Rabu, 16 Jun 2010

TAHNIAH PIMPINAN PAS !!!

[1]

Dalam article lepas yang bertajuk “budaya politik media dalam PRU akan datang”, aku ada melontarkan satu pendapat tentang budaya politik baru dalam PRU yang mendatang.

Ada yang menerima pendapatku itu, dan tidak ketinggalan ramai yang menolak. Terutama mereka yang mengagungkan kepimpinan ulama, seakan-akan menganggap ulama adalah ‘ma’sum’ dan ‘profesor serba tahu’; mengetahui semua perkara, tanpa melakukan sebarang kesalahan dan kesilapan, disamping menganggap golongan selain ulama adalah bodoh dan tidak mengetahui apa-apa.

Pendapatku itu berasal dari perbincangan dan wacana bersama sebilangan sahabat yang terlibat dalam dunia media. Namun, bukan bermakna ia adalah benar seratus peratus. Justeru, ia boleh diterima dan ditolak.

[2]

Kuasa Allah SWT mengatasi segala-galanya. Pada hari ini, aku tidak mengetahui punca dan sebab, tidak semena-mena terlintas dalam fikiranku untuk mengetahui keadaan sebenar dan kejadian secara mendalam berkenaan berlakunya peperangan badar Al-Kubra.

Aku membaca beberapa buah kitab dan buku, seperti kitab Al-Kamil Fi At-Tarikh, Al-Bidayah Wa An-Nihayah, Zad Al-Ma’ad, Ibnu Hisyam dan kitab Muhammad: baina Al-Harb wa As-salam. Fokus bacaanku, hanya tentang peperangan badar sahaja.

Menarik difikirkan tentang kejadian peperangan badar yang aku dapat pada hari ini adalah, bahawa penurunan ayat keizinan berperang adalah firman Allah SWT;

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ

Maksudnya;
“Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, karena sesungguhnya mereka telah dianiaya. Dan sesungguhnya Allah, benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu”

(Surah Al-Haj : 39)

Jika dilihat banyak kitab-kitab tafsir dan sirah, didapati ayat ini merupakan ayat keizinan berperang yang dikhususkan untuk peperangan badar. Namun, didapati bahawa, setelah penurunan ayat ini, para sahabat tidak terus melancarkan sebarang serangan terhadap orang-orang Quraish, sebaliknya melakukan beberapa siri “sariyah” atau diterjemah sebagai ekspedisi sebelum tercetusnya peperangan yang disebut sebagai “ghazwah”.

[3]

Jika dilihat asal punca peperangan badar, ia bukanlah satu peperangan besar. Ia sekadar ambosh atau serangan gorilla yang hendak dilakukan oleh para sahabat terhadap Quraish.

Ia bermula daripada maklumat yang diketahui oleh sahabat nabi SAW dari kalangan muhajirin, bahawa orang Quraish telah bertindak mengambil harta-harta mereka setelah mereka meninggalkan Makkah.

Tindakan Quraish itu dimaklumkan kepada Nabi SAW. bapa Saudara Nabi SAW yang bernama Hamzah, adalah antara sahabat Nabi SAW yang agak agresif mendesak Nabi SAW untuk melakukan ambosh, atau serangan gorilla dengan tujuan untuk mengambil harta mereka sahaja, tetapi ditenangkan oleh Nabi SAW disebabkan tidak ada keizinan dari Allah SWT lagi.

Namun, tidak lama kemudian Allah SWT telah menurunkan ayat keizinan melakukan serangan gorilla terhadap Quraish. Pun begitu, sebelum serangan dilakukan, Nabi SAW telah melakukan beberapa siri ekspedisi bagi memastikan keadaan peperangan nanti, kemenangannya akan berbelah pihak kepada kelompok Islam.

[4]

Dalam kitab-kitab sirah menyatakan bahawa, sebelum tercetusnya peperangan badar, banyak ekspedisi yang dilakukan oleh Nabi SAW; sama ada baginda SAW sendiri terlibat, mahupun sekadar dihadiri oleh sahabat-sahabat atas lantikan Nabi SAW.

Antara ekspedisi tersebut adalah, ekspedisi Saif Al-bahri pimpinan Hamzah, Ekspedisi Rabigh pimpinan Ubaidah bin Harish, ekspedisi Al-Abwa’ [dikenali juga sebagai perang Waddan] pimpinan Nabi SAW sendiri, ekspedisi Buwath pimpinan nabi juga, ekspedisi Abi Sufyan pimpinan Nabi SAW juga, ekspedisi Zil ‘Usyairah [dikenali badar sughra] pimpinan Nabi SAW juga, dan eskpedisi nikhlah pimpinan sepupu Nabi SAW itu, Abdullah bin Jahsy Al-Asadi.

Dalam ekspedisi-ekspedisi itu, Nabi SAW telah melakukan beberapa tindakan. Antaranya adalah, memastikan kekuatan dan kelemahan musuh [quraish] dan menyusun strategi bagi menggoncangkan kegiatan ekonomi Kafir Quraish yang merupakan sumber kekuatan mereka.

Yang paling penting dari itu adalah, tujuan Nabi SAW melakukan ekspedisi itu adalah untuk berjumpa banyak kabilah-kabilah arab yang berada di antara Makkah dan Madinah agar melakukan perjanjian bersama dengan kerajaan Madinah, seperti tindakan Nabi SAW mengadakan perjanjian damai dengan Bani Mudlij, bani Dhamrah dan sebagainya.

Tindakan Nabi SAW itu tidak lain dan tidak bukan, supaya mengkurangkan musuh-musuh ketika berlaku peperangan badar nanti. Bahkan, ia juga meletakkan satu pengharapan agar golongan-golongan ini dapat membantu tentera Islam sekiranya tercetus peperangan badar nanti.

Ternyata, tindakan Nabi SAW itu berjaya membuktikan hasil yang cukup hebat, apabila terbukti dalam peperangan badar Al-Kubra, pihak umat Islam telah mencapai kemenangan yang gemilang, waima bilangan tentera umat Islam jauh lebih sedikit jika dibandingkan dengan tentera quraish.

[4]

Dalam kes ini, aku menilai ia seakan-akan sama bagi PAS untuk berhadapan dalam PRU akan datang. Muktamar PAS kali ini, tidak dinafikan terdengar slogan yang indah; mahu menguasai putrajaya. Namun, dilihat kandungan perbincangannya, hanya segelintir sahaja berbicara tentang target besar itu.

Selayaknya, dalam Muktamar baru-baru ini, pihak pimpinan PAS berusaha membanyakkan bantuan terhadap PAS dalam berhadapan PRU akan datang, sepertimana usaha Nabi SAW bagi berhadapan dengan peperangan Badar Al-Kubra. Tetapi, cara sebilangan pimpinan PAS berucap dalam muktamar pada kali ini, memperlihatkan satu gambaran bahawa pimpinan PAS ‘menjemput’ dilakukan serangan hebat lagi terhadap PAS.

Setelah sebilangan pimpinan PAS tertentu melakukan serangan terhadap blogger, sudah kelihatan bibit awal bahawa ada blogger yang sebelum ini sekadar mengkritik sebilangan pimpinan PAS [bukan kritik PAS, tetapi sebilangan pimpinan PAS], tetapi kini sudah menukar trend sehingga menjadi sebagai golongan yang menyerang PAS [bukan lagi terhadap sebilangan pimpinan PAS].

Malahan, sudah kedengaran dari sebilangan rakan-rakan blogger mengungkap, ”Dalam PRU akan datang, kita tolong PKR dan DAP je.. jangan tolong PAS..”

Jika keadaan ini tidak berjaya di’cover’ oleh pimpinan PAS, dibimbangi keadaan ini akan berterusan sehingga PRU akan datang. Jika keadaan ini berlaku, susah hendak merungkai keadaan PAS dalam PRU akan datang.

Aku tidak merasakan bahawa PR [PAS, PKR dan DAP] akan kalah dalam PRU akan datang. Tetapi, dari maklumat-maklumat pihak yang terlibat dalam ”dirasah maidaniyyah”, mereka mendakwa bahawa dalam keadaan sekarang, sekiranya berlaku PRU, PAS berada dalam dua keadaan sahaja; iaitu sama ada bilangan kerusi PAS kekal dalam keadaan sekarang, ataupun kerusi PAS di peringkat ADUN dan parlimen akan berkurangan. [teori mereka, akan dikupas dalam artikle akan datang].

Jika keadaan ini berlaku, bersedialah PAS untuk menjadi golongan yang lebih manoriti dalam Pakatan Rakyat. Maka, tidak perlu meletakkan angan-angan bahawa PAS hendak mendominasi Pakatan rakyat untuk masa akan datang.

[5]

Artikle ini, sekadar lontaran pandangan sahaja. ia tidak dikatakan sebagai betul. Ia sekadar lontaran pandangan setelah melihat realiti yang berlaku.

Pastinya, yang betul itu datang dari Allah dan Rasulullah SAW. Adapun selain itu, ia boleh diterima dan ditolak. Antara yang boleh diterima dan ditolak itu adalah artikle ini.

Yang paling penting difikirkan adalah, semua kita mahu melihat Islam memerintah di Malaysia dengan jayanya. Sekiranya PAS tidak berjaya, jangan disalahkan kepada orang lain, seperti menjadi budaya PAS sejak sekian lama.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah [b] Sg Buloh
16 Jun 2010 * 6:21 Petang

16 ulasan:

PAPAGEMUK berkata...

adoii...
udah2 laaa ostad.

asyik timbulkan persepsi buruk je kpd pimpinan.

lu orang berblog just nak diiktiraf pimpinan ke? x payah laa kalau mcm tu. org ikhlas x merungut mcm lu.

hahaha... wa tau, wa pon x setuju kata2 wa nih... tapi wa bosan dgn lu ostad. xde bende baik ke yg pimpinan buat? asyik hailait benda2 yg memecahbelah je....

arus perjuangan berkata...

andaian yang mika lontarkan amat bagus ada tepat juga ulaasan anda teman boleh terima pendapat mike

Tanpa Nama berkata...

dah pimpinan duk buat hal-hal memecahbelah... tu yang orang buleh highlight benda tu...

cuba pemimpin tu ada rasa gerun nak buat bebenda yang merosakkan jemaah... ni pemimpin sendiri pun duk berebut jawatan... chehh!!!

sikap nak memuji memuja tu yang jatuhkan kerajaan Islam sebelum-sebelum nih... tak leh ditegur... terus masuk nuraka laaaa!!! tak ikhlas la... kalau pemimpin tu ikhlas... datang ceramah jangan mintak duit laaa!! ni ada yang siap suh siapkan lodging sekali... padahal leh je tumpang rumah orang... ni nak duk hotellll... ni ke pemimpin ikhlas?? hek ele...

Tanpa Nama berkata...

1.Apala hang ni!dah sound kat hang dulu!tak payah banding perjuangan Pas dengan perjuangan nabi Muhammad dan parasahabat!geligeleman dengaq!
2.Puak pas sekarang dah berperangai lebih teruk dari puak umno!itulah realitinya!Itu baru dapat perintah Kelantan dan Kedah!bayangkan dapat perintah Malaysia nanti!dah nampak belang sebenar!
3.Sebab tu Allah itu Maha Segalanya!Dia bagi Pas perintah Kelantan dan Kedah!Umat Islam dimalaysia boleh tenguk setakat mana puak Pas ini jujur dalam menjalankan tugas!Setakat mana perjuangan Islam dapat diterapkan!
4.Setakat sekarang!!masing-masing gunakan Islam untuk kepentingan diri!makin galak rampas harta tawanan perang untuk tembolok masing-masing!

Tanpa Nama berkata...

tak habis2 ko ni wan ji

org dah naik meluat ngan tulisan ko ttg pas,dah byk yg tak betul, byk berbau fitnah

org dah nampak ko ni mcm ada dendam kesumat ngan pemimpin pas.

Tanpa Nama berkata...

biasalah apabila 'Nabi' Abdul Hadi telah disentuh. apabila 'Nabi' Nasaruddin mat Isa disentuh. mesti puak2 Umat UG marah.

Tanpa Nama berkata...

eh tak da la orang meluat. aku suka ja. yang dok meluat ni orang UG ja.

biasalah. dah dia berak. pastu dia tutup. tiba2 orang cakap taik tu taik dia. dia marah la. meluat la. benci la.

- antiUG

Tanpa Nama berkata...

oi... salah la.. yang dok meluat ni bukan org UG. tapi binatang UG. pendokong UG ni bukan org tp binatang.

hussin berkata...

2. "maklumat yang saya perolehi adalah usul oleh kubang kerian, pokok sena, kubang pasu, jerantut, bandar tun razak dan shah alam, "pelan bertindak pilihanraya ke 13: ke arah memantapkan pas menjadi teraju perubahan" dihantar di saat2 terakhir dan selepas ucapan dasar presiden dicetak. justeru menjelaskan kenapa ucapan preiden tidak memberi liputan dan penekanan kepada pru13. untuk mengelak dari perkara pru13 ini dari terlepas, maka harakah mendahului muktamar dengan "muktamar hadapi pru 13". di sini memperlihatkan harakah cuba untuk "cover" topik penting ini untuk memberi gambaran seolah2 muktamar ke 56 ini serius untuk membincangkan pru 13. ideanya datang dari usul oleh 5 kawasan di atas. kita semua tahu siapa kontrol harakah. bagaimana seriusnya pas dengan pru 13 ini telah diterjemahkan dalam ucapan dasar presiden. gambaran kehebatan 'the president's men' dalam menyediakan pas ke gelanggang pru13.

dewan muslimat dan dewan pemuda juga tidak memberi penekanan kepada isu penting ini di muktamar mereka. terlepas pandang dengan pru 13 yang pas terlibat secara langsung dan bercita2 pula ke putrajaya memperlihatkan tahap persediaannya menghadapi pru13. rayuan bantuan oleh pengarah jpr pas pusat agar kerajaan selangor membantu pas sangat memalukan. begitulah tahap pemikiran pemimpin2 yang di bawa ke jalan raja laut oleh penasihat 'kategori apa' presiden.

amat malang lagi bagi pas apabila wujud atau diadakan spesis mempertahankan 'kelemahan' kepimpinan' keberlangsungan dari kegairahan mempertahankan 'pembohongan' kepimpinan.

wallahu'alam."

bukan apa ust, kot mereka terlepas pandang.

wassalam.

hussin berkata...

salam ust,

diperturunkan di bawah in komen2 saya di blog greenboc dan reformis jalanan. saya tujukan khusus kepada mereka2 yang begitu jelek dengan tulisan ust.

1. "mendengar pembentangan usul oleh sdr athirah dan ucapan sokongan oleh khalid samad dan ust risduan mohd nor membuat mata saya dilinangi air mata. gambaran bagaimana sdr2 kita di gaza yang hidup dan dilayan sebagai "tahanan perang" oleh pihak israel begitu menyentuh hati kecil saya.

saya kagum apabila timbalan pengerusi tetap memberitahu pula pengelibatan presiden bersama yusoff qardhawi sebagai penggerak muasassah al quds. sungguh menakjubkan.

keterlibatan umno dengan israel memualkan. dalam keadaan sdr2 kita dilayan sebegitu rupa (tak terdaya ust ridhuan nak meluahkannya), ditahan dalam kawasan runtuhan bangunan yang dipagari kawat razor (lebih tajam dan lebih berkesan dari kawat duri) dengan serba kekurangan dan kebuluruan (sehingga merebus rumput untuk hilangkan pahit sebelum dimakan) umno menjalin silaturrahim dengan israel.

apa yang membingungkan saya, apakah maklumat berkaitan layanan israel terhadap sdr2 kita di gaza tidak langsung dalam pengetahuan pemimimpin pas? apakah hubungan intim umno-israel juga tidak sampai ke pengetahuan pemimpin pas? apakah sebagai penggerak muasassah al-quds, presiden tidak tahu menahu akan kebejatan israel terhadap sdr2 kita di gaza serta hubungan yang terjalin di antara umno dengan israel?

bingung kerana wujudnya cita2 serta usaha2 di kalangan segelintir pemimpin pas untuk bergabung dengan umno. dalam keadaan presiden terlibat secara langsung dengan penubuhan muasassah al-quds, dalam israel mengianayai sdr2 kita di gaza, dalam umno menjalinkan hubungan dengan israel, boleh pas timbulkan idea kerajaan perpaduan dengan umno?

keadaan ini mendedahkan bagaimana pemimpin2 ini telah berjaya mempengaruhi presiden, penggerak muasassah al-quds. jika tgna dkatakan menerima nasihat dari 'penasihat sesat', penasihat presiden ini penasihat kategori apa pula agaknya?

muktamar telah berakhir. dengan wakil kubang pasu menyeru supaya pas terus dengan "memperkasakan pakatan rakyat" serta mengingatkan agar pas tidak lagi terperangkap dengan propaganda umno. saya percaya peringatan itu bukan ditujukan kepada kepimpinan semata2 tetapi juga kepada perwakilan. peringatan beliau dibuat semasa menyokong usul kubang kerian, pokok sena, kubang pasu, jerantut, bandar tun razak dan shah alam.

mampukah pas dalam keadaan "blogger di diluncaikan, wala' didahulukan, teguran mesti ikut saluran, ampu jadi amalan"?

ucapan dasar presiden dilihat sebagai hambar. wala' masih diberi penekanan. apakah yang dibimbangi? ia langsung tidak menepati tajuk harakah keluaran isnin di muka hadapan "muktamar hadapi pru13". jika tidak ada usul dari kubang kerian, pokok sena, kubang pasu, jerantut, bandar tun razak dan shah alam, sudah tentu tajuk harakah jauh tersasar. usul tersebut menyelamatkan keadaan serta airmuka harakah(?). malah usul tersebut telah mampu memberi nafas lega kepada pas.

wallahu'alam."

samb./

Tanpa Nama berkata...

tulislah ustaz apa yang ustaz nak tulis, kalau pas menang nanti ustaz boleh claim ustaz ada membuat sumbangan kepada kemenangan pas, melalui kuliah, ceramah, wacana, forum, perbincangan, tulisan, kempen, tinjauan dsbnya. kalau pas kalah nanti ustaz boleh kata ustaz dah ingatkan, dah membuat teguran, dah nasihatkan dsbnya

Tanpa Nama berkata...

Salam Ust 1g W&T,
Saya nak bagi nama kat blogger Pas/PR ni istilah Bisa.Kalau orang Kelantan ia tahu apa itu BISA. Bisa itu maknanya handal,bijak,cekap ,gedebe dll yang sewaktu dengannya mengikut keadaan.
B I S A
Berblog- untuk apa anda menulis dalam blog ; untuk menerang atau menyerang,menyokong parti atau menyokong pemimpin atau untuk meramaikan blogger(yang bebaskan diri daripada fitnah memfitnah)
Ikhlas- niat anda ikhlas untuk memperbetulkan atau menimbulkan kesedaran atau membaiki kesilapan pemimpin atau merarik sokongan pengundi atas pagar .Dan jika Parti tidak tawarkan keistimewaan ia tidak merasa apa-apa.Atau nama pun dilupa atau tidak dikenali (realitinya blogger ni ramai yang rapat dengan pemimpin) anda tidak rugi apa-apa kerana sudah ditanam keikhlasan di dalam jiwa anda sebagai sukarelawan media baru.
Sabar- sabar semasa ,sedang dan selepas berblog(hampir sama dengan dulu, kini dan selamanya),ia tidak akan putus asa,tidak malas tidak letih atau melatah kerana pemimpin tidak mempedulikan pandangan dan saranan.Biarlah anggota dan muktamar yang menentukan siapa pemimpin yang layak. Langgar-langgar tu tak perlu.
Akur- ialah pasrah apa jua keputusan atau penerimaan atau persepsi pemimpin,anggota parti ,penyokong/pencinta atau penentang/pembangkang (Tilik menilik).
Harus diingat para pejuang dalam parti(ketua atau anggota) telah lama berjuang.Ada yang istiqomah dalam perjuangan.Ada yang lebur di tengah jalan .Ada yang baru jadi anggota dan ada yang sudah lama.Sepatutnya baru atau lama kecil atau besar bukan nilaiannya .Ada yang sekadar penyokong dan ada di atas para/pagar.Masing-masing punya peranan untuk memenangkan Parti.Blog adalah media baru.Merupakan satu cara untuk menyampaikan maklumat. Sebelum blog sudah ada media-media lain.Oleh itu faktor apakah yang membuatkan orang menyokon g perjuangan Pas selama ini . Medianya@Dasanyar@Orangnya/Pemimpinya. Media lama atau media baru(sama-sama)
Jika anda ikhlas apa besar sangatkah jasa kepada parti dengan berjaga di malam pilihanraya yang WAJIB anda ungkitkan. Sedangkan para pemimpin sendiri padat dengan acara/aktiviti yang bermacam-macam sejak mula-mula menceburkan dirinya di dalam Parti. Mana masa untuk keluarga dan mana masa untuk parti.Semoga mereka ikhlas dan anda juga ikhlas.
Para pemimpin dan jentera parti juga harus sama-sama TAHU untuk meraikan para blogger sebagai sukarelawan non-agensi yang bergerak berkelompok atau sendiri-sendiri .Semoga sama-sama menjadi cermin tempat saling tilik menilik dan tegur menegur. Tazkirah dan Muhasabah. JANGAN BERBALAH! Oleh itu janganlah anda mengugut untuk bertukar haluan atau bias ke lain kerana KECEWA sedangkan anda BISA dan memang Berbisa untuk W&T.
(untuk belajar macamana nak ikhlas ini cubalah tengok filem Indonesia “Khiamat Sudah Dekat”)
Semoga Allah Restui Perjuangan anda
Tahniah Pemimpin Pas!

Maaf kalau saya tersilap,
Daripada saya yang tidak berjuang,saya bukan anggota parti tetapi sekadar penyokong yang tidak punya apa-apa.
(sudirumusibarat)

Ahli PAS Kampongan berkata...

Bila anda sedar tidak berjuang, tidak terlibat sepenuh masa dgn PAS sememang nya anda terilap. Politik dalaman PAS menuju arah kepentingan kelompok tertentu dan buka nya lagi kepada jemaah. Jadi tidaklah menghairankan sekiranya ianya mula dipertahankan habis habisan dari kalangan penyokong kepimpinan ini lebih untuk survival mereka sendiri, kalau tidak masakan keluar perkataan seperti bagaimana kedudukan saya nanti?
Rakyat kini menolak UMNO kerana bertindak sepertimana yang sedang dibawa oleh kumpulan kecil kepimpinan inilah. Jangan hanya lihat pada keahlian sahaja kerana perlu sedar kenapa namanya PARTI ISLAM SEMALAYSIA. Ianya bukan sahaja gerakan islam tetapi juga parti politik. Apabila terlihat cahaya kemenangan berebut rebut kumpulan opportunis yang berselindung dibelakang kepimpinan ini mencari tapak bagaikan dedalu. Pada mereka mereka ini di ingatkan yang pokok anda tumpang itu kian tua dan kian rapoh, jangan pula dedalu mempercepatkan tarikh luputnya.

Nizam berkata...

Wahai puak-puak penjilat UG, berpijaklah di bumi nyata. Jangan hanya mengharapkan keajaiban untuk menang tanpa usaha serta kebijaksanaan. Lagi sekali saya tekankan... BERPIJAKLAH DI BUMI NYATA. Saya suka artikel ustaz Wan Ji. Lihatlah dari semua sudut. Ada yang negatif dan ada positif. Dekat sekolah pondok tak ada pelajaran khusus tentang persepsi ni. Yang ada cuma HALAL & HARAM. Kenapa HALAL tak siapa tahu dan kenapa HARAM juga tak siapa tahu. Maka lahirlah ulama (tak pasti siapa yang iktiraf) yang hanya tahu hukum HALAL & HARAM tanpa mengetahui kenapa.

Untuk para penjilat UG boleh terus puji dan puja ulama walaupun tak tahu nak mentadbir. Walau bodoh... tetap dipuja. Saya pasti akan dituduh agen umno untuk merosakkan pas. Lantak kamu semualah nak kata apa. Saya tak rugi apa kamu semua nak kata.

Akhirnya... SERUPA UMNO JUGA!!! Pemimpin BELUM MUKTAMAD tetap dipuji dan dipuja.

Tanpa Nama berkata...

ulama menipu. hadi penipu.

Satu lagi tamparan untuk Hadi...

Sehari selepas DAP mempertikaikan kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa Pakatan Rakyat memberi "reaksi positif" terhadap penubuhan kerajaan perpaduan dengan Barisan Nasional, PKR - satu lagi rakan PAS dalam Pakatan - pula menafikan perkara itu.

Timbalan Presidennya, Syed Husin Ali berkata Pakatan Rakyat tidak pernah bersetuju dengan kerajaan perpaduan yang membabitkan Umno.

Beliau berkata, setahunya, majlis kepimpinan Pakatan - yang turut dianggotainya - tidak pernah memberi persetujuan terhadap idea tersebut.

Malah, katanya, majlis tersebut tidak pernah membincangkannya secara mendalam, walaupun beberapa bulan lalu, Abdul Hadi ada memberi penjelasan apabila ia dibangkitkan dalam mesyuarat majlis tersebut.

Syed Husin berkata, beliau secara peribadi tidak percaya yang partinya akan mengadakan sebarang kerjasama dengan Umno "selagi ia meneruskan amalan dan dasar-dasar korup dan tidak demokratik".

Katanya lagi, adalah mustahil bagi PKR untuk bekerjasama dengan sebuah parti yang dipimpin oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang disifatkan oleh Syed Husin mempunyai "watak yang meragukan".

Tanpa Nama berkata...

aku tak paham... mengapa UG ni ditimbulkan semula? bukan ke saf kepimpinan dan selesaikan perkara ni?

siapa yang timbulkan UG lagi ni?

(anak mersing)