Sabtu, 26 Disember 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (16)


APAKAH INI KEHIDUPAN? (16)

Ika melihat wajahku. Seakan-akan memberi satu isyarat kepadaku untuk berkata sesuatu. Aku pun pergi ke satu sudut, diekori oleh Ika.

”sebelum ni, Aini ada cerita yang dia pernah kena duduk dalam rumah kebajikan.” ika bercerita, tapi ringkas. Matanya menunduk kebawah.

”oh yer ker.. maknanya, si Aini pernah kena tangkap dengan polis kan?” aku meneka.

”ya.. dia ada cerita kat ana, dia cakap dia pernah kena tangkap dengan polis. Sebab tu, dia takut sangat bila kita nak buat report polis” ika memberi penjelasan.

Aku memegang daguku. Kepalaku berfikir tindakan yang perlu dilakukan.

“em.. kalau macam tu, tak per.. nanti ana bincang dengan zul dulu”

“ok ustaz”. Balas ika senyum, sambil terus pergi kepada Aini balik.

BERBINCANG

“zul !!, mai kita tengok TV kat depan ni ha” aku memanggil zul. Sengaja ajak tengok TV, supaya tidak terperasan oleh Aini.

Di ruang tamu, aku nyatakan apa yang Ika maklumkan kepadaku. Kelihatan Zul seperti berfikir.

”hang nampak, kita kena buat macam mana?” Zul bertanya.

“aku pun blur ni..” jawabku, sambil mataku melihat ke TV.

Diam beberapa ketika, tiba-tiba Ika datang berjumpa kami.

”ustaz.. Aini batuk keluar darah la” Ika memaklumkan berita.

”alamak.. mati anak orang nanti, lagi berat” balasku, ”Ika kan doktor, takkan tak ada cara kot” sambungku lagi.

”memang la ustaz.. tapi kat Hospital ada alat, kat sini mana ada alat” kata ika, sambil menunjukkan memek muka seperti ”boring”.

”haa... aku cadangkan, kita hantar dia kat hospital. Bila di hospital nanti, mesti hospital akan buat laporan polis” tiba-tiba zul bersuara. Idea baru datang.

“betul tu.. aku setuju..” aku membalas menyatakan persetujuan.

Aku terus pergi jumpa dengan Aini, ”Aini batuk keluar darah ni. Ini bahaya. Aini kena pergi hospital ni” kataku kepada Aini.

Aini tidak menjawab. Dia senyap seribu bahasa.

Aku melihat Ika, Murni dan beberapa orang muslimat yang menempatkan Aini dirumah mereka. Mereka juga diam.

“ok Aini kan?” Aku bertanya untuk nak kepastian.

”kira dia setuju la tu” Zul bersuara disebelahku.

MAKAN

Kami terus menaiki keretaku menuju ke Hospital Kuala Lumpur. Yang bersama adalah, Zul, Aini, Ika dan Murni. Muslimat yang menempatkan aini dirumah mereka tidak ikut bersama.

Dalam perjalanan, perut pula terasa lapar.

“hampa tak lapaq ka hoi?” aku bertanya dalam loghat utara.

“lapaq la ni” zul balas.

”dah tu, mana kita nak rembat nasi ni ?” soalku

”hang rasa, tempat mana yang paling sedap kat KL ni?” tanya zul.

”ok.. ada satu tempat tu. Kedai ni memang sedap gile... tapi, selera kelantan la..hampa makan ke makanan kelantan ni?”

”aku rembat je” balas zul.

Aku melihat ke cermin keretaku. Kelihatan wajah Ika.

”ika ok ke? Murni pula macam mana?” aku bertanya ika dan murni.

”kami tak kisah ustaz. Boleh belaka” jawab Ika.

”Aini macam mana pula?” soalku kepada Aini.

Aini tidak membalas. Diam sahaja.

”dah majoriti bersetuju, kira demokrasi kita dah menang la” aku berseloroh.

”hahaha. Pandai hang” zul membalas.

Aku pun terus menuju kearah masjid Pakistan. Berhampiran dengan masjid pakistan, ada sebuah kedai makan, selera kelantan. Di sana, Aku makan agak banyak juga. Al-maklumlah, selera kelantan yang merupakan seleraku. Begitujuga zul. Ika dan Murni juga makan, waima tidak banyak. Cumanya, Aini tidak menyentuh makanan sedikit pun.

“makan la Aini..” suruhku.

Aini tidak menjawab. Dia melihat muka zul, kemudian kepada mukaku.

”waduh.. apa hal pula minah ni gi tengok macam tu” hatiku tertanya-tanya.

”hang makan je la.. nanti kalau hang sakit, kami tak susah. Hang la susah” pesan zul kepada Aini.

Aku tersenyum mendengar zul bercakap macam tu. Lebih-lebih lagi, zul memang cukup terkenal di kalangan teman-teman, orang yang suka buat saraf sesama bercakap.

”Aini tak ada selera la” kata Aini ringkas.

”dah tu, nasi yang zul bubuh kat Aini ni, sapa nak makan?” aku bersuara, ”jangan membazir, tak baik. Adik beradik setan tu.. quran kata ah.. bukan ana kata” sambungku lagi.

Ika dan Murni tersenyum melihat aku dan zul menyuruh Aini makan. Akhirnya, Aini makan juga, walau terlalu sedikit.

HOSPITAL

Setelah makan, kami terus pergi ke hospital Kuala Lumpur. Sesampai di sana, aku menyerahkan semua urusan Aini kepada Ika dan Murni. Mereka lebih mengetahui apa yang perlu dilakukan, kerana mereka adalah doktor.

”ika ngan Murni selesaikan masalah Aini ni.. ana ngan zul nak gi solat kat masjid” pesanku kepada Ika.

”ok ustaz.. apa-apa hal nanti, kami telefon ustaz” ika membalas.

Aku terus ke masjid bersama Zul. Setelah selesai menunaikan solat zohor, aku dan zul berbual-bual. Perbualan kami, lebih banyak tertumpu kepada isu politik semasa.

Sedang asyik berbual, tiba-tiba Hpku berbunyi. Aku melihat hpku, tercatit nama ”ika”.

Aku terus angkat telefon.

”hello ustaz..” suara ika agak cemas.

Bersambung...

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
27 Disember 2009 * 2:37 petang






“SUMPAH ABANG TAK RABA”


“SUMPAH ABANG TAK RABA”

Azman (bukan nama sebenar) masuk ke dalam lif bersama isterinya. Masuk bersama dalam lif itu, beberapa orang termasuk seorang perempuan yang agak cantik dan memakai pakaian seksi. perempuan itu berdiri, betul-betul dihadapan antara Azman dan isterinya. Mata Azman tidak habis-habis memerhatikan perempuan seksi tersebut.

Dalam tidak disangka-sangka, tiba- tiba perempuan itu berpaling kepada azman.

“kenapa awak raba punggung saya?” kata perempuan itu. tidak sempat azman berkata apa-apa, perempuan itu menampar mukanya.

Azman tergamam, dicampur perasaan malu. Semua orang dalam lif itu melihat kepadanya. Setelah keluar dari lif, azman memberitahu kepada isteri, bahawa dia tidak raba pun perempuan tersebut.

“sumpah,, abang tidak raba perempuan tadi” kata Azman.

sambil tersenyum sinis, isteri azman berkata, “Saya percaya abang memang tidak raba perempuan tadi”

Mendengar jawapan isterinya itu, azman menarik nafas lega. Cumanya, dia kepelikkan, kenapa dia kena tampar dengan perempuan tadi.

”abang pelik betul, kenapa abang kena tampar dengan perempuan tadi?” kata Azman.

Dengan slumbernya isterinya berkata, “sebab yang raba perempuan itu adalah saya”

Sekian



KENCING BERDIRI


KENCING BERDIRI

Berhenti di R&R untuk menunaikan qada’ hajat. Masuk sahaja di Tandas awam, kelihatan sebilangan manusia yang kencing berdiri. Tindakan itu, bukan dilakukan oleh orang bukan Islam sahaja, bahkan banyak yang melakukannya adalah orang Islam.

Bukan sekadar itu sahaja, bahkan didapati memang sudah disediakan di tandas-tandas awam, bahawa tempat khusus untuk kencing dalam keadaan berdiri.

Apa yang dibimbangi, apabila lakukan kencing berdiri, ia mempunyai banyak kemungkinan. Seperti, terpercik air kencing pada pakaian. Lalu, jika pakaian itu terkena percikan air kencing, kemudian tidak dibasuh, dan terus digunakan untuk menunaikan solat, sudah pasti solat tersebut tidak sah.

Melihat kepada kebimbangan ini, kadang-kala terfikir tentang hukumnya kencing berdiri ini. Apakah, ia dibenarkan dalam syarak, ataupun ia adalah dilarang? Jika haram, apakah dalilnya dan hujjah-hujjahnya. Dan jika ia harus, di manakah sandaran yang diguna pakai.

NABI KENCING DUDUK?

Jika dirujuk kepada kitab "Zad al-Maad" karangan Ibnu Qayyim. Beliau menyatakan bahawa kebanyakkan masa ketika Nabi SAW kencing adalah dalam keadaan duduk. Kenyataan Ibnu Qayyim ini disandarkan kepada hadis Aisyah yang berkata;

مَنْ حَدَّثَكُمْ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَبُولُ قَائِمًا فَلَا تُصَدِّقُوهُ مَا كَانَ يَبُولُ إِلَّا قَاعِدًا
Maksudnya; "barangsiapa yang bercerita bahawa Nabi SAW kencing berdiri, maka jangan kamu benarkan ceritanya itu. Ini kerana, nabi SAW tidak pernah kencing melainkan dalam keadaan duduk" (At-Tarmizi : 12)
jika dilihat pada hadis ini, kita akan dapati bahawa Aisyah yang merupakan isteri Nabi, menafikan sebarang dakwaan bahawa Nabi SAW itu pernah kencing dalam keadaan berdiri.

Pun begitu, apabila dilihat kepada hadis ini, bukan bermakna perbuatan kencing berdiri itu adalah haram. Ini kerana, sebarang tindakan yang tidak dibuat oleh Nabi SAW, bukan bermakna perbuatan adalah terlarang sama sekali.

Ekoran itu, ada ulama berpendapat bahawa, hukum kencing berdiri adalah makruh. Ini dikuatkan lagi kepada satu hadis yang diriwayatkan oleh imam muslim, daripada hadis huzaifah yang menyatakan beliau kencing berdiri. Memandangkan Huzaifah bin Al-Yaman merupakan sahabat Nabi, sudah pasti tindakan Huzaifah yang kencing berdiri itu bukanlah perkara yang terlarang. Makanya, ramai dari kalangan ulama hadis menyatakan, tindakan kencing berdiri bukanlah perkara haram.

Walau kencing berdiri itu bukanlah perkara yang haram, bahkan sekadar makruh sahaja, adalah lebih baik bahawa setiap kali hendak kencing bahawa tidak lakukan dalam keadaan berdiri. Ini kerana, maksud makruh adalah, melakukan sesuatu amalan itu tidak menghasilkan dosa, tetapi jika tidak melakukannya akan menghasilkan pahala. Bermaksud, seseorang yang kencing berdiri, maka ia tidak mendapat sebarang dosa, tetapi jika dia tidak kencing berdiri – kencing dalam keadaan duduk – sudah pasti dia akan mendapat pahala dari Allah SWT.

Tindakan melakukan kencing duduk ini, dikuatkan lagi dengan hadis dalam musnad al Bazzar, daripada Abdullah bin Buraidah, daripada bapanya bahawa Nabi SAW bersabda;

ثلاث من الجفاء : مسح الرجل التراب عن وجهه قبل فراغه من صلاته ، ونفخه في الصلاة التراب لموضع وجهه ، وأن يبول وهو قائم
Maksudnya: "tiga perkara dibawah ketagori “al-jafa'”; (1) sapu debu di dahinya sebelum selesai solat, (2) meniup debu di tempat sujud semasa sedang solat, dan (3) kencing berdiri" (Al-Mukjam Al-Awsat : 6175)

Dalam syarah hadis, ”jafa’” diterjemah sebagai ”buruk kelaku”. Bermakna, tindakan buruk kelaku ini ada tiga perkara yang disebut oleh Nabi SAW. salah satunya adalah, kencing dalam keadaan berdiri.
Begitujuga satu hadis omar yang dilihat lemah oleh Imam At-Tarmizi, bahawa Omar berkata, "Nabi SAW ternampak aku kencing dalam keadaan berdiri, lalu Nabi SAW berkata kepadaku;

يَا عُمَرُ لَا تَبُلْ قَائِمًا
Maksudnya; "Wahai Omar, jangan kamu kencing berdiri"

”Semenjak dari itu, aku tidak lagi kencing berdiri” kata Omar bin Al-Khattab. (At-Tarmizi : 12)

KEUZURAN

Ada sebilangan manusia yang kencing berdiri, bukan disengajakan. Sebaliknya, kencing berdiri itu disebabkan penyakit yang menimpa. Ada juga manusia yang kencing berdiri kerana bimbang sakitnya akan lambat sembuh dan sebagainya.

Justeru, apabila keadaan sebegini berlaku, hukum kencing berdiri tidak lagi jadi makruh, bahkan ia dibenarkan dalam syarak. Ini disandarkan kepada kaedah Islam yang menyatakan bahawa islam adalah agama yang senang, dan tidak menyusahkan manusia.

Firman Allah;

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا

Maksudnya;
”Allah SWT tidak akan memberatkan seseorang itu melainkan kadar kemampuannya sahaja”

(Surah Al-Baqarah : 286)

Jika dalam perkara haram pun boleh diringankan dikala wujud mudharat dan keperluan, seperti dibenarkan makan babi mengikut kadar menjaga nyawa ketika ketiadaan makanan yang mengakibatkan lapar yang boleh membawa kepada mati, maka teramat dimudahkan dalam Islam, jika perkara itu hanya melibatkan kepada perkara makruh.

Makanya disini, hukum asal bagi kencing berdiri adalah makruh. Adapun jika wujud sebarang keperluan dan dharurat, maka ketika itu, kencing berdiri tidak lagi menjadi makruh.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 Disember 2009 * 4:04 pagi

BAGI HADIAH ARAK KEPADA ORANG BUKAN ISLAM?


BAGI HADIAH ARAK KEPADA ORANG BUKAN ISLAM?

Di Malaysia, rakyatnya berbilang-bilang bangsa dan agama. Hendak dinafikan persahabatan dengan mereka yang berbeda agama, merupakan tindakan yang salah dari sudut Islam. justeru, tidak dapat tidak, bergaul dengan mereka merupakan satu perkara yang terpaksa dilakukan, waima kita tidak menyukainya.

Firman Allah SWT;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
"Allah tidak pernah halang kamu daripada berlaku kebaikan dan keadilan terhadap orang yang – non Muslim – yang tidak pernah menyerang dan mengeluarkan kamu dari negara kamu. Sesungguhnya Allah sayang kepada orang yang melakukan keadilan"

(Surah Al-Mumtahanah : 8)

Makanya pula, dalam kita hidup bermasyarakat dengan non Muslim, kita akan melihat banyak perkara yang diamalkan oleh mereka, tetapi ia adalah amat terlarang bagi agama Islam. Keadaan ini, kadang-kala berlaku pada diri kita sendiri.

Antara perkara yang berlaku itu adalah, tentang arak yang haram di sisi islam; menjadi satu amalan keras dari Allah terhadap orang islam dari melibatkan diri dengan arak. Bermula daripada memerah anggur untuk dijadikan arak, sehingga menjadi pelayan untuk menghidangkan arak.

Pun begitu, agama islam mengharamkan orang-orang islam dari mengganggu perkara yang diizinkan didalam agama mereka. Ekoran itu, jika mereka mahu minum arak, maka itu adalah hak mereka. Dan satu tindakan yang salah, jika orang islam melarang dari mereka minum arak.

Tindakan sebilangan pihak yang bertindak menyerang keizinan dalam agama non muslim, merupakan tindakan ekstreme yang tidak selayaknya wujud dalam jiwa orang yang beragama islam. Sekadar memberi cadangan agar mereka tidak minum arak, maka itu adalah tindakan yang paling bijak.

Cuba kita bayangkan, jika kita berada di sebuah negara yang mengamalkan agama selain islam. Lalu, kita sebagai orang islam dilarang dari melakukan perbuatan-perbuatan yang dibenarkan dalam agama kita. Sudah pasti, tindakan tersebut, akan mengakibatkan kita marah.

Keadaan yang sama juga berlaku kepada mereka yang beragama selain islam. Apabila kita yang beragama islam mendesak, atau bertindak menyerang agama mereka, sudah pasti akan wujud kemarahan pada diri mereka, sepertimana kemarahan kita terhadap non Muslim yang menghalang kita dari melakukan amalan-amalan islam.

Jelasnya, islam tidak menghalang pihak agama selain islam untuk mengamalkan amalan-amalan kebiasaan mereka, yang amalan itu dilihat haram untuk orang islam. Begitujuga, diharamkan kepada orang islam mengganggu keizinan yang dibenarkan dalam agama mereka.

Pun begitu, timbul beberapa persoalan. Iaitu, apabila sesuatu itu adalah haram diamalkan untuk orang islam, bagaimana pula jika orang islam menjadi sebagai perntara untuk membolehkan orang bukan islam melakukan perbuatan yang dibenarkan dalam agama mereka. Seperti, arak yang diminum orang bukan islam, lalu orang islam memberikan arak yang haram itu kepada mereka.

Atau dalam contoh lain, seperti seseorang islam itu diberikan hadiah arak, lalu dia tidak minum, sebaliknya diberikan arak itu kepada kawannya yang tidak beragama Islam?

Ramai ulama mengupas isu ini. Tetapi, apa yang pasti, kaedah fiqh ada menyebut, "sesuatu yang haram digunakan, maka haram diberikannya kepada orang lain"

Kaedah ini disandarkan kepada satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim bahawa seorang lelaki membawa arak telah berjumpa dengan nabi SAW. Arak itu dihulurkan kepada Nabi SAW.

Melihat kelaku lelaki tersebut, Nabi SAW bertanya, "apakah kamu tidak mengetahui, bahawa arak ini adalah minuman yang diharamkan oleh Allah?"

Jawab lelaki itu, "aku diminta untuk dijualnya"

Mendengar jawapan lelaki tersebut, nabi SAW terus bersabda;

إِنَّ الَّذِي حَرَّمَ شُرْبَهَا حَرَّمَ بَيْعَهَا

Maksudnya;
"Sesungguhnya perkara yang haram diminum, maka ia haram dijual" (Muslim : 1334)

Makanya disini, tidak harus bagi muslim bahawa dia menerima hadiah yang merupakan sesuatu yang haram, seperti arak. Dan jika diberikan juga hadiah tersebut, dan diterima, maka arak itu tidak menjadi hak milik. Apabila ia haram – sehingga tidak menjadi hak milik – maka, memberikan kepada orang lain juga adalah haram.

Sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Danau Kota
26 Disember 2009 * 2:19 pagi


Jumaat, 25 Disember 2009

SENI DEBAT DARI AL-QURAN

SENI DEBAT DARI AL-QURAN

Dalam article ini, dikemukakan dua teori, iaitu;

PERTAMA : Dahulukan serangan umpan berbanding serangan “smackdown”.

Sebelum sesuatu tindakan mahu dilakukan, tidak selayaknya serangan terus dilakukan. Sebaliknya, mulakan usaha untuk memahami terlebih dahulu bentuk dan kadar pemikiran musuh serangan. Bagi mengetahui tersebut, hendaklah dimulakan dengan serangan umpan, berbanding serangan “maut” dilakukan.

Ini kerana, jika dimulakan dengan serangan maut, dibimbangi serangan itu tidak kena pada tempatnya. Ia sama seperti seseorang yang mempunyai sebutir peluru, lalu mahu ditembak pada seorang burung, dalam keadaan dia tidak berkeyakinan, apakah tembakan itu akan kena pada sasaran atau tidak. apabila dilakukan juga tembakan dalam keadaan dia tidak yakin dengan sasaran yang dilakukan itu benar-benar kena, menyebabkan wujud kerugian dalam serangan.

Begitujuga dalam berdebat dan berhujjah. Jangan terus dilakukan serangan ”smackdown”, kerana jika tidak mengetahui kadar pemikiran musuh, kemungkinan serangan itu akan menyebabkan kita kalah dalam berdebatan tersebut. Justeru, perhatikan dahulu bentuk dan kadar pemikiran musuh dengan mengemukakan serangan umpan. Apabila sudah tahu, barulah dilakukan serangan ”smackdown”.

Ini dapat dilihat cara Nabi Ibrahim A.S berdebat dengan Namrud yang mempunyai kerajaan besar. Iaitu, diceritakan oleh Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 258
[1].

Dalam debat tersebut, Ibrahim AS mengemukakan hujjah terlebih dahulu, iaitu kata Ibrahim kepada Namrud, “Sesungguhnya tuhanku dapat menghidupkan mereka yang mati”

Lalu, Namrud menjawab, “Aku pun dapat menghidupkan, dan aku juga dapat mematikan”

Dalam kitab tafsir dinyatakan, tindakan Namrud untuk membuktikan bahawa dia juga mampu menghidupkan dan mematikan adalah dengan cara mengambil dua orang pegawai istana. Kemudian, di bunuh salah seorang daripadanya, dan dibiarkan hidup seorang lagi.

Apabila dia melakukan sedemikian, ketika itu, Namrud berkata, “aku juga boleh menghidupkan dan boleh mematikan”

Apabila mendengar hujjah dan tindakan dari Namrud itu, Ibrahim dapat memahami bahawa Namrud bukan seorang yang cerdik. Justeru, Ibrahim terus memberikan hujjah “smackdown” dengan menyatakan, “sesungguhnya Allah mendatangkan matahari dari sebelah timur, maka datangkanlah matahari dari sebelah barat”

Apabila hujjah ini dikemukakan, menyebabkan Namrud terus terdiam dan tidak berjaya membalas lagi hujjah yang telah dikemukakan oleh Nabi Ibrahim AS.

KEDUA : menyebut point musuh sebelum musuh lakukan serangan.

Apabila seseorang yang mahu berdebat, lalu disebut terlebih dahulu point musuh, sudah pasti musuh akan mendapat ganguan emosi dalam mengemukan hujjah. Justeru, sebelum perdebatan hendak dilakukan, lakukan kajian terlebih dahulu tentang beberapa point musuh, supaya menjadi senjata ampuh dalam mengganggu emosi musuh dalam perdebatan.

Kaedah ini, dirujuk kepada firman Allah dari surah Al-Imran, ayat 20
[2]. iaitu, dirujuk kepada ketika puak-puak ahli kitab mengajak Nabi SAW berdebat; kononnya mereka mahu menyatakan bahawa ajaran mereka lebih hebat berbanding ajaran Nabi Muhammad SAW.

Allah SWT menyatakan kepada Nabi Muhammad SAW, bahawa hendaklah baginda Nabi SAW menyebut, “Aku telah menyerahkan wajahku kepada Allah. begitujuga, pengikut-pengikut aku menyebut perkara yang sama”

Tujuan Allah menyuruh Nabi SAW menyatakan sedemikian adalah, untuk menggangu emosi puak-puak ahli kitab yang masing-masing berebut dalam menyatakan bahawa Nabi Ibrahim adalah nabi mereka; tidak kira mereka itu yahudi, mahupun nasrani.

Di zaman Nabi Ibrahim masih hidup, Ibrahim ada mengungkapkan, “aku telah menyerahkan wajahku kepada tuhan yang mencipta langit dan bumi” (surah Al-Anam : 79
[3])

Nabi Ibrahim menyebut ungkapan sedemikian, tetapi ungkapan ini tidak pernah diungkapkan, malahan tidak mahu diungkap oleh Yahudi dan nasrani. Justeru, apabila Nabi SAW menyebut kalimah yang sama dihadapan yahudi dan nasrani, sudah pasti mereka akan teragak-agak untuk mendatangkan hujjah balas.

Bukan sekadar itu sahaja, selepas Nabi SAW menyebut, “aku telah menyerahkan wajahku kepada Allah”, di suruh pula oleh Allah kepada Nabi SAW agar bertanya kepada mereka, “Apakah kamu menyerahkan diri kamu kepada Allah?”

Apabila soalan ini dikeluarkan dikala yahudi dan nasrani sudah tidak dapat lagi menjawab ucapan Nabi SAW yang pertama tadi, sudah pasti ia sudah cukup untuk mengalahkan yahudi dan nasrani dalam berdebatan tersebut.

Dari dua teori debat ini, ia tidak sekadar itu sahaja. Bahkan, dalam Al-Quran terdapat beberapa cara untuk counter balik hujjah-hujjah tadi. Ia akan dibincang dalam masa-masa yang lain – Insya Allah.


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com





- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 Disember 2009 * 3:29 petang









[1] Surah Al-Baqarah : 258,
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آَتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
[2] Surah Al-Imran : 20

فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
[3] Surah Al-Anam : 79

إِنّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السموات والأرض

SIAPA ULAMA SEBENAR?


SIAPA ULAMA SEBENAR?

Dari sudut bahasa, ulama diterjemahkan sebagai orang yang mengetahui. Adapun dari sudut istilah, tidak ada definisi yang jamik dan manik (konprehensif) bagi maksud ulama.

Jika dirujuk kepada kitab tafsir, seperti at-tafsir al-kabir, Imam fakhruddin Ar-razi mendefinisikan ulama sebagai orang yang mendalami ilmu tafsir. Jika dirujuk kepada kitab hadis pula, ulama didefinisikan sebagai Al-Mutaahhil bi ilmi Al-hadis (orang yang berkelayakkan dalam bidang ilmu hadis). Dibuka pula kitab-kitab fiqh, didefinisikan ulama sebagai orang yang berkemahiran dalam bidang fiqh.

Lebih parah lagi, jika merujuk kepada perlembagaan PAS; yang mana ulama didefinisikan sebagai orang yang mempunyai pendidikan agama, sekurang-kurangnya sanawi 4.

Apa yang dapat dilihat, definisi ulama dari sudut istilah syarak pun, tidak diketemui satu kesepakatan dari kalangan pendefinisi-pendefinisi. Yang wujudnya adalah, pendefinasian itu lebih kepada sentiment kepada pendidikan masing-masing. Jika mereka berkepakaran dalam bidang tafsir, mereka akan mendakwa ulama adalah orang yang berkemahiran dalam bidang tafsir. Begitulah bagi mereka yang mendalami hadis, fiqh, usul fiqh dan sebagianya.

Justeru, dalam pendefinisian ulama ini, perlu dikaji balik dan perlu mendapat satu ketetapan dan pendefinisian yang bersifat jamik dan manik, dengan merujuk kepada kandungan Al-quran dan As-Sunnah sendiri, agar ia tidak dicandukan oleh golongan-golongan tertentu, terutama bagi mereka yang mencari "jawatan" dengan gelaran "ulama".

Baca sama:
Ulama?
Ulama PAS perlu ada jati diri
Kepimpinan ulama tercabar?
Kepimpinan ulama atau kepimpinan bertaqwa


Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Danau Kota
25 Disember 2009 * 11:16 malam.

Khamis, 24 Disember 2009

ADUH,.. KANTOI LA PULA

ADUH,.. KANTOI LA PULA

Sufian mempunyai problem besar, iaitu dia sukar untuk menahan kentutnya. Apabila rasa nak terkentut, mesti dia akan lepas sahaja angin kentutnya, waima di hadapan khalayak ramai.

Dia dijadual berkahwin dengan seorang anak gadis pilihan ibunya. dia tidak mempersoalkan pilihan ibunya. padanya, pilihan ibu adalah pilihan yang terbaik bagi dirinya.

Cumanya, kebimbangan yang bersarang dalam dirinya adalah, tentang problem sukar menahan kentut. Dia bimbang, pada malam pertama perkahwinan, dia terkentut yang akan didengari oleh isterinya.

MALAM PERTAMA

Pada malam perkahwinan, Sufian agak sukar untuk tidur. Dia menjeling kepada isterinya, didapati isterinya sudah melelapkan mata.

Perutnya tidak selesa. Dirasakan mahu dilepaskan angin kentut. Dijeling kepada isterinya, kelihatan isterinya sudah tidur. Makanya, dia melepaskan kentutnya.

”mesti bini aku tak dengar punya” bisik hati Sufian

Tidak lama kemudian, dia terasa hendak kentut lagi. Dia menjengok kepada isterinya, didapati sedang tidur nyenyak. Lalu, dia pun melepaskan angin kentutnya lagi. Jadinya, pada malam itu, sebanyak dua kali Sufian melepaskan angin kentutnya.

Keesokkan paginya, ketika Sufian bersama isterinya sarapan pagi. Sufian bertanya kepada isterinya.

”malam tadi, U ada dengar apa-apa tak?” soal Sufian

”tak ada la... Dua kali I tak dengar” jawab Isteri Sufian ringkas.

Sekian

Rabu, 23 Disember 2009

ULAMA PERLU MEMBAWA INSPIRASI RAKYAT


ULAMA PERLU MEMBAWA INSPIRASI RAKYAT

Perjuangan ulama-ulama terdahulu, cukup dikagumi oleh rakyat, sejak dahulu, sehingga kini. Siapa tidak kenal Tok Janggut, Maulana Abdullah Nuh India, Abu bakar Al-Baqir, Dr Burhanuddin Al-Helmi dan banyak lagi nama-nama ulama-ulama yang disayangi rakyat.

Rakyat menyayangi mereka, disebabkan mereka membawa inspirasi rakyat. Ketika itu, mereka inilah pencetus suara rakyat, iaitu mahukan kepada kemerdekaan dan terhindar dari penindasan dari penjajah.

Dalam keadaan kebencian rakyat terhadap penjajah, ketika itu datang ulama mengepalai usaha menjatuhkan penjajah disamping diambil peluang yang ada, diserapkan kefahaman islam kepada rakyat. Itulah kehebatan perjuangan ulama terdahulu.

UMNO

Di Malaysia kini, semua mengiktiraf bahawa rakyat sedang dijajah oleh sebuah parti bangsa yang sesat lagi menyesatkan, bernama UMNO. Kezaliman terhadap rakyat atas nama undang-undang yang diciptakan mereka dijadikan amalan bagi parti UMNO. Justeru, Apabila ini berlaku, sudah pasti Perjuangan menjatuhkan UMNO akan mendapat sokongan dari rakyat.

Ulama-ulama yang kehadapan menjatuhkan UMNO, sudah pasti akan mendapat sokongan rakyat. Tetapi, jika ada ulama yang terlibat dengan UMNO, ataupun ulama yang dilihat seperti "sayangkan" UMNO, sudah pasti ulama itu akan dihina, dimaki dan dibenci.


Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- sri Indah (B), Sg Buloh
24 Disember 2009 * 3:41 petang.

APAKAH INI KEHIDUPAN? (15)


APAKAH INI KEHIDUPAN? (15)

Dalam perjalanan ke Kampung baru, aku menceritakan serba sedikit tentang Aini kepada Zul. Aini hanya mendengar sahaja. Sesekali di lihat menerusi cermin kereta, kelihatan matanya merenung tajam ke luar kereta. Apa yang sedang difikirkan, tidak diketahui.

"aku minta maaf la pasal tadi…" tiba-tiba zul bersuara. Ditujukan kata-katanya kepada Aini. Aini tidak menjawab. Dia diam seribu bahasa.

"aku tak tahu cerita sebenar tadi.." sekali lagi zul bersuara.

Aku tersenyum tengok gelagat zul yang selalunya suka buat show lawak gaban. Waima suka buat lawak, zul seorang yang berani dan kurang segan. Tiba-tiba hari tu, aku tengok zul minta maaf kepada seorang perempuan. Aku rasa, inilah show pelik yang Zul lakukan.

"ala… rilex la.. takkan kau ambil hati lagi kot ngan aku.. aku bukan tau pun pasal cerita kau tadi" Zul bersuara lagi.

"ye la.. ye la.. Aini tak pe" Aini membalas kata-kata Zul.

Aku tengok muka Zul. Dia senyum. Wajah lawaknya kelihatan. Aku hanya berdiam. Tidak ada modal untuk dibualkan lagi.

KAMPUNG BARU

Sesampai kami di Kampung baru, kami makan di salah sebuah kedai makan di situ. Aku dan Zul makan, sedangkan Aini tidak makan.

"makan la… tadi aini cakap, aini tak makan selama 3 hari" Aku meminta dia makan.

"tak pe.. aini tak ada selera.." ujar aini, sambil melihat hpnya.

"kau makan la sikit. Nanti kau sakit ke, hapa ke" Zul menyambung.

"tak pe la… tak ada apa-apa punya" jawab Aini.

"lantak je la.. kita makan dah la" aku memberitahu kepada Zul.

Sedang kami makan, kami berbincang tentang Aini. Pada mulanya, kami bercadang nak maklumkan tentang Aini ini kepada salah seorang Ahli parlimen.

Zul menelefon Ahli Parlimen terbabit. Tetapi, cadangan yang diberikan oleh Ahli parlimen terbabit adalah supaya kami menelefon individu-individu tertentu. Kami menelefon individu terbabit, kelihatan pengurusannya mengambil masa dua hingga tiga hari.

"malam ni, kita nak letak kat mana si Aini ni?" soalku kepada Zul.

"jap. Aku nak fikir ni.."

"kau ada kontek tak dengan muslimat-muslimat dari budak-budak UM ke?"

"ada.. pastu, nak buat macam mana?"

"kita letak Aini kat rumah dorang dulu. suruh dorang jaga la untuk malam ni"

"ok juga.. nanti aku call depa"

Zul terus telefon kepada salah seorang anak-anak usrahnya dari kalangan muslimat. Mereka minta bagi masa sedikit, untuk berbincang.

Tidak lama kemudian, mereka telefon balik dan memaklumkan bersedia menjaga Aini untuk malam ini. kami merasa lega. Kerana, urusan malam itu, sudah selesai.

Aku pun mendail nombor telefon Ika. Untuk maklumkan tentang urusan malam itu.

"Assalamualaikum Ustaz" ika mulakan bicaranya

"waalaikumsalam… kami dah berjaya selamatkan Aini. Dan kami cadang, nak hantar kat muslimat-muslimat UM. Dorang tu, anak-anak usrah Zul" Aku memberi penjelasan kepada Ika.

"ok la ustaz kalau macam tu.."

"Ika nak jumpa Aini tak?"

"boleh gak.."

"esok pagi.. kita jumpa kat masjid Ar-Rahman, UM. Pastu, ana akan hantar Ika kat rumah muslimat-muslimat tu. Ika ajakla dua tiga orang kawan sama"

"ok ustaz… terima kasih sebab bagitau"

"ok.. tak ada apa.. Assalamualaikum"

"waalaikumsalam"

Kami terus menghantar Aini kepada muslimat-muslimat yang merupakan pelajar di Universiti Malaya. Kami tinggalkan Aini di situ. Aini pula, tidak kelihatan seperti takut, bahkan kelihatan agak Happy berbanding tadi.

Setelah hantar, aku terus pulang bersama Zul. Aku menghantar Zul terlebih dahulu, kemudian baru aku pulang ke rumah. Ketika itu, jam sudah mencecahkan jarumnya yang menunjukkan sudah pukul 1:15 pagi.

Sesampai di rumah, aku terus tidur. Penat tidak terkata. Tidur nyenyak. Sedar-sedar dari tidur pun, ketika kedengaran azan subuh.

LAP0RAN POLIS

Pagi tu, aku pergi mengambil zul terlebih dahulu, kemudian menuju ke Masjid Ar-rahman, Universiti Malaya. Berjumpa dengan Ika dan Murni. Aku terus menghantar mereka ke rumah muslimat-muslimat, dimana ika ditempatkan.

Di situ, kami berbincang panjang tentang tindakan yang sepatutnya yang perlu kami lakukan. Perbincangan panjang kami, akhir memutuskan untuk lakukan laporan polis terlebih dahulu.

"aini tak nak buat laporan polis.. hantar Aini ke Stesen bas, pastu Aini nak pergi jumpa adik Aini kat pahang" jawab Aini pelik.

Kami rasa kepelikkan tentang Aini. Dia dirogol, tiba-tiba dia tidak mahu dilakukan laporan polis. mengapa Aini begitu pelik sekali?

Bersambung….


Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 Disember 2009 * 1:09 petang



ULAMA?


ULAMA?

Kalimah ulama, diterjemah sebagai orang yang berilmu. Tidak kira apa jenis ilmu sekalipun yang dimiliki, maka ia dikenali sebagai ulama, waima ilmu kedoktoran, kejuruteraan dan sebagainya.

Dari sudut istilah Al-Quran, kalimah ulama disinonimkan dengan ketaqwaan. Jika seseorang yang mempunyai ilmu yang banyak sekalipun, tetapi tidak mempunyai ketaqwaan, maka ilmu yang banyak itu tidak melayakkan dia mendapat gelaran ulama.

Firman Allah;

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

Maksudnya;
"hanyasanya, yang takut kepada Allah adalah ulama"

(Surah Fatir : 28)

Mempunyai sebarang ilmu, waima pengajian ilmu kedoktoran, kejuruteraan, perniagaan dan sebagainya, lalu dengan ilmu itu dapat menjadikannya semakin takut kepada Allah, maka orang tersebut sudah cukup digelar sebagai ulama.

PENGAJIAN AGAMA?

Ada pihak mendakwa, pengajian dalam bidang agama sahaja, sudah melayakkan seseorang itu menjadi ulama.

Pengajian agama merupakan tuntutan fardhu ain. Tetapi, mendalami secara mendalam, hukumnya adalah fardhu kifayah, sepertimana hukum pengajian ilmu kedoktoran, kejuruteraan, perniagaan dan sebagainya.

Jelas dari neraca ini, bahawa menentukan sekadar pengajian agama sahaja sebagai neraca dalam menentukan seseorang itu sebagai ulama adalah tidak tepat.

ILMU AGAMA

Orang yang mendalami dalam bidang hadis, disebut sebagai muhaddis; orang yang mendalami pengajian tafsir disebut sebagai mufassir; orang yang mendalami ilmu fiqh, disebut sebagai fuqaha'; orang yang mendalami ilmu usul fiqh, disebut sebagai usuli.

Seseorang yang mendalami banyak ilmu sehingga melayakkan dia berinstinbatkan terus dari Al-Quran dan as-Sunnah, disebut sebagai mujtahid.

Keadaan ini tidak ada beda dengan orang yang mendalami ilmu kedoktoran, disebut sebagai tabib; orang yang mendalami ilmu kejuruteraan disebut sebagai muhandis; orang yang mendalami ilmu ekonomi disebut sebagai iqtisadi; orang yang mendalami ilmu falsafah disebut sebagai filosofi.

Apa yang pasti, apakah semua kepakaran yang dikuasai itu boleh membawa kepada ketaqwaan atau tidak? Jika mampu membawa kepada ketaqwaan, ia sudah cukup untuk melayakkan seseorang itu digelar sebagai ulama, waima tidak berkepakaran dalam bidang yang disebut "bidang agama".

Sekian

p/s : jangan kritik ulama PAS, nanti dilebel najis mughallazah. maklumlah, maksum !!!


Wallahu Alam.

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Danau kota
24 disember 2009 * 2:26 pagi

JAWAPAN BALAS – ISU SUMPAH LAKNAT

JAWAPAN BALAS – ISU SUMPAH LAKNAT

Berikut adalah, e-mail yang aku dapat ekoran article desakan sumpah laknat terhadap MP PADANG TERAP;

"saudara bakistani,ana sentasa ikuti penulisan ustaz dlm blog...ana rasa pergeseran ustaz dan mp padang terap ustaz selesai secara peribadi...tak perlu ustaz letak dalam blog..lebih-lebih lagi melibatkan org tua kita kerana bagi ana org yg cerdik dia tidak akan dengar sebelah pihak...ana bimbang nanti terbongkar pula yg buruk disebelah ustaz...bagi saya KEMAAFAN ADALAH HADIAH YANG TIADA TERNILAI...kurangkan pergeseran dan musuh adalah strategi hebat seorang PENDAKWAH"

Makanya, aku ingin memberi penjelasan terhadap serangan itu secara terbuka, kerana tidak ada apa lagi yang hendak disembunyikan.

Perkara tersebut adalah seperti berikut;

1- MP Padang Terap sudah melampau dalam serangan. Bukan sekadar menyerang peribadiku, tetapi sudah sampai mengaibkan bapaku kepada beberapa orang, termasuk beberapa orang dari kalangan pelajar Universiti.
2- Aku dimaklumkan perkara ini, bukan seorang atau dua orang sahaja, tetapi aku menulis desakan sumpah laknat setelah aku dimaklumkan oleh orang yang ke 13.

Apa yang aku mahu;

AKU MENUNTUT MP PADANG TERAP MEMOHON MAAF SECARA TERBUKA, KERANA DIA TELAH MELAKUKAN FITNAH TERHADAP AKU ITU DENGAN SEBARKANNYA KEPADA ORANG RAMAI !! – BERSIHKAN NAMA AKU DARI FITNAH YANG DILAKUKAN.

Sekian

P/s : Dikhabarkan, ada pertemuan MP PADANG TERAP dengan beberapa orang untuk "cover" dia setelah aku menulis tuntutan sumpah laknat. Mengapa perlu jumpa orang tertentu? Aku hanya tuntut, pemohonan maaf secara terbuka sahaja.

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Tropicana
23 Disember 2009 * 4:00 petang


Selasa, 22 Disember 2009

ULAMA PAS PERLU ADA JATI DIRI


Ramai membenci UMNO hasil tarbiah ulama PAS. Tanpa benci UMNO, mungkin ramai yang tidak masuk PAS.

Sebarang unsur-unsur yang membawa kepada UMNO, pasti akan didoktrinkan sebagai munafiq. Tidak kira, ia bernama munafiq agama, mahupun munafiq haraki.

Dahulu, JIM dan ABIM mendapat tempelan munafiq ekoran bawaan yang agak cenderung kepada UMNO. Semua doktrin ini, dilakukan oleh ulama-ulama dalam PAS.

"mereka duduk di Kelantan, mereka jadi PAS. Kalau mereka duduk di Kuala Lumpur, mereka jadi UMNO" pesan salah seorang ulama PAS yang sedang mendoktrinkan kebencian terhadap JIM dan ABIM dalam salah satu pertemuan.

PASCA 2008

Pilihanraya ke-12 menampakkan satu gelombang baru dalam dunia politik Malaysia. Kebencian rakyat kepada UMNO amat ketara kelihatan. Boleh dikatakan, kebencian ini - jika mahu disebut dari sudut peratus - amat tinggi peratusnya hasil doktrin yang ulama-ulama PAS lakukan.

"kita melawan UMNO bukan kerana namanya UMNO. Kita melawan UMNO kerana UMNO kekalkan sistem penjajah. Kalau kita mati, kita syahid" begitulah lebih kurang ucapan salah seorang pimpinan PAS dalam tahun 80 an yang silam.

Kesan ucapan sebegini, menyebabkan ramai yang membenci UMNO. Tidak salah dikatakan, ia memberi kesan besar kekalahan UMNO dalam PRU ke 12 baru-baru ini.

Keadaan ini tidak sama sejurus PRU pasca 2008. Ini kerana, apabila wujud usaha gabung dengan berlaku. Yang menyedihkan, usaha gabung itu dilakukan oleh mereka yang mempunyai title "ulama".

Waima wujud penafian beberapa kali dari sebilangan "ulama" terbabit, tetapi terpaksa diakui kebenaran disebalik penafian; iaitu apabila usaha "pertemuan secara sulit" yang membawa kepada usaha gabung itu dipecahkan oleh PM dari mazhab UMNO ketika itu.

Lebih parah lagi, apabila ada kata menyebut, "Perbedaan PAS - UMNO, bukan lawan, tetapi perbedaan pendapat sahaja" lebih kurang begitu ucapan salah seorang pimpinan PAS yang mempunyai title ulama.

Kalau ini berlaku, ulama PAS perlu ada jati dirinya balik dalam isu melawan UMNO. Jika tidak dilakukan, mungkin inilah terakhirnya kepimpinan ulama bertapak dalam PAS.

Sekian

p/s : menunggu kenyataan minta maaf MP Padang terap secara terbuka.

Wallahu Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Danau Kota
23 Disember 2009 * 12:10 pagi

Isnin, 21 Disember 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (14)

APAKAH INI KEHIDUPAN? (14)


"kenapa mak ngan ayah meninggal dunia?.. sakit tua ker?" soalku

"Mak dulu kerja sebagai pelacur" jawab Aini

Air mata Aini mula bercucuran lebat.

"oh yer ke… pastu ayah pula?"

"ayah makan hasil hidup mak melacur" jawab aini, "kalau tengok ayah, semua orang kata dia baik, tetapi sebenar dia tu syaitan rupa manusia" sambung aini lagi. Cara dia bercakap, dapat digambarkan seperti Aini amat berdendam dengan bapanya.

Aku melihat mukanya menerusi cermin kereta. Matanya mengalirkan air, tetapi wajahnya dilihat seperti orang sedang kemarahan. Terutama, apabila dia bercerita tentang bapanya.

"mak ngan ayah meninggal kenapa?" aku meneruskan soalan lanjut.

"mereka eksiden di kedah.. masa tu, mereka naik kereta bersama."

"lepas mak ngan ayah aini meninggal, sapa jaga Aini?"

"saya ada dua beradik. Saya tinggal ngan mak saudara saya di yan, kedah. Seorang lagi adik saya. Dia tinggal ngan mak saudara saya di Pahang" jawab Aini panjang lebar.

"ooo.. aini ada adik lagi,, berapa adik beradik Aini?"

"dua orang jer.. adik beradik kembar.. kalau ustaz tengok adik saya, mesti ustaz kata saya.. sebab muka kami hampir sama" jawab Aini. Kali ini, suaranya agak keriangan sedikit.

Aku melihat Aini menerusi cermin. Mata Aini sudah kurang mengalirkan air.

"Adik Aini tu, dah ada anak" Aini memaklumkan.

"oh yer ker… dia tinggal ngan suami dia ker?" aku cuba mengorek

"tak la.. dia duduk ngan mak saudara. Anak tu, dia beranak sebab dia kena rogol" jawab aini

"la haula wala quwwata illa billah" hatiku mengucap panjang.

"kenapa la adik beradik aini jadi macam ni.."

"entah la ustaz.. saya pun tak tahu, kenapa kami jadi macam ni" Aini menjawab. Kemudian menarik nafas panjang.

Kami diam seketika. Aku memfokuskan pemanduanku. Sedang memandu, tiba-tiba aku terfikir beberapa soalan.

"kenapa aini datang KL?" tiba-tiba aku melontarkan soalan.

Aini menarik nafas panjang..

"Eemm… saya datang KL sebab mak saudara saya di yan suruh datang. Dia suruh saya pujuk anak dia balik ke yan.. bila saya sampai, anak mak saudara saya kata, ada orang datang ambil saya kat KL Sentral…"

Aini menarik nafas lagi… kemudian menyambung, "masa saya tunggu kat KL sentral tu, ada sorang budak lelaki ambil saya. Dia naik kereta wira warna putih. Saya tak sangka jahat lagi… rupa-rupanya, malam tu saya kena rogol" Aini mula menangis lagi.

"emm… sabar aini.. sabar.. " aku memberi semangat.

"ini ke pertama kali Aini kena rogol? Ke sebelum ni, aini pernah dah buat kerja jahat ni dengan sapa-sapa?" aku soal.

"saya ni budak tak elok ustaz… " aini mengakui, "saya pernah buat kerja tak senonoh ni, tapi kena rogol ni. Inilah pertama kali" jawabnya.

"kenapa Aini buat kerja tak senonoh tu dulu?"

"saya percaya kat seorang lelaki tu.. saya percaya kat dia"

"aini.. aini… apa nak jadi ngan awak ni" aku mengeluh. Waima mengeluhku itu dengan suara yang perlahan, tapi aku yakin, Aini mendengarnya.

Tanpa disedari, kami sudah sampai di Kuala Lumpur. Aku terus menelefon Zul.

"zul, jom kita pi keluar makan. Budak ni pun, dia cakap dah tiga hari tak makan"

"ok.. hang tunggu aku turun" jawab zul.

Sesampai sahaja kami di kediaman Zul, sudah kelihatan Zul sudah menunggu.

Zul dilihat seperti marah. Dilihat dia seperti nak menampar Aini.

"rilex la zul.. apa hal hang ni marah ikut dan.. dengar cerita dulu" aku beri peringatan kepada zul.

Zul reda. Aini kelihatan takut apabila melihat zul.

Zul naik atas kereta, "sekarang kita nak makan kat mana?" soalku.

"hang rasa kat mana ok?" soal zul pula.

"aku rasa nak makanan melayu.. kita pekena di Kampung baru je la" cadangku.

"Ok.." jawab zul ringkas.

Kami terus menuju kampong baru…

Bersambung…




Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 Disember 2009 * 12:18 Tengahari.




NIK AMALINA PERTAHAN SUAMI?

Nik Amalina buka blog. antara kandungan blog Nik Amalina itu, mempertahankan suaminya, Ariffahmi yang dilanda isu PMBK. Ekoran article dalam blog itu, menyebabkan ramai yang menghentam beliau.

Ada yang bersetuju, tidak dinafikan yang tidak bersetuju. Ustaz Din tantawi setuju dengan tindakan Nik Amalina itu, tetapi Ustaz Idris Ahmad tidak bersetuju.

Secara peribadi, aku berpandangan. Isu sama ada boleh atau tidak Nik Amalina buka blog, lalu mempertahankan suaminya, itu adalah hak demokrasi, yang tidak salah sama sekali dalam islam.

Sabda Nabi SAW;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
"sesungguhnya orang yang mempunyai hak, hendaklah diberikan peluang berkata" (Al-Bukhari : 2141)

Justeru, tindakan Amalina itu tidak salah dari roh demokrasi, juga dari kacamata Islam. cumanya, yang timbul kini adalah isu persepsi dalam dunia berpolitik.

DEMOKRASI

Demokrasi merupakan satu system yang mengajar manusia agak bebas dalam berfikir dan mengeluarkan sesuatu pandangan. Sesuatu pandangan itu, boleh diterima dan boleh ditolak. Itulah hakikat dalam demokrasi.

Cumanya, dalam perang demokrasi pula, sudah pasti suara majority adalah suara yang menang, disamping pihak yang kalah bagi suara yang minority. Justeru, jika mahu menang dalam system demoraksi, hendaklah dipastikan, apakah sesuatu pendapat yang dikeluarkan itu, dapat diterima rakyat ataupun tidak.

Makanya, tidak mengapa Nik Amalina hendak mengeluarkan pendapat dan pandangan terhadap isu yang melibatkan suaminya. Tetapi, sebelum dia bertindak sedemikian, hendaklah dia berfikir terlebih dahulu, apakah tindakannya itu dapat memberi kesan baik atau buruk terhadap bapanya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik mat.

Keadaan ini sama seperti Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi dalam mengeluarkan kenyataan tentang Kerajaan perpaduan dan sebagainya. Tidak salah dalam demokrasi, jika beliau hendak berkata sedemikian. Tetapi, dari sudut strategi politik dalam demokrasi, sudah pasti perkataan beliau itu akan mengundang banyak kerugian dalam berpolitik.

Kesimpulannya, hak atau tidak Nik Amalina hendak menulis dalam blognya dalam mempertahankan suaminya, ia bukan isu asasi, tetapi yang perlu dia fikirkan, apakah tindakannya itu memberi kesan buruk kepada bapanya atau tidak.

Sekian

P/S : Aku tidak sokong UG. Aku benci UMNO, dan pemikiran yang mengatakan perbedaan antara PAS dengan UMNO adalah perbedaan pendapat sahaja. Gila apa lawan UMNO, kalau ada yang kata PAS-UMNO beda pendapat sahaja.

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Damansara
22 Disember 2009 * 1:24 pagi