Rabu, 8 September 2010

PUASA ENAM : ULAMA MAZHAB BERBEDA PENDAPAT

[1]

Mazhab maliki memandang makruh puasa enam. pendapat ini, berbeda dengan pendapat jumhur ulama yang memandang Sunat puasa enam dalam bulan syawal.

hujjah jumhur ulama [kecuali maliki] adalah, berdasarkan kepada satu hadis, bahawa rasulullah SAW ada bersabda;

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

maksudnya;
"barangsiapa yang telah berpuasa ramadhan, kemudian diikuti enam hari daripada syawal, adalah dia seperti berpuasa setiap masa" [Muslim : 1984]

Adapun dalam mazhab maliki, sesuatu hadis ahad itu tidak boleh diterima secara bulat-bulat kecuali dikuatkan dengan amalan ahli madinah. pada mazhab maliki, ahli madinah adalah orang yang paling hampir dengan Rasulullah SAW, justeru mereka lebih memahami tentang apa yang dilakukan oleh nabi Muhammad SAW.

memandangkan Imam malik tinggal di Madinah, beliau mendapati bahawa ahli madinah sendiri tidak berpuasa enam, walhal wujud hadis [riwayat muslim] atas galakan itu. Ekoran itu, beliau berfatwa bahawa hadis yang dinukilkan ini bukan bermaksud amalan itu sebagai sunnah, sebaliknya ia sekadar keizinan [harus] sahaja berpuasa pada hari tersebut.

Namun, terdapat larangan dari berpuasa pada hari raya [1 syawal @ Aid Al-Fitr dan 10 Zulhijjah @ Aid Al-Adha], iaitu hadis riwayat Abu 'Ubaid bahawa dia berkata, "aku bersama dengan Umar bin Al-Khattab dalam satu hari raya. Beliau [Umar] menunaikan solat, kemudian berpaling [ke arah manusia] dan menyampaikan khutbah. Dalam Khutbah itu, Umar berkata;

إِنَّ هَذَيْنِ يَوْمَانِ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ صِيَامِهِمَا يَوْمُ فِطْرِكُمْ مِنْ صِيَامِكُمْ وَالْآخَرُ يَوْمٌ تَأْكُلُونَ فِيهِ مِنْ نُسُكِكُمْ

maksudnya;
"Sesungguhnya dua hari ini [aid Al-Fitr dan Aid Al-Adha] Rasulullah SAW menegah daripada berpuasa. Ia adalah hari kamu berbuka puasa, dan satu lagi [Aid Al-Adha] adalah hari kamu makan dari binatang sembelihan kamu" [Muwatta' : 386]

hadis ini, melarang dari berpuasa pada 1 Syawal, walhal dalam hadis yang lepas menyebut wujudnya puasa enam. Memandangkan lafaz hadis suruhan puasa enam itu, tidak dinyatakan larangan puasa 1 syawal, menyebabkan Imam Maliki menfatwakan makruh puasa enam dengan menggunakan kaedah Sad Az-Zarai' [menutup pintu-pintu haram] yang merupakan salah satu kaedah penting dalam Hukum Lighairih, kerana bimbang ada manusia yang berpuasa enam dengan disertakan dengan puasa pada satu syawal.

Justeru, difahami bahawa berpuasa enam mengikut mazhab maliki adalah harus dari sudut hukum Lizatih, tetapi dinilai makruh dengan menilik dari sudut hukum Lighairih.

[2]

hukum lighairih boleh berubah berdasarkan kepada sebab. dengan maksud, wujud sebab, maka wujud hukum, dan jika hilang sebab, maka hukumnya juga turut berubah. ini kerana, hukum yang disandarkan kepada sebab akan bertukar hukum apabila sebab itu sudah luput. Sebab makruh berpuasa enam dalam mazhab maliki adalah faktor kebimbangan terpuasa pada 1 syawal. Justeru, ia boleh terluput kebimbangan itu dengan kepastian, sekiranya seseorang itu berpuasa di luar dari hari-hari ragu [iaitu tidak start berpuasa pada hari kedua syawal, tetapi start berpuasa pada hari ketiga atau keempat].

Apabila sebab itu sudah luput, maka hendaklah kembali kepada hukum lizatihnya, iaitu hukum berpuasa enam adalah harus.

sekian

p/s : kupasan ini, tertumpu cara istinbat dalam mazhab Maliki.

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
9 september 2010 * 6:06 pagi

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1.Dah jadikan amalan puasa enam,seperti majoriti umat islam dimalaysia yang berpegang pada mazhab syafie!!
2.SElamat Hari Raya,Maaf Zahir dan Batin!!!

pensel kayu berkata...

Salam 'Idilfitri.Pohon ma'af Zahir & Batin pada semua.
كل عام وأنتم بخير