Imam malik pernah ditawarkan oleh Khalifah abu jaafar al-mansur untuk menjadikan kitab muwatta sebagai undang-undang negara. Tawaran itu ditolak imam malik, kerana ia akan menyempitkan pemikiran fiqh.
Walaupun begitu, selepas zaman para imam mazhab empat, lahir satu aliran pemikiran yang dinamakan sebagai madrasah al-mustanshiriyyah yang didokong oleh sebilangan ulama-ulama islam dikala itu. Mereka telah mendesak agar diamal pendapat-pendapat mereka sahaja sebagai dasar undang-undang negara. Ternyata sikap itu mengundang kekusutan umat. Kejumudan pemikiran semakin terserlah. Umat sudah mula tidak mahu mengkaji fiqh, kerana merasakan tidak mempunyai sebarang faedah. Ini kerana, kepandaian mereka tidak memberi keizinan bagi mereka mengeluarkan pendapat yang berbeda dengan pemikiran kerajaan.
selepas itu, tersebar fikrah pengharaman berpindah mazhab. Sesuatu mazhab sudah dianggap setaraf agama. Orang yang berpindah mazhab dianggap seperti keluar agama.
Keadaan semakin kecamuk, apabila pernikahan antara lelaki dan perempuan yang berbeda mazhab sudah mula dianggap sebagai haram. Alasan mereka, perempuan yang berbeda mazhab dengan lelaki dianggap mempunyai keraguan keimanan mereka. jika ada pihak yang mengizinkan perkahwinan itu pun, dengan alasan qias dengan perkahwinan dengan perempuan ahli kitab.
Di syria, seorang ulama bernama sulaiman at-tufi menceritakan keadaan kekecamukan itu. Ceritanya, gambaran perbedaan mazhab itu sehingga masjid yang berbeda mazhab umum di sesuatu negara [mazhab minoriti] akan dianggap setara dengan gereja.
bertambah parah, wujud pula ungkapan-ungkapan kejumudan seperti perkataan "orang yang belajar dengan membaca kitab selain mazhabnya sebenarnya belajar dengan syaitan". Jika wujud orang belajar dengan dua guru yang berbeda mazhab, dilebel sebagai umpama seorang isteri yang mempunyai dua orang suami.
Pemikiran seperti ini merebak sehingga sampai ke andalusia. Apabial golongan agamawan mula menguasai institusi kerajaan, maka bertambah "garang" lagi pergerakan mereka sehingga wujud istilah "kafir" dan "munafiq" kepada mana-mana rakyat yang tidak akur dengan keputusan kerajaan. ulama-ulama yang dianggap sah, hanya ulama dari institusi kerajaan. Walau mereka berbuat zalim, perbuatan mereka dianggap Islam.
Imam Abu Ishaq as-syatibi melihat keadaan itu. Memandangkan beliau bukan dari golongan kerajaan, menyebabkan keberadaan beliau itu dipandang sebagai sesat. Gelaran muktazilah dan khawarij terkena pada diri beliau.
pergolakkan ini memberi beliau satu inspirasi baru, dengan mendedahkan kaedah berfikir syariah yang betul; dapat menilai betapa betul atau salahnya fatwa-fatwa dari ulama institusi itu. Makanya, lahirnya kitab yang bernama Al-muwafaqat.
Kitab itu dimalapkan diperingkat awal. Tetapi dimasyhurkan oleh beberapa tokoh seperti muhammad abduh, rashid ridha dan sebagainya, sehingga kini ia menjadi bahan kajian penting dalam mencapai kefahaman fiqh yang tepat.
rujukan;
- al ijtihad : an-nas, al-waqie, al-maslahah [terjemahan]
- al istiqra al-maknawi li as-syatibi.
Sekian
Wallahu 'Alam
Walaupun begitu, selepas zaman para imam mazhab empat, lahir satu aliran pemikiran yang dinamakan sebagai madrasah al-mustanshiriyyah yang didokong oleh sebilangan ulama-ulama islam dikala itu. Mereka telah mendesak agar diamal pendapat-pendapat mereka sahaja sebagai dasar undang-undang negara. Ternyata sikap itu mengundang kekusutan umat. Kejumudan pemikiran semakin terserlah. Umat sudah mula tidak mahu mengkaji fiqh, kerana merasakan tidak mempunyai sebarang faedah. Ini kerana, kepandaian mereka tidak memberi keizinan bagi mereka mengeluarkan pendapat yang berbeda dengan pemikiran kerajaan.
selepas itu, tersebar fikrah pengharaman berpindah mazhab. Sesuatu mazhab sudah dianggap setaraf agama. Orang yang berpindah mazhab dianggap seperti keluar agama.
Keadaan semakin kecamuk, apabila pernikahan antara lelaki dan perempuan yang berbeda mazhab sudah mula dianggap sebagai haram. Alasan mereka, perempuan yang berbeda mazhab dengan lelaki dianggap mempunyai keraguan keimanan mereka. jika ada pihak yang mengizinkan perkahwinan itu pun, dengan alasan qias dengan perkahwinan dengan perempuan ahli kitab.
Di syria, seorang ulama bernama sulaiman at-tufi menceritakan keadaan kekecamukan itu. Ceritanya, gambaran perbedaan mazhab itu sehingga masjid yang berbeda mazhab umum di sesuatu negara [mazhab minoriti] akan dianggap setara dengan gereja.
bertambah parah, wujud pula ungkapan-ungkapan kejumudan seperti perkataan "orang yang belajar dengan membaca kitab selain mazhabnya sebenarnya belajar dengan syaitan". Jika wujud orang belajar dengan dua guru yang berbeda mazhab, dilebel sebagai umpama seorang isteri yang mempunyai dua orang suami.
Pemikiran seperti ini merebak sehingga sampai ke andalusia. Apabial golongan agamawan mula menguasai institusi kerajaan, maka bertambah "garang" lagi pergerakan mereka sehingga wujud istilah "kafir" dan "munafiq" kepada mana-mana rakyat yang tidak akur dengan keputusan kerajaan. ulama-ulama yang dianggap sah, hanya ulama dari institusi kerajaan. Walau mereka berbuat zalim, perbuatan mereka dianggap Islam.
Imam Abu Ishaq as-syatibi melihat keadaan itu. Memandangkan beliau bukan dari golongan kerajaan, menyebabkan keberadaan beliau itu dipandang sebagai sesat. Gelaran muktazilah dan khawarij terkena pada diri beliau.
pergolakkan ini memberi beliau satu inspirasi baru, dengan mendedahkan kaedah berfikir syariah yang betul; dapat menilai betapa betul atau salahnya fatwa-fatwa dari ulama institusi itu. Makanya, lahirnya kitab yang bernama Al-muwafaqat.
Kitab itu dimalapkan diperingkat awal. Tetapi dimasyhurkan oleh beberapa tokoh seperti muhammad abduh, rashid ridha dan sebagainya, sehingga kini ia menjadi bahan kajian penting dalam mencapai kefahaman fiqh yang tepat.
rujukan;
- al ijtihad : an-nas, al-waqie, al-maslahah [terjemahan]
- al istiqra al-maknawi li as-syatibi.
Sekian
Wallahu 'Alam
1 ulasan:
bagaimana pula dgn doktrin tidak mengiktiraf jamaah2 islam lain di Malaysia? mendakwa kerana pas jamaah yg pertama lalu jamaah2 lain tidak absah...
Catat Ulasan