Isnin, 23 Mei 2011

TIADA ANCAMAN : ISLAM BERKEMBANG


Selayaknya, orang yang tidak sehaluan dengan kita itu perlu dianggap sebagai saingan. Apabila dianggap sebagai saingan, sudah pasti kita akan berinovasi. bukankah itu yang dituntut oleh Islam ajaran Nabi SAW?

Budaya kerat mengerat bukan budaya yang baik. Ia bermula dari sikap menganggap orang yang tidak sehaluan sebagai ancaman. Apabila subur budaya menganggap orang lain sebagai ancaman, maka kita mula bertindak ala "kefiraunan" dan berminda kepadrian di zaman kegelapan eropah. 

Makanya, kita mula hendak membodohkan orang dengan cara menyekat saluran media. Kita mengkotorkan sesuatu yang suci dengan mencandukan istilah agama. Istilah agama itu suci, tetapi dicandukan untuk kepentingan peribadi, puak dan kumpulan. 

Cara dan Fikrah ini tidak ada beda seperti yang dilakukan oleh kalangan khawarij yang melawan Saidina Ali yang melaksanakan Islam. Mereka mencandukan ayat Quran yang berbunyi, "tiada agama kecuali Allah".

Ali bin Abi Talib membuka ruangan dialog, tetapi mereka tetap dengan budaya "narrow minded". Ini salah satu cara yang digunakan oleh Khawarij untuk mengekalkan kekuasaan mereka. Mereka bukan mahukan kemenangan Islam, tetapi yang mereka mahukan adalah kekuasaan mereka yang maha fana itu.

Apa yang terjadi pada khawarij? Mereka menganggap Saidina Ali sebagai ancaman, makanya Umat Islam zaman berzaman menganggap mereka sebagai ancaman.

Cuba kita lihat pemerintahan Ali. Beliau tidak menganggap khawarij sebagai ancaman, tetapi menganggap mereka sebagai saingan. Ekoran itu, walau beliau ditakfirkan oleh Khawarij, tetapi beliau tetap membuka ruangan dialog. Memberi penerangan yang bijak kepada mereka. 

Ekoran Saidina Ali menganggap mereka sebagai saingan, makanya Saidina Ali dilihat hebat. Disayangi, disanjungi dan diminati. 

Inilah budaya yang wajar disematkan. Kerananya, Insya Allah Islam akan berkembang dengan jaya.

Buktinya semakin wujud. Kita lihat ke barat. Sebelum kejadian 11 september, rata-rata umat Islam menganggap barat sebagai ancaman. Ia melahirkan pandangan dari rakyat barat bahawa Islam sebagai ancaman. Tetapi selepas 11 september, keadaan sudah berbeda. Apabila barat menganggap Islam sebagai ancaman, makanya rakyat barat memandang Islam bukan lagi sebagai ancaman.

Menariknya, tokoh-tokoh ilmuan islam di barat sudah menjadikan barat sebagai saingan di kala barat menganggap mereka sebagai ancaman. Ekoran itu, rakyat barat tidak lagi menganggap islam sebagai ancaman, tetapi menjadi tarikan. Makanya, islam semakin pesat diterima di sana.

Firman Allah dalam surah an-nasr, "apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, kamu akan lihat manusia masuk kepada Islam berbondong-bondong"

Sekian

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

AWAS! KALAU INGIN NAK BUAT PROVOKASI PUN JANGAN BERLEBIHAN ATAU MELAMPAU BATAS, KESABARAN ADA HAD DAN BATASNYA.

Tetapi provokasi dan isu seperti ini mungkin sebagai test oleh umno apco untuk membangkitkan semangat melayu atau orang islam. umno mahukan melayu bersatu dalam politik untuk menghadapi PR dalam PRU 13, bagi tujuan itu mereka timbulkan berbagai-bagai isu untuk menyatukan melayu. wahai umnoapco ini cerita basi dah tak ori lagi.

Penyokong PR jangan mudah terpedaya dengan tektik umnoapco, dasar mereka devide and rule

Tanpa Nama berkata...

1.nak tanya budak empunya blog ni!!cakap!berdegaq-degaq!!siap tayang sijil dan tempat ngaji!pakistanla!al-Azhar la!!
2.APA JASA HANG DALAM PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA!!DALAM KONTEKS PERTAMBAHAN UMAT ISLAM!!BERAPA ORANG HANG TELAH BERJAYA ISLAMKAN!!
3.tolong jawab sat!!nak bagi tau hang la!!ada sorang budak cina kelantan!!dapat tokoh maalhijrah sebab dapat A dalam subjek agama!!kot-kot hang pun macam dia jee!!ala!macam burung tiong jee!!!

Tanpa Nama berkata...

Elok ayat ni kalau diprektikkan:

"Istilah agama itu suci, tetapi dicandukan untuk kepentingan peribadi, puak dan kumpulan."

Jangan lah panggil ulamak yang tidak sehaluan dgn kita sebagai "ulamak kepala lutut ...".

PangPingPong berkata...

"Jangan lah panggil ulamak yang tidak sehaluan dgn kita sebagai "ulamak kepala lutut ...".

Siapa yg panggil ulamak tu ulamak kepala lutut ha ??? bagi tau kat aku ... itu ulamak pujaan dan idola aku ... aku memang suka cara dia berdakwah ... cool ajer ... senang2 dia orang COP ulamak kepala lutut bila tak sependapat dan sehaluan walaupun dalam satu jemaah .... ini sudah lebeh ... biaq aku pelempang dan aku sigong dengan siku macam tomoi siam kat siapa yg cakap tu.....bedebah betul .... Semoga Allah s.w.t bagi petunjuk kat orang yg cakap tu ... Minta Tok Guru Nik Aziz tolong doa sama ...