Selasa, 8 Februari 2011

NON MUSLIM DALAM WIZARAH TAFWIDH [WACANA]

Menurut Imam Al-Mawardi, Wizarah itu terbahagi kepada dua, iaitu Wizarah tafwidh dan Wizarah tanfiz. Dalam bahasa arab, Tafwidh bererti menyerahkan. wizarah tafwidh ialah satu jawatan tinggi dalam Negara Islam, di mana imam atau khalifah boleh menyerahkan tugas-tugasnya kepada penjawatnya. Maka wazir dalam wizarah tafwidh ini syarat dan tugasnya sama seperti imam atau khalifah, kecuali dalam beberapa perkara. Dia juga boleh berijtihad dan memutuskan urusan dalam pentadbiran negara, termasuk dalam hal-hal jihad. [Al-Ahkam As-Sultaniyyah : 36]

Tanfiz pula bermaksud perlaksanaan. Wizarah tanfiz adalah jawatan dalam Negara Islam, di mana imam mewakilkan kepadanya untuk melaksanakan urusan-urusan yang telah ditetapkan oleh imam. Wazir ini tidak boleh membuat ijtihad sendiri dalam urusannya. Dia cuma perantara antara pemimpin teringgi dengan rakyat jelata.Imbang Penuh

WIZARAH TANFIZ DAN NON MUSLIM

Menurut Imam Al-Mawardi lagi, tidak menjadi kesalahan bagi ahli Zimmah [non Muslim] memegang jawatan dalam Wizarah Tanfiz. [Al-Ahkam As-Sultaniyyah : 43]

Antara dalil-dalil yang dipegang mereka adalah;

Firman Allah;

لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya;
"Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang-orang mukmin"

[Al-Imran : 28]

Menurut mereka, ayat ini menggambarkan larangan jika menguasai orang islam. adapun dalam Wizarah Tanfiz, ia tidak menguasai Islam, sebaliknya tugas Wizarah tanfiz adalah melaksanakan tugasan dan tanggungjawab yang diberikan oleh Khalifah kepada non muslim tersebut.

Juga firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآَيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ

Maksudnya;
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang, di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya"

[Al-Imran : 118]

Jika dilihat pada ayat ini, ia melarang dari menjadikan teman kepada mereka yang tidak henti-henti melakukan kemudharatan kepada Islam. ekoran itu, tidak hairan Imam Ibnu kathir menafsirkan ayat ini dengan merujuk kepada orang munafiq. [Tafsir Al-Quran Al-Azim : 2/106]

Adapun wizarah tanfiz, mereka tidak layak dilantik kecuali memenuhi syarat-syaratnya. Antaranya adalah, hendaklah orang yang dipercayai, iaitu ia adalah orang yang amanah, benar, memungkinkan tidak rasuah, selamat dari berlaku permusuhan, cerdik, bijak dan tidak mengikut kehendak hawa nafsu atau desakan sesiapa pun.

Lantaran itu, larangan yang merujuk kepada ayat ini adalah dikala berlaku peperangan. Perkara ini ditegaskan oleh Imam Ibnu kathir dalam kitab tafsir beliau [2/107]

Adapun non Muslim yang ditugaskan untuk melaksanakan tugasan yang telah ditetapkan oleh Khalifah, maka ia tidak termasuk dalam larangan dalam ayat ini. Malahan, nabi SAW ada bersabda;

مَا بَعَثَ اللَّهُ مِنْ نَبِيٍّ وَلَا اسْتَخْلَفَ مِنْ خَلِيفَةٍ إِلَّا كَانَتْ لَهُ بِطَانَتَانِ بِطَانَةٌ تَأْمُرُهُ بِالْمَعْرُوفِ وَتَحُضُّهُ عَلَيْهِ وَبِطَانَةٌ تَأْمُرُهُ بِالشَّرِّ وَتَحُضُّهُ عَلَيْهِ فَالْمَعْصُومُ مَنْ عَصَمَ اللَّهُ تَعَالَى

Maksudnya;
"tidaklah Allah SWT membangkitkan dari mana-mana nabi, dan tidak melantik dari mana-mana khalifah kecuali baginya adalah dua teman kepercayaan, iaitu, teman kepercayaan yang menyuruhnya dengan kebaikan dan menggalakkannya melakukan [kebaikan tersebut] dan teman kepercayaan yang menyuruhnya melakukan kejahatan dan menggalakkannya melakukan [kejahatan tersebut. Orang yang ma'sum adalah orang yang mendapat penjagaan Allah SWT"

[Al-Bukhari : 6659]

Namun begitu, tidak dinafikan bahawa pendapat Al-Mawardi itu dilihat tidak sehaluan oleh sebilangan ulama yang lain, seperti Al-Imam Al-Juwaini dan seumpamanya. Tetapi, setelah diperhatikan kepada penghujahan mereka didapati mereka melarang itu beralasan bahawa non Muslim itu tidak mempunyai 'kesiqahan' atau kepercayaan pada perkataan, perbuatan dan seluruh urusan hidup mereka.

Dengan itu, larangan mereka itu lebih kepada larangan dari sudut lighairih, bukan lizatih. Lagi pula, jika diperhatikan kepada pendapat yang mengatakan boleh non Muslim memegang Wizarah tanfiz, itu pun mengenakan syarat-syarat yang agak ketat.

WIZARAH TAFWIDH DAN NON MUSLIM

Tidak dibenarkan wizarah tafwidh kepada non Muslim. Ini kerana, tugas wizarah tafwihd adalah sama seperti tugasan Khalifah.

Imam Al-Mawardi berkata;


وَيَجُوزُ لِهَذَا الْوَزِيرِ أَنْ يَحْكُمَ بِنَفْسِهِ وَأَنْ يُقَلِّدَ الْحُكَّامَ كَمَا يَجُوزُ ذَلِكَ لِلْإِمَام

Maksudnya;
"harus bagi Wazir ini [Wizarah tafwidh] bahawa dia berhukum dengan dirinya sendiri, dan mentaqlidkan para hukkam, sepertimana harus itu kepada Imam [khalifah]"

[Al-Ahkam As-Sultaniyyah : 41]

Apabila tugasan wizarah tafwidh, saling tidak tumpah sepertimana tugasan Khalifah, maka sudah pasti non Muslim tidak boleh memegang jawatan tersebut.

AHLI PARLIMEN DAN WIZARAH TAFWIDH

Antara keistimewaan Ahli parlimen adalah mereka mempunyai hak dan mempunyai suara dalam membahas sesuatu undang-undang, seterusnya dalam menentukan penggubalan sesuatu undang-undang dalam negara. Lantaran itu, ada pihak yang menafikan keizinan non Muslim menjadi ahli parlimen.

Dalam membahaskan perkara ini, perlu diperhatikan beberapa perkara berikut;

Pertama;

Apakah betul, wizarah tafwidh boleh diqiaskan dengan ahli parlimen?

Ada berpendapat mengatakan tidak boleh. Ini kerana, kuasa wizarah tafwidh adalah saling tidak tumpah sepertimana kuasa khalifah. Jadi, tidak dapat tidak, mesti disyaratkan mesti % dari kalangan orang islam.

Ada pihak yang lain pula mengatakan boleh, tetapi dengan mensyaratkan mesti 100% orang islam. Lalu, jika tidak dapat mencapai 100 % muslim, maka diguna pakai majoriti.

Ini menggunakan kaedah yang berbunyi;

ما لا يدرك الكل لا يترك الكل

Maksudnya;
"tidak dapat semua, tidak tinggalkan semua".

Kedua;

Dalam kes Malaysia, tidak dapat tidak, non Muslim terpaksa diberikan hak menjadi ahli parlimen. Perkara ini termaktub dalam perlembagaan Malaysia. Iaitu selama mereka adalah warganegara malaysia. Keizinan mereka itu tertakluk kepada undang-undang sedia ada.

Namun begitu, jika diperhatikan kepada asal Wizarah tafwidh yang dibahas oleh Imam Al-Mawardi dalam kitab beliau. Ia adalah pengganti kepada khalifah berbentuk menyendiri, tanpa secara kolektif. Adapun parlimen Malaysia, ia bukan bersifat penggubal undang-undang secara mutlak, tetapi ia sebagai tempat perbahasan undang-undang sehingga keputusan menggubal atau tidak sesuatu undang-undang itu tertakkluk kepada persetujuan demokrasi, iaitu secara kolektif.

Dari hal ini, tidak dapat tidak, perlunya majoriti dalam parlimen dari kalangan orang islam. Namun begitu, jika sebalik keadaannya [non muslim lebih majoriti berbanding orang islam], maka ia adalah terlarang.

Namun begitu, dalam isu pengadaptasian dari sudut politik kepartian di Malaysia pula, kita akan dapati seperti berikut;

Satu; sudah pasti PAS bergabung dengan UMNO adalah satu ketetapan yang dilihat sebagai sesuai dengan perbincangan ini, berbanding PAS bersama dengan Pakatan Rakyat.

Dua; jika PAS tidak bergabung dengan UMNO pun, maka ia dilihat sesuai sekiranya PAS bergabung dengan semua parti-parti yang ada di malaysia, iaitu kerajaan tanpa pembangkang yang dinamakan sebagia "Kerajaan perpaduan".

Melihat kepada keadaan ini, perlu dianalisa seperti berikut;

Satu; Malaysia adalah sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berpilihanraya. Setiap lima tahun sekali, wajib dari segi perlembagaan bahawa diadakan satu pilihanraya dalam menentukan sesuatu parti itu menjadi kerajaan atau tidak.

Dua; penentuan kejayaan perlaksanaan negara Islam dalam negara demokrasi tertakluk kepada sokongan rakyat. Tanpa sokongan rakyat, maka perlaksanaan negara Islam tidak akan tercapai.

Jadi, apabila dilihat kepada keadaan ini. Dengan cadangan pergabungan antara PAS – UMNO atau gabung antara PAS bersama-sama parti-parti yang ada di malaysia atas nama kerajaan Perpaduan memungkinkan berlaku kemudharatan seperti berikut;

Satu; PAS akan ditolak oleh rakyat dalam PRU akan datang. Dengan terjadinya keadaan ini, cita-cita penubuhan negara Islam akan terluput begitu sahaja.

Ini kerana, dengan penubuhan kerajaan perpaduan atau gabung PAS – UMNO, melahirkan keraguan dikalangan rakyat [muslim dan non Muslim] tentang perjuangan islam. Lebih-lebih lagi, penentuan kemenangan sesuatu parti bukan tertakluk kepada bilangan majoiriti orang islam sahaja, tetapi amat perlu kepada sokongan dan undi dari rakyat yang tidak beragama islam.

Dua; apabila berlaku PRU akan datang, ia melahirkan kecelaruan dalam pembahagian kerusi parlimen dan DUN. Mana mungkin UMNO memberikan kerusi majoriti kepada PAS dalam PRU akan datang. Malahan tidak mustahil, kerusi-kerusi yang memungkinkan PAS kalah akan diberikan, disamping dibolot habis kerusi-kerusi yang mungkin menang oleh UMNO.

Lebih parah lagi, idea kerajaan perpaduan ini tidak pernah disokong oleh rakan-rakan dalam PR, iaitu dari PKR dan DAP, tetapi disambut hebat oleh pimpinan tertinggi UMNO, disamping sebilangan yang terlalu kecil dalam kepimpinan PAS yang menerimanya.

Justeru, dalam perkara ini, amat jelas bahawa keberadaan PAS bersama PR [Pakatan Rakyat] adalah lebih melahirkan kemaslahatan kepada agama berbanding penubuhan kerajaan Perpaduan, waima sekalipun bilangan non Muslim dalam parlimen.

Pun begitu, kebersamaan PAS bersama Pakatan Rakyat dalam keadaan bilangan Non Muslim majoriti tersebut tidak secara mutlak, tetapi tertakluk kepada syarat-syarat, iaitu seperti berikut;

Pertama;

Hendaklah pergabungan itu dikenakan syarat bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan islam tidak diganggu gugat.

Firman Allah;

وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا

Maksudnya;
"Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman"

[An-Nisa' : 141]

Kedua;

Hendaklah pergabungan itu membawa maksud, untuk melaksanakan islah antara satu dengan yang lain. Tanpa menzalimi dan menafikan hak sesama rakyat Malaysia.

Syarat-syarat yang dikenakan ini, hendaklah mendapat persetujuan di semua parti-parti dalam Pakatan Rakyat.

Dengan syarat-syarat ini, ia amat bersesuaian dengan firman Allah SWT;

وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

Maksudnya;
"Tidaklah tuhan kamu membinasakan sesuatu bandar secara zalim, walhal ahlinya melakukan islah"

[Hud ; 117]

Dalam menafsirkan ayat ini, Dr Yusuf Qaradhawi berkata, "Dengan maksud, Allah SWT tidak akan membinasakan ahli qura [sesebuah kerajaan] dengan semata2 musyrikin, sekiranya mereka adalah golongan yg melakukan islah [kebaikan] dalam hubungan sesama mereka" [Daur al qiyam wa al akhlak fi al iqtisad al islami : 355].

Dengan konsisten PAS bersama Pakatan rakyat dalam melaksanakan keadilan sekadar kemampuan, memungkinkan berlaku penubuhan negara islam di masa akan datang. Ini kerana, kejayaan penubuhan itu tertakluk kepada bantuan dan pertolongan oleh Allah SWT. Pertolongan tersebut, tidak akan tercapai kecuali bermula dengan usaha melaksanakan keadilan, menolak dari berlaku kezaliman dalam negara.

Imam ibnu Taimiyyah ada berkata;

الله ينصر الدولة العادلة وإن كانت كافرة ، ولا ينصر الدولة الظالمة وإن كانت مؤمنة .

Maksudnya;
"Allah SWT akan menolong negara yang adil, walau ia adalah kafir. Dan tidak akan menolong negara zalim, walau ia adalah mukmin"

[Al-Hisbah : 4]

Cara ini, amat bertepatan dengan maqasid syariah yang meletakkan asas utama penubuhan kerajaan adalah keadilan terlaksana, dan tertolaknya kezaliman dari tersebar di bumi Allah SWT sepertimana diutuskan para Rasul dan penurunan Kitab.

Ibnu Qayyim menyatakan;

فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَرْسَلَ رُسُلَهُ ، وَأَنْزَلَ كُتُبَهُ ، لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ، وَهُوَ الْعَدْلُ الَّذِي قَامَتْ بِهِ الْأَرْضُ وَالسَّمَوَاتُ .
فَإِذَا ظَهَرَتْ أَمَارَاتُ الْعَدْلِ وَأَسْفَرَ وَجْهُهُ بِأَيْ طَرِيقٍ كَانَ ، فَثَمَّ شَرْعُ اللَّهِ وَدِينُهُ

Maksudnya;
"Sesungguhnya Allah SWT mengutuskan para rasul-Nya dan menurunkan kitab-kitab-Nya supaya manusia dapat kecapi keadilan. Iaitu keadilan yang terlaksana di bumi dan langit. Apabila nyata tanda-tanda keadilan dengan apa cara sekalipun, maka di sana adalah syariat Allah dan agama-Nya"

[At-Turuq Al-Hukmiyyah : 17]

Apa gunanya mendapat pemerintahan yang diberi nama "pemerintahan Islam", tetapi unsur keadilan tidak tercapai, perkauman semakin menebal, jurang antara muslim dan non Muslim semakin menjengkal dan sebagainya, walhal Islam adalah agama rahmat sekelian alam, tidak hanya kepada Muslim, bahkan meliputi muslim dan non Muslim dan seluruh makhluk yang ada di muka bumi Allah SWT ini.

Wallahu 'Alam

baca sama:
الدولة الإسلامية وحقوق الأقليات


Al-bakistani






2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

'' Satu; sudah pasti PAS bergabung dengan UMNO adalah satu ketetapan yang dilihat sebagai sesuai dengan perbincangan ini, berbanding PAS bersama dengan Pakatan Rakyat. ''
ianya tidak sekadar kira congak simple begitu saja sbb kalau umno tu betui perjuangkan islam , umno tak perlukan pas pun , dan umno tak perlu kita lawan pun kalau deme buat islam ...

wuzara berkata...

Salam..

Dalam sebuah posting diblognya baru2 ini Ketua Pemuda PAS,Ust Nasrudin Tantawi, telah mengqiaskan Wazir Tafwidh sebagai Perdana Menteri dan Wazir Tanfidz sebagai Timbalan Perdana. Ia umpama mengqiaskan imam dengan sami atau rahib.Ini jelas satu bentuk penyelewengan pembahasan hukum pemerintahan.

Meneliti hukum pemerintahan Islam iaitu Khilafah, kita akan dapati ia mempunyai struktur yang berbeza dengan apa-apa bentuk pemerintahan lain. Wazir Tafwidh adalah pewakilan kuasa dari khalifah dalam soal pemerintahan, tidak boleh kita takwilkan dengan sistem demokrasi hari ini. Majlis umat, baik syura dan masyura, juga bukanlah parlimen dalam sistem demokrasi. Jawatan ini adalah lafaz yang mempunyai terminologi syara' yang wajib dijaga dan dicemar dengan pemahaman yang lahir dari hadharah selain Islam.