Sabtu, 20 Februari 2010

ADAB MAKAN DAN MINUM CARA NABI SAW

ADAB MAKAN DAN MINUM CARA NABI SAW

Dalam makan, ada perkara yang wajib di jaga, dan wujud juga perkara yang sunat di jaga. Perkara yang wajib di jaga adalah, mengelak memakan makanan yang haram, seperti arak, babi, binatang yang tidak disembelih dan sebagainya.

Adapun perkara sunat dijaga ketika makan adalah, makan tersebut dilakukan dengan beradab. Bermakna, apabila makan tidak beradab, ia tidak mendatangkan dosa.

Ada sebilangan manusia, yang makan makanan yang haram, tetapi dalam masa yang sama mereka amat mementingkan adab. Ekoran itu, mereka membaca “bismillah” apabila makan daging babi. Sudah pasti, tindakan ini amat bercanggah dengan konsep Islam.

Ia sama seperti, orang yang mementingkan adab menegur, tetapi dalam masa yang sama, mereka tidak mementingkan usaha melarang daripada berlaku penipuan, melakukan tindakan yang merugikan islam dan sebagainya. Walhal, menipu adalah perkara yang haram, dan menegur adalah perkara yang wajib, tetapi adab menegur adalah perkara yang sunat.

Walaubagaimana pun, di sini, di paparkan beberapa hadis-hadis yang sempat dihimpun berkenaan dengan makan dan minum Nabi SAW. ia adalah seperti berikut;

MULAKAN DENGAN ”BISMILLAH”

Nabi SAW apabila makan dan minum, pasti memulakan dengan menyebut nama Allah. perbuatan itu, bukan sekadar dilakukan oleh baginda SAW sendiri, malahan dipesan agar dilakukan oleh orang lain.

Bahkan, ia merupakan pesanan yang sering dilakukan oleh Rasulullah SAW kepada kanak-kanak, yang menunjukkan ia merupakan didikan Nabi terhadap mereka.

Dalam satu hadis, daripada Umar bin Abi Salamah R.a berkata, “semasa aku kanak-kanak, aku makan di dalam bilik bersama Rasulullah SAW. tanganku melintasi segala piring-piring, lalu disebut oleh Rasulullah SAW;

يا غلام سم الله ، وكل بيمينك ، وكل مما يليك

Maksudnya;
“Wahai kanak-kanak, sebutlah nama Allah dan makanlah dengan tangan kananmu dan makan makanan yang paling hampir denganmu
[1]

Dari hadis ini, kita dapat pelajari beberapa perkara berikut;

Pertama :

Nabi SAW, apabila menegur, baginda SAw akan berfikir kesan disebalik teguran. Justeru, apabila kesilapan itu dilakukan oleh seorang kanak-kanak yang bernama Umar bin Abi Salamah, nabi SAW tidak menggunakan namanya, sebaliknya nabi Muhammad SAW menggunakan panggilan manja.

Dalam bahasa arab, penggunaan kalimah ”ghulam”, ia merujuk kepada panggilan manja kepada kanak-kanak. Panggilan itu, amat diminati di kalangan kanak-kanak arab.

Ekoran itu, panggilan manja itu digunakan oleh Nabi SAW, dalam memberi teguran.

Kedua:

Nabi SAW berpesan agar makan itu dimulakan dengan membaca ”bismillah”. Ia merupakan penentu dalam keberkatan pada makanan itu sendiri.

Disamping itu juga, ketika sedang makan, ada adabnya tersendiri. Antara adab yang ditekankan dalam hadis ini adalah, tidak mengjangkaui tangan ketika mengambil lauk melainkan mengambil yang paling hampir terlebih dahulu.

Tindakan mengambil lauk yang jauh sehingga menjangkaui pinggan dan piring, bukanlah satu perkara yang ditegah oleh syarak. Pun begitu, tindakan digalakan agar tidak dibuat.

KETIKA LUPA BERDOA

Kadangkala, ada manusia itu makan terlupa untuk memulakan makan dengan membaca “Bismillah”. Mungkin kerana terlalu lapar, atau sememangnya tidak teringat langsung.

Dalam hadis, daripada Abdullah bin Mas’ud berkata, bersabda Nabi SAW;

من نسي أن يذكر الله في أول طعامه فليقل حين يذكر : باسم الله في أوله وآخره

Maksudnya;
“barangsiapa lupa bahawa menyebut nama Allah pada awal makannya, maka hendaklah dia berkata ketika ingat “dengan Nama Allah pada awalnya dan akhirnya
[2]

TANGAN KANAN

Ketika makan, disunatkan makan dilakukan menggunakan tangan kanan. Kekanan dalam semua perkara merupakan amalan terpuji, bahkan ia merupakan amalan orang-orang yang soleh; bertaqwa kepada Allah SWT.

Dalam hadis, daripada Abdullah bin Umar, bahawa Rasulullah SAW ada bersabda;

إذا كان أحدكم فليأكل بيمينه ، فإن الشيطان يأكل بشماله ويشرب بشماله

Maksudnya;
“Apabila seseorang kamu makan, maka hendaklah dia menggunakan tangan kanannya. Ini kerana, Syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya
[3]

Dari hadis ini, di nyatakan bahawa makan dengan tangan kanan merupakan satu suruhan dari Nabi SAW. di nyatakan juga, bahawa tindakan makan dengan menggunakan tangan kiri adalah amalan syaitan.

TIDAK MINUM BERDIRI

Berdiri ketika minum, menandakan kurang adab ketika minum. Lantaran itu, ada satu hadis daripada Abi Said Al-Khudri berkata;

أن النبي صلى الله عليه وسلم زجر عن الشرب قائماً

Maksudnya;
“sesungguhnya Nabi SAW mencegah minum air dalam keadaan berdiri
[4]

TIDAK GUNA BEKAS EMAS DAN PERAK

Bukan sekadar kurang adab, malahan merupakan satu dosa, apabila seseorang itu minum dan makan dengan menggunakan bekas daripada emas dan perak.

Tindakan menggunakan emas dan perak ketika makan dan minum, merupakan kesombongan, walhal sifat sombong ini tidak layak wujud pada manusia.

Daripada satu hadis, daripada Huzaifah bin Al-Yaman berkata, “aku dengar Nabi SAW bersabda;

ولا تشربوا في آنية الذهب والفضة ، و لا تأكلوا في صحافها فإنها لهم في الدنيا ولنا في الآخرة

Maksudnya;
“Jangan kamu minum dengan menggunakan bekas-bekas yang diperbuat daripada emas dan perak. Juga, jangan makan dengan menggunakan pinggan-pinggannya. Ini kerana, bagi mereka di dunia, tetapi ia bagi kita di akhirat
[5]

CARA MAKAN DAN MINUM

Nabi SAW mempunyai cara-caranya tersendiri ketika makan dan minum. Nabi SAW apabila makan, baginda pasti akan menggunakan tiga jarinya.

Daripada Kaab bin Malik berkata;

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يأكل بثلاث أصابع ، ويلعق يده قبل أن يمسحها

Maksudnya;
“Rasulullah SAW makan dengan tiga jarinya, lalu menjilat tangannya sebelum membersihkannya
[6]

TIDAK CELA MAKANAN

Kadang-kadang, ketika kita makan, ada makanan yang kita tidak selera. Ataupun, mungkin faktor makanan tersebut tidak sedap dan sebagainya.

Perasaan sebegitu, tidak sekadar berlaku pada diri kita sahaja, malahan berlaku juga pada diri Nabi Muhammad SAW. justeru, apakah tindakan Nabi SAW ketika berlaku sedemikian.

Dalam hadis, daripada Abu Hurairah berkata;

ما عاب النبي صلى الله عليه وسلم طعاماً قط ، ان اشتهاه أكله وإن كرهه تركه

Maksudnya;
“Nabi SAW tidak pernah mencela makanan sedikitpun. Sekiranya nabi berminat, pasti baginda akan memakannya. Dan jika baginda tidak menyukainya, baginda akan meninggalkannya
[7]

TIDAK MAKAN BANYAK

Nabi SAW tidak pernah makan banyak seperti kita. Jika kita makan, kadangkala mengjangkaui kekenyangan teramat sangat, sehingga bersedawa 3 hingga 5 kali. Perbuatan tersebut tidak disukai oleh Nabi SAW.

Justeru, daripada satu hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar, daripada Nabi SAW bersabda;

الكافر يأكل في سبعة أمعاء والمؤمن يأكل في معىً واحد

Maksudnya;
“Orang kafir makan dengan tujuh perut, walhal orang mukmin itu makan dengan satu perut sahaja
[8]

MAKAN BERJEMAAH

Berjemaah merupakan tuntutan. Ia kerana, berjemaah mewujudkan saling bantu membantu. Apabila wujud seorang yang susah, pasti dengan berjemaah, seorang kawan yang lain pasti akan membantu. Apabila keadaan ini berlaku, sebarang kesulitan dapat diselesaikan dengan baik.

Disebalik kebaikkan berjemaah ini, wujud juga keberkatan disebalik kita berjemaah. Berkat diterjemah sebagai “zat” jika dinisbahkan kepada makanan.

Ada manusia yang makan banyak, tetapi muka mereka pucat. Apabila ditanya, mengapa muka pucat, walhal makan banyak? Jawapan yang kita akan kedengari adalah, makanan tersebut makanan yang tidak mempunyai zat.

Dalam menjalani kehidupan, perkara ’zat’ amat penting. Sepertimana perlunya zat pada makanan untuk mencapai kesihatan tubuh badan, maka begitujuga dalam perkara selain daripada makanan.

Ada manusia yang mempunyai harta yang banyak, tetapi hartanya mudah habis. Tetapi, ada manusia yang mempunyai harta yang sedikit, tetapi hartanya susah habis.

Ada orang yang mempunyai kekayaan yang mengkagumkan. Apabila dilihat di dalam bank, wang simpanan mereka menjangkaui jutaan ringgit. Namun begitu, kehidupan si kaya tersebut tidak pernah tenang; masalah dalam keluarga sering terjadi, seperti kecurian, kena tipu, masalah anak-anak dan sebagainya. segala kekalutan dalam kehidupan itu berpunca daripada ketiadaan berkat.

Dalam mencapai keberkatan, Nabi SAW amat meminta agar umat mencarinya. Sehingga sampai satu tahap, dalam perkara yang melibatkan makan pun dituntut.

Dalam satu hadis, daripada Wahsyi bin Harb, daripada bapanya dan daripada atuknya berkata;

أن أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم قالوا : يا رسول الله إنا نأكل ولا نشبع قال : فلعلكم تفترقون قالوا : نعم ، قال : فاجتمعوا على طعامكم ، واذكروا اسم الله عليه ، يبارك لكم فيه

Maksudnya;
“Sesungguhnya para sahabat nabi SAW bertanya, “Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya kami makan, tetapi kami tidak pernah merasa kenyang”. Berkata Nabi SAW, “mungkin kamu makan bersendiri-sendirian?”. Jawab sahabat, “benar”. Bersabda Nabi SAW, “berhimpunlah atau berjemaahlah pada makanan kamu, dan sebutlah nama Allah atasnya, mudah-mudahan Allah memberi keberkatan kepada kamu pada makanan tersebut
[9]

KEADAAN DUDUK KETIKA MAKAN

Ketika makan, Nabi SAW amat menjaga cara dan kaedah duduk. Nabi SAW tidak pernah makan dalam keadaan bersandar, seperti hadis yang diriwayatkan daripada Abu Juhaifah, bahawa Rasulullah SAW bersabda;

إني لا آكل متكئاً

Maksudnya;
“Sesungguhnya aku tidak akan makan dalam keadaan bersandar
[10]

Begitujuga hadis daripada Anas bin Malik berkata;

رأيت النبي صلى الله عليه وسلم مقعياً يأكل تمراً

Maksudnya;
“Aku nampak Nabi SAW dalam keadaan duduk ketika makan buah kurma
[11]

Bahkan, makan dalam keadaan merupakan tanda manusia itu sebagai manusia yang merendah diri, tidak manusia yang sombong dan samseng.

Dalam hadis, daripada Abdullh bin basar berkata, “Aku telah menghadiahkan kepada Nabi SAW seekor kambing. Nabi SAW makan kambing tersebut sambil duduk, menyebabkan seorang badwi bertanya, “mengapa duduk?”

Mendengar kata badwi itu, Nabi SAW terus bersabda;

إن الله جعلني عبداً كريماً ، ولم يجعلني جباراً عنيداً

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah menjadikan aku hamba yang mulia, dan tidak menjadikan aku orang yang sombong dan degil
[12]

MINUM SUSU

Dalam banyak-banyak minuman yang wujud di atas muka bumi, susu merupakan minuman yang cukup disukai oleh Nabi SAW.

Ekoran itu, jika dilihat pada hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, bahawa dia berkata, apabila Nabi SAW makan makanan yang biasa, Nabi SAW akan berdoa seperti berikut;

اللهم بارك لنا فيه ، وأطعمنا خيراً منه

Maksudnya;
‘Ya Allah, berilah keberkatan kepada kami pada makanan ini. dan berilah makanan kepada kami yang lebih baik daripada ini”

Pun begitu, ketika baginda SAW minum susu, baginda akan berdoa seperti berikut;

اللهم بارك لنا فيه ، وزدنا منه ، فإنه ليس شيء يجزئ من الطعام والشراب إلا اللبن.

Maksudnya;
“Ya Allah, berilah keberkatan kepada kami pada susu ini, dan tambahilah susu ini untuk kami. ini kerana, tidak ada yang dapat mengatasi makan dan minuman melainkan susu
[13]

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
7 Rabiul Awal 1431 – 21 Febuari 2010 * 3:12 petang



[1] Al-Bukhari : 4957.
[2] Musnad Ahmad : 23954.
[3]As-Sunan Al-Kubra : 7/677.
[4] Muslim : 3771.
[5] Al-Bukhari : 5006.
[6] Muslim : 3790.
[7] Al-bukhari : 3299.
[8] Muslim : 3839.
[9] Abu Daud : 3272.
[10] Al-Bukhari : 4979.
[11] Muslim : 3807.
[12] Abu Daud : 3281.
[13] Abu Daud : 3242.

Jumaat, 19 Februari 2010

JEMPUT HADIR !!


DOKTRIN PAHALA LAWAN UMNO JANGAN DIGADAI


DOKTRIN PAHALA LAWAN UMNO JANGAN DIGADAI

Jika ketua Penerangan PAS Pusat menyebut, doktrin wala’ dan siqah adalah penyebab PAS mampu bertahan sehingga hari ini. Padaku pula, PAS mampu bertahan sehingga hari ini, kerana doktrin pahala melawan UMNO yang menghalang penubuhan kerajaan islam.

Aku masih ingat, semasa belajar di pondok Lubuk tapah dahulu, aku mendengar Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyampaikan satu ceramah di sebuah perkampungan di daerah pasir Mas. Dalam ceramah itu, Tuan Guru membaca kaedah fiqh yang berbunyi;

ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب

Maksudnya;
“tidak sempurna perkara wajib, melainkan dengannya, maka melakukan perkara itu adalah wajib juga”

“hukum bina kerajaan Islam adalah wajib. Tidak terbina kerajaan islam, melainkan kita kena terlibat dengan pilihanraya, maka terlibat dalam pilihanraya adalah wajib” ujar tok guru.

”dalam pilihanraya, mesti ada parti. Tidak sempurna dalam pilihanraya melainkan kena tubuh parti, maka hukum tubuh parti adalah wajib.

”di Malaysia, banyak-banyak parti yang wujud, hanya PAS sahaja berusaha untuk menubuhkan kerajaan Islam, maka hukum undi PAS adalah wajib.. dan lawan bagi wajib adalah haram, bermakna undi UMNO adalah haram” tok guru mengakhiri hujjahnya.

Mendengar hujjah Tuan guru itu, hatiku terdetik berkata, ”wajib, buat dapat pahala, tak buat dapat dosa. haram pula, buat dapat dosa, tak buat dapat pahala... jadinya, undi UMNO dapat dosa, undi PAS dapat pahala.. undi PAS masuk Syurga, undi UMNO masuk neraka”

Diakhir ceramah pula, Allahyarham Pok Su Pi yang ketika itu menjadi pengerusi majlis, berkali-kali mengulangi kalimah tersebut sebelum majlis ceramah ditutup. Aku masih ingat, ungkapan tersebut sehingga ke hari ini. sekiranya aku boleh meniru suara Pok Su Pi, aku masih ingat lagi cara dan gaya bercakap Pak Su Pi yang menyebut ungkapan kaedah yang diulas oleh Tuan Guru nik Abdul Aziz.

Sejak dari itu, aku terus berkeyakinan bahawa berjuang dalam PAS akan mendapat pahala. Iaitu pahala dalam menjatuhkan kezaliman UMNO, disamping berusaha mendirikan sebuah kerajaan Islam.

BEKALAN DI AKHIRAT

Di kampungku, ada seorang pak cik yang agak berumur, yang kami anak-anak muda memanggilnya dengan panggilan Pak Tam. Dia berasal dari Aloq Staq, Kedah, tetapi menetap di Selangor. Dia kini telah meninggal dunia, tetapi jasa dan pengorbanannya, kami amat respek sehingga hari ini.

Semasa aku hendak bertolak ke Pakistan dahulu, dia terlalu kerap berpesan kepadaku, ”hang balik Pakistan nanti, hang kena lawan UMNO.. hang jangan jadi UMNO tau”

Dia hadiahkan kepadaku sebuah beg kecil, yang terjahit satu lambang PAS di beg tersebut. Aku menerimanya, dan memang aku menggunakan beg itu semasa belajar di pakistan dahulu.

Kami mengenali pak tam, seorang tua yang amat komitment melawan UMNO. Dia bekerja sebagai berniaga di gerai makan. Setiap pendapatannya, pasti sehari dia akan menabung sebanyak RM 10. Dan tabung itu, bukan untuk kegunaan diri dan keluarganya, sebaliknya digunakan untuk tabung jihad PAS apabila Parti berhadapan dengan sebarang kesulitan, sama ada untuk pilihanraya, mahupun untuk kegunaan harian parti.

aku amat respek dengan Pak Tam atas perjuangannya. aku juga pernah bertanya kepadanya, ”Bagus betul Pak tam kan.. sampai buat tabung untuk PAS?”

”ini bekalan saya di akhirat ustaz oi..” kata pak Tam ringkas, tapi benar-benar menusuk ke kalbu.

Ucapan Pak Tam itu, mengingatkan aku dengan sahabat Nabi SAW yang bernama Al-Irbadh bin Sariyah yang pernah menangis kerana tidak dapat terlibat dalam peperangan tabuk kerana terlalu tua, juga tidak dapat memberi infaq jihad kerana dia soerang yang miskin sehingga tinggal di beranda masjid Nabi SAW.

Inilah perjuangan ahli-ahli PAS bawahan dalam usaha meluputkan UMNO dari muka bumi Allah. Padaku, pak tam itu tidak pernah kenal erti wala’ dan siqah, tetapi yang mereka kenal adalah pahala yang akan menjadi bekalan mereka di akhirat kelak. Justeru, tidak hairan kehadiran manusia seperti Pak Tam menyebabkan PAS mampu bertahan sehingga ke hari ini.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 Rabiul Awal 1431 – 20 Febuari 2010 * 1:50 petang

WALA’ CARA NUBUWWAH DAN SALAF SOLEH


WALA’ CARA NUBUWWAH DAN SALAF SOLEH

Setiap penciptaan Allah SWT ini, mempunyai sebab-sebabnya tersendiri.

Firman Allah;

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا

Maksudnya;
“Wahai tuhan kami, tidaklah kamu ciptakan ini sia-sia”

(Surah Al-Imran : 191)

Termasuk perkara yang mempunyai sebab itu adalah, dengan kehadiran syariah islamiyyah.

Setiap pensyariatan Allah pada sesuatu hukum itu, mempunyai sebab, atau hikmah dan rahsianya tersendiri. Sebab, hikmat atau rahsia dalam syariat, disebut sebagai maqasid Syariah.

Imam Al-Baidhawi ada menyebut;

ما نهي عنه شرعا فقبيح و إلا فحسن كالواجب و المندوب و المباح و فعل غير المكلف

Maksudnya;
“perkara yang ditegah syarak, maka itu adalah buruk. Sekiranya tidak (iaitu tidak ditegah, iaitu dibenarkan untuk dilakukan), maka itu adalah baik, seperti wajib, sunat, harus dan perbuatan yang tidak ditaklifkan
[1]

Imam As-Syatibi kata;

المعلوم من الشريعة، أنها شرعت لمصالح العباد، فالتكليف كله، إما لدرء مفسدة، وإما لجلب مصلحة، أولهما معا

Maksudnya;
“Perkara yang diketahui dalam syariat bahawa perkara yang disyariatkan, adalah maslahah bagi hamba. Maka, taklif itu, semuanya sama ada menolak mafsadah, ataupun menarik maslahah, atau kedua-duanya sekali
[2]

Dr Yusuf Al-Qaradhawi menyebut;

فلم يحل سبحانه إلا طيبا , و لم يحرم إلا خبثا

Maksudnya;
“Allah tidak akan halalkan, melainkan mesti ada kebaikan. Tidak haramkan sesuatu, melainkan mesti ada keburukan
[3]

DALIL-DALILNYA;

Firman Allah;

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ

Maksudnya;
“Mereka bertanya kepada kamu, apa yang dihalalkan kepada mereka. katakanlah, dihalalkan kepada kamu adalah perkara-perkara baik”

(Surah Al-Maidah : 4)

Firman Allah lagi;

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

Maksudnya;
”Dihalalkan kepada mereka perkara baik, dan diharamkan ke atas mereka, perkara buruk”

(Surah Al-’Araf : 157)

Juga firman Allah;


يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Maksudnya;
“Mereka bertanya kepada kamu berkenaan arak dan judi. Katakanlah, pada kedua-duanya merupakan dosa yang besar, dan memberi manfaat kepada manusia. tetapi, dosanya lebih besar berbanding manfaatnya”

(Surah Al-Baqarah : 219)

WALA’

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ

Maksudnya;
”Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah, dan taatla kamu kepada Rasul-Nya, juga terhadap ulul amri dari kalangan kamu. Sekiranya kamu berselisih pada sesuatu perkara, maka hendaklah kamu kembali kepada Allah dan Rasul-Nya, sekiranya kamu beriman dengan Allah dan hari akhirat”

(Surah An-Nisa’ : 59)

Dalam firman Allah ini, Allah SWT menyuruh kita mentaati Allah dan Rasul-Nya. Begitujuga, hendaklah melakukan ketaatan juga terhadap ”ulul amri” atau diistilah sekarang dikalangan gerakan Islam sebagai ”wala’”.

Pun begitu, wala’ tersebut hendaklah diberikan selama-mana ”ulul amri” itu mengikut Allah dan Rasul-Nya. Tanpa ikut kepada kedua-duanya, maka tiada wala’ kepada ”ulul amri” tersebut.

ADA NAS – TIADA NAS

Dalam memberi wala’ ini, ia ada dua bentuk, (1) perkara ada nas, (2) perkara yang tiada nas.

Perkara yang ada nas, tidak dapat tidak pemimpin perlu memberi wala’ kepada nas tersebut. Ekoran itu, pengikut bawahan juga memberi wala’ kepada pemimpin terbabit.

Adapun dalam perkara yang tiada nas, pemimpin perlu memberi wala’ kepada usaha-usaha yang boleh memajukan Islam; dan memberi kemaslahatan kepada Islam, menolak kemudharatan yang berlaku kepada Islam.

Berasaskan kepada pemikiran ini, lahirnya berbagai-bagai kaedah penting dalam siyasah syariiyyah, seperti Uruf, sad Az-Zarai’, Al-Wasail dan sebagainya
[4].

Sebarang tindakan pemimpin yang tidak memberi wala’ kepada kemaslahatan islam, malahan memberi kemudharatan pula kepada Islam, maka tidak perlu memberi wala’ kepada tindakan pemimpin tersebut.

ADA KALA NABI SAW MENGALAH

Dalam banyak perkara, dapati Nabi SAW mengalah sekiranya terbukti sesuatu keputusan yang dibuat itu tidak memberi kemaslahatan kepada Islam.

Antaranya adalah;

Pertama;

Kisah berkenaan dengan Umar bin Al-Khattab yang meminta agar Nabi SAW tidak menunaikan solat jenazah Abdullah bin Ubai yang merupakan ketua Munafiqin.

Pada peringkat awalnya, Nabi SAW diminta oleh anak kepada Abdullah bin Ubai agar memberikan pakaian nabi, untuk dikapan jenazah bapanya; diminta agar Nabi SAW menyembahyangkan mayat bapanya.

Ketika Nabi SAW hendak mengambil takbir, untuk menunaikan solat jenazah terhadap Abdullah bin Ubai, Umar bin Al-Khattab datang dan menghalang nabi SAW menunaikan solat jenazah tersebut sambil berkata, “wahai Rasulullah, apakah kamu mahu menunaikan solat jenazah atas si kafir munafiq ini? Bukankah tuhan kamu telah melarang dari menunaikan solat ke atas dia ini?”

Jawab nabi SAW, ”sesungguhnya Allah telah memberi aku pilihan”, sambil Nabi SAW membaca firman Allah;

اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ

Maksudnya;
”kamu minta ampun untuk mereka, atau tidak, bahawa jika kamu minta ampun untuk mereka sebanyak 70 kali pun, pasti Allah tidak akan mengampun dosa mereka”

“aku ingin mendoakan keampunan dosa untuk Abdullah bin Ubai lebih daripada 70 kali” kata Nabi SAW.

Umar tidak berpuas hati, sambil berkata, “wahai Rasulullah, sesungguhnya Abdullah bin Ubai adalah Munafiq”

Nabi SAW tidak melayan kerenah Umar bin Al-Khattab, dan terus menunaikan solat terhadap Abdullah bin Ubai. Selepas menunaikan solat, lalu turun firman Allah;

وَلا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا

Maksudnya;
“jangan kamu solat atas seorang pun dari kalangan mereka yang mati, sampai bila-bila pun”

(Surah At-taubah : 84
[5])

Dengan turunnya ayat ini, menandakan tidak menunaikan solat Abdullah Bin Ubai merupakan suruhan Allah, sudah pasti ia merupakan kemaslahatan bagi umat. ekoran itu, Nabi SAW akur dengan kerenah Umar yang amat bersesuaian dengan kehendak syariat.
Kedua:

Dalam peperangan badar, para sahabat telah mengikuti Nabi SAW untuk menduduki suatu tempat yang berhampiran dengan perigi badar.

Seorang sahabat bernama Hubab bin Munzir telah bertanya kepada Nabi, “wahai Rasulullah, apakah tindakan kita berhenti di sini menurut perintah Allah atau kerana menandakan tempat ini sesuai untuk bertempur?”

Nabi SAW menyatakan bahawa keputusan menduduki berhampiran dengan perigi badar itu, tidak ada kaitan dengan wahyu ilahi, bahkan ia sekadar ijtihad Nabi SAW.

Justeru, Hubab bin Munzir berkata, “adalah bijak apabila menduduki tempat di tepi air yang paling dekat kepada musuh. Kita perlu menbuat tempat perkhemahan di sana sehingga air dapat diperolehi dengan mudah untuk kita mahupun haiwan”

Mengenangkan pendapat Hubab itu benar-benar memberi maslahah kepada peperangan untuk mengalahkan musuh, Nabi SAW menghargai pendapat hubab, lalu menitahkan agar para tentera Islam berpindah kea rah yang ditunjukkan oleh hubab
[6].

Ketiga;

Setelah peperangan badar selesai, yang memberi kemenangan kepada Islam. ramai tawanan-tawanan perang yang terkumpul. Ketika itu, Nabi SAW bertanya pendapat dua orang sahabat yang besar; Abu Bakar As-Siddiq dan Umar bin Al-Khattab.

Umar memberi cadangan agar semua tawanan perang dibunuh sahaja, tetapi cadangan Umar itu dibantah oleh Abu Bakar dengan mencadangkan agar tawanan perang itu membayar bayaran tebus.

Perbedaan pendapat dua sahabat besar itu, menyebabkan nabi SAW bersabda;

إن الله ليلين قلوب رجال حتى تكون ألين من اللبن ، وإن الله ليشدد قلوب رجال حتى تكون أشد من الحجارة ، وإن مثلك يا أبا بكر مثل إبراهيم قال { فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنّى وَمَنْ عَصَانِى فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ } [ إبراهيم : 36 ] ومثل عيسى في قوله : { إِن تُعَذّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ العزيز الحكيم } [ المائدة : 118 ] ومثلك يا عمر مثل نوح { وَقَالَ نُوحٌ رَّبّ تَذَرْ عَلَى الارض مِنَ الكافرين دَيَّاراً } [ نوح : 26 ] ومثل موسى حيث قال : { رَبَّنَا اطمس على أموالهم واشدد على قُلُوبِهِمْ } [ يونس : 88 ] "

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah melembutkan hati orang itu, hingga ia lebih lembut daripada susu. Dan sesungguhnya Allah mengeraskan hati orang itu, hingga lebih keras daripada batu. Dan sesungguhnya engkau wahai Abu bakar, seperti Ibrahim yang berkata, “barangsiapa yang ikut aku, maka sesungguhnya dia dari kalanganku. Dan barangsiapa yang ingkariku, maka sesungguhnya engkau (wahai Allah) adalah tuhan yang pengampun dan penyayang” dan seperti Isa yang berkata, “Sekiranya engkau mengazab mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-Mu. Dan jika kamu ampunkan mereka, sesungguhnya Engkau (Wahai Allah) adalah tuhan yang maha gagah lagi maha bijaksana”. Dan sesungguhnya engkau Umar seperti Nuh, “berkata Nuh, wahai tuhan jangan biarkan seorangpun di antara orang-orang kafir itu tinggal di atas bumi” dan seperti Musa yang berkata, “Ya Tuhan kami, binasakanlah harta benda mereka, dan kunci matilah hati mereka”

Kemudian itu, Nabi SAW cenderung kepada pendapat Abu Bakar As-Siddiq, iaitu dengan menerima tebusan dari pihak tawanan perang. Penerimaan pendapat Abu Bakar As-Siddiq itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan firman-Nya;

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآَخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Maksudnya;
“Tidak patut, bagi seorang Nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda duniawiyah sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat (untukmu). Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”

(Surah Al-Anfal : 67
[7])

Teguran itu, menyebabkan Nabi SAW dan Abu Bakar menangis kerana mengenangkan kemaslahatan yang wujud pada pendapat Umar tersebut.

Dari kisah-kisah yang dikemukakan ini, kita dapat melihat bagaimana sesuatu yang benar-benar kemaslahatan kepada agama, pasti Nabi SAW akan akur, waima ia datang dari sahabat biasa sekalipun.

WALA’ TIDAK MELARANG KRITIKAN

Sabda Nabi SAW;

الدِّينُ النَّصِيحَةُ

Maksudnya;
“Agama adalah nasihat”

Sahabat bertanya, “untuk siapa wahai Rasulullah SAW?”

Jawab Nabi SAW;

لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ

Maksudnya;
“untuk Allah, untuk kitab-Nya, untuk rasul-Nya, untuk imam-imam muslimin dan seluruhnya
[8]

Dari hadis ini, membuktikan bahawa agama Islam adalah agama yang menggalakkan teguran. Teguran yang dimaksudkan adalah, hendaklah teguran yang membangun, terutama ketika melihat sebarang tindakan yang boleh mendatangkan kemudharatan kepada Islam.

Dengan kata lain, Orang yang rela seseorang ulul amri itu melakukan tindakan yang boleh melahirkan mudharat kepada Islam, merupakan orang yang tidak beragama. Justeru, sebagai orang yang beragama, sudah pasti sebarang tindakan ulul amri yang boleh melahirkan kemudharatan, akan ditegur dan dikritik dengan teguran dan kritikan yang membina.


Begitujuga, semasa Umar bin Al-Khattab menjadi khalifah, Umar pernah berkata;

أيها الناس من رأي منكم في إعوجاجا فليقومه‏

Maksudnya;
“Wahai Manusia, barangsiapa dari kalangan kamu melihatku ada melakukan penyelewengan, maka hendaklah ia betulkan aku”

Tiba-tiba seorang anak muda bangkit sambil menghunuskan pedang berkata;

والله لو رأينا فيك إعواجاجا لقومناه بحد سيوفنا‏

Maksudnya;
“Demi Allah, jikalau kami melihat pada kamu ada penyelewengan, pasti kami akan betulkan dengan pedang-pedang kami”

Mendengar celoteh anak muda itu, Umar bin Al-Khattab berkata;

الحمد لله الذي جعل فيكم من يقوم عمر بالسيف‏

Maksudnya;
“Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan kamu dari kalangan manusia yang membetulkan umar dengan pedang”

Inilah bentuk wala’ yang berlaku di zaman Nubuwwah dan para salaf soleh terdahulu, yang wajar diambil contoh. Ketika itu, Umar tidak sebut pun, “tidak wala’, tidak siqah, tidak ada adab dan sebagainya”.

Sekian

Baca sama:
Saluran..pastikan jangan tersumbat (1)
Saluran..pastikan jangan tersumbat (2)



Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 Rabiul Awal 1431 – 20 febuari 2010 * 3:20 pagi




[1] At-Tahqiq Al-Ma’mul li Minhaj Al-Usul ‘Ala Al-Minhaj : m.s : 92.
[2] Al-Muwafakat : 1/199.
[3] Al-Halal Wa Al-Haram fi Al-Islam : 28.
[4] Siyasah Syariiyyah : 70-73.
[5] IBni Kathir : 4/192.
[6] Sirah An-nabawiyyah : 434.
[7] At-Tafsir Al-Kabir : 7/436.
[8] Muslim : 82.

JANGAN BELAJAR SAHIH AL-BUKHARI DI MALAYSIA, BAHAYA


JANGAN BELAJAR SAHIH AL-BUKHARI DI MALAYSIA, BAHAYA

Muwatta’ adalah kitab hadis yang paling sahih di zaman Imam malik. Kemudian itu, lahir pula kitab Sahih Al-bukhari yang ditabalkan sebagai kitab hadis yang paling sahih.

Dalam pengajian Islam, pengajian kitab Sahih Al-bukhari merupakan perkara utama dalam pengajian ilmu hadis. Sebarang hukum yang mahu dikupas, apabila disebut hadis riwayat Al-Bukhari, pasti tidak ada perdebatan lagi tentang status sanad hadis tersebut.

Pun begitu, di Malaysia pengajian sahih Al-Bukhari merupakan satu kesalahan. Ekoran itu, kelas pengajian sahih Al-Bukhari mengakibatkan sebilangan pelajar di UIA ditangkap.

Sila baca berita ini;

Dengan berlinangan air mata, Bashirah Abdul Salam - seorang rakyat Nigeria - merayu kepada Pesuruhjaya Suhakam, Datuk Siva Subramaniam supaya membantu membebaskan suaminya yang kini ditahan bawah ISA.

Bashirah, 27, (foto - berpurdah) berkata suaminya itu, Luqman Abdul Salam, tidak bersalah dan oleh itu, pelajar warga Nigeria itu tidak wajar ditahan.

"Tolonglah, bebaskan suami saya supaya dia dapat meneruskan pengajian dan menjaga kami sekeluarga," katanya yang hadir bersama Gabungan Mansuhkan ISA (GMI) yang menghantar memorandum bantahan kepada Suhakam pagi ini.

Luqman adalah antara 12 orang yang ditahan pada 21 Januari lalu selepas serbuan dilakukan ke atas sekumpulan 50 orang yang sedang mengikuti satu kuliah agama di sebuah apartmen di Gombak, Selangor. Tiga puluh lapan daripadanya sudah dibebaskan.

"Saya harap pihak berkuasa dapat mengembalikannya semula. (Luqman) perlu diberi peluang untuk meneruskan pengajiannya dan mempertahankan diri (di mahkamah)," kata Bashirah yang memangku anak perempuannya.

Sementara itu, Abdul Ghani Luqman (kanan) - adik ipar Hassan Barudi dari Syria - berkata dia sendiri tidak pasti mengapa saudaranya itu ditahan di bawah ISA sedangkan mereka hanya menghadiri satu kuliah agama.

"Kami sedang berkumpul selepas solat Isya di ruang tamu apartmen ketika diserbu sepasukan polis," kata Abdul Ghani. Hassan adalah pelajar sebuah kolej swasta di Petaling Jaya.

"Saya juga ditahan tapi dibebaskan semula pada pukul 3 pagi. Sehingga sekarang kami tidak diberitahu apakah sebab kami ditahan.

"Kami hanya mengikuti kuliah berdasarkan kitab Imam Al-Bukhary, tiada langsung kaitan dengan pengganas," katanya lagi.

Tambahnya, kuliah di premis yang dinamakan Darul Ilmu itu disampaikan oleh Sheikh Aiman Al Dakkak, seorang pelajar peringkat ijazah kedoktoran di sebuah universiti tempatan, yang turut ditahan di bawah ISA.

"Setakat ini belum ada mana-mana pihak berkuasa yang menghubungi kami. Semasa kami ditahan, itulah kali terakhir saya bertemu dengan Hassan. Saya mahu tahu apa yang berlaku kepada dia sekarang," kata Abdul Ghani lagi
.

sumber : malaysiakini

PARTI KATAK


(Klik untuk besarkan)

Cerita dari Kelantan - HABIBURRAHMAN EL-SYIRAZI

Siang itu,14 Februari 2010,saya mendarat di Bandara Kota Bharu, Negeri Kelantan. Saya datang ke Kelantan atas undangan Departemen Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan,sebagai pembicara ahli dalam acara talkshow berjudul, Selebriti Sebagai Ikon Masyarakat dalam momen Festival Hiburan Islami.

Juga diundang untuk memberi kuliah umum di Masjid Kerajaan. Tiba di bandara panitia sudah datang menjemput.Mereka terdiri dua orang gadis dan dua orang lelaki. Ramah dan baik. Saya langsung diajak untuk menemui tokoh paling dihormati di Negeri Kelantan, yaitu seorang ulama kharismatik yang juga menjabat sebagai Menteri Besar Kerajaan Negeri Kelantan,yaitu Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat.

Di rumah dinas, tempat Menteri Besar biasa menerima tamu, para wartawan dari media cetak dan elektonik telah menunggu.Ternyata di sana sudah datang terlebih dahulu seorang artis dan penyanyi terkemuka Malaysia yang kini setia mengenalkan jilbab, yaitu Wardina Shafiyyah. Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyambut dengan senyum yang mengembang.

Kharismanya sebagai seorang ulama tampak jelas.Sayangnya beliau tidak bisa berlama-lama menemani. Sebab saya datang memang terlambat. Saya sampai di Kota Bharu pukul 12 siang lebih,yang semestinya dijadwalkan pukul 11 siang.Penyebab keterlambatan itu adalah pesawat Malaysian Air Lines yang tidak tepat waktu.Semestinya terbang dari KLIA ke Kota Bharu pukul 10.00 ternyata baru terbang pukul 11.20. Saya dijadwalkan bertemu dan berbincang dengan Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz pukul 11.00,dan beliau ternyata sudah menunggu sejak pukul sebelas.

Beliau pun masih setia menunggu sampai saya datang. Hanya saja tidak bisa berlama-lama menemani,sebab ada tamu lain yang juga harus beliau temui. Sementara beliau menemui tamu yang lain, saya yang baru datang diminta untuk menyantap hidangan makan siang bersama Wardina Shafiyyah dan suaminya.Sebelum makan siang, para wartawan minta konferensi pers.Banyak pertanyaan yang diajukan seputar perkembangan perfilman di Indonesia.

Ada juga yang bertanya tentang proses pembuatan film berkarakter seperti Ketika Cinta Bertasbih dan Ayat Ayat Cinta. Saya sempat menunggu-nunggu adakah wartawan yang akan menanyakan hal berkaitan dengan Manohara. Sebab saya sedang berada di tempat Manohara pernah membuat kisah yang banyak mendapat perhatian di Indonesia.Ternyata tidak ada satu pun yang menyinggung masalah itu.Semuanya fokus menanyakan segala hal yang berkaitan dengan seluk beluk perfilman dan sastra.

Adzan dhuhur berkumandang, Menteri Besar mengajak shalat berjamaah. Saya tidak ikut karena ada bagian dari pakaian saya yang kotor, saya memilih untuk menjama’ shalat dengan jama’ ta`khir.Selesai shalat berjamaah Menteri Besar kembali menemui saya. Kami berbincang- bincang sebentar. Lalu bagian dokumentasi Kerajaan Negeri Kelantan meminta saya berfoto bersama Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Setelah itu panitia mengajak saya langsung ke acara inti yaitu talk show di KB Mall Kota Bharu Kelantan. Panitia memberi tahu pengunjung telah membludak.Saya meminta pengertian panitia untuk membawa saya ke hotel dulu.Sebab saya baru tiba dari bandara, saya perlu cuci muka dang anti pakaian.

Sebenarnya sejak awal saya ingin ke hotel dulu dan berpakaian lebih rapi ketika bertemu dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Tetapi waktu tidak memungkinkan, Tuan Guru sudah lama menunggu. Akhirnya saya ikut saja. Maka ketika saya diajak langsung ke KB Mall, saya minta pengertian panitia. Dan mereka setuju. Saya dibawa ke Kelantan Trade Centre untuk membersihkan badan dan ganti pakaian. Acara talk show di KB Mall berjalan hangat.Pengunjung membludak.

Yang unik adalah background panggung dan hiasan Mall seratus persen bernuansa China. Karena hari itu memang bertepatan tahun baru China. Akan tetapi acara sesungguhnya adalah Festival Hari Hiburan Islam. Dalam acara itu tampak jelas kerinduan masyarakat Malaysia akan hadirnya film-film Islami di Malaysia. Masyarakat Malaysia mengakui dalam hal kreatifitas pembuatan film Islami pun Malaysia masih tertinggal beberapa langkah dari Indonesia.

Mereka takjub dengan yang terjadi di Indonesia.Mereka merindukan adanya audisi pemilihan bintang film yang bermoral seperti yang dilakukan di Indonesia melalui film Ketika Cinta Bertasbih. Hari berikutnya, saya menyempatkan diri melihat rumah kediaman Menteri BEsar sederhana dan paling bersih di Malaysia. Saya memang ingin melihat langsung seperti apa rumah tokoh besar yang namanya tercatat dalam 50 tokoh Islam berpengaruh didunia dan dimuat dalam buku berjudul ”The 500 Most Influential Muslims” yang dieditori oleh Prof. John L Esposito dan Prof Ibrahim Kalin.

Rumah MEnteri BEsar Nik Abdul Aziz memang biasa saja, sama dengan umumnya rakyat Malaysia. Rumah itu ada di samping masjid, berada di komplek lembaga pendidikan yang didirikannya. Tak ada penjaga.Tak ada protokoler.Tak ada polisi yang tampak. Benar-benar biasa.

Siapa pun bisa menemui Menteri BEsar ini jika beliau ada di rumah. Siang itu beliau tidak ada di rumah. Saya memang tidak membuat janji untuk itu. Saya ditemui salah satu putra beliau yang juga bersahaja. Dari cerita orang-orang Kelantan, ternyata Menteri Besar Dato` Nik Abdul Aziz dikenal orang yang sangat dekat dengan segala lapisan masyarakat. Ada kebiasaan unik yang dilakukan pemimpin paling kharismatik di Malaysia ini.

Setiap hari Jumàt, tepatnya setelah shalat shubuh, Menteri Besar yang juga ulama besar ini selalu menyediakan diri menjadi tukang cukur bagi rakyatnya. Maka tak heran, jika setiap hari Jumàt, masyarakat berdatangan shalat shubuh di masjid beliau, dan beliau yang menjadi imam shalat. Selesai shalat shubuh puluhan orang bersiap diri untuk dicukur rambutnya oleh beliau. Dan beliau melakukan hal itu dengan penuh rasa sayang pada rakyatnya.

Kebiasaan beliau yang lain. Selama ada di kantornya,jika bukan untuk urusan Negara maka beliau akan mematikan semua fasilitas yang ada di sana. Misalnya jika dia harus shalat pada waktu malam, karena shalat adalah urusan pribadi dan bukan urusan Negara,dia mematikan lampu dan AC yang ada di ruangannya. Kepribadian ini mengingatkan pada kepribadian Umar bin Abdul Aziz.

Tak heran jika Dato` Nik Abdul Aziz ini,pada tahun 1998 dinobatkan oleh Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK) sebagai Menteri Besar - kalau di Indonesia sepadan dengan gubernur- yang memiliki reputasi paling bersih di Malaysia.Anugerah itu diberikan sebagai penghargaan atas usaha beliau menentang gejala bentuk suap dan korupsi selama memerintah Negeri Kelantan selama hampir 18 tahun.

Tiga hari saya berada di Malaysia, dan saya menjumpai betapa cintanya penduduk Kelantan pada Tuan Guru mereka,kepada ulama mereka yang juga menjadi Menteri Besar mereka. Ada kalimat Tuan Guru Dato` Haji Nik Abdul Aziz yang diingat selalu oleh rakyatnya, yaitu, ”Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang mampu menyatukan hati banyak orang. Bukan pemimpin yang hanya mampu menggunakan kekuasaannya untuk membatasi ini dan itu.

” Selama tiga hari juga,saya masih penasaran kenapa tidak satu orang pun yang menyinggung Manohara. Akhirnya pada suatu jamuan makan bersama beberapa panita, salah seorang dari mereka menanyakan kasus Manohara. Dia bertanya, apakah citra Kelantan sedemikian buruk di Indonesia. Saya jawab,mungkin iya.Tampak dia agak sedih.

Saya lalu balik bertanya sebenarnya bagaimana masyarakat Kelantan memandang kasus Manohara? Orang itu menjawab,mayoritas masyakarat Kelantan tidak tahu menahu tentang kasus Manohara. Tidak ada beritanya sama sekali di Kelantan.Dan itu juga bukan urusan pihak Kerajaan Negeri Kelantan, tetapi itu urusan dalam rumah tangga Istana Raja. Dia sendiri memandang tidak ada yang bisa dibenarkan dalam kasus Manohara.Menurut dia keduaduanya salah. Dia berkata,”Mereka bertemu secara tidak baik-baik,dan berpisah juga dengan tidak baikbaik.

Itu masalah dua anak kecil yang tidak baik,tetapi disangkutpautkan dengan negara.’ Paling tidak mendengar hal itu, saya telah mengetahui satu sudut pandang masyarakat Kelantan tentang kasus itu. Kenyataan yang saya temui, masyarakat awam Melayu Kelantan sangat menghargai bangsa Indonesia. Dan masih mengakui Indonesia sebagai bangsa besar.

Seorang di antara mereka dengan jujur mengatakan kepada saya, ”Indonesia adalah ikon Islam di Asia Tenggara.Jika Indonesia tegak, maka umat Islam di Asia Tenggara termasuk Malaysia tegak. Jika Indonesia runtuh yang lain juga akan runtuh.”

Habiburrahman El Shirazy
Budayawan Muda, Penulis Novel Ketika Cinta Bertasbih

sumber : sila klik

Khamis, 18 Februari 2010

MASLAHAH DAN BIDAAH

MASLAHAH DAN BIDAAH

Bidaah terbahagi kepada dua, (1) baik, (2) buruk. Ia sama seperti marah, benci, sedekah, kedekut dan sebagainya.

Kedekut bermakna, tidak memberi sesuatu permintaan apabila diminta. Perbuatan tersebut amat terkutuk. tetapi, jika yang meminta itu adalah orang yang mahu menggunakan wang untuk melakukan maksiat, ketika itu, kedekut adalah amalan yang baik.

Marah kepada yang berhak adalah sifat terpuji, seperti marah kerana orang melawan hukum Allah dan sebagainya. pun begitu, jika kita marah kepada yang tidak berhak, seperti marah kepada orang yang berdakwah, berkata benar dan sebagainya, maka ia adalah sifat terkeji.

Begitujuga dalam perkara bidaah. Ia boleh jadi terkeji dan boleh jadi terpuji. Bidaah yang terkeji adalah bidaah yang melibatkan perkara ibadat.

Sabda Nabi SAW;

مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

Maksudnya;
“Barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan yang bukan dari urusan kami, maka ia adalah tertolak
[1]

Sebarang amalan ibadat, perlu mempunyai nas ilahi, sama ada secara zahir nas, mahupun khafiy Nas. Sebarang amalan yang tidak mempunyai nas – sama ada berbentuk zahir dan khafiy – maka amalan tersebut dikira sebagai bidaah.

Ia berbeda dengan perkara selain daripada ibadat. Ini kerana, dalam perkara selain ibadat, sebarang perkara yang direka-cipta, ia tidak dikira sebagai bidaah yang terkeji, bahkan ia adalah perkara yang terpuji.

Waima tidak wujud dalam nas sekalipun, Apabila wujud maslahah, maka ia adalah sesuatu perkara yang digalakkan dalam syarak untuk dilakukan. Itulah hakikat syariat yang diturunkan oleh Allah.

Sabda Nabi SAW;

فَمَا أَحَلَّ فَهُوَ حَلَالٌ وَمَا حَرَّمَ فَهُوَ حَرَامٌ وَمَا سَكَتَ عَنْهُ فَهُوَ عَفْوٌ

Maksudnya;
”Apa yang Allah halalkan, maka ia adalah halal. Dan apa yang Allah haramkan, maka ia adalah haram. Apa yang Allah senyapkan, maka ia adalah keampunan (boleh lakukan)
[2]

Perkara yang disenyapkan oleh syarak itu, ada dua, (1) memberi maslahah, atau (2) memberi mudharat. Setiap perkara yang memberi maslahah, maka ia dibenarkan dalam syarak.

Firman Allah;

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا

Maksudnya;
”Dia (Allah) yang telah menciptakan bagi kamu akan perkara di bumi semuanya”

(Surah Al-Baqarah 29)

Tetapi, setiap perkara yang mendatangkan mudharat, maka ia adalah larangan dalam syarak.

Sabda Nabi SAW;

لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ
Maksudnya;
”Tiada mudharat pada diri sendiri, dan mudharat pada orang lain
[3]

Penjelasan lanjut perkara ini, perlu dipelajari kitab-kitab usul fiqh, juga kitab qawaid fiqhiyyah. Terutama, mendalami dua buah kitab Imam Abu ishaq As-Syatibi; Al-I’tisam dan Al-Muwafaqat. Mungkin dua buah kitab ini, tidak dipelajari di Universiti Tehran.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
5 Rabiul Awal 1431 – 19 Febuari 2010 * 1:58 pagi


[1] Muslim : 3243.
[2] Abu Daud : 3306.
[3] Muwatta’ : 1234

Keluhan Dr Abu Hassan Hasbullah Mengenai Filem Islamik Di Pinggirkan Di Malaysia

Keluhan Dr Abu Hassan Hasbullah mengenai Filem Islamik Di Pinggirkan Di Malaysia

1. Adakah benar rungutan dan tohmahan bahawa apa sahaja yang berhubungan dengan Islam seperti seni, sastera, budaya termasuk filem mendapat kesusahan yang teramat sangat untuk mendapat ruang di negara ini lantaran hujah-hujah yang mengaitkan "...apa sahaja yang Islami itu maka ia adalah gerakan tersurat dan tersirat menyokong PAS"?

2. Pandangan dan pertanyaan ini diterbitkan setelah dikhabarkan sekian banyak pertanyaan juga tentang filem Ketika Cinta Bertasbih (Chaerul Umam, 2009) dari teks Habiburrahman er-Shirazi dikatakan tidak beroleh izin tayang atas alasan kandungan Islami sebagai naskahnya.

Jika ya atau benar keadaan ini terjadi, maka ia kemalangan yang amat besar buat umat Islam di negara ini khususnya dalam asa untuk memajukan pemikiran, filsafat, dan pengetahuan Islam secara konstruktif

Seni, sastera, budaya dan media Islami adalah prakarsa terbaik dalam mengadiluhung peradaban bangsa agar segala kepunahan sekarang yang terjadi, dengan segala macam tunasosial dan tunamoral di kalangan ahli masyarakat, setidaknya dapat dipulihkan dengan kemujaraban Islam sebagai ad-deen.

3. Sebab itu ramai yang bertanya, betulkah semua drama di RTM dan TV3, termasuk di media lain sama sekali tidak boleh memakai KUPIAH, SERBAN, atau JUBAH... yang dibenarkan cuma songkok dan baju Melayu sahaja?

Apakah masyarakat di Malaysia yang memakai kupiah atau serban semuanya PAS?

Sesiapa yang mempunyai data tentang hal ehwal ini sila berikan di sini atau terus ke FB Zentrum kerana rasanya perlu ada satu gerakan untuk menyelesaikan krisis tamadun ini.

4. Saya dikhabarkan sendiri oleh Akhi Habiburrahman er-Shirazi, pengarang Ketika Cinta Bertasbih, selaku pendokong malah turut berlakon dalam filem KETIKA CINTA BERTASBIH yang permohonan untuk tayangan telah dibuat secara serentak dengan jadual di Indonesia, Brunei, Australia, Thailand, termasuk beberapa negara di Eropah, dan satu sahaja yang tidak mendapat izin iaitu Malaysia.

Wah apakah yang sebenarnya telah terjadi?

Adakah juga nanti semua imej atau visual, atau "shot" masjid juga akan diharamkan secara surat arahan sekira drama atau filem tempatan mahu mendapat izin tayang di TV atau Pawagam?

Rakyat berhak untuk mendapat penjelasan kerana kenapa semua bising bila Pulau Pinang membatalkan perarakan maulud, dan kenapa pula semua tidak bising bila "kupiah", "serban", dan lain-lain imej Islami tidak dibenarkan dalam drama-drama TV dan filem kita?



* melalui e-mail.

Rabu, 17 Februari 2010

APAKAH LAWAN UMNO SUDAH TIDAK SYARIE LAGI?

APAKAH LAWAN UMNO SUDAH TIDAK SYARIE LAGI?

Aku mengenangkan guru-guru yang berkerja keras melawan UMNO sehingga mereka dihantar ke sabah dan Sarawak. Teringat dengan As-Syahid Ibrahim Libya yang melawan UMNO bersama dengan anak-anak muridnya di Memali sehingga menitiskan darah yang terakhir.

Derma-derma yang diberikan oleh rakyat (sama ada ahli PAS atau tidak) kepada tabung jihad PAS yang sering diedar dalam ceramah PAS. semuanya bersebab, mereka kenangkan PAS lawan penjajah pemikiran yang bernama UMNO – Laknatullah.

Penyokong dan pendokong PAS di kampung-kampung, mereka sanggup menghabiskan wang ringgit, tenaga dan masa mereka, semata-mata demi menghapuskan penjajah pemikiran (UMNO) ini agar terluput terus dari muka bumi Malaysia.

Keperitan rakyat Terengganu dan rakyat Kelantan hadapi, terhadap pengkhianatan hak royalti yang merupakan hak mereka, benar-benar melahirkan kebencian mereka terhadap UMNO.

Memang UMNO ini jahat. UMNOlah yang mencandukan agamaku; agama Islam. UMNOlah yang melacurkan bangsaku; bangsa melayu. UMNOlah yang menjijikkan bangsa kawanku; bangsa cina dan India. UMNO memang bangsat, jijik dan kotor.

Ekoran itu, sehingga hari ini, aku tetap berpegang dengan ucapan berhikmah yang berbunyi;

“percayalah, kita melawan UMNO bukan kerana namanya UMNO. percayalah, kita melawan UMNO kerana UMNO mengekalkan sistem penjajah. Percayalah, kalau kita lawan UMNO, lalu kita mati. Maka kita mati syahid”

Jangan sampai ada fatwa yang mengatakan, lawan UMNO sudah tidak syarie lagi dengan sebab ”politik suku-agama suku” telah difatwakan tidak wujud lagi dalam UMNO.

Kenangkanlah, bahawa kejahatan UMNO terhadap agamaku, bangsaku, bangsa kawan-kawanku dan rakyat Malaysia seluruhnya, tidak dapat dipadamkan melainkan dengan meluputkan UMNO dari muka bumi Allah SWT ini.


Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
4 Rabiul awal 1431 – 18 Febuari 2010 * 2:14 petang

SAYANG NABI DENGAN BUAT PERARAKAN?

SAYANG NABI DENGAN BUAT PERARAKAN?

Perjuangan Rasululullah SAW amat memeritkan. Semuanya bertujuan, untuk melihat umat berada dalam keamanan dan keselesaan ketika berhadapan dengan Allah di akhirat kelak.

Justeru, tidak hairan bahawa menyayangi Rasulullah SAW merupakan kewajipan dan kefarduan. Seseorang yang hanya menyayangi Allah, tanpa menyayangi Rasulullah SAW, pasti keimanannya tidak diterima oleh Allah SWT.

Kesayangan kita terhadap nabi SAW, hendaklah berada ditingkat yang kedua, selepas Allah. Sayang kita terhadap ibu dan bapa, hendaklah berada selepas daripada kesayangan kita terhadap nabi Muhammad SAW.

Sabda Nabi SAW;

فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ

Maksudnya;
”Dengan nyawaku berada di tangan-Nya, tidak beriman seseorang kamu hingga aku lebih disayanginya berbanding bapanya dan anaknya
[1]

Persoalannya, bagaimana cara untuk menunjukkan kesayangan kita terhadap Rasulullah SAW? apakah dengan cara kita menyambut Maulid Nabi SAW, ataupun dengan kita berarak dan mengangkat sepanduk merupakan cara yang terbaik untuk melambangkan sayang kita terhadap Rasulullah SAW?

”kita kena buat perarakan la ustaz.. itulah sebagai tanda kita menyayangi Rasulullah SAW” seorang lelaki memulakan bicara selepas selepas ceramah di Sri Damansara

Aku tersenyum mendengar bicara lelaki yang baru aku kenal itu.

”ana nak tanya anta sikit la syaikh” Aku mula hendak menjawab bicaranya.

”cara anta nak zahirkan kecintaan anta kepada seseorang, mesti anta lakukan perkara yang dia suka, bukan?” sambungku dengan soalan.

”betul tu ustaz”... balas lelaki itu.

« ok… kalau macam tu, kalau anta nak zahirkan kecintaan anta terhadap Nabi Muhammad SAW, mestilah anta lakukan perkara yang Nabi SAW suka. Betul tak ? » soalku lagi.

«ya.. ustaz.. ana setuju »

« anta rasalah, ana punya kesukaan, sama tak dengan kesukaan anta ? »

Lelaki itu agak berfikir. Kemudian berkata, ”tak sama kot” jawabnya teragak-agak.

”ada manusia itu, dia suka muzik yang berbentuk lembut. Tapi kalau anta tanya ana, ana minat lagu berbentuk keras, macam metal” balasku sambil tersenyum.

Lelaki itu mengangguk-anggukkan kepalanya, tanda setuju.

”maknanya, semua perkara yang kita rasa Nabi SAW suka itu, belum tentu ia memang benar-benar disukai oleh Nabi SAW. betul tak?

”betul ustaz”

”soalnya, apakah berarak menyambut Maulid Rasul itu memang benar-benar Nabi SAW suka?” soalku memprovokasi.

Lelaki itu kelihatan berfikir panjang. Dia tidak berjaya memberikan jawapan.

”syaikh.. Islam ini mesti ada sandarannya. Tidak dapat tidak, mesti Al-Quran dan As-Sunnah” aku memulakan ’tazkirah’ ringkas.

”kita tidak boleh pakai Akal semata-mata.. bahkan, hendak menafsirkan Al-Quran dan As-sunnah pun, ada kaedah-kaedahnya.. mesti kaedah Al-Quran menafsirkan Al-Quran, sunnah menafsirkan Al-Quran, dan sebagainya.. kalau guna akal pun, sekadar dipandu oleh alat-alat yang berasaskan kepada al-Quran dan As-Sunnah, seperti kaedah usul fiqh dan kaedah Fiqh.. inilah cara imam-imam mazhab dan ulama-ulama dalam menghuraikan wahyu” ujarku panjang lebar.

Kelihatan lelaki itu mengambil perhatian terhadap segala ”tazkirahku”. Setiap rangkap ucapanku, pasti kelihatan dia mengangguk-anggukkan kepalanya.

”jadinya, untuk kita nak tahu Nabi SAW suka atau tidak, mesti merujuk kepada wahyu, sama ada Al-Quran dan As-sunnah. Sebab, sumber dari kedua-dua mesti Nabi SAW suka. Bersumberkan selain dua sumber ini, belum tentu ia disukai oleh Nabi Muhammad SAW. betul tak?”

Lelaki itu menangguk-anggukkan kepalanya, tanda setuju.

”Bimbangnya, bila kita lakukan sesuatu perkara yang kita sangka ia disukai oleh Nabi SAW, tiba-tiba ia sebenarnya tidak disukai oleh Nabi SAW, kan berat jadinya.. betul tak?” sambungku panjang lebar.

”betul ustaz.. betul”

”macam tu la juga, kita nak berarak atau tidak ketika sambut Maulid Nabi.. anta yakin, berarak itu memang disukai oleh nabi SAW?” sengaja aku melontarkan soalan.

”emmm...”

”macam mana anta nak yakin, sedangkan Nabi SAW tidak bagitau bahawa berarak itu disukai oleh Baginda SAW? berarak itu pun, Nabi SAW tidak pernah lakukan pun? Betul tak?”

Lelaki itu tersenyum dengan jawapanku. Kelihatan dia berpuas hati dengan jawapanku itu.

”sebab itu, kalau orang tanya ana.. nak berarak, silakan je la.. tapi, jangan dikaitkan dengan Nabi SAW... jika kita kaitkan juga dengan Nabi, sebenarnya kita telah melakukan dusta terhadap Nabi SAW..”

Aku pun membaca hadis Nabi SAW;

مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ

Maksudnya;
”Barangsiapa yang melakukan dusta terhadap aku, maka dia menempah tempatnya daripada neraka
[2]

”lagi berat, jika ada orang kata, berarak itu ada fadhilat dia tersendiri.. apakah dia ingat, pahala ini macam mak bapak dia yang punya?” ujarku.

”syaikh.. kalau anta kerja dengan seorang majikan, gaji tu, anta yang tetapkan ke, majikan yang tetapkan?” Soalku.

”emm.. mestilah majikan” jawabnya.

”pahala ni, kita yang tetapkan ke, Allah yang tetapkan?” soalku berangkai.

”mestilah Allah”.

”Macam tu la juga, dalam isu perarakan Maulid Nabi yang dok kecuh-kecuh ni” ujarku menutup hujjah.

Dia mengangguk, bersetuju dengan hujjah yang aku kemukakan.

baca sama:
perarakan Maulid Nabi : TGNA tetap dengan pendiriannya.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
4 Rabiul awal 1431 * 18 Febuari 2010 * 1:36 petang


[1] Al-Bukhari : 13.
[2] Al-Bukhari : 107.

TERKANTOI…

TERKANTOI…

“Abang, Saya relakan abang kahwin dengan isteri lain selepas kematian saya” tiba-tiba Azizah berkata kepada suaminya, Sufian ketika menghindangkan segelas kopi.

“eh… apa awak ni, tiba-tiba je ni” Sufian mencelah. Sambil membelek surat khabar utusan Malaysia yang sedang dibacanya.

"bukan apa la bang, mana tau, saya mati lebih dahulu berbanding abang" Kata Azizah sambil melabuhkan punggungnya di kerusi yang berhampiran dengan Sufian.

”kalau abang kahwin dengan isteri lain, saya izinkan isteri abang itu pakai pakaian saya”

Sufian diam tidak terkata. Kelihatan dia seperti sedang membaca surat khabar sahaja, tetapi sebenarnya pemikirannya sedang berfikir tentang apa yang diberitahu oleh isteri kepadanya.

"kalau abang kahwin dengan isteri lain, saya izinkan dia jaga anak-anak kita"

"dia nak pakai kereta saya pun, saya izinkan"

”dia nak pakai kasut saya yang merah tu pun, saya tak kisah”

”eh.. tak muat la.. kasut awak saiz 6. kaki dia saiz 5 jer.. lagipun, dia tak suka warna merah, dia suka warna hitam” tiba-tiba Sufian menyampuk..

”apa dia bang?” Soal Azizah

“cuba cakap sekali lagi, bang” sambung Azizah lagi.

”alamak.. adus....” bisik hati Sufian.

Sekian

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
4 Rabiul awal 1431 – 18 Febuari 2010 * 2:49 pagi

KITA SOLAT SEMBAH ALLAH, BUKAN SEMBAH IMAM


KITA SOLAT SEMBAH ALLAH, BUKAN SEMBAH IMAM

Solat wajib ditunaikan. Ia merupakan suruhan Allah yang maha esa. Penunaian solat, bukan amalan yang direka-cipta, tetapi ia adalah ketetapan dari Allah SWT.

Dalam solat, digalakan ditunaikan dalam berjemaah. Ada imam dan ada makmum. Makmum di suruh ikut segala perbuatan imam, selama imam tidak melakukan sebarang kesalahan yang mencacatkan solat, dan membatalkan solat.

Perlu diingat, ketika solat berjemaah ditunaikan, makmum di suruh ikut imam, bukan disuruh menyembah imam. Jika seseorang makmum menunaikan solat dibelakang imam dengan diniatkan untuk menyembah imam, ketika itu, solat makmum itu tidak sah, bahkan makmum itu sudah dikira sebagai orang yang syirik kepada Allah SWT.

Bukan solatnya sahaja batal, malahan aqidahnya juga terbatal. Waima solat diwajibkan, tetapi disebabkan salah kaedah dan cara, menyebabkan solat tertolak.

Melantik seseorang menjadi imam, bukan satu paksaan. Apabila wujud seseorang yang berkelayakkan menjadi imam, maka sudah pasti imam tersebut ditolak, lalu dia pun mengepalai solat jemaah terbabit.

Cumanya, apabila solat ditunaikan, secara automatic, imam itu diberi wala' tanpa berbelah bahagi lagi. Pun begitu, tiba-tiba imam tersebut tertambah rakaat, wajib bagi makmum menegur. Namun, setelah berkali-kali ditegur, imam tetap berkeras, imam tersebut tidak boleh dilayan lagi, bahkan orang dibelakangnya wajib mengambil alih kuasa menjadi imam.

GERAKAN ISLAM

Gerakan islam ditubuhkan dengan tujuan menyelamatkan umat daripada fitnah akhir zaman, iaitu menyelamatkan diri daripada menjadi manusia yang terpesong aqidah, sama ada terlibat dengan aqidah sekularisme, aqidah politik suku-agama suku, iaitu setelah kejatuhan kerajaan islam.

Disamping itu, gerakan islam akan berusaha memenangkan islam dengan berusaha sedaya upaya yang mungkin, dengan berusaha mencari segala maslahah yang ada untuk memperlihatkan islam sebagai agama yang diterima, dan agama yang adil.

Sebarang tindakan yang memberi kemudharatan kepada islam, maka itu bukan amalan gerakan islam. Jika mahu dibandingkan dengan solat, ia umpama seorang yang menunaikan solat dalam keadaan menambah rakaat.

justeru, apabila seseorang "imam" dalam gerakan islam telah melakukan tindakan yang boleh melahirkan kemudharatan kepada islam itu sendiri, ketika itu, tidak ada perlunya memberi wala' lagi terhadap "imam" terbabit, bahkan usaha menegur agar kemudharatan itu terhenti adalah dituntut.

Sabda nabi SAW;

إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ

Maksudnya;
"hanya taat itu berlaku dalam perkara ma'ruf
[1]"

Mungkin ada yang membaca hadis, bahawa wajib memberikan wala' kepada "imam" sama ada suka, malas, benci dan sebagainya. Juga membaca firman Allah;

وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ

Maksudnya;
"mungkin apa yang kamu tidak suka itu adalah lebih baik bagi kamu. Dan mungkin apa yang kamu suka it buruk bagi kamu"

(Surah Al-Baqarah : 216)

Ayat ini perlu dibaca dengan maqasidnya. Jangan jadi seperti golongan jumud nas, atau zahiri moden, iaitu golongan yang membaca sesuatu nas tanpa melihat kepada maqasid disebalik kandungan ayat ini.

Perlu diperhatikan, bahawa Ayat ini diturunkan berkenaan dengan jihad qital. Jihad qital merupakan kemudharatan, iaitu berhadapan dengan kematian. Namun begitu, tidak terlibat dalam jihad qital pula merupakan mudharat yang lebih besar, iaitu sesebuah Negara akan berhadapan dengan kerosakan.

Justeru, menggadaikan nyawa untuk terlibat dalam jihad qital adalah perkara yang tidak sukai, tetapi ia wajib dilibatkan diri kerana ia melahirkan kebaikan di masa akan datang. Maka itulah maksud dengan firman Allah tersebut.

Begitujuga dalam hadis yang menyatakan wajib memberi wala' kepada "imam", sama ada dalam keadaan suka, benci, malas dan sebagainya. Memberi wala' itu, sekiranya tindakan seseorang "imam" tidak melahirkan kemudharatan terhadap islam itu sendiri. justeru, apabila imam melakukan tinadkan yang boleh melahirkan mudharat, pasti tiada wala' dalam perkara tersebut.

Apa yang pasti, wala' bukan satu doktrin yang dipaksa terhadap ahli agar berikan kepada "imam", tetapi ia adalah tanggungjawab yang pasti akan diberikan oleh pengikut bawahan terhadap "imam" yang benar-benar menunaikan tanggungjawabnya, juga tidak bertindak yang memberi kemudharatan kepada Islam itu sendiri.

Masalahnya sekarang, apabila ada pihak yang mahu menggunakan wala' untuk menyelamatkan diri "imam" tertentu. Apabila keadaan ini berlaku, tidak hairan doktrin wala' akan dilihat sebagai candu, sepertimana Karl Marx mengatakan agama sebagai candu apabila dia melihat agama dijadikan jalan untuk mengaut keuntungan kehidupan dunia oleh golongan paderi-paderi di zaman itu.

Perlu diingat, isteri memang wajib memberi wala' kepada suaminya. Pun begitu, bukan bermakna suami boleh buat sesuka hati sahaja sehingga menafikan hak si isteri, malahan sebagai suami yang baik, siqah perlu dijaga juga agar isteri akan terus memberi wala' terhadap suaminya.

Tetapi, jika ada suami yang tidak memberikan hak isterinya, lalu berkata, "Hang wajib memberi wala' kepada aku", pasti suami itu akan dilihat oleh masyarakat umum sebagia suami yang dictator dan zalim. Sudah pasti, perkara ini tidak pernah diterima langsung oleh islam.

Makanya disini, kita di suruh solat berjemaah, tetapi tidak pernah disuruh menyembah imam. Begitujuga Kita disuruh terlibat dalam gerakan islam, tetapi kita tidak pernah disuruh menyembah gerakan islam yang kita libatkan diri itu.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kopitiam Jejantas Sg Buloh
3 Rabiul awal 1431 – 17 Febuari 2010 * 7:34 malam



[1] Al-Bukhari : 6612.

Selasa, 16 Februari 2010

BUKU BAKAL TERBIT !!



Alhamdulillah, atas cadangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, beberapa Ahli akademik dari UIA dan UM dan beberapa orang tokoh politik dari parti PAS dan PKR, berjaya juga dihidangkan sebuah buku berkaitan dengan isu yang sedang hangat diperbincangkan, iaitu isu Penggunaan Kalimah Allah bagi Non Muslim.

Di Awal buku ini, didatangkan ulasan ilmiyyah oleh Dr Mohd Nur Manuti tentang cabaran dan kesan positif jangka masa jauh disebalik penggunaan kalimah Allah bagi Non Muslim. Bahkan, Dr Mohd Nur Manuti mengemukakan pendapat sehaluan dengan pendapat Dr Osman Bakar terhadap isu kalimah Allah ini, iaitu ia merupakan pembuka jalan dialog antara agama yang menyebabkan penyebaran islam akan menjadi lebih berkesan menerusi perbincangan yang tidak bersifat sentiment, sebaliknya bersifat ilmu.

Mudah-mudahan buku ini bermanfaat kepada semua pembaca, terutama dalam usaha menyebar-luaskan kefahaman konsep keadilan Islam dalam berinteraksi dengan non Muslim.

sekian

Wallahu 'Alam



PATUT PUN ORANG BAIK TAK SUKA ZUL KULIM, SEBAB FIRAUN YANG JAHAT PUN TAK SUKA KAT DIA

ini bukan Zul Kulim


PATUT PUN ORANG BAIK TAK SUKA ZUL KULIM, SEBAB FIRAUN YANG JAHAT PUN TAK SUKA KAT DIA

Tidak dinafikan, sebelum ini banyak isu-isu yang dibangkitkan oleh peguam yang pernah mengkufurkan kepada mereka yang mengizinkan penggunaan kalimah Allah terhadap Non Muslim, iaitu peguam Zul Kulim yang melahirkan masalah dalam Politik Malaysia.

Isu sebelum ini, memang agak panas, tetapi tidak menjadi perdebatan yang terlalu serius, bahkan berjaya diselesaikan dengan jayanya. Namun begitu, dengan isu penggunaan kalimah Allah bagi non Muslim, didapati perkembangan politik Zul Kulim semakin hari semakin dilihat buruk oleh ramai pemerhati.

Bermula dari tidak bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah, sehingga “menfatwakan” kufur kepada mereka yang mengizinkan penggunaan kalimah Allah bagi non Muslim.

Waima telah difatwakan oleh ulama-ulama dunia yang hebat, seperti Dr Yusuf Al-Qaradhawi, Dr Wahbah Az-Zuhaili, Dr Taha Jabir, Dato’ Seri Ustaz Abdul Hadi Awang, Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan sebagainya atas keizinan penggunaan tersebut, tetapi Zul Kulim tetap berkeras kepala sehingga melakukan banyak masalah pada PKR dan Pakatan Rakyat.

Dua tiga hari ini pula, dia menyatakan bahawa ada “firaun kecil yang mahu menendangnya keluar dari PKR”. Jika Firaun yang jahat pun tidak suka kepada Zul Kulim, maka tidak hairanlah kalau orang-orang baik mula menyuruh Zul Kulim keluar dari PKR dan Pakatan Rakyat.

Bahkan, tidak hairan juga ada pihak mendesak agar Zul Kulim letak jawatan Sebagai Ahli Parlimen Kulim, yang PKR banyak habis duit dan tenaga dalam usaha memenangkannya di Parlimen tersebut.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Rabiul awal 1431 – 17 Febuari 2010 * 2:44 pagi

BAL’AM BIN BA’URA’ : ‘ABID YANG MATI KUFUR

Gambar ini tiada kaitan dengan Bal'am bin Ba'ura'


BAL’AM BIN BA’URA’ : ‘ABID YANG MATI KUFUR

Firman Allah;

وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآَيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

Maksudnya;
“Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir”

(Surah Al-‘araf : 176)

Menurut Imam Fakhruddin Ar-Razi dan Imam Ibni Khathir, ayat ini diturunkan berkenaan dengan seorang lelaki dari Negara Yaman bernama Bal’am bin Ba’ura’. Sebilangan ulama lain menyatakan, Bal’am adalah seorang ahli ibadat yang mempunyai kemakbulan doa dari bangsa Bani Israel
[1].

Menurut cerita ibnu Abbas, Mujahid dan Ibnu Mas’ud, Bal’am bin Ba’ura’ adalah seorang ‘abid (ahli Ibadat) yang makbul doanya, tinggal diperkampungan yang semua rakyatnya di situ kufur kepada Allah SWT. (lebih kurang macam perkampungan UMNO yang ada seorang ahli ibadat berparti PAS)

Nabi Musa A.S datang untuk menyerang perkampungan tersebut ekoran kekufuran yang mereka lakukan itu. (Mengikut riwayat, Nabi Musa A.S datang untuk berdakwah di kampung tersebut)

Mengetahui bahawa Bal’am bin Ba’ura’ adalah manusia yang mempunyai doa yang makbul, menyebabkan Bal’am telah dikunjungi orang kampungnya, meminta agar Bal’am berdoa dengan nama Allah yang maha mulia agar Nabi Musa tersesat jalan dari berjumpa dengan kampung mereka.

Pada peringkat awalnya, Bal’am tidak mahu berdoa seperti permintaan orang kampungnya itu. tetapi, setelah berkali-kali diminta oleh orang kampungnya, yang menyebabkan dia akur dan berdoa agar disesatkan Nabi Musa dan pengikutnya daripada berjumpa kampung tersebut.

Doa Bal’am itu termakbul, menyebabkan Nabi Musa tersesat di satu tempat yang bernama Tih (sekarang : semenanjung Sinai).

Kesesatan yang maha dahsyat itu, menyebabkan Nabi Musa bertanya Allah SWT, “Wahai Tuhan, apakah dosa yang kami lakukan sehingga kami tersesat di Tih ini?”

Jawab Allah SWT, “berpunca dari doa Bal’am”

Nabi Musa berkata lagi kepada Allah, “wahai Allah, sepertimana kamu mendengar doa Bal’am terhadapku, maka tolong makbulkan doaku terhadap Bal’am”

Lalu, Nabi Musa mendoakan agar Bal’am dicabut keimanan dari dirinya. Doa Nabi Musa dimakbulkan oleh Allah, menyebabkan Bal’am mati dalam keadaan kufur dan lidahnya terjelir sepertimana anjing
[2].

“minta berlindung kita dengan Allah daripada menjadi seperti Bal’am bin Ba’ura’”

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Rabiul Awal 1431 – 17 Febuari 2010 * 1:45 pagi




[1] Tafsir ibni Kathir : 3/507.
[2] At-Tafsir Al-Kabir : 7/297.

PERARAKAN MAULID NABI?


PERARAKAN MAULID NABI?

Nak tergelak pun ada, bila baca berita dalam Mstar yang menyebut;

“Umno Kelantan menyifatkan kenyataan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkenaan sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini adalah kompromi demi politik.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, ini kerana tidak sewajarnya kenyataan sedemikian keluar daripada mulut seorang tokoh ulama” (sila Klik)

Persoalannya, ayat Al-Quran dan hadis mana yang menyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW pernah mengadakan perarakan Maulid Nabi SAW?

Amalan sambutan Maulid Nabi SAW pun, pada asalnya tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW. Malahan, para sahabat dan imam mazhab pun tidak melakukannya.

Cumanya, sengaja diamalkan di kalangan umat Islam dengan tujuan untuk memperingatkan balik perjuangan Nabi Muhammad SAW. Justeru, ia diizinkan oleh sebilangan ulama tertentu.

Antara ulama yang membenarkan amalan tersebut dengan tujuan untuk peringatkan balik segala perjuangan Nabi SAW itu adalah Dr Yusuf Al-Qaradawi, Dr Said Ramdhan Al-Buti dan sebagainnya.

Firman Allah;

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya;
“berilah peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada orang yang beriman”

(Surah Az-Zariyat : 55)

Pun begitu, tidak dinafikan ada sebilangan ulama yang mengharamkannya dengan alasan bidaah, seperti Syaikh Albani, Syaikh Abdul Aziz bin Baz dan sebagainya.

Dalil mereka adalah sabda Nabi SAW;

مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

Maksudnya;
“barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan yang bukan dari urusan kami, maka amalan tersebut adalah tertolak
[1]

Pun begitu, bagi ulama yang memberi keizinan untuk menyambut maulid Nabi itu, hendaklah keizinan tersebut tidak boleh dianggapkan sebagai amalan yang disandarkan kepada amalan Nabi SAW. Jika disandarkan juga, ia merupakan pendustaan terhadap nabi.

Sabda Nabi SAW;

لَا تَكْذِبُوا عَلَيَّ فَإِنَّهُ مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ فَلْيَلِجْ النَّارَ
Maksudnya;
“Jangan kamu lakukan dusta terhadap aku. Sesungguhnya, barangsiapa yang lakukan dusta terhadap aku, maka dia akan masuk neraka
[2]

Juga hadis;

مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ

Maksudnya;
”Barangsiapa melakukan dusta terhadap aku, maka dia telah menempah satu tempat daripada neraka
[3]

Adapun berkenaan dengan amalan perarakan Maulid Nabi SAW, sudah pasti ia tidak pernah timbul sama sekali dalam amalan Islam versi Nabi Muhammad SAW. justeru, apabila diamalkan, ia tidak mendatangkan sebarang pahala pun.

Amalan Islam versi Nabi muhammad Saw ini, amat tidak sealiran dengan islam versi Melayu, yang beranggapan bahawa amalan ini adalah ibadat. Tanggapan tersebut, amat tersasar dari kehendak wahyu, bahkan jika dipertahankan juga, menandakan ia adalah amalan yang disandarkan kepada kejahilan terhadap amalan agama Islam itu sendiri.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
2 Rabiul awal 1431 – 16 Febuari 2010 * 6:36 petang

[1] Muslim : 3243.
[2] Al-Bukhari : 103.
[3] Al-Bukhari : 104.