Isnin, 11 Mei 2009

ISLAM PERLU DISEBARLUASKAN

As-Syaikh Mustafa Ceric, Mufti Bosnia
ISLAM PERLU DISEBARLUASKAN

Pada hari selasa yang lepas, Aku dijemput oleh seorang kawan untuk menghadiri satu majlis ramah mesra bersama Mufti Bosnia, As-Syaikh Mustafa Ceric di rumah salah seorang tokoh tersohor di Malaysia.

Semasa berada dalam majlis tersebut, mendengar ulasan Al-Fadhil Mufti, banyak input-input baik yang dapat difikirkan, yang aku merasakan ianya wajar dikongsi bersama.

Dalam perbentangan As-Syaikh Mustafa, beliau ada menyentuh tentang sejarah bosnia, dan kaitannya dengan Palestine. Disamping itu juga, beliau menjelaskan tentang bagaimana teruknya kejatuhan umat Islam di seluruh dunia, sama ada di timur mahupun barat.

Dalam perbentangan tersebut, beliau mengemukakan bagaimana Mandela yang berjaya menaikkan pengaruh beliau dikala kejatuhan golongan apartheid, tetapi menyedihkan di saat itu, tidak ada seorang tokoh Islam pun hadir dalam memberikan alternative untuk mengisi di atas kejatuhan golongan apartheid tersebut.

Beliau menyebut, umat Islam kini memerlukan seorang tokoh politik yang mempunyai reputasi yang baik di mata dunia, sama ada di timur, mahupun di barat; iaitu tokoh dari kalangan Umat Islam yang disenangi oleh dunia islam, juga disenangi di dunia barat.

Reputasi yang ada, adalah bertujuan untuk mempertahankan islam di wilayah timur, disamping dapat menyebarluaskan Islam ke wilayah barat. Jika keadaan ini berlaku, sudah pasti Islam akan menjadi agama yang berjaya membina tamadun buat kali keduanya, setelah ianya telah diruntuhkan oleh musuh-musuh Islam.

Mengkagumkan, apabila Beliau beranggapan, Malaysia merupakan sebuah Negara yang mempunyai kemampuan untuk melahirkan tokoh sebegitu, bahkan ianya sudah ada.

Mendengar ulasan dan kupasan dari Mufti Bosnia tersebut, menyebabkan aku berfikir. Berfikir bahawa, rupa-rupanya Malaysia merupakan sebuah Negara yang sedang diperhatikan dunia dalam misi untuk menyebar luaskan Islam dipelusuk dunia.

Jika diperhatikan kepada sirah Nabi SAW. kita dapat melihat, bagaimana Nabi SAW bertindak dengan membina reputasi diri baginda dalam menyebarluaskan dakwah islamiyyah ke pelusuk alam.

Di marhalah makkiyyah, kehebatan baginda membina reputasi diri baginda dari sudut kehidupan harian, menyebabkan seluruh rakyat Makkah ketika itu menggelarkan diri baginda SAW sebagai “Al-Amin”.

Begitujuga, reputasi diri yang dibina oleh Rasulullah SAW di dunia selain arab, iaitu dengan mengeluarkan idea-idea bernas yang melibatkan isu politik semasa, seperti baginda mengeluarkan kenyataan tentang peperangan Rom dan Farsi dengan memberikan sokongan terhadap rom berbanding Farsi.

Juga, tindakan Nabi SAW mengemukakan idea Sulh Al-Hudaibiyyah yang melahirkan keuntungan kepada Islam itu sendiri; iaitu apabila dunia melihat bahawa kebijaksanaan idea Rasulullah SAW itu berjaya melahirkan minat golongan dunia selain Islam mula mencari dan mengkaji Islam.

Jika diperhatikan kepada sirah ini, ianya seakan-akan membenarkan pandangan mufti Bosnia, Syaikh Mustafa ceric yang menyatakan perlu adanya seorang tokoh yang mempunyai reputasi yang baik di seluruh dunia dalam menyebar luaskan Islam ke pelusuk dunia.

Cumanya, siapakah tokoh politik yang dimaksudkan oleh As-Syaikh Mustafa ceric?? Walaupun ianya telah disebut oleh Al-Fadhil Mufti, tetapi lebih baik tidak diungkapkan dalam ruangan blog ini agar ianya dijadikan bahan untuk difikirkan bersama…..

sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- sri Indah (B), Sg buloh
12 mei 2009 * 2:17 petang




6 ulasan:

WUZARA berkata...

Salam...

Kita bukan sekadar memerlukan tokoh. Kita memerlukan seorang khalifah yang menerapkan seluruh hukum syara', menyatukan seluruh dunia Islam dan mengisytiharkan jihad sehingga Islam merahmati seluruh pelusok dunia.

'tsumma takunu khilafatan ala minhajun nubuwwah- (HR Muslim)

Tanpa Nama berkata...

Erm....sape kah org tu???
yg pastinya bkn Datuk Najib...sebab reputasi dia sangat buruk!!!

Fakhrurrazi Ahmad berkata...

saya teka halim...

jawapannya....

zambry abdul kadir

hahahah

Tanpa Nama berkata...

mms://webtv.terengganukini.net/ceramah/090508/090508c.wmv

achoksabah berkata...

jawapanya mandela malaysia,ataupun martin luther king malaysia ataupun gandhi malaysia..hahahaha

org ni mengaku jadi mandela,king,gandhi..haaha

bumilangit berkata...

saya gagal hadir malam tu, ada program lain.

tapi saya tau di mana.hahaha!