Rabu, 10 November 2010

MAHATMA GANDI DAN NASIONALIS

Di India dahulu, mahatma Ghandi membawa konsep Satyagraha [bahasa hindi]. Dalam bahasa arab, satyagraha ini diterjemah sebagai "Muwajahah Silmiyyah". Dengan maksud, sebarang pertembungan hendaklah diselesaikan dengan kedamaian, bukan pertumpahan darah.

Di india dahulu, pertembungan antara orang islam dan orang hindu sering terjadi. Dengan konsep Satyagraha, Mahatma Ghandi mendesak agar rakyat India tidak melakukan pertumpahan darah atas slogan kebangsaan India, atau nasionalis india. Sengaja slogan ini digunakan, kerana kedua-dua belah pihak [islam dan hindu] adalah saling berbangsa India.

Memang wajar di India dipamerkan perjuangan nasionalis, kerana jika Mahatma Ghandi mempamerkan perjuangan semangat agama hindu, sudah pasti ia akan mendapat tentangan dari pihak islam. begitujuga, jika dipamerkan perjuangan semangat agama Islam, ia akan mendatangkan penentangan dari pihak hindu [Walaupun perkara ini mustahil dilakukan oleh Mahatma Ghandi kerana beliau beragama hindu].

ternyata, Mahatma Ghandi berjaya meredakan pertembungan agama; antara hindu dan islam di India dengan slogan tersebut. Kejayaan itu mendapat tentangan hebat dari sebilangan puak-puak hindu fanatik, menyebabkan mahatma Ghandi dibunuh oleh mereka. Pembunuh tersebut bernama naturam Vinayak Godse.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
11 November 2010 * 2:24 pagi

7 ulasan:

HAJI AL-AZMY berkata...

Askm Ustaz

Sedikit ana nak perbetulkan, Mahatma Gandhi adalah beragama "JAIN". Dimana pendeta Jain selalunya zuhud dan berbogel.

Jain adalah cabang agama daripada Hindu dan mempunyai dewa yang lain. Patung Jain dalam bentuk bogel hingga kemaluan pun diukir.

Wallahualam

Zolkharnain Abidin berkata...

Ustaz,
DI Malaysia kita tak boleh guna kebangsaan Melayu sebab bukan semua rakyat Malaysia orang Melayu.

Tanpa Nama berkata...

1.Buat apalah dok cerita isu yang dah basi!!tak releven dengan islam!
2.Sepatutnya cerita tentang persoalan "baru" didalam agama islam seperti hukum MLM,saham dan sebagainya!!
3.Sepatutnya lebih berani dari ust.zaharuddin mengenai hukum MLM!!terus buat kajian tentang syarikat MLM dimalaysia seperti HPA,SureReturn dll!kemudian putuskan samaada syarikat tersebut harus atau haram!bukan bagi ciri-ciri kemudian suruh umat islam buat keputusan!!
4.Contohnya surereturn,Hai O,Elken,HPA dan beratus syarikat MLM yang lain!sah-sah mempunyai ciri-ciri yang MENGHARAMKAN syarikat MLM tersebut!!mengapa tidak berani tegur!adakah kerana syarikat tersebut mempunyai panel syariaah sendiri!terus kita halalkan syarikat-syarikat tersebut!!
5.bagaimana pula dengan isu insuran nyawa dan sebagainya!!
6.Perkara dan isu diatas lebih releven dan mempunyai hubungan yang signifikan dengan keruntuhan moral remaja islam sekarang!!

Marhaen Kacak berkata...

aduyay...kenapa dengan tanpa nama di atas ni... biarla pak bakistani dengan ulasan politik... biarla zahiruddin dengan kewangan islam nyer, biarla dr asri dengan minda tajdid n kontroversinyer...

setiap orang ade fungsi n tugasnyer tersendiri dalam menjadi khalifah di dunia ni... apa yang kau buat selama ni sebagai makhluk Allah? fikirkan...


Dato' Najib Buta Sejarah

Ibnu Abas berkata...

wahai tanpa nama yang bodoh, HPA ada panel syariah dan disahkan MLM yg halal...

pangi anti perkasa berkata...

keje dia sbgai pengkritik tetap ostad wanji
kalau sehari tak kritik ostad hidup die tak tenang..
dia ternanti2 akan setiap posting ostad..
dalam zikir dia, dia terkumat-kamit "wanji post la something cpat aku nak komen" 99x
bagi dia mengutuk ostad umpamanya mcm baru kawin la kot

Tanpa Nama berkata...

wahai tanpa nama yang bodoh, HPA ada panel syariah dan disahkan MLM yg halal...

1.Ye keee!!hangpa dok tenguk dari jauh jee!!
2.atau hangpa dok terpengaruh dengan jubah dan serban jee!!
3.hangpa risikla apa hubungan tokey HPA dengan Surereturn!!
4.Sapa kata MLM halal!!majlis FATWA sendiri kata hanya HARUS!!macam hukum merokok jee!!!malah kalau dikaji dengan teliti!kedua-duanya HARAM!!
5.Yang tak kenai luardalam HPA ,macam hangpa akan kata halal!!yang kenai secara langsung!!tetap kata HARAM la!! Berniaga apa dalam dunia ini!tak sampai setahun boleh untung berjuta-juta!!kalau bukan sistem piramid aau pak man teloo!!!
6.apa kebaikan politik dibawa oleh albakistani ni!!nak ambiq apa dari dia!!hampas jee!!!malah jadi BARUA puak kapiaq jee!!