Isnin, 18 Oktober 2010

JANGAN DIKHIANATI RUANG DAKWAH DALAM PR [1]

[1]

Nabi SAW tidak kekal berada di Makkah, walhal nabi SAW anak kelahiran Makkah. Apabila didapati, sokongan terhadap Islam terbukti berlaku di madinah [ketika itu bernama Yasrib], nabi SAW mengambil keputusan berhijrah bersama para sahabat ke sana. keputusan Nabi SAW itu, bukan kerana tidak tahan melihat penyeksaan yang dilakukan oleh kaum Quraish terhadap para sahabat semata-mata, sebaliknya yang paling penting adalah ruangan dakwah terbuka luas.

Jika dikatakan kerana tidak tahan dengan penyeksaan yang dilakukan oleh Quraish terhadap para sahabat penyebab hijrah berlaku, adalah lebih utama Nabi SAW tidak berpindah ke Yasrib, tetapi menuju ke Habsyah yang terbukti bahawa di sana ada seorang raja yang beragama kristian yang tidak melakukan pengkhianatan kepada rakyatnya dan rakyat dari negara luar. Menariknya, raja tersebut akhirnya memeluk Islam, waima tidak diketahui rakyatnya sendiri. Ini dibuktikan, dengan tindakan Nabi SAW manunaikan solat ghaib terhadap jenazah Raja Habsyah apabila dikhabarkan kematian beliau. [Al-Bukhari : 1168]

[2]

Apabila dihayati pada keputusan nabi SAW untuk berhijrah ke Madinah, ia tidak mungkin sengaja dilakukan oleh Baginda SAW tanpa mempunyai tujuan dan motif. Justeru, semua tindakan Nabi SAW itu mempunyai tujuannya tersendiri. Lebih-lebih lagi, didapati Madinah ketika itu mempunyai faktor-faktor berikut;

Pertama;

Rakyat madinah sedang berhadapan dengan dilema perang saudara; iaitu melibatkan antara Aus dan Khazraj. Peperangan yang berlanjutan ratusan tahun [ada riwayat kata 400 tahun, dan ada riwayat lain pula kata 140 tahun], menyebabkan rakyat Madinah sudah muak dengan keadaan yang berlaku. Keadaan ini menyebabkan rakyat mahukan alternatif.

Apabila As’ad bin Zurarah sebagai ketua kabilah Khazraj ketika itu telah ke Makkah untuk meminta bantuan kewangan dan ketenteraan dari kerajaan makkah dalam misi menyerang Kabilah Aus, ternyata hatinya terbuka untuk menerima Islam sebagai agama pegangan hidup, apabila terlihat sebatang tubuh yang bernama Muhammad SAW, dan mendengar ulasan nabi SAW dari firman Allah dari surah Al-An’am ayat 151 dan 152 sejurus melakukan tawaf Wida’ di Kaabah, iaitu setelah ‘frust’ tidak dapat bantuan dari Makkah menerusi lidah wakilnya yang bernama ‘Utbah bin Rabi’ah.

Firman Allah dari Surah Al-‘An’am itu adalah;

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ * وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Maksudnya;
“Katakanlah: "Marilah kubacakan apa yang diharamkan atas kamu oleh Tuhanmu yaitu: janganlah kamu mempersekutukan sesuatu dengan Dia, berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa, dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu karena takut kemiskinan, Kami akan memberi rezki kepadamu dan kepada mereka, dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak di antaranya maupun yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar." Demikian itu yang diperintahkan kepadamu supaya kamu memahami(nya) * Dan janganlah kamu dekati harta anak yatim, kecuali dengan cara yang lebih bermanfaat, hingga sampai ia dewasa. Dan sempurnakanlah takaran dan timbangan dengan adil. Kami tidak memikulkan beban kepada sesorang melainkan sekedar kesanggupannya. Dan apabila kamu berkata, maka hendaklah kamu berlaku adil, kendatipun ia adalah kerabat(mu), dan penuhilah janji Allah. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu ingat”

[Al-An’am : 151-152]

Ucapan syahadah terus terpancul dari lidah As’ad bin Zurarah sejurus mendengar firman Allah ini, menandakan keislaman beliau. Ungkapan sastera yang maha indah disamping ajaran kehidupan menerusi Firman Allah SWT itu, ternyata melunakkan hatinya, malahan memujuk-mujuk dirinya agar mencadangkan kepada Nabi SAW supaya ke yasrib untuk menyelesaikan perbalahan antara Aus dan Khazraj dengan ajaran yang maha indah ini.

Nabi SAW menolak untuk hadir ke Yasrib pada tahun itu, tetapi bersedia ke sana di masa akan datang. Ternyata Nabi SAW dan para sahabat dari warganegara Makkah telah bertolak ke yasrib dalam peristiwa sejarah hijrah yang cukup bermakna, sehinggakan nama Yasrib yang dikenali, sudah berubah kepada Madinah Al-Munawwarah yang dicintai.

Dengan pulangnya As’ad ke Yasrib pada tahun itu, menyebabkan 12 orang telah memeluk islam. 12 orang ini telah mengadakan pertemuan bersama dengan Nabi SAW di musim haji dalam sejarah Perjanjian Aqabah, seterusnya berlaku pula perjanjian aqabah yang kedua yang sudah mencecah ratusan orang, lantaran terbukti penerimaan terhadap ajaran Nabi SAW itu amat memberansangkan. Ia tidak lain dan tidak bukan, kerana rakyat Yasrib sudah benci dengan kekacauan dalam negara, sehinggakan kehadiran ajaran islam yang membawa kehidupan ini mudah diterima.

Kedua;

Antara faktor yang terkuat juga menyebabkan rakyat madinah mudah menerima nabi SAW adalah kerana Madinah terdedah dengan kepelbagaian agama, termasuk agama samawi yang diselewengkan, iaitu yahudi dan nasrani.

Di Madinah, terdapat tiga kaum yahudi terbesar, iaitu bani Nadhir, Bani Qainuqa’ dan Bani Quraizah, disamping terdapat juga sebilangan kecil yang beragama nasrani.

Orang yahudi dan nasrani sering bercerita tentang kedatangan Nabi SAW menerusi kitab mereka. Semua ini didengari oleh rakyat Madinah yang berbangsa arab. Ekoran itu, apabila mereka terbukti melihat Nabi SAW, menyebabkan mereka beriman dan menerima Nabi SAW.

Adapun orang yahudi, mereka tidak beriman dengan Nabi SAW, bukan kerana mereka tidak mengakui kebenaran Nabi SAW. Tetapi, penolakan mereka terhadap Nabi SAW adalah berfaktorkan dengki yang wujud dalam hati mereka.

Firman Allah;

وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya;
“Sebahagian besar Ahli Kitab menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu beriman, karena dengki yang (timbul) dari diri mereka sendiri, setelah nyata bagi mereka kebenaran. Maka ma'afkanlah dan biarkanlah mereka, sampai Allah mendatangkan perintah-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”

[Al-Baqarah : 109]

Ketiga;

Madinah adalah negara yang mempunyai rakyat yang berbilang kaum. Keadaan ini, penyebabkan Madinah mempunyai pemikiran yang agak ‘open minded’ berbanding rakyat Makkah yang rakyatnya terdiri dari kalangan orang arab sahaja. Di Makkah, jika wujud bangsa lain pun, mereka adalah golongan kelas ke-2 dan ke-3, sepertimana wujudnya orang-orang afrika yang berkulit hitam yang menjadi hamba.

Semangat perkauman di kalangan arab Madinah agak nipis jika mahu dibandingkan dengan rakyat makkah. Semuanya berpunca dari pergaulan mereka dalam negara. Perkara seperti ini tidak wujud di Makkah.

Memandangkan pemikiran yang agak ‘open minded’, tidak hairan Nabi SAW mudah di terima di madinah, walhal Nabi SAW ketika itu belum menjejakkan kakinya lagi di madinah, dan Nabi SAW juga bukan anak bangsa Madinah.

Keempat;

Apabila keadaan rakyat yang berbilang kaum dan berbilang agama, ditambahi pula dengan pertelingkahan dan perang saudara yang menyebabkan rakyat Madinah sering berharap alternatif, makanya ruang dakwah di madinah agak terbuka jika mahu dibandingkan di Makkah. Disedari keadaan ini, tidak hairan nabi SAW memilih Madinah sebagai destinasi untuk menubuhkan kerajaan islam, tidak di negara lain, termasuk Habsyah.

[3]

Juga jika diselidiki, mengapa Nabi SAW tidak memilih Habsyah sebagai destinasi tertubuhkan kerajaan Islam. Dari ini, dinyatakan sebabnya adalah seperti berikut;

Pertama;

Raja kerajaan Habsyah adalah raja yang disifatkan oleh Nabi SAW sebagai raja yang tidak melakukan kezaliman kepada rakyatnya, malahan nabi SAW memuji rajanya itu sebagai orang yang cerdik, berilmu dan adil, walhal An-najasyi tidak beragama islam.

Nabi SAW pernah berkata;

إن بأرض الحبشة ملكا لا يظلم أحد عنده ، فالحقوا ببلاده حتى يجعل الله لكم فرجا ومخرجا مما أنتم فيه

Maksudnya;
“Sesungguhnya di bumi Habsyah ada seorang raja yang tidak menzalimi seorang pun. Hubungkanlah dirimu di negaranya hingga Allah menjadikan bagi kamu kebebasan dan ruang keluar daripada keadaan [kesusahan] yang kamu sedang hadapi ini”

[Dalail An-Nubuwwah : 596]

Namun begitu, dari sudut sejarah didapati rakyat Habsyah mempunyai semangat dan pegangan agama kristian yang cukup kuat, yang sukar untuk menghapuskan doktrin keagamaan tersebut. Rakyat Habsyah tidak sepertimana rakyat madinah dari sudut keterbukaan atau ‘open minded’. Keadaan ini menyukarkan usaha penubuhan kerajaan Islam, disamping kesukaran hubungan bahasa percakapan antara Nabi SAW dengan rakyat Habsyah.

Kedua;

Dari sudut nas ilahi, sesebuah negara yang tidak berlaku kezaliman dan penindasan, negara itu tidak akan diturunkan azab oleh Allah SWT, waima rakyat-rakyatnya tidak beriman dengan Allah SWT.

Ini disandarkan kepada firman Allah;

وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

Maksudnya;
“Dan Tuhanmu sekali-kali tidak akan membinasakan negeri-negeri secara zalim, sedang penduduknya orang-orang yang berbuat kebaikan”

[Hud : 117]

Dalam menafsirkan ayat ini, Dr Yusuf Al-Qaradhawi menyatakan;

“Allah SWT tidak akan membinasakan ahli sesebuah negeri dengan semata-mata rakyatnya adalah musyrikin, iaitu sekiranya mereka melakukan islah [berbuat baik] dalam hubungan sesama mereka”

[Daur Al-Qiyam Wa Al-Akhlak fi Al-Iqtisad Al-Islami : 355]

Malahan, menurut Ibnu Asyur dalam kitab Maqasid Syariah Islamiah, beliau ada berkata;

“Sesungguhnya Allah SWT menghantar Musa AS kepada kaum Bani Israel, kerana untuk menyelamatkan Bani Israel dari kefasadan Firaun. Lantaran kami ketahui, bahawa maksud daripada kefasadan [firuan] itu bukan kerana kekufurannya, tetapi kerana kefasadan amal yang dilakukan firaun atas muka bumi. [jika mahu dilihat dari sudut agama] bani Israel tidak mengikut firuan pada sudut kekufurannya”

[Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah : 63]

Hujjah dari Ibnu Asyur adalah banyak, antaranya adalah dia berdalilkan kepada firman Allah;

وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ

Maksudnya;
“Dan berkata Musa kepada saudaranya yaitu Harun: "Gantikanlah aku dalam (memimpin) kaumku, dan perbaikilah, dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kerusakan”

[Al-A’raf : 142]

Dan lagi firman Allah;

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya Fir'aun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan”

[Al-Qasas : 4]

Jadi, dari segi ini difahami mengapa Nabi SAW memilih madinah berbanding Habsyah untuk memulakan gerakan pembinaan kerajaan islam, seterusnya islam memerintah separuh dunia selepas kewafatan nabi SAW.

Bersambung…………

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg buloh
19 Oktober 2010 * 2:53 Pagi

Tiada ulasan: