Isnin, 4 Mac 2013

LAHAD DATU : PELUANG LANUN DI KALA KELEMAHAN PEROMPAK


lahad datu : tentera raja sulu itu ada IC. Mereka dapat IC, walaupun kesetiaan mereka pada Raja Sulu. 

Apabila ada pengikut mereka dah jadi rakyat Malaysia, mereka menjadikan sebagai peluang untuk mendapatkan wilayah tertentu sebagai kepunyaan mereka. makanya, antara game yang mereka buat adalah masuk UMNO.

Mereka mahu keluar dari Filipina dengan alasan kerajaan itu tidak Islam. Mereka mempunyai mindanao sebagai rakan jika mereka boleh bentuk kerajaan. mereka beralasan bahawa mereka mahu buat Wilayah Islam yang tidak berada dibawah kekuasaan Filipina dan Malaysia.

Mungkin mereka sudah analisa kelemahan sempadan Malaysia untuk memastikan Lahad Datu itu menjadi kepunyaan mereka. Persoalannya, di sempadan mana di Malaysia ini yang tidak "bocor"?

Secara asasnya, isu ini adalah kelemahan pemerintahan BN. Isu IC mudah yang mahu dijadikan sebagai alat untuk kemenangan BN, tetapi telah termakan diri dengan dijadikan sebagai peluang Sultan Sulu untuk membina Kerajaan mereka sendiri.

apa kesudahannya? 

entahlah....

Mahathir perlu bertanggungjawab tentang hal ini, kerana kemasukan pendatang dengan diberikan IC ini bermula di era beliau.

Tiada ulasan: