Khamis, 1 April 2010

1 MALAYSIA DI HULU SELANGOR?




1 MALAYSIA DI HULU SELANGOR?

Di zaman Pak Lah, slogan yang kedengaran adalah, ”bekerja bersama saya” menyebabkan ramai rakyat terpengaruh yang akhirnya menjatuhkan kerajaan islam di terengganu dan banyak kerusi DUN dan Parlimen yang jatuh ke tangan BN. Tidak ketinggalan juga, Konsep ’Islam Hadhari’ yang diperkenalkan oleh Pak Lah, menyebabkan rakyat berpaling-arah.

Tetapi kini, konsep dan slogan itu sudah ditenggelamkan oleh zaman. Malahan, kini terbit pula satu konsep yang disebut sebagai ’1 Malaysia’, tajaan Najib Tun Razak yang didakwa oleh ramai pengamal politik sebagai ciplak dan penghayatan dari 1 Israel.

Yang pasti, konsep ’bekerja dengan saya’ hanya retorika politik BN ketika itu, dalam usaha hendak mengalahkan PAS dan Barisan Alternatif dalam PRU ke-11. adapun dari segi penghayatannya, tidak seperti yang disebut, sebaliknya yang kelihatan adalah ’bekerja untuk anak dan menantu saya’.

Keadaan yang sama juga berlaku pada konsep 1 Malaysia yang sedang diperkenalkan, sehingga menghabiskan jutaan ringgit wang rakyat dalam menjayakan iklan terhadap konsep terbabit. Persoalannya, apakah benar ia mahu dilaksanakan berdasarkan yang dimaksudkan dalam maksud 1 Malaysia tersebut?

Jika Israel dengan perkauman Bani Israelnya boleh mencadangkan idea 1 Israel, apa beda dengan UMNO dengan perkauman Melayunya mencadangkan idea 1 Malaysia yang diciplak dari 1 Israel?

Waima Israel mencadangkan konsep 1 Israel, tekanan terhadap bangsa Arab Palestine tetap berlaku. Bermakna, konsep 1 Israel hanya sekadar retorika politik Israel dalam menarik pengaruh politik semata-mata. Maka, keadaan yang sama juga menimpa UMNO yang memperkenalkan konsep 1 malaysia.

Jika ini berlaku, tidak mustahil calon MIC akan ditolak tepi, bahkan menabalkan calon dari UMNO dalam berhadapan dengan Calon PKR dalam Pilihanraya kecil di Hulu Selangor tidak lama lagi.

Sekian

Baca sama;
PM : Iktiraf bangsa dulu tak canggah 1 Malaysia (malaysiakini-BM)


Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 April 2010 * 6:54 petang




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1.Samalah juga la!dulu!membangun bersama islam!hukum hudud!
2.Lani!Pas for all!dah tu!kena cucuk idung dengan puak kapiaq harbi lagi!
3.Lani puak pas macam hangpa ni!jadi hamba kapiaq harbi!
4.Rosak Islam nanti!kalau puak macam ni!perintah malaysia!