Isnin, 22 November 2010

EXPO CHENG HO, PROJEK SEBARAN ISLAM DI ASIA TENGGARA - UST HUSAM MUSA

Selama dua hari berada di kelantan untuk menghadiri program pelancaran expo Cheng Ho yang julung-julung kalinya dilakukan di kelantan, malahan di Malaysia. Dalam program itu, sempat mencatit beberapa point dari ucapan pengerusi cheng Ho expo.

Antara yang menarik dari ucapan itu adalah seperti berikut;

"Expo ini diadakan dengan tujuan mengadakan pendekatan Islam kpd kaum cina [di malaysia yang tidak beragama Islam]..."

"semangat cheng ho, dgn memberikan hadiah, teknologi, dll kpd negara2 lain sbgi untuk adakan hubungan diplomatik"

"dlm sejarah [terdahulu], kelantan ada rakan dagangan tersendiri, iaitu cina dan indonesia"

"pusat perkembangan Islam di kelantan, lebih awal berbanding melaka seperti yg di war warkan oleh media barat"

"1412 tarikh cheng Ho sampai ke tanah melayu.."

"tok guru nak ustaz-ustaz kita ceramah islam dlm bahasa mandarin sepertimana lim guang eng ceramah dlm bahasa melayu"

"kita nak jadikan kelantan sbgi pusat penyebaran islam di asia tenggara"

"nama kelantan sudah masyhur di china.. Nama tok guru nik aziz sedang diperkatakan oleh rakyat china"

"surat khabar bisingkan tok guru bg duit zakat kpd org asli, tp tidak besarkan berapa ramai dah org asli berjaya diislam oleh tok guru"

"Tok guru yg bagi semangat nak anjurkan program expo cheng ho.. Nak royat kpd orang cina di malaysia, "sepupumu, lama doh masuk Islam""

sekian

PKS BOLEH BUAT, PAS BOLEH ATAU TIDAK?

Sejak dua minggu yang lepas, boleh dikatakan setiap hari aku melayari youtube yang berkaitan dengan debat, wacana dan perbincangan dari negara Indonesia. Di sana, budaya wacana politik dan wacana agamanya amat menarik sekali. Sebarang kekusutan dan perbedaan antara mereka, sama ada berkaitan dalam isu politik, ekonomi, agama dan sebagainya, semuanya dibawa ke meja debat dalam media.

dalam banyak-banyak wacana media yang menarik minatku adalah, soalan-soalan provokasi yang dikemukakan oleh empat orang wanita terhadap Presiden PKS [partai keadilan sejahtera], iaitu sebuah parti Islam dari Indonesia, yang seakan-akan sama dengan PAS di malaysia, tentang dasar parti mereka berkenaan beberapa isu di negara mereka.

Melihat dan mendengar semua soalan-soalan tembak yang ditujukan kepada Bapa Presiden Parti, kemudian dijawab dengan nada politik yang menarik, tidak dapat dibayangkan jika tertimpa pada presiden PAS di malaysia...

Ya.. Mungkin sahaja ada sebilangan mendakwa, bapa presiden PAS bisa sahaja menjawab. tetapi, sukar aku menerima dengan rasional, bahawa soalan provokasi itu berjaya dijawab dengan memberikan jawapan yang mampu memuaskan hati pendengar.

walaubagaimana pun, saksikan ini;

pertama:



kedua:



ketiga:



keempat:

AHMADINEJAD DAH BUAT, MANA SUNNI PULA?

TEHERAN – Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad akan melelong kereta Peugeot 504 yang dimilikinya pada 1977 untuk tujuan kebajikan, lapor sebuah stesen televisyen semalam.

Wang hasil lelongan kereta itu akan diserahkan kepada projek perumahan Mehr untuk penduduk yang berpendapatan rendah.

“Kereta itu akan dijual dalam satu lelongan antarabangsa,” kata Menteri Kebajikan dan Keselamatan Sosial, Sadeq Mahsouli dalam laman web televisyen tersebut.

Selepas beliau dipilih menjadi Presiden Iran pada 2005, antara aset yang diisytiharkannya ialah rumah di kawasan kelas pertengahan berusia 40 tahun di timur Teheran dan kereta Peugeot berwarna putih.

Pada Februari lalu, Menteri Perumahan, Ali Nikzad menyatakan, kira-kira satu juta penduduk Iran layak untuk mendapatkan rumah kos murah itu.

KOMENTAR

pertama:

Dunia Islam sering bergolak pertembungan Sunni - Syiah. Sejak dahulu, ia tidak pernah habis-habis. Peliknya, Syiah yang didakwa sesat, malahan dikafirkan telah berjaya memerintah. Tetapi Sunni yang didakwa benar dan tepat, belum terbukti kejayaan memerintah.

Taliban di Afghanistani, sebuah gerakan Sunni yang terbukti berjaya mengalahkan musuh, tetapi ia tidak berjaya dilihat sebagai baik. Ia bukan tidak berjaya dilihat baik oleh rakyat luar, tetapi rakyat dalaman Afghanistan pun membenci taliban.

Iran yang merupakan negara Syiah, walau diburukkan media jahat barat, tetapi ia amat disayangi dan didokongi oleh rakyatnya. mengapa ia berlaku dalam kerajaan Syiah, tetapi tidak dapat dilihat begitu dalam kerajaan Sunni?

mungkin ini muhasabah yang perlu dilakukan oleh setiap pejuang yang bermazhab Sunni, dalam membuktikan kebenaran ajaran sunni.

kedua:

dari berita yang dinukilkan di atas, dilihat ahmadinejad yang bermazhab syiah, membuktikan kezuhudan dan kesungguhan membuktikan dirinya mementingkan rakyat berbanding dirinya dalam pemerintahan. tetapi, keadaan ini tidak wujud lagi dalam kerajaan Sunni, sama ada di Malaysia, atau di mana-mana.

Melihat kesediaan Ahmadinejad mempamerkan pemerintahan yang bersedia susah demi rakyat, tidak hairan rakyatnya terlalu mendokong kerajaan pimpinannya. Jika Ahmadinejad bersedia menderma untuk rakyat dengan sebuah kereta, sudah pasti rakyat bersedia menderma untuk kerajaan lebih dari harga sebuah kereta.

Keadaan ini sukar dilihat berlaku dalam negara yang pemerintahnya mendakwa Sunni. Peliknya, apabila wujud pemimpin aliran sunni tertentu melakukan tindakan yang mempamerkan kemewahan, pasti nama muawiyyah dijadikan sandaran.

Mengapa nama sahabat hebat itu dirosakkan dengan kemewahan yang kita lakukan? jika kamu mahu mewah, tidak perlu disandarkan kepada sahabat nabi tertentu bagi menghalalkan tindakan kamu. ini kerana, tindakan sahabat tidak seperti tindakan yang kamu lakukan.

Jika ini dilakukan juga oleh sebilangan pemimpin aliran sunni, tidak hairan sahabat hebat itu sering diburukkan; sehingga kebenciaan terhadap sahabat itu tidak terlihat langsung kebaikkannya yang terlalu banyak.

Sebenarnya, bukan sahabat itu yang buruk, tetapi yang buruknya adalah pemimpin-pemimpin Sunni yang bertindak buruk, tetapi perbuatan buruk itu dihalalkan dengan disandarkan kepada sahabat yang hebat.

inilah kecelaruan yang menimpa pemimpin aliran sunni di dunia ini.

sekian


KEMBALIKAN AIR RAKYAT SELANGOR



Dr Hasan Ali dan seangkatan dengannya dijemput sama hadir dalam demostrasi ini...

TAHUKAH ANDA : KELANTAN SEBELUM 1990 ADA DISKO DAN KELAB MALAM


sebelum PAS memerintah Kelantan, di Kota Bharu terdapat sebuah pusat maksiat tersohor yang dikenali sebagai Biariz Park. Lokasinya di wakaf siku. Bangunan KB Mall yang tersergam indah sekarang adalah dibina atas tapak keruntuhan pusat hiburan malam yang menempatkan ratusan wanita-wanita pelayan yang terdiri dari kalangan orang melayu. Sesiapa sahaja boleh memasuki Biariz Park untuk berhibur dan menegok arak sambil hanyut dalam dagapan mesra wanita yang berpakaian seksi.

Alhamdulillah, apabila PAS memerintah kelantan pada tahun 1990, kerajaan PAS mengarahkan pegawai jajahan segera menamatkan lesen hiburan Biariz Park walaupun tidak dipersetujui penasihat undang-undang yang khuatir kerajaan negeri akan didakwa oleh syarikat Biariz park atas kerugian yang ditanggung. Namun begitu, kerajaan PAS pimpinan Tuan guru Nik Abdul Aziz, tetapi berkeras menutupnya walau berhadapan dengan berbagai-bagai risiko sekalipun.

PR SELANGOR BERPERANG DENGAN KAPITALIS SYABAS


•Bermula tahun 1997, kerajaan BN telah menswastakan syarikat-syarikat air di Selangor.

•Sejak ini, Syabas dan syarikat-syarikat lain telah merugikan ratusan juta duit rakyat.

•Kerajaan negeri Selangor yang diterajui Pakatan Rakyat kini ingin mengembalikan pengawalan syarikat-syarikat air ini kepada tangan rakyat.

Pelan Syabas:

Tahun Kenaikkan Tarif

2009 - 37% : 2012 - 25% : 2015 - 20%

SYABAS

1.Laporan audit terhadap SYABAS menunjukkan bahawa lebih daripada 72% kontrak bernilai RM 600 juta diberikan kepada syarikat-syarikat yang dipilih melalui rundingan terus dan tanpa tender terbuka.

2.RM 325 juta ‘hilang’ apabila perbandingan teliti dibuat antara kontrak yang dianugerahkan dari 2005 hingga 2007 dan akaun awam Syabas.

3.Pada Jun 2005, SYABAS melanggar perjanjian dengan menggunakan paip yang diimport daripada Indonesia bernilai RM 375 juta. Syarikat Indonesia tersebut dimiliki oleh Tan Sri Rozali Ismail, CEO Syabas. Gaji beliau adalah RM 5.1 juta setahun atau RM 425,000 sebulan.

4.RM 51.2 juta dibelanja untuk mengubah-suai pejabat SYABAS sedangkan Jabatan Kawalselia Air Selangor (JKAS) hanya meluluskan sebanyak RM23.2 juta.

5.Setelah kerajaan Selangor menghentikan Syabas dari menaikkan tarif air dengan mendadak, Syabas kini berhasrat menyaman Selangor untuk pampasan sebanyak RM 1 billion.

Pelan Selangor : Tahun Kenaikkan Tarif

2009 - 12% : 2012 - 12% : 2015 - 12%

Apakah pelan Selangor?

1.Kerajaan negeri Selangor yang kini diterajui oleh Pakatan Rakyat berhasrat membeli balik konsesi air demi menjamin hak rakyat untuk mendapat air yang mencukupi pada harga yang berpatutan.

2.Aset awam seperti air harus dikendalikan oleh kerajaan yang berjiwa rakyat, bukan Syarikat yang hanya pentingkan keuntungan.

3.Empat syarikat swasta air akan dibeli balik dan diletak dalam satu badan di mana rawatan dan agihan air akan dilakukan oleh satu pengendali tunggal. Ini akan meningkatkan kecekapan dan mengurangkan tarif air kerana tiada isu "kos pemindahan".

4.Penekanan terhadap integriti dan ketelusan - seperti yang termaktub dalam Enakmen Kebebasan Maklumat yang diperkenalkan oleh kerajaan Selangor - akan mengelakkan dari sistem yang hanya menguntungkan kroni dan merugikan rakyat.

5.Dengan sokongan rakyat yang mencukupi, kerajaan Selangor akan mampu mendapat balik kawalan syarikat-syarikat air demi rakyat, menekankan integriti dan ketelusan, dan memastikan akses air yang mencukupi dengan harga yang berpatutan untuk semua lapisan rakyat.

Pilihan di tangan anda!

Pertahankan Hak Rakyat Untuk Dapat Air Bersih & Murah

Beri sokongan anda kepada Kerajaan Negeri Selangor dengan menghadiri perhimpunan penyampaian memorandum kepada DYMM Yang di-Pertuan Agong pada 5 Disember, 2010 di Masjid Negara Kuala Lumpur.

Pengurusan Perkhidmatan Air akan lebih terjamin di bawah kelolaan Kerajaan Negeri Selangor.

Kembalikan Hak Air Kepada Rakyat!

**

peliknya, ada EXCO dalam kerajaan PR Selangor yang berbelah pihak kepada Syabas berbanding memudahkan rakyat.. exco itu pula, dari parti PAS... apa la nasib dapat seorang pimpinan PAS yang berfikrah kapitalis???

sumber : sila klik

Ahad, 21 November 2010

Isu keliru tarikh Aidiladha tak wajar diselesai MP, kata ahli fuqaha

KUALA LUMPUR, 21 Nov — Ahli-ahli fuqaha berselisih pendapat berhubung hasrat pemimpin kanan PAS yang mahu membawa isu kekeliruan Malaysia menetapkan tarikh sambutan Hari Raya Aidiladha — yang berbeza dua hari berbanding dengan tarikh dan masa wukuf di Arab Saudi, ke Parlimen esok.

Laporan kelmarin menyebut bahawa Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub akan mengemukakan usul tergempar di Dewan Rakyat berkaitan dengan isu tarikh Aidiladha yang berbeza dua hari dengan tarikh dan masa wukuf di Arab Saudi.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata usul tersebut dikemukakan kepada Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia minggu lalu dan mahu ia dibincangkan apabila ia bersidang semula esok.

Tarikh sambutan Aidiladha di Malaysia diumumkan awal bulan ini manakala Arab Saudi minggu lalu dengan tarikh wukuf Isnin lalu dan disusuli Hari Raya Korban hari berikutnya. Malaysia menyambut Aidiladha Rabu lalu.

Dalam usul tersebut, beliau mendakwa sambutan Aidiladha di Malaysia kelmarin, “sangat pelik, menimbulkan banyak keraguan, kekeliruan dan masalah kepada umat Islam di negara ini.”

Menurut pakar usul fiqh dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Datuk Prof Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid, langkah Salahuddin itu sebenarnya lebih banyak mengundang kekeliruan di kalangan rakyat, khususnya umat Islam.

“Kalau saya boleh jumpa kawan saya itu (Salahuddin), saya harap supaya tidak dibawa ke Parlimen.

“Benda-benda semacam ini lebih baik dibawa ke forum yang lebih menjurus (khusus) supaya diselesaikan oleh orang yang benar-benar mahir, bukan Ahli Parlimen.

“Di Parlimen itu, ada orang Islam, ada orang bukan Islam, ada yang faham dan ada yang kurang faham... jadi isu ini akan digunakan oleh pihak tertentu untuk menuduh orang Islam tidak akan bersatu sampai bila-bila.

“Saya tak faham politik, saya tak faham (cara berfikir) ahli politik, saya yang bukan ahli politik, fikir lebih baik tak bawa (ke Parlimen) kerana itu lebih mengelirukan,” ujar Mahmood Zuhdi ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Nada yang sama turut disuarakan oleh penyarah kanan Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Dr Luqman Abdullah.

“Kalau kita di Malaysia, kita ikut ketetapan kerajaan Malaysia, ia bukan masalah politik atau apa (sebagainya), kita tak nampak unsur yang mengacaunya (mengelirukan).

“Kalau masyarakat sudah boleh menerima ketetapan Majlis Raja-Raja Melayu, tidak timbul kekeliruan itu (seperti yang dianggap Salahuddin,” kata beliau.

Seorang lagi ahli fuqaha Wan Ji Wan Hussin pula berpendapat, inisiatif Salahuddin membawa isu tersebut ke Parlimen adalah wajar kerana perbahasan akan memangkin semua pihak berwajib, khususnya ulama untuk membuat satu ketetapan baru untuk kepentingan umat.

“Pada saya, Parlimen perlu mencetuskan sesuatu yang besar kerana Parlimen akan memangkin perkara yang dianggap kontroversi atau mengelirukan ini dibincangkan oleh mereka yang berkelayakan seperti ulama dan ahli fuqaha.” kata beliau.

“Macam isu kalimah Allah, yang sesetengah kita tidak bersetuju (penganut) bukan Islam menyebutnya (Allah).

“Kalau nak kira Parlimen tidak layak berbincang tetapi dengan tercetusnya isu itu di Parlimen akhirnya menjadi perhatian agamawan sehingga kita menemui keketapan baru iaitu harus bagi masyarakat bukan Islam menyebut kalimah Allah,” kata beliau.

Beliau menjelaskan, tiada masalah jika isu itu dibincangkan di Dewan Rakyat kerana Malaysia ada persamaan dengan negara-negara jiran seperti Thailand, Singapura dan Indonesia.

“Lagi pun, Parlimen mempunyai hak membincangkan sesuai yang menjadi kepentingan awam,” kata beliau.

Oleh itu katanya, beliau yakin bahawa usul tergempar Salahuddin itu tidak akan mengelirukan sesiapa kerana perbahasan di Parlimen akan menarik perhatian agamawan dan ilmuan untuk memainkan peranan masing-masing.

Pun begitu, Mahmood Zuhdi yang juga Timbalan Dekan di Institut Pemikiran Ketamadunan Islam Antarabangsa memberitahu, penentuan tarikh Aidiladha di tanah air tidak wajar mengikut hari dan waktu wukuf di Arafah.

Jelas Mahmood Zuhdi, sudah memadai sekiranya ahli falak Islam tempatan menggunakan kaedah “ar-rukyah” (melihat anak bulan) dan “al-hisab” (kiraan hari dalam sebulan) untuk menentukan tarikh Hari Raya Aidiladha.

Ini kerana penetapan Aidiladha di Malaysia, mestilah mengikut al-matla” (waktu timbul) di Malaysia, bukannya mengikut al-matla” di Arab Saudi.

“Sembahyang Asar sekarang pun tidak sama waktunya dengan Mekah (Arab Saudi), ertinya tidak semua waktu itu sama di seluruh dunia ini, ia dipanggil perbezaan matla.

“Dahulu pun, kita pernah ada amalan (iaitu) kita akan berhari raya sehari selepas hari wukuf, tetapi amalan itu ternyata tidak memberi kesan yang baik kerana Arab Saudi terlampau lewat mengisytiharkan ketetapannya (tarikh Hari Raya Aidiladha),” katanya lagi.

Ujar Mahmood Zuhdi lagi, sepatutnya ketetapan Hari Raya Aidiladha yang diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu tidak mengelirukan mana-mana pihak.

Ini kerana katanya, persidangan fiqh sedunia di Istanbul telah pun menetapkan bahawa penentuan waktu dan masa berhubung ibadat umat Islam berdasarkan al-hisab dan al-rukyah.

Luqman turut sependapat dengan Mahmood Zuhdi iaitu penentuan tarikh Hari Raya Aidiladha di Malaysia tidak perlu terikat dengan ketetapan di Arab Saudi.

“Kita ikut kita punya kawasan (Malaysia) sebab puasa pun kita ikut waktu tempatan, sembahyang pun kita tidak ikut Arab Saudi.

“Kalau diminta kita ikut Hari Arafah, sebenarnya Arab Saudi sendiri pernah mengubah hari (mengerjakan) wukufnya.

“Kalau diminta berpuasa mengikut Hari Arafah seperti yang hadis kata sekali pun, ada pendapat ulama berkata tuntutan itu di Arafah, bukan di tempat lain.

“Ertinya, dalam menetapkan isu Aidiladha ini sebenarnya masih bersifat dzon (sangkaan) tak kiralah kita nak ikut cara al-hisab atau ar-rukyah atau ikut (perbuatan) Arab Saudi,” ujarnya lagi.

Wan Ji pula memberikan pendapat yang berbeza dengan Mahmood Zuhdi dan Luqman dalam soal menetapkan tarikh Hari Raya Aidiadha.

“Kenapa mesti dirujuk Arab Saudi? Isunya sekarang Nabi Muhammad s.a.w menyebut puasa Arafah, Nabi tak sebut puasa pada 9 Zulhijjah.

“Apabila sebut puasa Arafah, ia perlu dirujuk pada Arab Saudi, tidak patut menggunakan kaedah al-hisab dan al-rukyah kerana kedua-dua kaedah tersebut digunakan ketika nak menentukan hari berpuasa pada 1 Ramadan dan Aidilfitri pada 1 Syawal sahaja,” ujar Wan Ji.

Kata pengasas Sekolah Pemikiran Asy-Syatibi — sebuah pertubuhan bukan kerajaan — itu lagi, pendapat tersebut berdasarkan hadis riwayat Imam Muslim.

“Puasa hari Arafah, aku (Nabi Muhammad s.a.w) berharap agar Allah kifarat dosa selama setahun sebelum dan setahun selepas...,” ujarnya memetik hadis ke-1979 dari kitab Sahih Muslim.

Tambah Wan Ji lagi, pendapatnya itu sebagaimana dipetik daripada Naib Presiden Majlis Fatwa dan Kajian Eropah Dr Faisal Maulawi.

“Faisal sendiri mengatakan, perbezaan pendapat itu mungkin berlaku pada melihat anak bulan Ramadan dan anak bulan Aidilfitri, tetapi jumhur (majoriti) ulama bahawasanya semua orang Islam itu berpuasa dan berbuka puasa dengan cara melihat anak bulan berdasarkan pada negeri masing-masing.

“Ada pun nisbah pada Aidiladha, tidak harus berlaku seperti itu dan tidak dilihat (menggunakan) pada al-hisab serta tidak juga melihat pada anak bulan pada negeri-negeri tertentu dalam menentukan anak bulan Zulhijjah (1 Zulhijjah), tetapi perlu dilihat pada berlakunya jamaah haji secara perbuatan.

“Maka hari Arafah itu adalah hari para haji mengerjakan wukuf secara perbuatan dan tidak ada pengajaran dengan melihat anak bulan pada seluruh negara lain dengan kiraan hisab untuk menentukan Aidiladha,” ujarnya lagi.

Bagaimana pun, Wan Ji berkata Pengerusi Himpunan Ulama Muslim Sedunia Dr Yusof al-Qaradawi sendiri sebenarnya tidaklah menolak pendapat ulama yang menggunakan kaedah al-hisab dan al-rukyah dalam menentukan tarikh Aidiladha.

“Al-Qaradawi sendiri bersetuju dengan pendapat Prof Maulawi ini, cumanya al-Qaradawi mengambil sikap yang lebih toleransi dengan pendapat segelintir ulama yang bersetuju menggunakan al-rukyah dan al-hisab kerana tidak ada ijmak (kesepakatan) dalam perdebatan ini.

“Maulawi sendiri menyebut jumhur (majoriti) ulama, bukannya kesepakatan (ijmak) ulama dalam perkara ini, apabila disebut majoriti ertinya wujud minoritilah,” ujarnya.

Bagi Wan Ji, Yusof berpendapat demikian mungkin bertujuan untuk mengelak pepecahan di kalangan umat Islam dalam mengamalkan ibadat Islam kerana Islam mengajar perpaduan umat, bukannya pepecahan umat.

“Oleh kerana tidak ada kesepakatan ulama, lebih baik berlapang dada seperti Dr Yusof al-Qaradawi kerana pepecahan di kalangan umat itu lebih besar mafsadahnya (keburukan) berbanding menajamkan perselisihan pendapat di kalangan ulama dalam perkara ini (menentukan tarikh Aidiladha),” ujar Wan Ji.

sumber : Themalaysianinsider