Sabtu, 7 Ogos 2010

UMAR AL-KHATTAB PERNAH ZIARAH GEREJA !!

Erdogan, tokoh politik islam yang dihormati kerana keberaniannya 'sound' Israel di khalayak ramai


Lawatan kerja oleh Khalid Samad ke kilang arak yang berada dibawah parlimen beliau, Shah Alam menjadi perbualan. Ada yang mengeluh, tidak ketinggalan juga yang berbangga.

Mengeluh kerana menilai ia dengan pandangan negatif. Melihat, kononnya tindakan itu seperti mengiktiraf arak, walaupun kehadiran khalid samad itu sebenarnya dalam usaha mencari alternatif bagi menyelesaikan masalah pekerja di kilang itu dari kalangan orang Islam, disamping mencadangkan agar kilang itu dipindah ke tempat lain, kerana kewujudan kilang arak itu mempamerkan persepsi agak buruk terhadap ibu negeri Selangor itu.

Dari pihak yang melihatnya sebagai positif pula, mengingatkan kepada usaha dakwah yang pernah dilakukan oleh Imam Hasan Al Banna yang amat serius dalam dakwah, sehingga masuk ke dalam bar [kelab malam yang menyediakan arak], untuk berdakwah warga muslim yang meneguk air haram itu.

Secara peribadi, meniru imam Hasan Al-Banna ini telah cuba aku lakukan. Hasilnya baik atau tidak, susah untuk menilai. Yang pastinya, aku berjaya berkawan sebilangan mereka, dan agak mengerti tentang luahan dan rintihan hati mereka, menyebabkan mereka boleh terjebak dengan maksiat.

Itu pertama. Adapun kedua, ramai mempersoalkan tindakan itu baik atau tidak. Dari sudut persepsi, mungkin ia dinilai baik, tetapi tidak dinafikan bahawa pihak musuh, iaitu UMNO akan berusaha seserius mungkin, bagi memperlihatkan keburukan disebalik tindakan itu. Biarkan manusia yang mahu berkata. ini kerana, lidah tidak bertulang.

Cuma, yang paling penting difikirkan. Apakah dengan sesuatu tindakan itu dapat memberi keuntungan kepada PAS [khususnya Islam], atau tidak. Itulah persoalan yang wajar dilontarkan dalam pemikiran setiap muslim.

Jika merenung jauh ke zaman khalifah yang empat, didapati bahawa Umar bin Al-Khattab dahulu, bukan kilang arak yang dilawati, tetapi yang dilawati itu lebih besar dari itu, iaitu gereja. Ia berlaku, ketika Umar bin Al Khattab ke Baitul Muqaddis dalam satu sessi lawatan khalifah.

Mungkin jika kewujudan UMNO di zaman itu, sudah pasti ia akan dipersepsikan sebagai sesuatu yang negatif, waima kedatangan Umar ke gereja itu memberi banyak kesan positif dari kalangan non muslim apabila melihat Islam. Dengan erti yang lain, Umar dilihat berjaya mengemukakan konsep keadilan islam berbentuk sejagat di mata-mata non Muslim.

Tindakan umar itu, apakah wajar dipuji atau dikeji, terpulang kepada penilaian masing-masing. Tetapi, jika dilihat dari realiti malaysia, jika ada orang yang masuk ke kilang arak, pasti secara umumnnya ia akan dinilai sebagai sesuatu yang negatif. itu kata orang.

Namun begitu, mereka mungkin lupa bahawa, apakah alternatif yang terbaik yang seharusnya dilakukan oleh seseorang pemimpin politik islam, dalam usaha menyelamatkan orang Islam dari terjebak dengan dosa, disamping tidak menafikan hak non Muslim dalam sesebuah negara.

Juga, mereka seharusnya tidak lupa bahawa penentuan kewujudan kilang arak atau tidak, disebabkan keputusan yang diputuskan oleh parlimen. Justeru, tidak pelik apabila seorang kawan ada berkata, "sebenarnya, masuk parlimen lagi teruk dari masuk kilang arak. Kerana, kilang arak itu wujud pun disebabkan parlimen".

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- 13, shah alam
7 Ogos 2010 * 12:30 pagi

KUIS DISABOTAJ?

Hari ini, berlaku konvokesion di KUIS. Setiap seorang pelajar, pihak KUIS menghantar surat jemputan kepada keluarga sebanyak dua jemputan.

Dalam majlis itu, didapati antara tetamu VIP itu adalah Pengarah JAIS, Haji Khusrin. Seorang yang berjiwa UMNO, dulu kini dan selamanya.

Namun sedih, setelah semua ibu bapa pelajar hadir, ada sebilangan dari mereka dilarang masuk ke dalam dewan konvo waima mereka mempunyai kad jemputan dari pihak KUIS. Apabila ditanya, alasan pihak KUIS bahawa dewan dah penuh dan kerusi sudah tidak cukup.

Lebih menyedihkan, ada sebilangan ibu bapa itu datang dari jauh, seperti dari Kedah, kelantan, Penang dan sebagainya.

Apa sudah jadi dengan KUIS, sebuah Kolej Universiti yang dikatakan Islam, tetapi pengurusannya amat memalukan. Keadaan ini, benar-benar memberi imej buruk kepada Kolej Islam itu. Juga, ia memberi imej buruk kepada kerajaan Selangor dibawah pimpinan Pakatan Rakyat.

Ada sebilangan ibu bapa pelajar yang turut tidak dapat masuk dalam dewan menyoal, "apakah wujud sabotaj terhadap kerajaan Pakatan Selangor oleh dalaman KUIS yang masih "berotak UMNO"?

sebilangan ibu bapa yang tidak dapat masuk ke dalam dewan Konvo, waima dapat surat jemputan dari pihak KUIS.



Wallahu 'Alam

Sekian

Al-Bakistani


- Bandar Baru sungai buloh
7 Ogos 2010 * 4:12 Petang

Jumaat, 6 Ogos 2010

CHUA SOI LEK PERLU BERKAWAN DENGAN PAS


Presiden MCA, Chua Soi Lek hari ini membidas kedua-dua Umno dan PAS kerana menggunakan agama bagi meraih sokongan di kalangan masyarakat Melayu.(sila klik) kenyataan itu, menyebabkan ada yang marah.

Hakikat kejahilan mengenai islam, memungkinkan beliau bercakap seperti itu. Ataupun, mungkin penilaian itu dilakukan, disebabkan beliau melihat islam dari sudut UMNO, bukan dari sudut PAS, ataupun tidak melihat Islam dari sumber yang asli, Al-Quran dan as-Sunnah. Al-maklumlah, berkawan dengan UMNO sejak sekian lama, justeru mana mungkin dia mengenali islam dalam bentuk yang sebenar.

Lihat sahaja DAP. Sudah ramai dari pimpinan muda dari parti itu yang sudah mula menyelongkar dan meneliti ajaran islam, waima tidak secara menyeluruh. Nga kor Meng dan Lim guan Eng, merupakan dua tokoh pemimpin muda dari DAP yang sudah mula berani meneliti konsep keadilan, menentang kezaliman, menolak perkauman yang termaktub dari kitab suci Al-Quran.

Semuanya ini terjadi, hasil dari hubungan kawan antara mereka dengan beberapa orang pimpinan PAS, Seperti Lim Guan Eng yang berkawan dengan Mat Sabu, dan Ngar Kor Meng yang berkawan dengan Nizar Jamaluddin. Juga mereka secara terang-terangan, mengakui kagum dengan cara kepimpinan Islam yang telah ditonjolkan Umar bin Abdul Aziz, malahan amat menghormati cara kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz di kelantan

Keadaan ini tidak berlaku pada MCA, waima mereka berkawan dengan UMNO [yang mendakwa islam] itu sejak sekian lama. Ini kerana, islam cara UMNO bukan sepertimana yang ditonjolkan oleh Nabi SAW. Islam mereka, sekadar untuk meraih undi, tidak terdetik langsung dari sudut perlaksanaan.

Sepatutnya, meraih undi adalah untuk mendapat kuasa. Dengannya, dapat mencapai ruang dalam perlaksanaan Islam. keadaan ini, tidak dilakukan oleh UMNO.

Kejayaan ini, terbukti dilaksanakan oleh PAS. Walau PAS tidak dapat melaksanakannya secara total [sekaligus], tetapi usaha ke arah perlaksanaan itu secara beransur-ansur adalah perkara yang tidak boleh dinafikan lagi. konsep ini tidak bercanggah, bahkan dilakukan juga oleh Khalifah islam ke-5, Umar bin Abdul Aziz.

Justeru, Chua Soi Lek perlu berkawan dengan PAS, berbanding berkawan dengan UMNO untuk mengetahui konsep keadilan Islam sebenar. usah dirujuk kepada negara-negara umat Islam, kerana islam di negara mereka tidak ada beda dengan Islam yang diamalkan oleh UMNO di Malaysia.

sekian

wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
7 Ogos 2010 * 3:07 Pagi

50 TERSOHOR DI DUNIA : ERDOGAN KE 5, TOK GURU NIK AZIZ KE 42







sumber : sila klik

ULAMA MUDA NAK NASIHAT UMNO?



Salah seorang ulama muda UMNO, Ustaz Fathulbari berkata;

Masih teringat lagi tarikh keramat 25 Jun 2010, di PWTC. Saya dan beberapa sahabat menyerahkan borang penyertaan Umno kepada perdana menteri. (baca lagi)

KOMEN:

Dalam satu majlis Forum di masjid Puchong yang lalu, ustaz Nakhaie yang merupakan ulama tua dalam UMNO ada menyebut, bahawa pimpinan UMNO yang agak mendengar pandangan mereka adalah Tun Dr Mahathir.

Walau Tun Dr Mahathir di dakwa oleh Ustaz Nakhaie sebagai orang yang agak mendengar pandangan 'ulama-ulama tua UMNO', terbukti ia tidak meninggalkan kesan-kesan yang baik. Malahan, di zaman itu banyak dasar-dasar kerajaan yang merugikan rakyat [terbukti terkeluar dari konsep dan ajaran islam], seperti dasar penswastaan terhadap badan-badan kerajaan dan banyak lagi berlaku di zaman Tun Dr Mahathir menjadi PM.

ustaz Nakhaie juga mendakwa, bahawa di zaman Pak Lah badawi, pandangan mereka sudah semakin ditinggalkan. Dan mereka terus ditinggalkan pada zaman Najib Tun Razak, sehingga ustaz nakhaei sendiri pernah menyebut bahawa beliau sudah tidak lagi berminat dengan politik [mungkin ungkapan ini melambangkan frust].

kalau Ulama tua pun sudah tidak dilayan nasihat mereka, inikan pula ulama muda. Dalam sejarah gerakan Islam di dunia, terdapat sebilangan ulama-ulama muda diminta agar dibatalkan program mereka oleh ulama-ulama tua. Tindakan itu, mungkin perasaan ulama-ulama tua bahawa mereka bakal tertinggal ke belakang.

Malahan, ada sebilangan ulama-ulama tua yang sanggup mempertikaikan kewujudan ulama-ulama muda, dengan alasan kebinasaan umat menimpa disebabkan golongan muda menguasai sesuatu organisasi. lalu didatangkan alasan bahawa bermulanya zaman kerosakan di zaman salaf adalah di zaman Usman. alasan mereka, zaman itu adalah zaman anak-anak muda mendahului orang-orang tua.

Dilema ini, bukan berlaku kepada UMNO, tetapi berlaku pada salah satu gerakan Islam tersohor di dunia. Kalau dalam gerakan Islam pun boleh berlaku sebegini, bagaimana pula gerakan parti kebangsaan yang menjadi agama sebagai sampingan sahaja dalam parti?

entahlah.....

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
7 Ogos 2010 * 1:38 Pagi

MUNAFIQ ZAMAN NABI PUN UCAP SYAHADAH


Dalam al quran, kita dapati azab yang bakal ditimpakan kepada orang munafiq lagi hebat berbanding azab yang ditimpakan kepada orang kafir.

Firman Allah;

إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا

Maksudnya;
"sesungguhnya Allah himpun orang munafiq dan orang kafir, semunya dalam neraka".

(Surah An-Nisa' : 140)

Dalam ayat ini, didahulukan menyebut kalimah "munafiq", berbanding kafir. Hikmahnya, dinyatakan dalam ayat yang lain, bahawa azab yang bakal ditjmpakan kepada munafiq lebih berat berbanding orang kafir.

Firman Allah;

إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ

Maksudnya;
"sesungguhnya orang munafiq itu, di tempat yang paling bawah sekali di dalam neraka"

(Surah An-Nisa' : 145)

Itu yang pertama. Yang keduanya pula, penghinaan terhadap orang munafiq itu, bukan sekadar berlaku di akhirat kelak, malahan di dunia pun Allah SAW telah menggambarkan kehinaan terhadap mereka. Ini dibuktikan dengan penurunan ayat berkenaan dengan kematian tokoh munafiq di zaman Rasulullah SAW, iaitu Abdullah bin Ubai bin Salul. Yang mana Allah SWT menyatakan;

وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ

Maksudnya;
"jangan kamu solat ke atas salah seorang dari kalangan mereka yang mati sampai bila-bila, dan jangan kamu berdiri di kuburnya, kerana mereka kufur terhadap Allah dan Rasul-Nya".

(Surah At-Taubah : 84)

Jika kita perhatikan dalam satu hadis, kita dapati bahawa Nabi SAW pernah berdiri dengan lalunya satu jenazah seorang lelaki yahudi [sunan An-Nasai : 1901]. Namun, dalam ayat ini, Allah SWT dengan terang menunjukkan "boikot" yang Allah berikan kepada Orang Munafiq semasa di dunia lagi.

Dari ini, kita dapat mengambil kesimpulan bahawa orang munafiq dan orang kafir, adalah dua golongan yang pada hakikatnya adalah sama. namun, berhati-hati dengan bahaya terhadap orang munafiq adalah terlebih utama, berbanding orang kafir.

Orang kafir, sememangnya sudah diketahui kekufurannya, maka amat senang jika kita menapis setiap ungkapan dan tindakannya. tetapi, orang munafiq, mereka bercakap islam seperti kita, pakaian mereka islam seperti kita, membaca Al Quran seperti kita, mengupas hadis Nabi SAW seperti kita. Ia memberikan gambaran, bahawa mereka ini amat susah untuk dikenali, tetapi hakikatnya mereka amat bahaya kepada aqidah umat Islam.

Jika kita bertindak secara agrasfi terhadap mereka, ia memungkinkan kita akan mendapat gambaran yang negatif, makanya bertindak mereka perlu diteliti dan diperhalusi.

Dilema ini, telah berlaku kepada Umar bin Al Khattab yang pernah berjumpa dengan Nabi untuk membunuh Abdullah bin Ubai ekoran kemunafikannya, tetapi dihalang oleh nabi saw dengan kata baginda;

دَعْهُ لَا يَتَحَدَّثُ النَّاسُ أَنَّ مُحَمَّدًا يَقْتُلُ أَصْحَابَهُ

maksudnya;
"tinggalkan ia [wahai umar], jangan sampai manusia mengatakan bahawa muhammad membunuh sahabatnya sendiri" [al-Bukhari :4827]

Inilah perbedaan yang perlu kita fahami antara munafiq dan kafir. Apa yang pasti, kita akan dapati Nabi SAW ada menyatakan tentang orang kafir yang berbaik dengan islam seperti berikut;

Pertama, bahawa Nabi SAW bersabda;

أَلَا مَنْ ظَلَمَ مُعَاهِدًا أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا حَجِيجُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Maksudnya;
"Ketahuilah !! barangsiapa yang melakukan kezaliman terhadap orang kafir yang ada perjanjian dengan pemerintah Islam, atau menafikan hak mereka, atau mengenakan tindakan yang boleh membebankan sehingga luar dari kemampuan mereka, atau mengambil sesuatu dari mereka dengan cara yang tidak baik, maka aku akan menjadi juru hujjah mereka di akhirat kelak" [sunan abi daud : 2654].

Kedua, juga hadis, bahawa Nabi SAW bersabda;

مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا لَمْ يَرِحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا تُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَامًا

Maksudnya;
"barangsiapa yang membunuh kafir yang ada perjanjian [dengan islam], maka dia tidak akan mendapat bauan syurga, walhal bau syurga itu boleh didapati walau jarak perjalanan mengambil masa 40 tahun sekalipun". [al bukhari : 2930]

Ketiga, bahawa Umar bin Abdul Aziz ada berkata, "barangsiapa yang menyakiti kafir zimmi, maka dia telah menyakiti aku juga. Barangsiapa yang menyakitiku, maka sesungguhnya dia telah menyakiti Allah" [ada pendapat mengatakan, ini adalah perkataan Nabi SAW. Dakwaan itu, bersandarkan dengan sandaran hadis yang lemah, sepertimana yang dinyatakan oleh albani dalam kitab ghayah al muram].

Adapun, terhadap orang yang mengucap syahadah, tetapi mereka tolak islam, atau disebut sebagai munafiq, Allah SWT melarang dari berdiri dikubur mereka, seperti termaktub dalam surah at Taubah, ayat 85.

Juga, permintaan Umar untuk membunuh Abdullah bin Ubai bin Salul, namun dihalang oleh Nabi SAW. menghalang itu, bukan kerana faktor tidak boleh, tetapi sebagai mengawal persepsi yang bimbang orang mengatakan Nabi SAW membunuh sahabatnya sahaja.

Justeru itu, kita dapat lihat. Antara kedua-dua ini, siapakah yang paling bahaya kepada umat islam?

Sekian

Wallahu 'Alam.

Al-Bakistani


Jalan Pahang
6 Ogos 2010 * 3:35 petang

Khamis, 5 Ogos 2010

KENAPA DAP, TIDAK UMNO?


Ada orang kata, PAS tidak boleh menang dengan cara bergabung dengan parti DAP, kerana majoriti ahli DAP tidak beragama Islam. Persoalannya, kalau agama ahli sesuatu parti menjadi ukuran, maka apa jamin UMNO bahawa semua ahli partinya beragama Islam?

Itu yang pertama. Adapun yang kedua, Nabi SAW membina kekuatan di Madinah, bukan sekadar mendapat sokongan dari orang Islam sahaja, malahan dalam sirah membuktikan bahawa orang Islam di Madinah, ketika Nabi SAW dilantik menjadi ketua kerajaan adalah golongan yang minoriti.

Justeru, apakah alasan kukuh yang mengatakan PAS yang menjadikan Islam sebagai dasar tidak boleh menang dengan sebab bergabung dengan DAP?

Dan ketiga, memang terdapat hadis yang menyebut bahawa nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Kami minta bantuan dari orang musyrikin".

Namun, kena perhatikan juga bahawa itu hadis itu adalah sunnah qawliyyah Nabi SAW. Adapun dari sudut Sunnah Fi'liyyah Nabi SAW pula, ada beberapa keadaan Nabi SAW mendapat bantuan dari orang kafir dan Nabi SAW tidak halang bantuan tersebut. Antaranya, seperti Nabi SAW mendapat penjagaan [himayah] dari Abu Talib, penjagaan dari Abu Lahab setelah kematian Abu Talib [waima selepas itu, Abu Lahab batalkan penjagaan tersebut] dan sebagainya.

Apabila dilihat ini, kita akan dapati seperti ada percanggahan, tetapi setelah diimbang dari sudut maqasid syariah, kita akan berjumpa jalan penyelesaian.

Meminta bantuan orang kafir dilarang, sekiranya ia menyebabkan Islam bakal ditindas. Sudah pasti ia adalah kemudharatan. Adapun dengan mendapat bantuan orang kafir, melahirkan hubungan rapat umat islam dengan non Muslim, seterusnya mereka semakin kenal Islam yang boleh menyebabkan mereka menjadi muslim, ataupun Zimmi [istilah Umar bin Abdul Aziz], maka itu tidak lagi disebut sebagai mudharat, sebaliknya kemaslahatan.

Malahan, sekiranya mendapat bantuan dari orang yang mengucap syahadah, tetapi mendatangkan kemudharatan yang lebih besar kepada Islam, maka itu terlebih dilarang. Seperti, melahirkan persepsi buruk bahawa kononnya islam adalah agama yang mengakui penyelewengan duit rakyat, islam menyokong kezaliman, perkauman dan sebagainya.

Jika keadaan ini berlaku, maka lebih baik mendapat bantuan dari orang bukan Islam, tetapi ia mendatangkan hasil bahawa islam semakin dikenali, islam semakin tersebar, islam dilihat agama yang menentang kezaliman, menentang perkauman sempit dan sebagainya.

semua ini, kita akan fahami apabila kita membaca firman Allah dari surah Al-Maidah, ayat 57;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ

maksudnya;
"Wahai orang-orang yang beriman, jangan kamu ambil orang yang menjadikan agama kamu sebagai gurauan dan mainan sebagai wali. Mereka itu adalah daripada kalangan orang yang diberi kitab sebelum kamu dan juga dari kalangan Orang kafir"

[Al-Maidah : 57]

Dan yang keempatnya pula, asas pergabungan antara PAS dengan PKR dan DAP adalah untuk melaksanakan keadilan, sedangkan usaha kearah perlaksanaan keadaan itu amat dituntut dalam Islam, waima bersama dengan orang bukan islam sekalipun.

Ini dikukuhkan dengan hadis hilf al-fudhul bahawa Talhah bin Abdillah bin Auf menyatakan Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;

"sesungguhnya aku telah menyaksikan di rumah Abdullah bin Jad'an satu pakatan. Ia amat aku sukai lebih sayangku kepada unta merah [barang yang sangat berharga]. Kalau aku diajak kepadanya di zaman Islam, pasti aku akan menyahutinya" [sunan al baihaqi al-kubra : 12859].

Wallahu 'Alam.

Sekian.

Al bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


Hospital Universiti Malaya
5 ogos 2010 * 10:46 malam.

Rabu, 4 Ogos 2010

PAS TINGGALKAN 'MAKKAH', BUAT AURA DI 'MADINAH'

[1]

Mustahil jika dikatakan bahawa Nabi SAW tidak berniat langsung untuk melihat Abu jahal beriman kepada Allah. Begitujuga, abu lahab, lebih-lebih lagi bapa saudara baginda yang amat disayangi, Abu Talib.

Namun, Nabi SAW sedar bahawa mereka [kecuali abu talib] amat keras penentangan yang mereka lancarkan terhadap Islam, disamping mereka adalah orang- orang utama dalam menahan dan mencegah dari islam tersebar.

Mereka terlalu keras hati dalam menerima kebenaran Islam. Faktor itu kerana mereka adalah pembesar kafir. Justeru, ia merupakan penyebab utama mereka amat susah menerima kebenaran ajaran Islam, sehingga mereka sanggup mati dalam keadaan kufur.

Tidak ketinggalan juga yang melahirkan kebencian kepada Islam itu adalah abu sufyan [walau akhirnya beriman juga]. Peperangan ahzab yang dikepalainya, membuktikan betapa kuatnya serangan yang dia lancarkan terhadap Islam, juga terhadap Nabi dan para sahabat.

[2]

Melihat ruangan dakwah amat tertutup semasa berada di Makkah, Nabi SAW telah bertindak memilih Madinah sebagai destinasi penyebaran dakwah. Rakyat madinah yang benci perkauman, benci penindasan, open minded dan sebagainya, menyebabkan Nabi Muhammad SAW diterima sehingga dilantik menjadi ketua kerajaan.

Faktor kewujudan berbilang-bilang bangsa di Madinah, adalah faktor rakyat madinah berfikiran terbuka. Buktinya, walau Nabi SAW bukan dari kelahiran Madinah, tetapi Nabi SAW tetap juga dilantik menjadi ketua kerajaan.

Ditambahi lagi, bahawa sebelum ini orang-orang yahudi yang membaca taurat, sering kali menyebut kepada rakyat madinah bahawa dari Makkah nanti, akan lahir seorang lelaki dari bangsa quraish yang bakal menjadi Nabi akhir zaman.

Dikala tekanan dari "UMNO Makkah" yang dipelopori oleh pembesar-pembesar quraisyh [seperti abu lahab, abu jahal, Abu sufyan dll] terlalu kuat, nabi SAW meninggalkan makkah, untuk berhijrah ke Madinah. Nabi meninggalkan makkah itu, bukan bermakna Nabi SAW tidak perpaling terus ke makkah, sebaliknya sebelum nabi SAW bertolak, didapati Nabi SAW menangis dan berjanji akan kembali ke negara asalnya itu, tempat tumpah darahnya dengan membawa kejayaan islam.

Setelah berada di madinah, nabi SAW diterima menjadi ketua kerajaan. Dari situ, nabi SAW melaksanakan segala konsep keadilan yang berasaskan wahyu dalam pemerintahan, sehingga ia memperlihatkan sokongan rakyat madinah kepada ajaran islam semakin hari semakin bertambah.

Penambahan bilangan orang islam itu merupakan aura atau gelombang, menyebabkan ia menjadi satu kekuatan. ia memperlihatkan, kedudukan rakyat Makkah mula mengharapkan kehadiran Nabi SAW. Keadaan ini kelihatan amat terserlah, setelah berlakunya perjanjian al hudaibiyyah, yang akhirnya Islam berjaya memerintah Makkah pula dalam sejarah fath Makkah [pembukaan kota makkah].

[4]

Di Malaysia, pertembungan PAS dan UMNO sudah menjadi satu kebiasaan. Apabila kedengaran kalimah PAS, pasti tergambar musuh tradisi yang bernama UMNo, maka begitulah sebaliknya.

PAS sudah berusaha menyeru UMNO kepada Islam sejak merdeka lagi. Tetapi, tidak pernah UMNO meletakkan niat untuk menukar dasar mereka; daripada perkauman sempit kepada islam yang maha adil. Keadaan ini, agak sama seperti keadaan Nabi SAW menyeru rakyat Makkah kepada Islam, tetapi ditolak, terutama dari tokoh-tokoh "UMNO Makkah" seperti Abu jahal, Abu Lahab, Abu Sufyan dan sebagainya.

Makanya, PAS dilihat mengambil sikap seperti Nabi SAW berhijrah ke Madinah. Iaitu, meninggalkan kelompok perkauman sempit, kepada pemikiran yang kosmopolitan, iaitu bersama dengan PKR dan DAP atas nama Pakatan Rakyat [PR], dan bersatu dalam melawan puak-puak perkauman yang terdiri dari UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan sebagainya - yang mereka bersatu atas nama Barisan Nasional.

Ia terbukti berjaya, sepertimana kejayaan Nabi SAW menyeru rakyat Madinah kepada Islam. Walau ketika Nabi SAW masuk ke Madinah, majoriti rakyat Madinah masih tidak beragama Islam, tetapi semakin hari semakin ramai rakyat mengenali Nabi SAW dan mereka memeluk Islam. Keadaan ini berlaku kepada PAS, yang mana semakin hari semakin ramai rakyat Malaysia yang berminat dengan PAS sehingga PAS terpaksa menggubal perlembagaannya untuk mengizinkan kemasukan ahli-ahli PAS yang tidak beragama Islam, dengan penubuhan sebuah dewan, iaitu Dewan Himpunan Penyokong PAS [DHPP].

Justeru, keadaan ini perlu diteruskan sepertimana Nabi SAW teruskan keberadaan Nabi SAW di Madinah, sehingga kejayaan Nabi SAW membina aura yang menyebabkan Islam sudah merebak ke Makkah pula dan seterusnya terhapus kekufuran di Makkah, lalu terbina keadilan Islam.

Maka begitulah sikap PAS dalam Pakatan Rakyat dalam berhadapan dengan UMNO. iaitu, sehingga terhapus UMNO, lalu berbondong-bondonglah ahli UMNO akan meninggalkan UMNO dan melibatkan diri kepada PAS. Apabila keadaan ini terjadi, maka itulah hakikat kemenangan yang besar.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Bandar Baru Sungai Buloh.
4 Ogos 2010 * 11:10 malam.

Selasa, 3 Ogos 2010

UMAR SIASAT HARTA ABU HURAIRAH

Pada zaman umar menjadi khalifah, Abu Hurairah dilantik menjadi amir di daerah Bahrain. Dalam pemerintahan Umar, beliau menetapkan satu ketetapan bahawa setiap orang yang menjawat jawatan dalam kerajaan, yang jika ketika dia menjawat itu, dia mempunyai sehelai pakaian, maka setelah meninggalkan jawatannya itu, hendaklah dia dalam keadaan dengan sehelai pakaian juga. Sekiranya didapati ada lebihan, walau menerusi usaha yang halal sekalipun, maka segala lebihan itu diletakkan dalam baitul mal [perbendaharaan negara].

Makanya, ketika abu hurairah dilantik menjadi amir bahrain yang merupakan jawatan kerajaan, beliau telah bekerja disamping menjawat jawatan tersebut sehingga beliau menjadi orang yang berharta.

penambahan harta abu hurairah itu sampai kepada pengetahuan Umar, menyebabkan Umar telah memanggil Abu Hurairah supaya datang mengadap. Ketika berhadapan dengan Abu Hurairah, Umar berkata, "wahai musuh Allah dan musuh kitabullah. apakah kamu telah mencuri harta Allah?"

ucapan keras Umar itu menyebabkan Abu Hurairah tersentak, lalu berkata, "aku bukan musuh Allah, dan bukan musuh kitabullah, malahan aku akan menjadi musuh kepada orang yang memusuhi kedua-duanya. Dan aku juga bukan orang yang mencuri harta Allah"

"Justeru, dari mana kamu perolehi sepuluh ribu itu?" soal umar kekerasan.

"kuda kepunyaanku telah beranak pinak, dan lagi, aku mendapat pemberian dari orang yang mengunjungiku" jawab abu hurairah.

"jika begitu, serahkan semua hartamu itu kepada baitul mal [perbendaharaan negara]", arah umar.

Mendengar arahan umar, abu hurairah terus menyerahkan semua hartanya kepada, kemudian ia mengangkat tangannya ke langit sambil berdoa, "Ya Allah, ampunilah Amirul mukminin...."

Tidak lama kemudian, sekali lagi Umar memanggil Abu Hurairah kembali dan menawarkan jabatan kepadanya di wilayah baru, namun ia ditolak oleh Abu Hurairah dengan katanya, "aku tidak mahu menerima jawatan ini agar kehormatanku tidak sampai tercela, hartaku tidak dirampas dan punggungku tidak dipukul.."

[dari kitab ar rijal haul Rasulillah (pahlawan2 di keliling Rasulullah SAW) : m.s 498 - 499]

KHILAF UMNO PAS SEPERTI KHILAF MAZHAB?

Nak tergelak bila ada yang menyamakan perbedaan antara PAS dengan UMNO perlu ditoleransikan sepertimana perbedaan antara mazhab-mazhab Islam.

Imam-imam mazhab berselisih dalam memahami sesuatu nas, berselisih cara dalam mentatbiqkan sesuatu nas di sesuatu tempat dan sebagainya. Mereka tidak mengeluarkan pendapat dengan hawa nafsu, tidak memikirkan projek, tidak perkauman, tidak menyelewengkan harta rakyat, tidak tipu rakyat, tidak halalkan ISA dan sebagainya.

Justeru menyamakan khilaf antara PAS - UMNO seperti khilaf mazhab, sepertima orang yang menyamakan zina dengan kahwin.

Wallahu 'Alam

Sekian

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- sri Indah [b] Sg Buloh
3 Ogos 2010 * 6:46 petang

Isnin, 2 Ogos 2010

KISAH HAMPIR BENAR TENTANG KHIR TOYO

Sedang lori-lori berulang alik mengambil pasir, datang seorang wartawan untuk membuat liputan. Lalu, kelihatan seorang apek yang merupakan driver lori yang sedang mengambil pasir. Wartawan terbabit terus hampir kepadanya dan bertanya, "boleh kami mewawancara tuan tak?"

"boleh saja.." kata apek itu ringkas.

"baik.. Apa pandangan tuan tentang kecurian pasir di tapak ini?".

"mana ada curi ma... Saya beli sama satu tokey la.. Itu orang ada kuat sama Khir toyo sejak 10 tahun lagi maaa.. Tapi dahulu, sangat senang mahu ambik ini pasir. sekarang banyak susah mau ambik ini pasir ma..." ujar apek itu dalam bahasa melayu berloghat cina.

wawancara ini keluar dalam TV. di sebuah kedai makan di ibu kota, terdapat sebilangan orang-orang melayu yang sedang menonton.

"kau tengok, punya tak guna punya kerajaan pakatan rakyat kat selangor, sampai nak ambil pasir pun susah. Kerajaan BN dulu ok apa, senang apek tu nak cari makan" ujar Najib, ,merupakan salah seorang dari mereka yang tonton itu.

"bagus kepala otak ko.. Tu la bagusnya kerajaan pakatan rakyat. Dorang punya kawal kecurian pasir kat selangor, sampai apek yang beli pasir dari tokey yang rapat dengan Khir Toyo pun dah susah. Orang rapat tu, pencuri pasir la.. khir toyo tu perompak sebenarnya...." khalid membalas perkataan najib.

"oh yer ke,,,"

Semua yang tengok TV tu anggung-anggukkan kepala mereka, menandakan mereka baru faham.

Sekian

al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com

- BBSB
2 Ogos 2010 * 11.15 malam

Ahad, 1 Ogos 2010

HAPUSKAN UMNO, DAKWAH ORANG UMNO

[1]

Nabi SAW ada bersabda yang bermaksud, "tolonglah saudara kamu yang zalim dan yang dizalimi".

Mengenai menolong orang yang di zalimi itu adalah perkara biasa. Tetapi, menolong orang yang zalim itu pelik. Jadinya, kenyataan Nabi SAW itu menyebabkan ada sahabat bertanya, lalu jawab Nabi SAW yang bermaksud;

"bahawa kamu berhentikan dia dari melakukan kezaliman". Hadis ini sahih, riwayat Abu Daud.

Hadis yang dinukilkan ini, hakikatnya memperlihatkan kepada kita orang zalim itu wajib dibantu. Namun maksud dibantu menerusi hadis, bukan dengan maksud menyemarakkan kezaliman dan memberi nyawa kepada organisasi zalimisme, sebaliknya membantu berhentikannya dari melakukan kezaliman, dengan menutup segala ruang-ruang dan wadah- wadah yang menyebabkan mereka melakukan kezaliman.

[2]

Aku ada saudara mara yang bermazhab UMNO. Telah diusahakan berratus-ratus kali agar berhenti dari duduk dalam parti UMNO, kerana parti itu memberi ruang dalam melakukan kezaliman [firman Allah, jangan kamu cenderung dari melakukan kezaliman, nanti kamu akan disambar oleh api neraka : surah Hud ayat 113] , tetapi usaha itu tidak mendatangkan hasil yang baik.

menjadi kebiasan bagi orang yang berniaga, dan mendapat keuntungan perniagaan melalui cara UMNO [seperti dapat projek melalui UMNO], mereka amat susah hendak meninggalkan UMNO. Justeru, aku berpendapat, cara yang terbaik menyelamatkan saudara maraku dari melakukan kezaliman adalah dengan menghancurkan UMNO.

UMNO merupakan parti yang perlu diluputkan, tetapi orang dan ahli UMNO adalah sasaran dakwah kita. Orang dan ahli UMNO memeluk ajaran UMNO ini, majoritinya kerana kebendaan, bukan kerana kepercayaan. Saudara maraku yang bermazhab UMNO sebagai buktinya. Justeru, luputkan organisasi UMNO, menyebabkan orang UMNO akan berhenti dari melakukan kezaliman.

[3]

Ada fikrah menyebut, bahawa orang UMNO juga perlu didakwahkan. Tidak dinafikan dakwaan itu, tetapi cara hendak dakwahkan orang UMNO bukan dengan cara mewujudkan perpaduan antara UMNO - PAS.

Seperti kita ketahui, sudah 50 tahun lebih PAS berdakwah dan ajak UMNO kepada Islam, tetapi PAS tidak pernah berjaya mengislamkan UMNO, tetapi PAS hanya berjaya sekadar menarik sebilangan kecil orang-orang UMNO masuk PAS. Malahan, atas nama dakwah juga PAS pernah bergabung politik dengan UMNO, tetapi PAS disepak dan diterajang keluar oleh UMNO, tetapi dipropagandakan oleh UMNO, kononnya PAS yang keluar dari BN.

Secara realitinya, teori gabung PAS - UMNO dengan alasan dakwah adalah teori yang bakal disengat kala jengking dari satu lubang sebanyak dua kali. Ia tidak lebih sekadar memberi nyawa baru kepada UMNO yang sedang kelemasan dengan kekayaan dan kemewahan yang terhasil dari rompakan terhadap harta rakyat.

Justeru, jika benar-benar mahu dakwah orang UMNO, caranya adalah hapuskan wadah mereka melakukan kezaliman. Hapuskan pertubuhan UMNO. Jika mengambil sikap mahu bergabung PAS - UMNO, itu bukan sikap kita mahu dakwah orang UMNO, tetapi ia sikap menterjebakkan kita untuk menempelkan kezaliman UMNO kepada PAS.

Sekian.

* pesanan kepada "polis melayu" agar sedar bahawa yang dok ajak perpaduan melayu tu adalah "pencuri melayu", bukan "askar melayu".

Wallahu 'Alam.

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com

- Sri Indah [B] Sg buloh
2 ogos 2010 * 12.30 Tengahari

AJAK PERPADUAN, ATAU AJAR MEROMPAK?



Ustaz Zulqarnain Perlis tulis dalam blog beliau seperti berikut;

Dalam polis ada Melayu, di kalangan pencuri juga ada Melayu. Mengapa polis Melayu tidak mengajak pencuri Melayu berpadu? Atau sebaliknya?

Ada along Melayu dan ada peminjam Melayu. Mengapa along Melayu tidak mengajak peminjam Melayu yang tidak bayar hutang berpadu? Atau sebaliknya?

Bukankah perpaduan tuntutan agama?

Mengapa polis Melayu tidak boleh berpadu dengan pencuri Melayu? Mengapa peminjam Melayu yang tidak bayar hutang tidak berpadu dengan along Melayu? (sila klik)

KOMEN:

Kalau 'Polis melayu' boleh terima perpaduan dengan 'pencuri melayu', menandangkan polis itu bakal nak mencuri harta melayu. Apabila perpaduan antara 'polis melayu' dengan 'pencuri melayu' sudah berjaya, pencuri melayu tidak perlu bimbang lagi, kerana 'nas dan firman undang-undang' yang 'menghalalkan' mencuri harta melayu, akan dikemukakan oleh 'polis melayu'.

Eh.. sapa la 'polis melayu' yang dok kelapaq sangat nak perpaduan dengan 'pencuri melayu' tu??. Masa PR memerintah Perak dahulu, ada pendokong perpaduan melayu dari 'polis melayu' minta tanah berekar-ekar. Bila tidak diberi, mereka canang perpaduan melayu, sebab 'perompak melayu' janji nak bagi tanah kat 'polis melayu' itu kalau berjaya bina kerajaan 'perpaduan melayu' di Perak.

Dahsyatnya, 'polis melayu' itu bukan calang-calang orang. Dikhabarkan 'polis melayu' itu adalah orang yang hafal dan berkepakaran tentang 'nas dan firman undang-undang lagi'. Bermakna, 'Pencuri melayu' ajak perpaduan melayu dengan 'polis melayu', dan 'polis melayu' ajar 'nas dan firman undang-undang' untuk halalkan mencuri harta melayu.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
2 ogos 2010 * 4:10 pagi


PILIH DAP BERBANDING UMNO, KENAPA?

[1]

Kalimah 'kafir' dalam bahasa arab berasal dari kalimah "ka fa ra". Ia bermakna 'tutup'. Dari sudut bahasa arab, 'pekebun' juga boleh disebut sebagai 'kafir', tetapi maksudnya bukan kafir musyrik, tetapi 'orang yang menutup benih di dalam tanah'.

Makanya, maksud orang yang kafir adalah orang yang menutup hatinya daripada menerima hidayah. [lihat lisan al-Arab]

Justeru itulah, tidak hairan apabila kita membaca al-Quran, kita akan berjumpa berbagai-bagai maksud kafir yang ditafsirkan oleh ulama tafsir. Antaranya adalah, kufur nikmat, kufur dengan makna melakukan maksiat, kufur dengan makna ingkar dan banyak lagi tafsirannya.

Jika diteliti dalam Al-Quran, kafir ini tidak sekadar dituju kepada mereka yang tidak mentauhidkan Allah sahaja, ataupun ditujukan kepada orang tidak mengucap syahadah. Malahan, kafir juga ditafsirkan sebagai orang yang ingkar terhadap kebenaran.

Orang yang munafiq, disebut juga sebagai kafir, malahan azab yang diberikan kepada orang munafiq itu lebih berat berbanding orang kafir. Perkara ini jelas, jika dibaca dalam Al-Quran bahawa Allah berfirman dalam surah An-nisa', ayat 140 yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah SWT menghimpunkan orang munafiq dan kafir ke dalam neraka semuanya"

Mufassirin [seperti imam fakhruddin ar-razi] mengemukakan hikmah disebalik Allah mendahulukan menyebut kalimah munafiqin berbanding kafir. Ini kerana, azab orang munafiq itu lebih dahsyat berbanding orang kafir.

Ini diperkukuhkan lagi dengan Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa', ayat 145 bahawa Allah SWT berfirman dengan maksudnya, "Sesungguhnya orang-orang munafiq itu berada ditempat yang paling bawah sekali di dalam neraka"

Mengapa azab orang munafiq itu lebih berat daripada azab terhadap orang kafir?

Ia bersebabkan, kuatnya penentangan terhadap islam itu sendiri.

[2]

Ekoran itu, apabila diteliti, kita akan dapati bahawa orang yang tidak menerima Islam itu ada beberapa punca. Iaitu, [1] kerana kejahilannya tentang islam, [2] kerana kedegilannya terhadap Islam dan [3] kerana ada kepentingan diri.

Abu Talib yang tidak memeluk islam, kerana mempunyai kepentingan diri [menurut satu riwayat syiah, Abu talib masuk islam juga akhirnya; Wallahu 'Alam]. Abu Sufyan memeluk islam, setelah berlaku fath Makkah, walhal sebelum berlaku fath makkah, Abu Sufyan ketua kerajaan makkah dan tidak beragama islam.

Abu Lahab dan Abu jahal, bukanlah orang yang tidak mempercayai Al-Quran. Ini kerana, terbukti dalam sirah bahawa Abu Lahab dan Abu jahal boleh tenganga mulut ketika mendengar bacaan Al-Quran, malahan diceritakan dalam sirah bahawa pada waktu malam, mereka secara sorok-sorok pergi ke rumah baginda SAW semata-mata mahu mendengar bacaan Al-Quran dibalik diding.

Ini membuktikan, dari sudut hati kecil mereka, mereka percaya kepada Al-Quran. Tetapi, memandangkan kedegilan mereka, menyebabkan mereka tidak menerima islam, malahan melawan islam.

Pun begitu, kita tidak boleh nafikan bahawa ada dari kalangan manusia yang menolak Islam ini bukan kerana kedegilan, atau kepentingan diri, tetapi kerana kejahilan dirinya terhadap islam.

Mereka jahil tentang Islam, sama ada kerana mereka tidak pernah mendengar Islam, ataupun kerana mereka sering diberi gambaran buruk [atau dipropagandakan] tentang islam.

Mereka menolak islam, bukan kerana Islam itu buruk, tetapi kerana mereka diberi gambaran buruk tentang islam. namun, apabila mereka mengetahui islam dalam bentuk yang sebenar, mereka boleh menerima islam.

Keadaan ini berlaku kepada Khalid bin Al-walid. Sebelum memeluk islam, beliau sering diberi gambaran buruk tentang Nabi Muhammad SAW. Berbagai-bagai propaganda jahat yang dilakukan oleh Quraish, menyebabkan dia terlalu membenci Nabi Muhammad SAW. Namun selepas dia mengenali Nabi Muhammad SAW, hatinya terpaut dan akhirnya memeluk islam.

Ini memberi gambaran bahawa, khalid bin Al-walid menolak islam, malahan berusaha bersungguh-sungguh untuk membunuh nabi SAW semasa jahiliyyah, kerana beliau tidak mengenali nabi SAW. Adapun setelah kenal islam, beliau menjadi mukmin yang digeruni dan dihormati kawan dan lawan.

[3]

Dari sudut pandangan umum yang termaktub dalam al-Quran, kalimah kafir ini bukan sekadar difokuskan kepada orang yang tidak mengucap syahadah sahaja. Malahan, jika ada manusia yang mengucap syahadah, tetapi masih ingkar dengan ajaran islam, maka ia juga dikira kafir mengikut istilah Al-Quran.

Secara asasnya, kalau ada orang yang menolak ajaran islam, malahan berusaha menutup segala ruang-ruang dalam menyampaikan islam, ataupun mereka mempropagandakan islam sehingga islam dilihat jelek, maka golongan ini adalah golongan yang wajar dilawan habis-habisan, waima mereka mengucap shahadah sekalipun.

Adapun jika wujud orang bukan islam yang jahil tentang islam. kejahilan itu berpunca mereka tidak pernah mendengar islam, ataupun mereka sering mendengar islam dari bentuk yang telah dipropagandakan, maka mereka ini adalah golongan yang wajib didekati dan diberi penerangan yang betul agar mereka dapat memahami islam dalam bentuk yang sebenar.

Apakah setelah diberi penerangan itu, mereka memeluk islam atau tidak, ia tidak menjadi perkara yang paling utama bagi kita, kerana hidayah itu bukan hak milik kita, tetapi hak milik Allah SWT secara mutlak.

Tetapi, usaha memberi penerangan Islam ini adalah perlu, iaitu usaha untuk memberi gambaran baik tentang islam terhadap mereka. walau mereka tidak memeluk islam pun, sekurang-kurangnya mereka dapat mengatakan bahawa islam adalah agama yang adil, dan agama yang baik. Golongan inilah yang disebut dalam istilah Umar bin Abdul Aziz sebagai "Zimmi".

Ekoran itu, apabila kita meneliti kepada Al-Quran, Allah SWT ada menyebut bahawa Allah SWT tidak akan membinasakan sesuatu kaum yang tidak beriman dengan Allah, walhal mereka melakukan islah [kebaikan] sesama mereka [lihat surah Hud, ayat 117]. Dalam menafsirkan ayat ini, Dr Yusuf Al-Qaradhawi menyatakan dalam kitab beliau, "Daur Al-Qiyam wa Al-Akhlak fi Al-Iqtisad Al-Islami" [m.s : 355] dengan kata beliau;

"Allah SWT tidak akan membinasakan ahli Qura [sesebuah kerajaan] dengan semata-mata ahlinya musyrikin, sekiranya mereka adalah golongan yg melakukan islah [kebaikan] dalam hubungan sesama mereka""

Justeru, hati kecilku sering bertanya sendirian, "mana satu kawan politik kita yang sebenar? antara orang yang mengucap shahadah, tetapi melawan islam, dengan berusaha menutup gambaran keindahan islam atas nama perkauman [perbuatan dan tindakan mereka tidak ada beda dengan Abu jahal dan Abu Lahab], ataupun orang yang tidak beragama Islam tetapi sedang membuka ruangan diskusi dan wacana dalam mengemukakan konsep keadilan mengikut pemikiran masing-masing? Jika kita benar-benar yakin dengan islam, ayoh kita kemukakan keadilan islam kepada non Muslim ini"

Sekian

p/s : Pesanan kepada Orang UMNO dan penjilat UMNO agar membaca Al-Quran dan tafsirannya, bukan baca tafsiran melayu dalam perlembagaan Malaysia sahaja.

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah [b] Sg Buloh
2 Ogos 2010 * 3:05 petang

USAH BEDAKAN ANAK-ANAK ADAM

Kita semua berasal dari satu bapa yang bernama Adam, dan seorang ibu yang bernama Hawa. Dengan hubungan kasih sayang antara dua insan ini, lahirlah manusia-manusia yang beranak pinak sehingga wujudnya manusia yang begitu ramai, yang kita dapat lihat pada hari ini.

Hakikat manusia itu berasal dari satu, iaitu adam. Kemudian, apabila manusia itu berada di geografi yang berbeda, menyebabkan lahirnya istilah-istilah bangsa, berdasarkan bahasa yang digunakan.

Ada manusia berbangsa arab, disebabkan mereka bercakap arab. Ada manusia melayu, apabila mereka bercakap melayu. Ada manusia cina, apabila mereka bercakap mandrin. Manusia india, apabila mereka bercakap tamil atau hindi. Namun, hakikatnya kita dari satu bapa, iaitu adam.

dalam keadaan kepelbagaian tempat tinggal, kepelbagaian pengalaman dan pergaulan, dan keterbatasan dalam mendapat maklumat, menyebabkan ada manusia itu beragama islam, beragama budha, hindu, kristian dan sebagainya.

walau kepelbagaian agama itu, semua manusia itu mempunyai unsur kesamaan yang disebut sebagai fitrah. Mahukan keadilan, tolak kezaliman adalah kehendak fitrah. Manusia yang zalim pun, tidak suka dizalimi. Ini merupakan fitrah yang wujud kepada sesiapa sahaja dari kalangan manusia. Sama ada mereka beragama islam, ataupun tidak beragama islam.

Unsur kesamaan ini, disuruh oleh Allah agar manusia mencarinya. Orang islam yang bertembung dengan orang bukan islam, hendaklah mencari unsur kesamaan ini. tidak ada kesamaan, atas unsur selain dari kehendak fitrah ini.

Apabila fitrah yang mengandungi unsur kesamaan ini dapat disatukan, orang islam perlu kemukakan konsep perlaksanaan keadilan Islam, dan konsep Islam menolak kezaliman. Jika ini berjaya, itulah hakikat kemenangan awal bagi umat islam.

"kalau UMNO ajak perpaduan melayu, hakikatnya mereka telah mengkhianati ketentuan Allah yang mencipta manusia berasal dari satu. Kita perlu ada kesatuan manusia dengan merujuk kepada Adam A.S. Kalau UMNO ajak perpaduan melayu, mereka sebenarnya mengajar perpecahan antara anak-anak adam di Malaysia yang merupakan muka bumi Allah SWT" bisikan hati kecilku.

Sekian

Wallahu 'Alam.

al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


1 ogos 2010 * Bandar Baru Sungai Buloh