Rabu, 16 Mei 2012

LAPARNYA…..


Kita terlalu miskin, sehingga tidak mempunyai makanan langsung. Kita terlalu lapar. Tiada makanan. Nyawa sudah berada di halkum. Tanpa makanan, kita bakal mati.

Kita meminta makanan dari manusia yang kaya. Dengan kesombongan, mereka tidak membantu. Kita sedih. Kita pasrah. Kita akur. Kita mula menangis sekuat-kuat hati. Fikiran kita hanya memikirkan soal mati.

Manusia dikeliling kita, sudah dirasakan tidak berharga. Kata mula anggap mereka mementingkan diri. Mereka hanya fikirkan dunia mereka, tanpa memikirkan manusia lemah yang lain.

Sedang kita sudah tidak dapat menahan kesedihan, tiba-tiba datang seorang manusia yang melemparkan senyuman kepada kita. Senyumannya cukup menenangkan jiwa. Senyumannya penuh dengan keikhlasan.

Dipimpin tangan kita dengan penuh kasih sayang. Di ajak menaiki kereta mewahnya. Dengan pakaian yang kotor dan compang camping, kita tidak tergamak untuk duduk di kerusi dalam kereta mewah itu. Tetapi dia tetap menyuruh kita duduk dalam keretanya tanpa segan dan silu.

Kereta itu meluru laju menuju arah tidak diketahui. Rupa-rupanya menuju ke  rumahnya yang penuh dengan kemewahan. Seni bina rumah cukup menyamankan hati bagi yang melihatnya.

Dipimpin tangan kita ke dewan makan. Disana terdapat berbagai makanan yang enak-enak. Dilihat semua makanan itu, semuanya cukup menyelerakan. Ternyata selari dengan kehendak liur kita.

Ketika itu, kita mula memikirkan tentang manusia angkuh yang membiarkan kita kelaparan sehingga hampir kepada kematian. Merenung pula kepada tuan rumah itu, kita merasakan betapa kasih sayangnya cukup tinggi.

Cuba kita bayangkan, apa perasaan kita jika kita berhadapan dengan manusia begitu? Sudah pasti, agak sukar kita fikirkan tentang Kebaikannya.

Namun, yakinilah kebaikan Allah kepada kita lebih dari itu. Tetapi, amat jarang kita mensyukurinya…

Ya Allah, hadiahkan sayang-Mu kepadaku..

Wallahu ‘Alam

Tiada ulasan: