persekutuan tersebut.

2) Terus memberi sokongan terhadap sebarang usaha yang baik untuk memberi kesedaran rakyat dan meningkatkan perasaan bertanggungjawab untuk menyumbang dan membantu bagi memajukan rakyat negeri Kelantan sebagai negeri yang aman, sejahtera dan maju dalam ekonomi, sosial dan politik agar duniawi kita wibawa, dan akhirat kita selamat.

GEGAR mengajak semua pemimpin dan penggerak politik tanpa mengira parti, pemimpin masyarakat, ulama dan cendekiawan, sasterawan, budayawan, pentadbir, petani, peniaga, peraih serta seluruh warga masyarakat untuk menuntut dan mempertahankan hak royalti minyak dan masa depan seluruh rakyat dan negeri Kelantan demi kebaikan rakyat dan generasi. Kepada rakyat, sokongan seumpama ini amat besar maknanya.

Akhirnya GEGAR menuntut agar pihak yang bertanggungjawab iaitu PETRONAS dan Kerajaan Persekutuan menghormati semangat Persekutuan dan setiap perjanjian yang telah termeterai antara kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan dengan semangat Persekutuan yang memberi hak dan keadilan kepada semua rakyat. Kepada Allah kita berserah dan kepada-Nya kita memohon pertolongan dan petunjuk dalam setiap urusan.


Yang benar,

Dr Abdul Halim Bin Yusof
Mohamad Fauzi Bin Abu Samah

Pengerusi Bersama
Gerakan Kembalikan Royalti Rakyat

Kota Bharu
4 Februari 2010

Rabu, 3 Februari 2010

AYUH BANGKIT MENYERANG KEZALIMAN


AYUH BANGKIT MENYERANG KEZALIMAN

Firman Allah dalam hadis Qudsi;

يَا عِبَادِي إِنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِي وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا فَلَا تَظَالَمُوا

Maksudnya;
"Wahai hambaku, Aku telah mengharamkan zalim pada diriku, dan aku jadikannya haram. Justeru, jangan melakukan kezaliman
[1]"

Firman Allah;

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

Maksudnya;
"jangan kamu cenderung terhadap mereka yang melakukan kezaliman, nanti kamu akan disambar oleh api neraka"

(Surah Hud : 113)

Dari kedua-dua firman Allah ini, memperlihatkan kepada kita bahawa kezaliman adalah perkara yang amat sangat wajib dielakkan. Masakan melakukannya, bertindak yang boleh membawa kepada kecenderungan kepada kezaliman juga adalah perkara yang diharamkan oleh Allah SWT.

Kezaliman ini, tidak sekadar dilakukan secara individu, malahan ia juga boleh dilakukan secara berpasukan. Rompakan yang dilakukan oleh sepasukan perompak, maka ia juga dikira sebagai kezaliman, waima sebelum mereka merancang serangan tersebut, diadakan perbincangan dan mesyuarat.

Keputusan yang dilakukan dalam mesyuarat ahli-ahli perompak, tidak termasuk dibawah firman Allah SWT;

وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ

Maksudnya;
"Bermesyuaratkan kamu dalam sesuatu urusan. Apabila kamu berazam, maka hendaklah kamu bertawakkal kepada Allah SWT"

(Surah 159)

Lagi bahana, apabila rompakan yang dilakukan itu dengan mengunakan nama dan wajah islam. Seperti, seorang perompak yang merompak, memakai pakaian agama; berkopiah, berjubah, berfurdah, banyak menyebut ayat-ayat agama seperti kalimah "Subhanallah", "Alhamdulillah", "la Haula wala Quwata Illa billah" dan sebagainya, semata-mata untuk memperdaya manusia agar segala rompakan yang dilakukan berjalan lancar.

Apabila seseorang itu mengetahui bahawa sesuatu rompakan dilakukan, tugas baginya adalah, berusaha agar rompakan tersebut tidak berjaya dilakukan. Ini disandarkan kepada sabda Nabi SAW;

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
"barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia menukarnya dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lidahnya. Jika tidak mampu, maka dengan hatinya. Demikian adalah selemah-lemah iman
[2]"

Sekiranya rompakan sudah berlaku, bagi mereka yang mengetahui, hendaklah dilakukan tindakan agar rompakan sebegitu tidak berulang kembali, disamping perompak tersebut perlu dikenakan hukuman, agar kefasadan dalam masyarakat dapat dibendung.

Sekiranya tetap mengambil sikap diam, dan tidak bangkit untuk menghapuskan segala kezaliman tersebut, bermakna dia telah redha kefasadan berlaku dalam masyarakat, dan sekiranya berlaku kefasadan, perompak dan orang yang mengambil sikap diam, wajib dipersalahkan.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kota Bharu
3 febuari 2010 * 4:50 Petang


[1] Muslim : 4674.
[2] Muslim : 70.

Selasa, 2 Februari 2010

MINDA BERWACANA, BUKAN BERHUKUM


MINDA BERWACANA, BUKAN BERHUKUM

Jika membaca Al-Quran, kita akan dapati bahawa manusia menolak islam disebabkan beberapa factor, iaitu (1) mereka jahil tentang Islam, (2) mereka mempunyai kepentingan diri, dan (3) degil atau bangang.

Apabila mereka tidak faham Islam, tidak mustahil mereka akan menghina Islam. justeru, tindakan yang paling baik adalah, memberi penerangan dengan segala kebijaksanaan yang ada untuk memahamkan mereka dengan islam.

Kaedah berhadapan dengan orang yang menolak islam kerana degil, tidak boleh disamakan ketika berhadapan dengan orang yang menolak Islam kerana jahil. Ini kerana, orang yang degil, diberitahu bagaimana sekalipun tentang islam, pasti mereka akan menolak. Jika tidak, masakan mereka digelar sebagai orang yang degil.

Firman Allah;

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ

Maksudnya;
"sesungguhnya orang yang kafir itu, sama ada diberitahu khabar ketakutan atau tidak, mereka tetap tidak akan beriman"

(Surah Al-Baqarah : 6)

JAHIL

Orang yang jahil dengan Islam, sewajarnya diberikan kefahaman kepada mereka tentang Islam dalam bentuk yang sebijaksana yang mungkin. Bahkan, tidak boleh dinafikan bahawa wujud manusia yang menolak islam apabila para pendakwah tidak berjaya memberi penerangan yang bernas terhadap islam; yang memuaskan hati.

Apabila keadaan ini berlaku, apakah wajar disalahkan kepada mereka yang jahil tentang Islam?

Lebih parah, apabila para pendakwah bukan sekadar tidak berjaya menerangan islam dalam bentuk yang meyakinkan, malahan mereka bertindak sebagai penghukum. Apabila keadaan ini berlaku, sampai bila-bila pun Islam tidak akan berjaya dipasarkan ke dalam jiwa-jiwa manusia.

Dalam al-Quran, Allah SWT amat menekankan konsep hikmat dalam menyeru manusia kepada Islam. firman Allah;

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

Maksudnya;
"serulah kepada jalan tuhan kamu dengan hikmat dan peringatan yang baik. Berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik"

(Surah An-Nahl : 125)

Apa maksud hikmah?

Dalam bahasa arab, Al-hikmah diterjemah sebagai bijaksana. Bermakna, dalam menyeru manusia kepada Islam itu, kebijaksanaan dalam mengemukakan hujjah merupakan perkara yang amat penting.

Tindakan berhukum, dan menolak terus kepada golongan yang menolak islam tanpa dilakukan seruan dakwah yang bijaksana merupakan tindakan yang tidak berasaskan kepada Al-Quran, waima tindakan itu datang dari mereka yang duduk dalam gerakan islam sekalipun.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Jertih
3 febuari 2010 * 3:34 pagi


PERGANTUNGAN HATI DENGAN ALLAH

PERGANTUNGAN HATI DENGAN ALLAH

Semasa belajar di Pondok, aku memakai sebuah motosikal. Ketika itu, aku tidak mempunyai lesen memandu. Pun begitu, tidak pernah sekalipun aku ditahan, mahupun disaman.

Topi keledarku adalah serban berekor tepi (ala pelajar pondok). Lesenku hanya doa dan satu ayat daripada surah yasin. “dan kami jadikan dihadapan kami dinding, dan dibelakang kami dinding. Kami menutup mereka sehingga mereka tidak melihatnya”, itulah maksud doa kami.

Pernah sekali, aku ditahan ketika pulang dari mendengar ceramah politik di Kota Bharu. Sesampai di Bandar Pasir Mas, kami pelajar pondok yang sedang menunggang motor ditahan polis. Semua kawan-kawan memerhatikan kepadaku, kerana aku sudah dikenali semua pelajar pondok bahawa tidak mempunyai lesen memandu.

Berkat doa dan ayat yang dibaca, aku terlepas dari ditahan polis, malahan tidak disaman pun. Sesampai di pondok, semua kawan-kawan pondok terkejut.

”macam mana mu boleh lepas ni?” seorang kawan bertanya.

Aku tersenyum bila mendengar soalan itu. ini semua berkat pergantungan hati kepada Allah dalam semua urusan kehidupan.

KENA SAMAN

Sebelum melanjutkan pelajaran ke Pakistan, aku berjaya mendapat lesen memandu. Bermula dari hari itu, aku tidak perlu bimbang lagi jika mahu berjalan jauh dengan motosikal.

Setahun di Pakistan, aku pulang bercuti. Dalam bercuti itu, aku telah pergi menziarahi seorang kawan yang sama belajar di pakistan di Ampang. Dalam perjalanan pulang, aku ditahan polis.

Memandangkan aku sudah mempunyai lesen, aku tidak langsung membaca sebarang doa pun. Aku berkeyakinan bahawa aku akan terlepas dari ditahan, mahupun di saman oleh polis.

”nak baca doa apanya, sekarangkan dah ada lesen” bisik hatiku nakal.

Ketika pemeriksaan polis, belum sempat polis meminta lesen, aku sudah menghulur lesenku itu.

Polis itu tersenyum apabila aku menghulur lesen memanduku. Tetapi, kemudian dia bertanya tentang roadtax motor. Aku mula gelabah. Tidak dipastikan, apakah roadtax motorku masih hidup, atau sudah mati.

Aku terus menunjukkan roadtaxku kepada polis, ternyata roadtax itu sudah mati 3 hari yang lepas. Lalu, aku disaman disebabkan roadtax, bukan kerana lesen.

Dalam perjalanan pulang, di tol Jalan Duta, sekali lagi aku ditahan polis. Tidak sempat polis hendak menulis surat saman, aku menghulur surat saman yang telah aku terima di ampang.

Polis itu melihat surat saman tersebut, dan melepaskanku pulang.

Dalam perjalanan pulang, hatiku tidak habis-habis berkata, ”inilah puncanya, apabila hati tidak lagi bergantung dengan Allah”

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
2 Febuari 2010 * 7:28 malam.

Isnin, 1 Februari 2010

TOK GURU NIK ABDUL AZIZ : TOKOH SEMANGAT KAWAN

Tok Guru Nik Abdul Aziz di Mahkamah, mengikuti perkembangan kes liwat yang difitnah terhadap Anwar Ibrahim

PAS MEMBUNUH DIRI - PENULIS JEMPUTAN


PAS MEMBUNUH DIRI


Oleh: Pak Ngah


INILAH CONTOH JAWAPAN KOMEN DI KALANGAN PENYOKONG JAWATANKUASA DISIPLIN. ANDA BOLEH LIHAT DAN NILAI SENDIRI MEREKA MEREKA YANG AMAT ARIF PADA PANDANGAN MEREKA SENDIRI (sss) TENTANG KEMEGAHAN HADIR MESYUARAT, USRAH YANG TELAH MENDIDIK JIWA MEREKA MENJADI KAMBING YANG SENTIASA TINGGAL SEKANDANG (Dari persepsi kami dari ungkapan mereka sendiri).

Berikut saya memilih petikan berikut:

Mengulas tulisan PAS Dicabar, Tanganilah Pandangan Blogger-Blogger..
Posted on Sunday, January 31 @ 19:30:00 PST
Dilulus untuk paparan oleh AbuJihad
Oleh: batu-api2

"Saya terbaca artikel yang ditulis oleh Ibnu Hasyim dalam blognya bertajuk PAS Dicabar, Tanganilah Pandangan Blogger-Blogger.. Ibnu Hasyim dalam hujah pendapatnya telah mengemukan beberapa pandangan daripada blogger iaituedyesdotcom yang telah berhenti daripada berblog kerana tidak puas hati dengan keputusan Lembaga Disiplin PAS yang diterajui oleh Tuan Ibrahim Tuan Man.

Ibnu Hasyim juga mengemukan pandangan Ustadz Zorkharnain Abidin, Exco Dewan Ulama PAS Pusat antara lain mengatakan;

Tidak wala’ bermaksud tidak patuh, tidak taat, tidak dengar, tidak akur dengan keputusan dan tindakan pimpinan.

Kalau wala’ itu maknanya dengar, akur, patuh dan taat secara melulu, itu sama sahaja dengan akur dan taat sekumpulan anak itik kepada ibunya. Ibunya terjun sungai, mereka ikut terjun sungai. Ibunya melintas jalan, dia turut melintas jalan.

Saya tak pasti adakah ini ajaran Dewan Ulama PAS yang harus saya ambil teladani dalam bab amal jamaie Harakah Ismiyyah. Jika benar pengangan ini, saya akan menjawab di hadapan Allah apa yang ditulis kerana berpandukan pendapat ini.

Padangan daripada misaimerah;

Kadang-kadang benda yang kita lawan, kita benci jadi kawan dan jadi sahabat. Ini kerja Tuhan sapa tak boleh teka. Tuhan saja yang tahu. Kedua-dua pemimpin Pas Selangor dilarang keluar kenyataan setelah dijatuh hukum. Itu kata JK Disiplin Pas Pusat. Sekarang ni kita dah pandai nak kunci-kunci mulut orang, dah pandai nak guna akta rahsia rasmi, akta yang kita lawan sampai punggung berasap, bila boleh jejaskan periuk nasi kita.

Pandangan Greenboc yang mencabar juga dimasukkan oleh Ibnu Hasyim dalam blognya antara lain;

PAS hari ini dicabar mengambil tindakan ke atas majoriti ahli-ahli PAS termasuk blogger-blogger yang membantah keputusan Jawatankuasa Disiplin parti Khalid Samad semalam.

Akhirnya Ibnu Hasyim telah memberikan komennya sendiri yang berbunyi;

Sila lihat lagi blog-blog lain, seperti Penarik Beca, Perisik Rakyat, Malaysia Waves, Topeng Perak, Al-banjari dan lain-lain. PAS perlu berpandangan terbuka, lihat kritik-kritik Islah, dan perlu ingat antara faktor-faktor kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU 12, ialah kerana peranan blogger-bloger seperti ini.

Mereka tidak dibayar gaji oleh PAS. Jangan mulai mengunci mulut ahli, pemimpin atau blogger yang menyokongnya. Jangan bersikap angkuh dan sombong sehingga tidak boleh dikritik. Sekian, wallahu 'aklam.

Ada lagi sebenarnya beberapa orang blogger yang tak puas hati dengan keputusan ini mungkin tidak larat untuk disalin oleh Ibnu Hasyim untuk dijadikan hujah antara yang paling glomour ialah Abdullah Abdul KarimExco Pemuda Pusat dan Ustaz Wan Ji.

Memang sepintas lalu, terasa betul benar perlu diambil kira pendapat mereka ini, tapi jika termenung dan merenunginya dengan akal yang waras, bertawaduk kepada Ilahi maka saya terfikir pula berapa orangkah blogger yang benar-benar PAS selain nama-mana tokoh yang saya sertakan ini?

Banyakkan nisbah mereka ini jika di nisbahkan dengan ahli-ahli PAS lain? Apakah mereka ini lebih arif daripada Jawatankuasa Lembaga Dispilin Parti? Jika begitu, baik benar Ibnu Hasyim mencadangkan mereka ini disertakan sekali dalam lembaga disiplin parti nescaya keputusannya akan mendekati keputusan para-para nabi dan auliya.

Memang kita bercakap soal rasional, tetapi dalam masa yang sama kita menafikan mereka yang bersama jamaah yang membuat keputusan jamaah. Saya taklah kata blogger semuanya tidak ikut parti dan program parti tapi mereka ini sebahagian besar adalah kambing yang berada diluar kumpulan.

Saya sendiri pernah bermesyuarat dengan parti, jika dihitung banyak kali saya hadir mesyuarat PAS dan setiap mesyuarat itu membuat keputusan saya rasa saya hadir lebih daripada 800 kali mesyuarat kecil dan besar. Rasanya lebih 500 mesyuarat tidak saya persetujui keputusannya. Apakah kerana saya adalah blogger saya akan menulis, membantah pada umum saya tak setuju kerana parti membuat keputusan tidak mengikut pendapat saya?

Ibnu Hasyim telah membuat hukuman bahawa pendapat blogger adalah betul dan pendapat ahli Lembaga disiplin parti adalah tidak benar sama sekali. Atas nas apakah Ibnu Hasyim menghukum ini? Inikah yang dikehendaki oleh Ibnu Hasyim dalam mentarbiyyah tata tertib berjamaah?

Ibnu Hasyim menulis JANGAN MENGUNCI MULUT AHLI dan jangan BERSIKAP SOMBONG DAN ANGKUH SEHINGGA TIDAK BOLEH DIKRITIK.

Dua kenyataan ini yang dirumuskan oleh Ibnu Hasyim diambil daripada sebab mana. Tolong tunjukkan kepada saya dimana dua kenyataan ini disandarkan.

Apa pula komen Ibnu Hasyim dengan proses rayuan yang boleh dibuat dalam tempoh 30 hari. Saya yang kurang arif ini memahami proses rayuan adalah proses bersuara ahli dan proses mempertingkaikan jika rasa tidak bersalah atau merayu atas dasar insaf dan bersalah.

Ibnu Hasyim banyak memainkan sentimen untuk memburuk keadaan daripada membetulkan perjalanan jamaah. Tulisan-tulisan saudara tentang Sejarah PAS yang bersiri-siri dilaman saudara tidak sedikit pun menjadikan pengajaran untuk dimanfaatkan bersama sekadar menjadi cerita penglipulara sahaja.

---------------------o0o----------------------

Saya sertakan senarai ahli Dewan Ulama PAS Pusat. Kenapa? Nanti orang kata Ustaz Zorkharnain Abidin al Hafiz membantah keputusan lembaga Disiplin PAS. Diakan Exco Ulama Oooi. Habis yang lain tak membantah. Nak ikut siapa? Nak ikut anak itik yang dah jatuh longkang ke? Nak masuk longkong sama ke?

Ramai blogger berlumba-lumba menyiarkan kenyataan BERANI Abdullah Abdul Karim Exco Pemuda PAS Pusat. Saya malas nak copy senarai AJK EXCO PAS Pusat. Nanti kesian nampak sangat Abdullah itu tersisih seperti kambing diluar kandang aje!!!

Blogger? Nak saya senaraikan juga ke? Akal yang waras berada dalam Jamaah dan walaq. WALAQ, saya ulangi WalaQ!!



Perempuan Cina ini juga banyak membantu PAS, dia juga tak minta upah satu sen pun. Jika dia membantah keputusan Lembaga Disiplin, kita harus ikut pendapat dia!! Betulkan?






PANDANGAN KAMI

KEADAAN INI BERBEZA DENGAN KALANGAN RAMAI RAKYAT MALAYSIA YANG DI UMPAMAKAN BELIAU SEBAGAI KAMBING DI LUAR KAWANAN SEPERTI KAMBING KAMBING SEKANDANG ITU. MAKSUDNYA TENTU TAKUT KAMBING YANG SEKOR ITU AKAN DI MAKAN SERIGALA LAH NAMUN ADA JUGA KELEBIHAN TERSENDIRI SEPERTI BERIKUT:

KAMBING DI KANDANG

1. MAKAN IKUT APA YANG TUAN NYA BERI.
2. MINUM APA APALAH YANG TUAN NYA BERI.
3. KELUAR MERAGUT MENGIKUT KAWASAN DI TETAPKAN TUAN PUNYA.
4. KENA PERAH SUSU BAGI YANG BETINA.
5. PASTI AKAN KENA SEMBELIH ATAU DI JUAL.
6. MUSUH TUAN NYA MUSUH DIA JUGA.
7. OTAK JUGA TERKANDANG DALAM KANDANG

KAMBING LUAR KANDANG

1. MAKAN APA YANG DI GEMARI TIDAK ADA YANG MELARANG
2. MINUM APA JUA YANG ALLAH TAALA SEDIAKAN
3. SELURUH ALAM BUANA INI TEMPAT MERAGUT, LUAS PANDANGAN DAN KENAL BANYAK MUSUH DAN SAHABAT.
4. BAGI BETINA SUSU UNTUK ANAK TERSAYANG SAHAJA
5. AKHIR HIDUPNYA BELUM TAHU SAMADA DI JUAL, DISEMBELIH, DI TEMBAK ATAU TERBUNUH. PERJUANGAN YANG PANJANG
6. MUSUH HANYA DI PUTUSKAN OLEH NYA SENDIRI
7. BEBAS BERJIHAD

Perhatikan petikan komen berikut:


3 Komen:

psd berkata...
ustaz i salute u.itula pendirian kami ahli pas bawahan di selangor.

tetapi malangnya hampir semua pimpinan kawasan termasuk 2 atau 3 YB PAS di selangor termasuk YB parlimen saya bertaraf dr(bukan yb zul)sudah di kunci fikiran mereka.malah mereka dengan terang mempeekecilkan yb khalis dan yb saari.

musuh mereka adalh PKR bukan umno.
2010 Januari 31 14:49

allenhash berkata...
Sheikh, ana nak tanya sikit (kalau anta tau la..) : berapa orang ahli panel JK Disiplin yang mengadili kes kedua-dua di atas? Ana tanya sebab dalam PC dinyatakan bahawa JK Disiplin telah sebulat suara telah mendapati apa yang didapati...Jadi ana nak tanya tak kan dalam ramai-ramai tu tak ada ka yang nak terfikir macam apa yang rata-rata difikirkan oleh orangramai hari ini? Yakni keputusan ini adalah sesuatu yang lebih banyak membawa gambaran buruk kepada PAS....
2010 Januari 31 15:24

ABH berkata...
ust i suka baca tulisan yang bertuan(ada nama lagi bagus ada gambar).org akan tahu siapa yg bertanggungjwb ke atas tulisan itu dan sudah pasti si penulis bersedia menghadapi feedback samada setuju atau tidak dr pembaca.kalau baling batu sembunyi tangan itu 'anak betina',anak 'khunsa' dan yang pastinya bukan 'anak jantan' yang mungkin mau main sorok2.mmm cak!
2010 Januari 31 21:59



Akhirnya timbul persoalan mengapa “PAS membunuh diri” secara memalukan penduduk sekampong. Mengapa tidak memilih “HARAKIRI” yang nampak lebih kepahlawanan. Kita mula yakin kini PAS bukan bunuh diri tetapi di bunuh dari dalam. Siapakah pembunuhnya? Akan terserlah selepas PRU13 dimana PAS hanya tinggal Kelantan dan Kedah sahaja. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada guna nya.

SIKAPKU TERHADAP ADUKATARUNA

SIKAPKU TERHADAP ADUKATARUNA

“nampaknya ramai orang tak setuju dengan sikap ustaz terhadap Aduka taruna?” seorang menegurku.

“sikap ana terhadap aduka?” pelikku.

”ye la.. bila Ustaz pergi puji Aduka. Padahal, dia kan hina isteri nabi” balas dia lagi.

Baru aku faham, maksud kawan tersebut menegurku tentang sikapku terhadap aduka.

“ana baru je kenal aduka. Lagi pun, ana tidak pernah tahu yang dia pernah hina isteri nabi tu. yang Ana boleh tahu, itupun masa orang dok bising pasal hina sultan.. tu jer” kataku.

”Kalau betul dia hina isteri nabi pun, ia bukan penghalang untuk ana berkawan dengan dia. Style ana, orang yang hina islam tu, lagi ana nak berkawan dengan dia. Ana nak tahu, kenapa dia hina Islam. kalau ana ada jawapan, ana nak tolong jawab” sambungku lagi.

”tapikan ustaz, bukankah dosa orang hina Islam?” dia mengerutkan dahi.

Aku tersenyum mendengar soalan itu.

”anta biasa dengar tak kisah, bagaimana Nabi SAW boleh dakwah Khalid Al-walid, sampai dia masuk Islam?” soalku.

“emmm.. tak berapa ingat la..”

Aku pun bercerita panjang tentang sejarah penerimaan Khalid Al-Walid terhadap agama Islam, waima beliau sebelum masuk islam adalah seorang yang cukup membenci Nabi SAW.

Kawan itu, mendengar ceritaku itu dengan menarik sekali.

“baru ana faham, kenapa ustaz ambil sikap sebegitu terhadap aduka” dia mengakhiri perbualan.

KISAH KHALID AL-WALID

Khalid bin Al-Walid seorang panglima perang yang hebat. Keislaman beliau, menambah kuatkan lagi pengaruh Islam, malah menggerunkan setiap musuh-musuh Allah, sama ada mereka bernama Musyrikin, ataupun munafiqin.

Nabi SAW pernah bersabda;

خالد بن الوليد سيف من سيوف الله سله الله على الكفار والمنافقين

Maksudnya;
“Khalid bin Al-Walid adalah pedang dari pedang-pedang Allah. Allah telah hunuskannya terhadap orang kafir dan munafiqin”

Nama penuh beliau adalah, Khalid bin Al-Walid bin Al-Mughirah bin Abdillah bin Omar bin Makhzum bin Yaqazhah bin Kaab. Beliau merupakan anak saudara kepada Maimunah binti Al-Haris; salah seorang isteri nabi SAW.

Sebarang Peperangan yang dipanglimakan oleh beliau, ternyata memberikan kemenangan. Justeru, tidak hairan di zaman kufur, beliaulah orang yang bertanggungjawab mengalahkan tentera Islam dalam peperangan Uhud.

Kehebatan beliau itu, tidak sekadar di zaman kufur, malah setelah keislaman, beliau ternyata menggunakan segala kepakaran yang ada untuk memenangkan Islam. Hal ini terbukti dengan banyak siri peperangan yang dihadiri beliau setelah beliau telah memeluk islam.

Di zaman kekufuran, beliau selalu dimomokkan bahawa Muhammad SAW adalah seorang yang terlalu jahat. Menyebabkan, kebencian beliau terhadap nabi SAW agak susah hendak dibendung. Pun begitu, adiknya yang bernama Al-Walid bin Al-Walid telah lama memeluk islam.

Selepas berlaku perjanjian Al-Hudaibiyyah, Nabi SAW dan para sahabat sudah berjaya memasuki Makkah untuk menunaikan haji. Kehadiran nabi SAW ke Makkah untuk menunaikan haji, menyebabkan hatinya terlalu kemarahan.

“Di situ muhammad berada, pasti aku tidak akan berada di situ” sumpah Khalid bin Al-Walid lantaran kebencian terhadap Nabi Muhammad SAW.

Pun begitu, kehadiran Nabi Muhammad SAW ke Makkah, bukan berseorang, tetapi bersama ratusan sahabat dari Madinah. Antara yang hadir bersama dengan Nabi adalah, adik beliau sendiri, Al-Walid bin Al-Walid.

Kehadiran Al-Walid ke Makkah, bukan sekadar untuk menunaikan haji, tetapi berniat untuk berjumpa dengan abang tersayang. Menyedihkan, disebabkan kebencian abang terhadap nabi, menyebabkan Khalid tinggalkan Makkah, seterusnya Al-Walid tidak dapat berjumpa dengan abangnya.

Sebelum meninggalkan Makkah, Al-Walid telah menulis surat untuk ditinggalkan kepada abang. Al-Walid bertanya kepada Rasulullah, apakah baginda mahu meninggalkan sebarang pesanan kepada abangnya itu.

Nabi mengarahkan Al-Walid agar menulis dalam surat itu bahawa baginda kirim salam kepada Khalid. Begitujuga, Nabi SAW menyuruh Al-Walid menulis bahawa khalid adalah seorang yang bijak. Sedangkan orang yang bijak, sekali-kali tidak akan meninggalkan Islam.

Al-walid menulis seperti yang diarahkan oleh nabi SAW. dikepilkan sama kain serban nabi SAW sebagai hadiah untuk dihadiah kepada Khalid bin Al-Walid.

Setelah Nabi dan para sahabat bertolak kembali ke Madinah, maka Khalid pun kembali ke Makkah. sesampai di Makkah, beliau membaca kandungan surat yang ditinggalkan oleh adiknya, beserta menerima hadiah sehelai kain serban Nabi SAW.

Membaca kandungan surat tersebut, dia mula berfikir momokkan orang-orang makkah terhadap nabi SAW.

“Mereka mengatakan bahawa Muhammad adalah orang jahat, tetapi bagaimana dia boleh kirim salam kepadaku?” hati Khalid tertanya-tanya.

“mereka mengatakan muhammad orang jahat, sedangkan Muhammad boleh memberi hadiah kepadaku?”

Persoalan demi persoalan terpancar dalam pemikiran Khalid, menyebabkan hatinya mula terbuka untuk menerima Islam sebagai agama pegangan hidupnya.

Dia berjumpa dengan Osman bin Talhah, mengajak beliau ke Madinah untuk berjumpa dengan Rasulullah dan menyatakan keislaman. Ternyata, Osman juga sudah lama menaruh harapan untuk memeluk islam, tetapi tidak kesampaian kerana tidak mempunyai teman untuk bersama-sama memeluk agama tauhid.

Dalam perjalanan, mereka berjumpa pula dengan Amru bin Al-As. Mereka bertanya kepada Amru, kemanakah yang mahu beliau mahu pergi?

“aku mahu berjumpa dengan Muhammad” jawab Amru ringkas.

Khalid bin Al-Walid dan Osman bin talhah melihat sesame mereka.

“untuk apa kamu hendak berjumpa dengan Muhammad?” Osman bertanya.

“aku ingin masuk Islam” jawab Amru ringkas tetapi memberikan seribu kegembiraan dalam hati Khalid bin Al-Walid dan Osman bin talhah.

Ketiga-tiga mereka berjumpa dengan nabi SAW di Madinah, menyatakan keislaman masing-masing. Kehadiran tiga orang tokoh besar ini bersedia memeluk islam, ia memberikan kegembiraan kepada Nabi SAW, juga para sahabat.

“sesungguhnya aku telah mengetahui bahawa kalian semua mempunyai kebijaksanaan. Aku pasti kebijaksanaan akan menuntun kalian kepada jalan kebenaran” tegas Nabi SAW.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
2 Febuari 2010 * 3:10 petang






BAKAL KETUA PEMUDA PAS PUSAT BERSEDIA JUMPA S/U AGUNG

Ketua pemuda PAS mesti berani. kalau penakut, itu ketua pemuda Parti Zimbabwe

EXCO Pemuda Pas Abdullah Abdul Karim petang tadi menyatakan kesediaan untuk bersemuka dengan Setiausaha Agong Pas Datuk Mustafa berhubung dakwaaannya kelmarin, bahawa Lembaga Disiplin PAS melalui Mustafa bertanggungjawab mengetepikan beberapa aduan yang dibuatnya berkaitan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan Pesuruhjaya Pas Datuk Dr. Mohd Hassan Ali.

Abdullah berkata sedemikian sebagai respon balas pada kesediaan Mustafa sebelum itu menjelaskan beberapa prosedur biasa parti seperti yang termaktub dalam perlembagaan PAS kepadanya.

“Kalau beliau kata nak panggil saya untuk menjelaskan apa yang saya dakwa, saya alu-alukanlah,” jelasnya ketika dihubungi wartawan.

Abdullah yang juga Naib Ketua Pemuda Pas Pahang menjelaskan bahawa aduan-aduan yang dihantar kepada Lembaga Disiplin PAS itu dilakukannya sejak lebih kurang dua bulan yang lalu.

Sehubungan itu, beliau menafikan dakwaan Mustafa bahawa aduan-aduan tersebut baru dihantar kepada pihak berwajib beberapa hari lalu.

“Tapi sebenarnya saya dah hantar kepada Jawatankuasa tatatertib (Disiplin) lebih kurang dua bulan yang lalu lagi,” jelasnya lagi.

Untuk membuktikan penjelasannya itu, beliau meminta pihak berwajib menyemak dokumen aduan-aduan tersebut daripada Setiausaha bagi Jawatankuasa Disiplin PAS sendiri.

“Boleh tanya dengan Setiausaha (bagi) Jawatankuasa Tatatertib bila sebenarnya saya hantar (dan) kenapa tidak diberi kepada beliau (Mustafa) untuk dibaca (dinilai),” jelasnya.

Petang semalam,Mustafa berkata, “Saya masih belum membaca kenyataan Dolah (Abdullah), sebenarnya apa dia kata (dakwa kepada saya).”

Jelas Mustafa lagi, “Baru lagi Dolah (Abdullah) beritahu saya itu, saya masih tengah tengok (menyemak)…[ketawa] baru beberapa hari (beliau beri) bukannya lama (beliau serahkan kepada saya),” ketika ditanya oleh Wartawan di Pejabat Agong PAS, ibunegara.

Beliau turut menjelaskan, “Jawatankuasa disiplin ini dilantik oleh (kepimpinan) Pas Pusat, jadi semua mesti menghormatinya (musyawarah tersebut) sama ada kita (kepimpinan Pas) buat pengubahsuaian atau tidak (sekali pun) atau apa-apa, kita mesti tengok (menghormati) keputusan itu.”

Ujar Mustafa lagi, walaupun Khalid digantung semua jawatan dalam parti semalam enam bulan, Ahli Parlimen yang juga Pesuruhjaya PAS Shah Alam itu boleh membuat rayuan kepada Jawatankuasa Disiplin terbabit.

Beliau turut memuji pendirian Khalid dan seorang lagi yang didakwa, Dr. Mohd Hassan Ali kerana berlapang dada dengan ketetapan yang Lembaga Disiplin PAS.

Dalam perkembangan berkaitan, Lembaga Disiplin PAS tersebut ditubuhkan sebagai selektif pada saranan yang asal daripada Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, supaya Pas mengadakan Muktamar Agong Luar Biasa (EGM).

Saranan tersebut sebagaimana ditulis pada blog Tok Guru itu ekoran beberapa pemimpin tertinggi PAS dilihat seolah-olah cuba menjadi dalang di sebalik beberapa cabaran yang menimpa Pakatan Rakyat sebelum ini.

“Demi “tajdid” kita perlu buat Mesyuarat Agong Luarbiasa ini. Bila Mesyuarat Agong tak mahu tukar Presiden, misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah. Begitu juga dengan isu-isu disekitar Hassan Ali atau Mustafa Ali yang tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan Umno ke arah kerajaan Perpaduan atau UG,” dipetik dari blog rasmi Nik Aziz, http://www.blogtokguru.com

“Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ni? Tidak boleh jadi ni, kita duk “ghok-ghak” (kacau) begini. Orang boleh terima atau tak boleh terima, bawa ke Muktamar Khaslah; senang cerita.”

“Biar tentu sah, nak ikut yang mana. Kita nak kekal yang mana dan buang yang mana. Dengan Muktamar Khas yang boleh menjelaskan dan memutuskan banyak perkara ini, puak-puak atas pagar yang membuat swing votes dan mempengaruhi keputusan pilihanraya juga akan berpuas hati samada nak swing atau tak nak swing lagi kerana mereka sudah dijelaskan oleh keputusan Muktamar Khas berkenaan.”

Pun begitu, melalui Jawatankuasa Disiplin yang ditubuhkan kemudiannya, Khalid Samad akhirnya didakwa membocorkan rahsia parti sedangkan Dr. Hassan pula didakwa mengkritik SELCAT Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tidak mengikut prosedur yang sewajarnya. -END

sumber : ZainulFaqar

SOKONG TEGURAN DR ASRI

SOKONG TEGURAN DR ASRI

Sebilangan pembaca meminta aku memberi pandangan terhadap teguran yang dilakukan oleh Dr Asri terhadap Aduka taruna dalam isu "penghinaan terhadap isteri nabi". (sila klik)

Padaku, cara teguran Dr Asri dengan mencadangkan aduka membaca buku-buku yang dicadangan merupakan satu tindakan yang bijak. Alangkah baik lagi, jika segala kandungan buku yang dicadangkan oleh Dr Asri itu die-mailkan kepada Aduka.

Aku berpendapat, Aduka seorang anak muda yang cukup cerdik. Mindanya mempunyai pengaruh filosofi yang mengkagumkan. Aku tidak pendapat, aduka akan terima bulat-bulat kandungan buku yang dicadangkan oleh Dr Asri, melainkan jika wujud wacana secara tulisan menerusi e-mail.

Walaubagaimanapun, cara Dr Asri yang menegur dengan mendatangkan bahan-bahan bacaan amat dipuji, tidak sepertimana tindakan pemuda PAS Wilayah dan Johor yang melakukan laporan polis terhadap kenyataan Aduka itu. Justeru, tidak hairan ada yang menggelarkan mereka seperti "anjing polis".

Aku sokong tindakan Dr Asri seratus peratus. Aku yakin, Aduka menerimanya dengan hati terbuka, sebab dia budak cerdik.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Danau kota
2 Febuari 2010 * 1:19 pagi








Ahad, 31 Januari 2010

PAS BUNUH DIRI?


PAS BUNUH DIRI?

Dikhabarkan bulan Mac tahun depan, Pilihanraya umum ke 13 akan berkunjung tiba. Apakah PAS bersedia untuk berhadapan dengan PRU itu? Susah untuk memberikan jawapan.

Yang kelihatan, PAS seperti sering membawa masalah. Bermula dari isu Muzakarah (Muqabalah), sehingga keputusan jawatankuasa Disiplin. Semua isu-isu ini, merupakan luka parah yang sukar untuk diubati. Ia menjadi igauan mimpi di siang dan di malam hari,

“PAS bunuh diri” seorang kawan melontarkan satu ayat yang menarik untuk difikirkan.

Seorang anak gadis yang terlalu mencintai seorang jejaka, lalu sanggup melakukan semua perkara demi jejaka yang dicintainya itu. Ketika terbukti bahawa jejaka itu tidak membalas cintanya, dia “frust” sehingga dia sanggup melakukan perkara di luar dari dugaan manusiawi, iaitu bunuh diri.

Pemikiran rasionalnya sudah tertutup, menyebabkan dia mula melakukan sesuatu tindakan yang di luar dari kawalan akal yang sihat. Lalu, diambilnya tali gantung untuk mengantungkan dirinya sendiri.

Mungkin inilah bandingan bagi segala luka-luka yang terjadi pada PAS ketika berada dalam kerajaan Pakatan Rakyat selepas 8 mac 2008 yang lalu. Sejak itu, banyak luka-luka yang dilakukan adalah dari pihak PAS, berbanding PKR dan DAP.

Tidak dinafikan, PKR dan DAP juga ada masalah, tetapi ia berjaya diredakan dengan segera dan cepat. Tetapi, keadaan ini berbeda dengan PAS dalam banyak isu.

Kini, PAS mengeluarkan satu keputusan Jawatankuasa Disiplin berkenaan dengan dua tokoh dalam PAS; Hasan Ali dan Khalid Samad. Ternyata, ramai yang tidak menerima keputusan tersebut, bahkan tidak kurang mereka yang mengatakan “terkejut”.

Tidak-menerima keputusan itu, bukan sekadar dari ahli-ahli bawahan, malahan dari kalangan pimpinan tertinggi PAS sendiri. Mereka yang tertelan ‘racun Wala’ dan Siqah’, pasti akan mengecilkan diri dalam isu ini, tetapi mereka yang sudah menelan ‘pil penawar’, pasti akan bersuara menyatakan ‘tidak bersetuju’.

Jika ada pihak yang menerima keputusan jawatankuasa disiplin itu, dilihat mereka seperti tidak berani hendak ‘mengangkat-kepala’ ketika berbicara tentang isu ini. Ruangan komen blog dengan ber’nickname’kan ‘tanpa nama’ sahaja berani mereka gunakan. Jika mereka mahu mempertahankan juga keputusan tersebut, mereka terpaksa memberi sokongan dengan mengangkat tangan, tetapi muka mereka terpaksa ditutup dengan ‘kain buruk yang bau busuknya tidak terhingga’.

Yang pastinya, keputusan yang dibuat menyebabkan ramai rakyat semakin hari semakin meluat dengan PAS. Sudah pasti, keputusan itu sama seperti tindakan seorang anak gadis yang sanggup membunuh diri dengan sebab cintanya yang tidak berbalas.

PAS mungkin pening dengan sebilangan ahli-ahlinya yang dilihat agak lantang dalam isu-isu sebegini. Ahli-ahli yang dilihat lantang itu pun, bukan dari kalangan mereka yang duduk dikampung dan diceruk rantau pulau jerejak, tetapi mereka adalah golongan yang mempunyai hubungan rapat dengan pimpinan tertinggi PAS sendiri.

Mungkin PAS sudah tersilap dengan doktrin “UMNO kafir”, “segala kejahatan datang dari UMNO” dan banyak lagi. Doktrin sebegini menyebabkan sebarang hubungan yang PAS mahu lakukan dengan UMNO, akan terbantut. Lebih-lebih lagi, apabila hubungan itu dilakukan secara “sulit” dan “dibelakang tabir”.

Lebih parah lagi, apabila hubungan sulit dan dibelakang tabir itu dinafikan diperingkat awal, lalu terpaksa diakui berlaku selepas itu. Menyebabkan, rata-rata rakyat akan berkata wujudnya unsur “menipu” dalam mengadakan hubungan tersebut.

PAS mungkin tersilap dengan doktrin sebelum 8 Mac, yang menanam kebencian terhadap kezaliman. Justeru, melawan kezaliman merupakan kebiasaan bagi ahli-ahli PAS. mereka membenci UMNO kerana kezaliman yang dilakukan oleh UMNO, justeru tidak hairan mereka boleh menyerang PAS apabila sifat yang sama dilakukan oleh PAS.

“adusss.. pening kepala dengan blogger-blogger ni” keluh seorang pimpinan tertinggi PAS, sambil membuka kopiah putihnya dan diletakkan di meja.

“Kalau PAS berpendirian seperti sebelum 8 Mac 2008, mesti Ustaz tidak pening macam hari ini” seorang membalas keluhan pimpinan PAS itu.

“kalau pimpinan PAS tak buat perangai, takkan blogger-blogger ini akan hentam?” salah seorang menyampuk sambil menghirup teh tarik dari sebuah kedai mamak.

Yang pastinya, ramai Ahli PAS benci kezaliman. Kerana kezaliman, mereka menyerang, tidak kira siapa gerangan yang diserang itu. Jika UMNO boleh buat zalim, mereka boleh menyerang UMNO, tidak hairan keadaan yang sama juga boleh mereka lakukan terhadap PAS.

Benci kezaliman ini, bukan perkara yang dicipta, tetapi ia merupakan fitrah manusia. Justeru, tidak hairan Allah SWT ada menyatakan bahawa golongan yang zalim pasti akan binasa (lihat surah Ibrahim, ayat 13)

Harapannya, PAS jangan bunuh diri. Segeralah mencari ubat-ubat, untuk memastikan luka-luka yang ada segera sembuh, agar PAS kuat dalam berhadapan UMNO dan sekutu-sekutunya dalam PRU akan datang.

Adakah PAS bersedia ?

Jika Islam dilihat buruk kerana orangnya, apakah PAS boleh buruk kerana dasarnya ? justeru, untuk baik pulih PAS, bukan dasar yang perlu dirobah.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 Febuari 2010 * 2 :12 petang




JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (3)


JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (3)

Ada pihak yang membangkitkan tentang kesamaan hak antara lelaki dan perempuan sehinggakan mereka menimbulkan kesangsian yang kononnya Islam merendahkan darjat perempuan dengan menyamakan kesaksian mereka dua orang dengan seorang lelaki.

Sebelum perbincangan ini diulas panjang, perlu diingatkan, bahawa bukan semua perkara melibatkan dua orang saksi perempuan itu menyamai saksi seorang lelaki, bahkan disana wujud kesaksian yang dikhususkan kepada lelaki sahaja, dan disana wujud juga kesaksian yang melibatkan kepada perempuan sahaja, malahan disana wujud juga kesaksian secara bersama.

KESAKSIAN LELAKI SAHAJA

Dalam kes yang melibatkan hudud, kesaksian yang dibenarkan hanya dari orang lelaki sahaja.

Hal ini merujuk kepada hadis riwayat Az-Zuhri yang berkata;

عن الزهري قال : مضت السنة من رسول الله صلى الله عليه وسلم والخليفتين من بعده ألا تجوز شهادة النساء في الحدود

Maksudnya;
”Daripada Az-zuhri berkata; telah berjalan Sunnah daripada Rasulullah SAW dan dua orang Khalifah selepasnya bahawa tidak harus penyaksian perempuan dalam perkara hudud
[1]

Apabila menyebut hudud, pasti akan melibatkan jenayah. Dalam perkara jenayah, perempuan dilarang terlibat sama. Ini disebabkan bagi mengelakkan mereka menjadi tumpuan ramai; tempat yang melibatkan pergaulan lelaki dan perempuan secara meluas dan zon jenayah.

Perempuan yang amat sinonim dengan perasaan malu, emosi, gementar dan sebagainya akan mengakitbatkan ketidak selesaan dalam urusan mahkamah, sedangkan dalam perkara yang melibatkan jenayah, ianya perlu teliti sehingga tidak melahirkan syubhat dalam menjatuhkan hukuman.

Pun begitu, ada ulama membenarkan kesaksian perempuan dalam urusan jenayah yang melibatkan perempuan sahaja, seperti jenayah yang berlaku dalam tandas wanita atau kawasan-kawasan khas bagi wanita.

KESAKSIAN PEREMPUAN SAHAJA

Kesaksian perempuan sahaja adalah dalam kes-kes yang melibatkan perempuan, seperti melahirkan anak, kedatangan haid, dara, janda dan sebagainya.

Az-Zuhri ada berkata;

مضت السنة أن تجوز شهادة النساء فيما لا يطلع عليه غيرهن من ولادات النساء وعيوبهن

Maksudnya;
”Telah berjalan Sunnah bahawa harus kesaksian perempuan pada perkara yang tidak boleh dilihat melainkan perempuan, daripada melahirkan anak dan kecacatan kaum perempuan (keaiban perempuan dalam kainnya)
[2]

KESAKSIAN BERSAMA ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN

Terdapat beberapa ayat Al-Quran yang menyebut berkenaan dengan kesaksian, tanpa disebut tentang perbezaan antara lelaki dan perempuan, bahkan ianya menggambarkan kesamaan dalam kesaksian, iaitu seperti berikut;

a) berkaitan dengan wasiat;

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آَخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ

Maksudnya;
”Hai orang-orang yang beriman, apabila salah seorang kamu menghadapi kematian, sedang dia akan berwasiat, maka hendaklah (wasiat itu) disaksikan oleh dua orang yang adil di antara kamu, atau dua orang yang berlainan agama dengan kamu, jika kamu dalam perjalanan dimuka bumi lalu kamu ditimpa bahaya kematian”

(Surah Al-Maidah : 106)

b) berkaitan dengan kes cerai;

firman Allah;

فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ

Maksudnya;
”lepaskanlah mereka dengan baik dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu karena Allah”

(Surah At-Talaq : 2)

Dalam hal talaq, ulama berbeza pendapat dalam menentukan, apakah ianya boleh dilibatkan kepada perempuan atau tidak. Pun begitu, sebilangan ulama menyatakan, orang perempuan juga boleh menjadi saksi dalam perkara yang melibatkan talaq.

KESAKSIAN DUA PEREMPUAN DENGAN SATU LELAKI

Dalam kes ini pula, jika dilihat didapati hanya melibatkan kepada urusan kewangan sahaja.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى

Maksudnya;
”Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermu'amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah mengajarkannya, meka hendaklah ia menulis, dan hendaklah orang yang berhutang itu mengimlakkan (apa yang akan ditulis itu), dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangi sedikitpun daripada hutangnya. Jika yang berhutang itu orang yang lemah akalnya atau lemah (keadaannya) atau dia sendiri tidak mampu mengimlakkan, maka hendaklah walinya mengimlakkan dengan jujur. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu). Jika tak ada dua oang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu ridhai, supaya jika seorang lupa maka yang seorang mengingatkannya”

(Surah Al-Baqarah : 282)


Kesaksian dua orang perempuan menyamai seorang saksi lelaki adalah dilihat dari sudut lumrah bagi lelaki dan perempuan. Ini kerana, islam memandangkan lelaki sebagai pencari nafkah keluarga; yang demikian tanggungjawab kewangan dipikul lelaki. Dalam keadaan itu, pastilah lelaki lebih mengetahui dalam urusan kewangan berbanding perempuan.

Adapun perempuan, biasanya tidak banyak terlibat dalam urusan kewangan. Mereka lebih banyak menumpukan perhatian dalam urusan rumahtangga dan anak-anak sebagai isteri dan ibu. Jika wujud juga dikalangan mereka yang terlibat dengan urusan kewangan, ia tidak menafikan lumrah kebiasaan ini.

Memandangkan kesibukan perempuan dalam urusan rumah tangga, menyebabkan akan lahirnya kurang teliti dan kurang daya ingatan berkenaan dengan urusan kewangan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang jarang sekali terlibat dalam urusan tersebut.

Memahami inilah, kita terpaksa mengakui dalam urusan kewangan, perempuan yang menjadi saksi tidak memadai seorang, tetapi hendaklah dua orang, kerana dengan dua orang, jika ada berlaku kesilapan dari satu pihak, pasti satu pihak lagi akan membaiki kesilapan tersebut, seperti yang tersebut dalam Surah Al-Baqarah ayat 282.


Sekian

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com





- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 Febuari 2010 * 12:44 petang.


[1] Ibnu Abi Syaibah : 6/544.
[2] Ibnu Abi Syaibah : 5/82.

JULANG KERIS



perkauman Melayu sedang mencium keris





pencak sudah bermula. Nak lawan sapa tu?



TINDAKAN DISIPLIN : KULI ATAU HASAN ALI?

TINDAKAN DISIPLIN : KULI ATAU HASAN ALI?

Kuli sampaikan ceramah atas pentas Kerajaan Negeri Kelantan dalam isu Royalti minyak. Puak-puak UMNO mula berbisik sesama mereka; marah dengan tindakan Kuli tersebut.

Desakan agar Kuli dikenakan tindakan disiplin semakin kedengaran. Justeru, apakah benar-benar Kuli dikenakan tindakan disiplin atau tidak, kita sedang menunggu dan melihat.

Pada UMNO, PAS adalah musuh. Sebarang tindakan Kuli yang boleh menguntungkan PAS, pasti UMNO akan bertindak. Mungkin kaedah ini tidak sama dalam PAS, waima tindakan Dr Hasan Ali lakukan pertemuan dengan UMNO itu menampakkan keuntungan kepada UMNO sekalipun.

Apa boleh buat, ada orang kata, UMNO pun orang Islam juga.

Yang peliknya, sebelum 8 mac 2008, kita diajar lawan UMNO habis-habisan. Selepas 8 mac 2008, kita diingatkan bahawa UMNO itu islam.

Sebelum 8 Mac, Malaysia bukan Negara Islam, waima majority ahli parlimen adalah orang islam (bermazhab UMNO). Selepas 8 Mac, syarat kerajaan islam mesti orang islam majority; iaitu dengan cara gabung dengan UMNO.

Pelik punya fatwa… Qaul Qadim dengan Qaul Jadid.

baca sama:
Tengku Razaleigh ada agenda politik tersendiri

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 Febuari 2010 * 4:07 pagi

JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (2)


JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (2)

Banyak kejadian rogol, zina, khalwat dan sebagainya berpunca dari wanita. Pun begitu, ada dakwaan mengatakan ianya bermula dari pihak lelaki yang dianggap sebagai bernafsu buas.

Bagi menjawab soalan ini, kita perlu tanya balik, mengapa nafsu lelaki menjadi buas????

Memahami konsep inilah, tidak hairan Allah memulakan “perempuan berzina” berbanding “lelaki berzina” dalam ayat berkaitan hukuman yang perlu dikenakan kepada penzina.

Firman Allah;

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ

Maksudnya;
“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, maka hendaklah disebat setiap satu dari kedua-duanya dengan seratus sebatan”

(Surah An-Nur : 2)

Hikmat Allah memulakan “perempuan berzina” berbanding “lelaki berzina” kerana, perempuan merupakan penyebab utama terjadinya gejala zina, disebabkan ciptaannya yang mudah mengiurkan, juga mampu menarik perhatian syahwat. Ekoran dari itulah, islam mewajibkan wanita menutup aurat; berhijab.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Maksudnya;
“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”

(Surah Al-Ahzab : 59)

Dalam islam, hijab ini tidak dikhususkan kepada penutupan aurat semata-mata, iaitu penutupan aurat bagi seluruh badan melainkan muka dan tangan.

Bahkan, yang dimaksudkan dengan berhijab dalam islam adalah berhijab dari sudut pakaian, perilaku moral, budi pekerti, sikap dan niat individu.

Jika ada seseorang perempuan yang berpakaian yang disifatkan sebagai menutup aurat, tetapi masih lagi berperilaku yang mengghairahkan; bercakap dengan suara yang mengghairahkan, maka itu masih lagi dikira sebagai tidak berhijab.

Jika difikirkan lagi, sekiranya dua orang perempuan berjalan; seorang berpakaian seksi dan seorang lagi berhijab. Dari sudut tabiinya, yang mana agaknya mudah terdedah dengan zina atau rogol???

Sudah pasti kita akan menjawab, dari sudut tabiinya, wanita yang berpakaian seksi lagi mudah terdedah dengan zina atau rogol.

INGAUAN DAN JAWAPAN:

SATU:

Ada kejadian zina dan rogol ini melibatkan kepada perempuan yang menutup aurat???

JAWAPAN:

Tidak dinafikan ada kejadian yang melibatkan zina dan rogol terjadi kepada wanita yang menutup aurat.

Seperti yang telah dinyatakan di atas, menutup aurat bukan satu-satunya yang dimaksudkan dengan berhijab, bahkan berhijab itu merangkumi kepada perkara lain, seperti perilaku, budi pekerti dan sebagainya.

Oleh itu, sekiranya perempuan yang menutup aurat, tetapi dalam masa yang sama dia masih lagi tidak menjaga perilakunya sebagai wanita yang menutup aurat, maka itu masih lagi diketagorikan sebagai orang yang tidak berhijab lagi.

Bahkan, jika dikaji dari sudut psikologi pula, kita akan dapati kehendak seks lelaki dan perempuan amat berbeza. Iaitu, kehendak seks lelaki terjadi dengan penglihatan mata. adapun kehendak seks perempuan terjadi dengan “ucapan-ucapan romantic”.

Nah !! difahami dari inilah, jika wanita yang menutup aurat masih lagi terjebak dengan zina atau rogol, itu merupakan antara terkesan dengan “ucapan-ucapan romantic” lelaki ganas.

KEDUA:

Ramai perempuan itu sudah berhijab dengan sebaiknya, tapi masih lagi terdedah kepada mangsa rogol???

JAWAPAN:

1- Kejadian seperti ini adalah “jarang-jarang” sekali berlaku. Perkara yang jarang-jarang berlaku ini tidak boleh dihukumkan semuanya berlaku sedemikian.

Mana mungkin kita mengatakan 5 ribu orang pelajar tidak pandai membaca dengan hanya mewawancarakan seorang pelajar sahaja.

2- Perlu difahami, kehadiran syahwat buas itu tidak sama tempat dilepaskan syahwat.

Kadangkala, apabila seseorang lelaki melihat wanita yang membuka aurat, menyebabkan nafsu syahwatnya menjadi buas. Bagi melepaskan hendak nafsu syahwatnya, kadangkala ia tidak dilepaskan kepada perempuan yang membuka aurat itu, bahkan dipendam kehendak syahwatnya itu.

Memandangkan dia tidak dapat menahan kehendak syahwatnya lagi, maka dia akan bertindak merogol sesiapa sahaja yang dapat dilepaskan syahwatnya, tidak kira orang tua, kanak-kanak, malahan terhadap perempuan yang berhijab.

Dari ini nyata kepada kita, perempuan yang berhijab itu menjadi mangsa rogol lelaki yang bersyahwat buas adalah disebabkan kesalahan tidak berhijab oleh perempuan yang lain. Menunjukkan, kewajipan hijab adalah kewajipan sejagat.

PENUTUP

Berhijab merupakan cara untuk mengatasi masalah gejala rogol. Gejala rogol yang berleluasa pada hari ini, adalah bersebab hukum Islam yang menyuruh menutup aurat; berhijab tidak dijadikan sebagai amalan.

Dalam hal ini, dinukilkan sedikit ungkapan tok guru nik abdul aziz dengan katanya;

“kalau kita tak nak bagi kain kita basah, maka jangan terjun dalam sungai. Kalau kita terjun juga, lalu kain kita basah, kita tidak boleh marah, sebab kesilapan itu pada diri kita, bukan pada undang-undang alam. Begitujuga untuk mengatasi masalah rogol. Caranya, kena tutup aurat”

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 febuari 2010 * 3:25 Pagi.


WALA' SYAIKH !!!

Daripada Ali bin Abi Talib bercerita;

”Rasulullah telah melantik seorang lelaki dari ansar untuk mengetuai satu kumpulan tentera. Dalam perjalanan, lelaki itu telah mengarahkan para tentera agar menghimpun kayu api, lalu dibakar dan disuruh tentera-tentera itu terjun ke dalam api itu. ada sebilangan tentera mahu terjun ke dalam api, tetapi dihalang oleh seorang pemuda, lalu menyuruh tentera agar hal ini di rujuk kepada Rasulullah SAW terlebih dahulu.

Ketika mereka berjumpa dengan Rasulullah SAW, dan bertanyakan hal itu, menyebabkan baginda SAW terus berkata;

لو دخلتموها ما خرجتم منها أبدا

Maksudnya;
”Kalau kamu masuk dalam api itu, pasti kamu tidak akan keluar sampai bila-bila (baca : masuk neraka)
[1]


[1] Sahih Al-Bukhari : 4340 dan Sahih Muslim : 1840.

APA BEDA PAS – UMNO KINI?


APA BEDA PAS – UMNO KINI?

PAS adalah parti Islam. UMNO adalah parti melayu.

PAS ada ulama yang memimpin. UMNO pun ada ulama yang memimpin.

PAS "TIDAK" khianat rakan pakatan, UMNO khianat rakan dalam BN.

PAS guna nama Islam. UMNO tidak guna nama Islam.

PAS For All, UMNO For Melayu.

”isy...bunyi macam retorikkkkk je” kata seorang rakan dalam permusafiran.

”hehehe” aku membalas.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri indah (B), Sg buloh
31 Januari 2010 * 5:48 petang