Sabtu, 25 April 2009

RAMAI NON MUSLIM DALAM KERAJAAN???


RAMAI NON MUSLIM DALAM KERAJAAN???

Dalam tulisan Ustaz Nik Abduh, beliau memandang sinis terhadap orang berada dikeliling ayahdanya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Ustaz Nik memandang, keilmuan agama yang ada pada orang keliling Tuan Guru Nik Abdul Aziz setahap ”mee Celup”. Seakan-akan satu isyarat dari Ustaz Nik Abduh, agar mereka tidak lagi berhujjah atas nama agama.

Keadaan ini, mengingatkanku dengan perbincangan tentang PAS di bawah kerajaan PR yang dihujjah oleh Khalid Samad yang bukan berkelulusan agama tentang konsep ”janji”. Aku mengikuti perbincangan ilmiah yang dilontarkan oleh Saudara Khalid Samad itu. juga aku mengikuti hujjah-hujjah balas dari sebilangan ustaz-ustaz yang berkelulusan agama.

Setelah aku melihat hujjah balas membalas itu, dengan sekadar ilmu pengajian Islam yang aku ada, aku tidak merasakan hujjah Saudara Khalid Samad itu bercanggah dengan islam, bahkan ianya selari dengan kehendak Al-Quran dan As-Sunnah.

Menyedihkan, apabila aku melihat hujjah para ustaz yang tidak sehaluan dengan Saudara Khalid Samad, hujjah mereka tidak boleh disebut sebagai hujjah, tetapi sekadar mempertahankan sentimen sahaja.

justeru, aku menilai bahawa dalam mencari kebenaran, bukan isu ustaz atau tidak yang perlu diungkapkan, tetapi perkara yang perlu dibangkitkan adalah, apakah berhujjah itu benar-benar ikut manhaj mencari kebenaran ataupun tidak.

KERAJAAN NON MUSLIM

Diungkapkan juga berkenaan dengan kerajaan yang tidak Islam, yang diminta oleh Nabi Yusuf untuk menjadi ”menteri kewangan”. Dalam ulasan tersebut, dinyatakan bahawa kehadiran Nabi Yusuf dalam kerajaan yang tidak Islam di mesir ketika itu dipenuhi dengan syarat-syarat yang terlalu ketat.

Aku merasakan, ulasan itu, sebenarnya merujuk kepada kandungan ”kertas kerja” yang aku pegang berkenaan dengan syarat kerajaan Pakatan rakyat, mesti terdiri ramai dari kalangan orang islam. bermakna, jika ramai ahli parlimen yang tidak Islam, maka PAS tidak akan menerima tertubuhnya kerajaan Pakatan Rakyat untuk memegang kerajaan pusat.

Inilah amaran yang diluahkan dalam muka depan harakah bercetak sebelum terjadinya 16 september yang lalu.

Dalam ulasan ”kertas kerja” tersebut, disebut seperti berikut;

”Parlimen merupakan wizarah Tafwidh. Makanya, ianya lebih bersifat sebagai Musyarri’. Apabila non Muslim menjadi majoriti dalam parlimen, bermakna mereka telah bersifat wilayah ’Ammah atau pengusaan umum ke atas orang islam di malaysia”

Justeru itulah, Kerajaan Pakatan rakyat yang hendak ditubuhkan pada 16 september yang lalu tidak menjadi, kerana ketika itu, ahli parlimen-ahli parlimen yang hendak melompat kepada Kerajaan Pakatan rakyat adalah ramai terdiri dari kalangan mereka yang tidak beragama Islam.

Padaku, sebelum mengambil keputusan dari hujjah yang dikemukakan ini, hendaklah dipersoalkan balik, apakah hukum membiarkan kerajaan Barisan nasional memerintah???

Ini kerana, apabila tidak jadinya perubahan dari kerajaan barisan nasional kepada kerajaan pakatan rakyat, pasti Barisan Nasional akan kekal memegang tampuk kerajaan. apabila kerajaan Barisan nasional kekal memerintah, seakan-akan meredhai dengan kerosakan sistem kehakiman, SPR, media dan banyak lagi kerosakan yang berlaku dalam sistem negara.

Justeru, bagi mengurangkan kerosakan ini, perlu merujuk kepada kaedah fiqh yang menyebut;

إرتكاب أخف الضررين

Maksudnya;
“melakukan mudharat yang ringan demi menghindarkan mudharat yang besar”

Maka dengan itu, lahirnya dua pilihan, iaitu; (1) kerajaan Barisan Nasional perlu ditumbangkan dengan memilih kerajaan Pakatan rakyat, ataupun (2) bergabung dengan UMNO.

Jika bergabung dengan Pakatan rakyat sebagai kerajaan, ianya dilihat seperti bercanggah dengan konsep wilayah tafwidh yang mewajibkan ramai muslim sebagai ahli parlimen dalam kerajaan.

Adapun bergabung dengan UMNO pula, bermakna berjaya meramaikan ahli-ahli parlimen yang beragama Islam. Apabila sudah bergabung dengan UMNO, maka usaha untuk merubah kerosakan sistem kerajaan akan di lakukan.

Persoalan yang ditimbulkan pula adalah, apakah kita percaya dengan UMNO untuk bersama-sama membaiki kerosakan sistem Negara kini???

Jika dahulu, PAS pernah bergabung dengan UMNO atas nama kerajaan perikatan, yang kemudiannya melahirkan kerajaan Barisan Nasional. Setelah UMNO berada dalam keadaan selesa, maka PAS tertendang dari Kerajaan barisan Nasional umpama anjing kurap.

Jika dilihat dahulu, UMNO ketika itu tidak ditimpa lagi masalah rasuah dan skandal yang meruncingkan. Itupun, PAS ditendang sedemikian rupa.

Keadaan itu sudah berbeza kini, yang mana, keadaan UMNO dengan isu rasuah dan skandal dalam Negara sudah tidak boleh dielakkan lagi dari penglihatan mata rakyat.

Ditambahi lagi, UMNO merupakan parti utama yang memerintah Negara, menyebabkan segala kezaliman dalam kerajaan pada hari ini, amat disinonimkan dengan UMNO.

Apabila kerajaan UMNO sudah disinonimkan dengan kezaliman, makanya bergabung dengan kerajaan itu adalah haram. Perkara ini dinyatakan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitab “Fi Fiqh Ad-Daulah” yang menyatakan haram pihak parti Islam terlibat dengan pemerintahan yang bersifat Diktator yang mencekik rakyat.

Alasan Dr Yusuf Al-Qaradhawi adalah sabda Nabi SAW dalam satu hadis Qudsi, bahawa Allah berfirman;

يَا عِبَادِي إِنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِي وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا فَلَا تَظَالَمُوا

Maksudnya;
“Wahai Hambaku, Sesungguhnya Aku haramkan Zalim atas diriku. Aku jadikannya haram dikalangan kamu, maka janganlah kamu melakukan kezaliman sesame kamu
[1]

Firman Allah;

وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا

Maksudnya;
”tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian”

(Surah Al-Isra’ : 82)

Juga firman Allah;

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

Maksudnya;
” Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka”

(Surah Hud : 113)

Jelas dari hujjah ini, bergabung dengan UMNO juga adalah tidak syarii. Pun begitu, apa pula hukum membiarkan Barisan nasional memerintah???

Membiarkan Barisan Nasional kekal memerintah, bermakna kita tidak berusaha dengan serius dalam membenteras rasuah, juga tidak serius dalam membaiki kerosakan dalam kerajaan yang melibatkan rakyat jelata.

tindakan ini amat bercanggah dengan islam, yang mana, Islam meletakkan asas bahawa segala kemungkaran – lebih-lebih lagi berkaitan dengan rakyat – hendaklah dihapuskan dengan kadar kemampuan yang ada.

Firman Allah;

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Maksudnya;
“Maka bertakwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu”

(Surah At-Taghabun : 16)

Juga hadis, daripada Abu Hurairah, bersabda Nabi SAW;

إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِسُؤَالِهِمْ وَاخْتِلَافِهِمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ فَإِذَا نَهَيْتُكُمْ عَنْ شَيْءٍ فَاجْتَنِبُوهُ وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Maksudnya;
“Sesungguhnya binasa golongan sebelum kamu, kerana soalan dan perselisihan mereka dengan nabi-nabi mereka. maka apabila Aku melarang kamu dari melakukan sesuatu, maka hendaklah kamu hindarkan diri. Dan apabila aku menyuruh kamu melakukan sesuatu suruhan, maka lakukannya kadar kemampuan kamu
[2]

Oleh yang demikian, apabila membiarkan Barisan Nasional memerintah, bermakna kita tidak berusaha secara serius dalam membaiki kerosakan yang sedang berlaku dalam negara, maka tidak dapat tidak, hendaklah dinaikkan kerajaan pakatan rakyat dalam menyelesaikan masalah ini, walaupun ahli-ahli parlimen itu terdapat ramai dari kalangan Non Muslim.

Ini kerana, walaupun ramai ahli-ahli parlimen itu dari kalangan non Muslim, tetapi mereka mempunyai satu keinginan, iaitu mahukan sistem negara yang bersifat adil dan bersama-sama mahu membaiki sistem negara yang sedang rosak.

Tindakan ini memang dilihat seperti mudharat, tetapi ia terpaksa dilakukan kerana mahu menghindarkan dari berlaku mudharat yang lebih besar.

Ini berasaskan kepada kaedah fiqh yang berbunyi;

ارتكاب إخف الضررين

Maksudnya;
“Melakukan mudharat yang lebih ringan demi menolak mudharat yang lebih besar”.

Apabila Pakatan rakyat sudah menjadi kerajaan, disamping PAS antara parti yang duduk dalam kerajaan, maka sudah pasti penerangan Islam sudah tidak diganggu lagi. Program media sudah pasti bebas. Segala penerangan tentang islam, pasti akan berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Apabila rakyat sudah mendengar Islam dalam bentuk yang sebenar, sudah pasti di masa akan datang, kerajaaan pakatan rakyat akan bertukar menjadi kerajaan Islam yang diidam-idamkan.

Memahami dari ulasan ini, pasti kita akan faham tentang tindakan Nabi Yusuf yang meminta jawatan ”menteri kewangan” dalam kerajaan yang tidak islam dahulu. Tujuannya adalah, untuk mengurangkan mudharat yang sedang menimpa rakyat di mesir ketika itu.

PENUTUP
Dalam keadaan sekarang, rata-rata rakyat sudah benci kepada UMNO. Makanya, bergabung dengan UMNO, atau bertindak dengan membiarkan UMNO kekal memerintah, memberi maksud merelakan hati rakyat membenci kepada kita.

Apabila rakyat membenci kita, memberi maksud kita telah merelakan Islam kembali dibenci, disamping melambatkan perlaksanaan Islam dalam pemerintahan.

Justeru, kita perlu berjiwa besar dalam menerima tertubuhnya kerajaan Pakatan rakyat bagi membinasakan kemungkaran UMNO/BN yang sedang memerintah.

Kita terpaksa bertindak sedemikian, kerana, kita bertindak dan berjuang untuk martabatkan islam dalam kerajaan demokrasi, bukan kerajaan monarki.

Sekian
p/s: alangkah indahnya kalau pertemuan sulit antara sebilangan pimpinan PAS dengan UMNO yang dinafikan pada peringkat awal, kemudian terbukti kebenarannya tidak berlaku. jika ianya tidak berlaku, sudah pasti isu muqabalah dan erdogan tidak akan wujud seperti yang didebatkan pada hari ini...

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 april 2009 * 11:45 pagi




[1] Sahih Muslim : 4673.
[2] Sahih Al-Bukhari : 6744.

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam,

ulasan yang sgt akdemik dan menepatu fiqh semasa. terima kasih ustaz. semoga kita membuat pertimbangan menggunakan hujah Quran & sunnah bukan emosi dan sentimen sepertimana yg byk berlaku sekarang terutama dalam menjelang pemilihan kepimpinan PAS.tq

sham berkata...

"justeru, aku menilai bahawa dalam mencari kebenaran, bukan isu ustaz atau tidak yang perlu diungkapkan, tetapi perkara yang perlu dibangkitkan adalah, apakah berhujjah itu benar-benar ikut manhaj mencari kebenaran ataupun tidak."Sokong! Terima kasih ustaz kerana meluahkan perasaan yang terbuku dihati kami yang bukan ustaz ni. Jika kita tidak mahu orang memisahkan dunia dengan agama, janganlah pula kita bertindak sebaliknya dalam perkara agama dengan cuba memonopolinya.

Jika tidak, ustaz2 hanya akan mentadbir urusan agama dan golongan profesional hanya boleh mentadbir urusan dunia. Bukankah itu tidak masuk akal namanya?

Sama seperti mana kita tidak gemar melihat Khairy berselindung disebalik Pak Lah dulu dan jangan lah pula Ustaz Nik Abduh cuba berhujah di sebalik personaliti TGNA.

Wallahu alam.

Fakhrurrazi Abu Bakar berkata...

Assalamulaikum syaikhuna bakistani,

secara peribadi ana merasakan ihtimal2 yg dibentangkan menunjukkan sebaliknya. memajoritykan wizarah tafwidh dgn non muslim ketika da'wah Islam belum kuat (pasca awalan PRU 12) memungkinkan mudharat yg lebih besar spt kputusan2 yg di lakukan oleh ahli2 mesyuarat terutama isu berkaitan survival Islam d Malaysia. Kerana sbgmana yg kita tau, ada di sebilangan di kalangan mereka yg ultra sekular dsb.

walaubgamana pun, keadaan yg berlaku sekarang sejak lebih setahun berlakunya PRU 12, ana melihat ijtihad enta pd artikel ni lebih waqi'ie...wallahua'lam

seli berkata...

1) merujuk kepada tulisan ustaz nik abduh, apa yang dimaksudkan beliau ialah pembantu2 ayahnya yang menggambarkan unity government itu umpama kerajaan campuran antara PAS dan UMNO. Sehinggakan Tuan Guru Nik Aziz mengeluarkan statement yang bercanggah dengan TGHH..

Bukan soal yang mengemukakan hujah agama itu ustaz ataupun bukan ustaz..

2) Saya setuju dengan beberapa pandangan ustaz mengenai idea dan cedokan yang diambil daripada kisah Nabi Yusuf.. dan saya bukan lah ahli dalam nak menghurai masalah ini. Oleh sebab itu mengenai isu ini perludibahaskan oleh orang-orang yang faqih macam ustaz dengan cara ilmiah.

Cuma yang saya tidak setuju bilamana menggambarkan idea Unity Government ini sama dengan Kerajaan Campuran PAS-UMNO dan terus mengecop ustaz Abd Hadi sebagai hendak masuk UMNO.

Dan Ustaz Hadi sendiri telah menegaskan dalam wawancara beliau dengan siasah tidak akan masuk UMNO. malah dalam ceramah beliau pun sarat dengan hujah yang menghentam kezaliman UMNO.

Perlu difahamkan juga, idea unity government ini diilhamkan ustaz Hadi bagi menyelesaikan masalah politik dan ekonomi yang menimpa negara, terutamanya apa yang berlaku di negeri perak. Bukan semata-mata untuk meraih jawatan dan pangkat. Malah Ustaz hadi tidak hingin pun untuk memegang jawatan.

perlu di fahamkan jugak, bahawa unity government melibatkan semua anggota Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional bukan hanya antara UMNO dan PAS. Walaupun kita mempunyai hujjah untuk menolak idea ini, tapi tolong jangan memberi gambaran unity government=kerajaan campuran.

perlu di fahamkan jugak bahawa unity goverment ini masih di tahap lontaran idea dan belum lagi dilaksanakan. boleh dibahaskan. belum ada lagi keputusan, belum ada lagi syarat, belum ada lagi perbincangan khusus antara Pakatan Rakyat dan BN.

terima kasih atas hujjah ustaz yang ilmiah.. teruskan berhujjah atas ilmu dan bukan emosi.

الحفيظ بن عباس berkata...

Salam.. Tak rela gabung dengan parti kurafat macam UMNO, dulu, kini dan selamanya...

Tanpa Nama berkata...

Salam

Salam. Ana kira lebih utama dan berkesan sekira nya Us Nik Abduh menggunakan saluran hubungan anak dan ayah untuk menyelesaikan masalah yang dibangkitkan. Hairan juga, bila ada jalan dekat, dipilih jalan yang lebih jauh. Tambahan, tuduhan-tuduhan liar ni boleh memalukan ayahanda.

ainohikari berkata...

Salam

@ Tanpa Nama,
Ana fikir cara Ustaz Nik Abduh itu sudah betul, kerana beliau ingin memurnikan suasana penyokong di bawah.

Dan persetujuan ana bertambah lagi bila melihatkan Abang Roslan SMS dan Ustaz Nasrudin-tantawi juga turut menayangkan artikel ustaz Nik Abduh.

Semoga PAS sentiasa di bawah perlindungan Allah. Ana yakin, dengan adanya ulamak2 muda ini dapat membantu menggerakkan lagi jemaah kita.

Walaupun tidak berjurusan agama secara khusus, tetapi sedikit sebanyaknya dapat tahu dan menilai siapa yang betul-betul faqih dan siapa tidak dalam jemaah PAS.

JazakAllah.

RuslyIsLam berkata...

tidak ada tuduhan liar...apa yang ust nik abduh sebut betul.buktinya apabila TGHH dan TGNA bertemu tidak ada percanggahan dan makin erat ukhuwwah antara mereka..

Jika berbeza pendapat itu suatu yang normal dan merupakan proses di dalam kita menuntut ilmu..

tapi yang tak normal bila percanggahan itu di panaskan dengan sifat permusuhan...

TBO berkata...

salam

Masalahnya betulkah UMNo ikhlas dalam pembentukan "Unity Government" dulu dah kena penyepak UMNO dah sekali, tak kan nak kena sekali lagi kot. Allahu'alam.

http://www.telokbakong.com/?p=1391

Ulasan dari TBO atas kenyataan Ustaz Nik Abduh