Selasa, 15 September 2009

ABU AD-DAHDAH : “UNTUK ISLAM, AKU BERSEDEKAH”

ABU AD-DAHDAH : “UNTUK ISLAM, AKU BERSEDEKAH”

Seorang sahabat nabi yang kurang dikenali, tetapi ternyata hatinya amat lunak apabila tersebut tentang perjuangan. Padanya, harta merupakan sesuatu yang tidak penting, tetapi keredaan tuhan adalah matlamat utama dalam hidupnya. Justeru, dia jadikan harta sebagai alat untuk mencapai keredaan ilahi.

Abu Ad-Dahdah R.H, mempunyai dua buah kebun; salah satunya adalah kebun yang indah, cantik, luas, mempunyai buah-buahan dan banyak kelebihan yang wujud dalam kebun tersebut. Adapun satu kebun lagi, adalah kebun yang kurang indah.

Suatu hari, dia telah berjumpa dengan Rasulullah SAW menyatakan hasratnya untuk menghadiahkan; bersedekah kepada jalan Allah dengan memberikan kebunnya itu melalui Nabi SAW.

”Wahai Rasulullah, Aku mempunyai dua kebun. Jika aku sedekahkan salah satu daripadanya kepada Islam, apakah aku akan mendapat kebun seumpama itu dalam syurga?” Abu Ad-Dahdah melontarkan soalan kepada nabi SAW.

Nabi SAW memerhatikan wajah Abu Ad-Dahdah. Ternyata, tergambar seribu satu keikhlasan dari wajahnya. Pertanyaannya itu, tidak tergambar sedikit pun pengharapannya untuk mendapat balasan di dunia, tetapi pengharapan akhirat merupakan keutamaan bagi hidupnya.

“Sudah pasti dapat wahai Abu Ad-Dahdah” Nabi SAW memberikan jawapan ringkas.

Abu Ad-Dahdah tidak berpuas hati, bertanya lagi, “apakah aku akan mendapat isteriku?”

“sememangnya dapat wahai Abu Ad-Dahdah” jawab nabi.

“apakah aku akan mendapat anak-anakku?” soalnya lagi.

Nabi SAW tersenyum, seraya berkata, “kamu tidak perlu bimbang, semuanya kamu akan dapat Wahai Abu Ad-Dahdah”.

Abu Ad-Dahdah senyum puas apabila mendapat penjelasan dari Nabi SAW itu.

“Wahai Rasulullah, aku ingin mensedekahkan kebun yang paling baik untuk islam. kebun tersebut, telah aku beri nama dengan nama Al-Haninah”, Abu Ad-Dahdah menyatakan hasratnya.

Dia pun memegang tangan Nabi SAW, mengajak pergi ke rumahnya yang sedang berada dalam kebun Al-Haninah. Dia berjumpa dengan isterinya memberitahu, bahawa mereka terpaksa berpindah kerana, rumah itu berada dalam kebun Al-Haninah, sedangkan kebun tersebut telah disedekahkan kepada Islam.

Apabila diberitahu sedemikian, Isterinya hanya menjawab, “mudah-mudahan Allah memberikan keberkatan kepada kamu wahai suamiku dengan apa yang kamu beli”

Mereka berdua pun keluar dari kebun tersebut, dan menyerahkan kebun itu kepada Rasulullah SAW.

Kejadian itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan ayat yang berbunyi;

مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Maksudnya;
“Barangsiapa yang memberi pinjam kepada Allah dengan pinjaman yang baik, pasti Allah akan memberi gandaan kepadanya dengan gandaan yang banyak. Allah adalah tuhan yang menyempitkan dan memperluaskan, dan kepada Allah kamu akan dikembalikan”

(Surah Al-Baqarah : 245
[1])

KESANGGUPAN SEDEKAH

Kesanggupan dalam bersedekah, bukanlah sesuatu yang senang. Berapa ramai manusia yang kaya, tetapi mempunyai sifat yang teramat kedekut.

Sifat kedekut, merupakan gambaran betapa manusia itu lebih meletakkan pengharapannya kepada harta berbanding Allah SWT. Pada mereka, harta adalah segala-galanya.

Kebakhilan dan kedekut ini, tidak wujud sama sekali dalam diri Abu Ad-Dahdah. Keadaan yang sama juga berlaku pada ramai dari kalangan sahabat yang masyhur, seperti Abu Bakar As-Siddiq dan Omar bin Al-Khattab, malah sahabat-sahabat nabi yang lain.

Sikap abu Ad-Dahdah ini agak susah untuk diketemui di zaman kini. Justeru tidak hairan, kita akan dapati bahawa di zaman dahulu merupakan zaman kebaikan, tanpa wujudkan sebarang tindakan yang melahirkan kehancuran.

Adapun zaman kini, sebarang kehancuran banyak yang sedang dan telah berlaku, malah dapat dijangka banyak kehancuran yang mungkin berlaku.

Jika dihayati, rupa-rupanya Nabi SAW sendiri ada menyebut bahawa antara punca kebinasaan itu, apabila ramai dari kalangan manusia yang bersifat kedekut dan bakhil.

Sabda Nabi SAW;

اتَّقُوا الظُّلْمَ فَإِنَّ الظُّلْمَ ظُلُمَاتٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَاتَّقُوا الشُّحَّ فَإِنَّ الشُّحَّ أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ حَمَلَهُمْ عَلَى أَنْ سَفَكُوا دِمَاءَهُمْ وَاسْتَحَلُّوا مَحَارِمَهُمْ

Maksudnya;
“takutilah kamu akan kezaliman. Ini kerana, kezaliman adalah kegelapan pada hari kiamat. Dan takutilah kamu akan kedekut. Ini kerana, kedekut penyebab kebinasaan mereka yang sebelum dari kamu. Berpunca kedekut, mereka melakukan pertumpahan darah dan menghalalkan perkara yang diharamkan terhadap mereka
[2]

Apabila manusia itu kedekut, menyebabkan orang yang susah yang sedang memerlukan akan terus berada dalam kesusahan. Kesusahan yang dihadapinya itu, kadang-kala menyebabakn mereka tertekan, seterusnya boleh berlaku pembunuhan dan melanggar batasan Allah SWT yang telah diharamkan.

Lihatlah betapa kemiskinan merupakan punca gejala sosial dan gejala kemasyarakatan pada hari ini. orang yang miskin, amat memerlukan pertolongan dari orang kaya. Pun begitu, jika orang kaya sudah terhinggap penyakit kedekut, maka si miskin akan terus berada dalam keadaan kemiskinan tersebut.

Apabila keadaan ini berlaku, sudah pasti akan wujud manusia seperti Robin Hood. Mencuri dari orang kaya, lalu diberikan kepada orang miskin. Dia bertindak sedemikian, kerana melihat bagaimana kemiskinan tidak dapat diatasi, waimma masih ramai lagi orang-orang kaya.

Inilah kebinasaan yang akan berlaku kepada umat, dikala kewujudan ramai orang-orang yang kedekut.

PINJAMAN YANG BAIK

Dalam bahasa arab, Al-Qard diterjemah sebagai pinjam. Apabila disebut pinjam, pasti wajib dihantar balik. Sepertimana kita memberi pinjam kereta kepada seseorang, maka kereta tersebut tidak menjadi hak milik kepada pihak yang meminjam, tetapi wajib dihantar balik kepada empunya kereta.

Dalam ayat Al-Quran, surah Al-Baqarah, ayat 245. Allah menyatakan bahawa sedekah dan infaq yang dilakukan itu bukanlah sekadar pemberian sahaja, sebaliknya, ia merupakan satu pinjaman yang dilakukan kepada Allah SWT.

Bermakna, sebarang infaq yang diberikan, pasti Allah akan menghantar balik kadar infaq yang telah diberikan.

Jika dalam hukuman dunia, sebarang pinjaman yang diberi, lalu dihantar balik dengan penambahan kadar, maka ia dikira sebagai riba, sedangkan riba adalah kemungkaran, yang dibenci oleh Allah SWT.

Adapun dalam perkara yang berkait dengan sedekah dan infaq, sebarang pinjaman yang diberi, pasti akan melahirkan penambahan kadar di akhirat nanti. Penambahan kadar ini, tidak disebut sebagai riba, tetapi ia adalah hasil keuntungan dari infaq yang disifatkan seperti menanam.

Orang yang menanam, akan mendapatkan hasil tanamannya. Bersedekah juga begitu, iaitu apabila mereka bersedekah, mereka akan mendapat hasil disebalik sedekah yang dilakukan, seterusnya mereka mendapat keuntungan hasil sedekah yang dilakukan.

Semua keuntungan ini, tidak akan terhasil jika tidak dilakukan dengan ikhlas. Sekiranya sebarang tindakan atau sedekah yang dilakukan mengharapkan balasan di dunia, maka itu tidak dikira sebagai pinjaman yang baik.

Ada manusia, mereka sanggup sponsor sesuatu program dan sebagainya, tetapi disebalik kesanggupan mereka itu, tertanam seribu satu pengharapan keuntungan di dunia. Tindakan sebegini, tidak menghasilkan balasan yang berganda-ganda di akhirat nanti, malah kemungkinan besar, segala sponsornya itu dinilai kosong disisi Allah SWT.

REZEKI SEMAKIN LUAS ATAU SEMPIT?

Rezeki tidak boleh dinilaikan sebagai duit sahaja. Semua perkara yang memberi kesenangan pada hidup, disebut sebagai rezeki. Ada manusia yang berharta banyak, tetapi mereka mempunyai kesempitan rezeki. Di sana juga wujud manusia yang tidak mempunyai harta yang banyak, tetapi mempunyai keluasan rezeki.

Pakaian yang banyak dalam almari, itu bukanlah rezeki. Tetapi, rezeki yang sebenar adalah, apabila pakaian itu telah dipakai. Duit yang banyak dalam bank, tidak dikira sebaga rezeki, tetapi rezeki adalah apabila duit itu digunakan.

Ada orang yang mempunyai duit yang banyak, tetapi di saat mahu digunakan, duitnya dicuri. Ini menandakan, duitnya yang banyak itu tidak menjadi rezekinya.

Makanya, perlu diambil peringatan bahawa rezeki itu adalah kepunyaan Allah. Ia menjadi luas, atau sempit, semuanya atas kehendak Allah SWT.

Justeru, tidak perlu manusia itu bertakabbur dengan bilangan angka duitnya yang ada dalam bank, sebaliknya yang perlu dibanggakan adalah, duit didalam banknya itu mampu menjadi bekalannya di akhirat nanti.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 september 2009 * 3:35 petang


[1] At_tafsir Al-Kabir : 3/399.
[2] Sahih Muslim : 4675.

Tiada ulasan: