Isnin, 7 Disember 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (10)

(gambar hiasan)


APAKAH INI KEHIDUPAN? (10)

“Hello.. Assalamualaikum” aku mulakan salam.

”Waalaikumsalam..... ye ustaz ?” Ika menyahut. Kedengaran suara ika, tetapi agak tidak jelas. Mungkin kerana faktor line telefon.

”ada tak, Aini telefon atau sms ngan Ika?” soalku.

”ada.. tapi kenapa ustaz?” ika bertanya.

”ana dah jumpa dah bangunan tu.. dan dia ada dalam bangunan tu, cumanya kami tak confirm jer, dia duduk dalam bangunan yang nombor berapa?” aku memberi penjelasan kepada Ika menerusi telefon sambil melihat Abang Ali yang kelihatan keletihan.

Abang Ali juga sepertiku. Kami tidur lewat. Berjaga sejak dari semalam. Tidur pula sikit sahaja.

“em... nanti ana cuba chek.. apa-apa hal nanti, ana telefon ustaz” balas Ika.

“ok.. apa hal, ika telefon ana tau.. kami dah tunggu lama dah ni” jawabku dengan suara agak seperti putus asa.

SOLAT

Aku melihat jam tanganku, jarum jam menunjukka pukul 2;30 petang.

”kita ni tak solat zohor lagi ni” aku memberitahu kepada Abang Ali dan Haji Rahman.

”pastu, kita macam mana sekarang ni ustaz?” Abang Ali meminta pandangan, sambil melihat wajah Haji Rahman.

”kita pegi solat dulu.. tak solat ni, hati pun tak tenang je bila nak apa-apa kerja pun” jawabku, sambil melihat Abang Ali dan Haji Rahman.

”jom... kita pegi solat” haji rahman menyampuk.

Kami naik kereta abang ali, terus menuju di sebuah masjid sementara; iaitu masjid yang sedang menunggu pembinaan. Sesampai sahaja dari kereta, aku terus menuju ke bilik air, untuk qada’ hajat. Sama juga, Haji Rahman dan Abang Ali.

Setelah itu, aku berwudu’ dan terus naik di atas masjid untuk menunaikan solat zohor.

Sedang berwudu’, tiba-tiba hpku berbunyi. Aku membiarkan hpku berdering sehingga aku selesai berwudu’.

Kelihatan Nama zul termaktub dalam hpku. Aku terus angkat telefon.

”Assalamualaikum..” Zul memberi salam terlebih dahulu.

”walaikumsalam..” jawabku..

”macam mana? Dah jumpa dah?” Zul bertanya.

“jumpa dah bangunan tu, tapi tak tahu je, rumah yang nombor mana satu” jawabku ringkas.

“err... em... bukan dah jumpa dah si Aini tu?” zul bertanya, dengan nada suara kepelikkan.

“memang la.. tapi, hp dia habis bateri.. spoil betul » aku memberi penjelasan..

“yer ke.... pastu, hang dok mana ni?” Tanya Zul.

”kami kat masjid la ni.. tunggu kat sana pun, tak ada apa juga. Baik kami solat dulu” jawabku. Ketika itu, abang ali dan Haji rahman mula naik atas masjid. Mereka melihat aku sedang telefon.

”ok... nanti aku chek.. kalau apa-apa hal, aku bagitau hang” Zul memberitahu.

”ok.. aku nak solat dulu.. ” jawabku. Lepas tu, aku matikan hpku, sambil melihat wajah abang ali.

”kenapa ustaz?” Haji rahman bertanya.

”ustaz Zul yang kerja wartawan tu.. dia nak tahu perkembangan jer” jawabku ringkas.

”oooo..ingat sapa tadi.. nampak macam cemas jer” kata Haji Rahman sambil tersenyum.

Abang Ali pun iqamah. Aku menjadi imam dalam solat antara kami itu. sebelum solat, aku tengok hpku, dan menekan butang agar hp di silentkan.

PECAHKAN?

Selesai solat dan berdoa. Aku pun melihat hpku. Tercatit satu misscall. Aku tengok, rupa-rupanya Ika ada telefon.

Aku terus mendail nombor ika itu.

”assalamualaikum... ” aku memberi salam..

”Waalaikum salam.. Ustaz kat mana sekarang?” ika bertanya..

”kami solat tadi.. ” jawabku.

”patut pun, Aini kata, dia tak nampak ustaz” kata ika, tapi suara agak tenggelam-tenggelam. Kurang jelas.

”apa perkembangan?” aku bertanya

”dia cakap, dia nampak ustaz dah tadi.. dan dia duduk dalam bangunan tu dah.. tapi, dia tak tahu nak buat macam mana nak bagi ustaz Confirm rumah yang nombor yang mana satu” penjelasan panjang dari ika.

“ok... macam ni ika.. suruh dia bagi petanda. Tak pun, suruh dia pecahkan cermin, supaya kami tahu dia duduk kat rumah yang mana satu. Tu jer?” aku memberi cadangan kepada ika..

“em... ye ustaz...”

“ika tolong bagitau kat dia.. ok?”

”ok ustaz, Insya Allah” jawab ika, dan aku terus mematikan telefon.

Aku melihat wajah Abang Ali dan Haji Rahman, ”kenapa Ustaz?” haji Rahman bertanya.

”ana suruh Doktor ika tu cakap kat budak tu, supaya dia pecahkan tingkap tu. Baru kita boleh tau, dia duduk kat rumah mana satu” jawabku.

Abang Ali dan Haji Rahman tak kata apa-apa.. kami terus keluar dari masjid, dan naik kereta abang ali.

Sedang menuju ke tempat Aini dikurung itu, Abang Ali berkata, ”kita pegi makan dulu ustaz, macam mana?”

”Haji Rahman macam mana?” soalku.

”terpulang la kat ustaz” haji rahman menjawab.

Aku tersenyum, kemudian berkata, ”nabi ada cakap, dahulukan makan dahulu berbanding solat isyak.. walau dah iqamat sekalipun”.

Abang Ali dan Haji Rahman ketawa kecil dengan jawapanku itu.

Kami terus menuju ke kedai makan di sekitar itu...

Bersambung...

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 Disember 2009 * 1:32 petang

4 ulasan:

Ibnu Abas berkata...

sempat pula ust gi makan... hehe

baginda® berkata...

salam ustat... sy nye blog tak masuk list blog ustat lagi la... :)

Tanpa Nama berkata...

ust..

Jgn lama sangat g makan nanti kenyang sangat tak elok...

Tanpa Nama berkata...

Salam.. satu perkara agak x paham. mcm mn Dr Ika dapat contact Aini?? Handset Aini kn x de bateri..
Mungkin sy terlepas mn2 isi kot..