Dalam
al-Muwafaqat, al-Imam al-Syatibi mencadangkan satu teori fiqh yang disebut
sebagai maalat al-Af'al, iaitu melihat kepada implikasi terhadap sesuatu
tindakan.
Antara dalil-dalil bersumber dari nas dalam menyatakan bahawa
wujudnya fiqh maalat al-‘af’al ini adalah seperti berikut;
Pertama:
Dari sudut hukum asal, memaki sembahan-sembahan selain Allah adalah
dibenarkan. Namun begitu, dibimbangi ia memberi implikasi yang buruk disebalik
memaki sembahan-sembahan itu, iaitu menerima makian balas terhadap Allah SWT
dari mereka dengan prejudis, maka perkara itu diharamkan oleh Allah SWT. Firman
Allah, “Dan
janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena
mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan” (Surah
al-‘An’am, ayat 108)
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ
فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ
Kedua;
Dalam hadis ada dinyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW melarang
seseorang memaki ibu bapa temannya. Larangan itu kerana melihat kepada
implikasi yang bakal diterima, iaitu seperti memaki ibu bapanya sendiri. Ia disandarkan
kepada satu hadis, daripada Abdullah bin Amr berkata bahawa Nabi Muhammad SAW
bersabda, “Sebahagian dari dosa besar itu adalah seseorang itu memaki kedua ibu
bapanya”. Nabi Muhammad SAW ditanya, “Bagaimana mungkin wujud orang yang memaki
kedua ibu bapanya?”. Berkata Nabi Muhammad SAW, “Seseorang memaki bapa
seseorang yang lain, lalu dia memaki balik bapanya dan memaki balik ibunya”.
(al-bukhari, hadis no : 5516)
إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ الْكَبَائِرِ أَنْ يَلْعَنَ الرَّجُلُ
وَالِدَيْهِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَيْفَ يَلْعَنُ الرَّجُلُ وَالِدَيْهِ قَالَ
يَسُبُّ الرَّجُلُ أَبَا الرَّجُلِ فَيَسُبُّ أَبَاهُ وَيَسُبُّ أُمَّهُ
Ketiga;
Daripada Aisyah
R.Ha, sesungguhnya Nabi Muhammad SAW ada berkata kepadanya;
“Apakah kamu tidak melihat sesungguhnya kaum kamu ketika mereka
membina kaabah, mereka membataskan pada qawaed Ibrahim”. Aku (Aisyah) bertanya,
“Wahai Rasulullah SAW, kenapa tidak kamu kembalikannya pada qawaed Ibrahim?”.
Nabi Muhammad SAW menjawab, “kalaulah tidak kerana baru kaum kamu meninggalkan
kekufuran, pasti aku sudah lakukan” (al-Bukhari, hadis no : 1480)
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهَا أَلَمْ تَرَيْ أَنَّ قَوْمَكِ لَمَّا
بَنَوْا الْكَعْبَةَ اقْتَصَرُوا عَنْ قَوَاعِدِ إِبْرَاهِيمَ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ
اللَّهِ أَلَا تَرُدُّهَا عَلَى قَوَاعِدِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ لَوْلَا حِدْثَانُ قَوْمِكِ
بِالْكُفْرِ لَفَعَلْتُ
Jika diperhatikan kepada jawapan Nabi Muhammad SAW, kita dapati
bahawa Baginda tidak terus meruntuhkan kaabah dan membaiki kedudukan balik
Kaabah pada tapaknya yang sebenar, kerana bimbang melahirkan implikasi yang
lebih buruk, iaitu pandangan arab bahawa Nabi Muhammad SAW mengajar kepada
mereka meruntuhkan tempat-tempat suci ini.
Keempat;
Dari Anas bin Malik, bahawa seorang badwi telah kencing dalam
masjid. Sebilangan sahabat bangkit (untuk menghalang badwi itu berkencing).
Lalu Nabi Muhammad SAW bersabda, “Jangan kamu halang dia kencing”. Kemudian
Nabi Muhammad SAW menyuruh mendatangkan satu baldi air, dan baginda SAW sendiri
yang tuangkan air itu pada tempat kencing badwi tadi. (al-Bukhari, hadis no :
5566)
أَنَّ أَعْرَابِيًّا بَالَ فِي الْمَسْجِدِ فَقَامُوا إِلَيْهِ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُزْرِمُوهُ ثُمَّ
دَعَا بِدَلْوٍ مِنْ مَاءٍ فَصُبَّ عَلَيْهِ
Nabi SAW melarang para sahabat dari menghalang Badwi itu kencing
kerana, jika menghalang ketika badwi itu sedang kencing akan mendatangkan
implikasi yang lebih besar buruknya, iaitu tempat yang kena air kencing dalam
masjid itu akan menjadi lebih besar. Juga, mungkin apabila menghalang,
menyebabkan badwi itu lari. Ketika itu, implikasinya lebih buruk, iaitu air
kencingnya akan kena pada pakaian dan badannya.
Dari fikrah itu,
ternyata fiqh itu semakin berlaku tajdid dan pembaharuan. Makanya lahir
berbagai-bagai teori fiqh yang dapat difahami dalam kerangka kehidupan tanpa
menafikan faktor nas-nas syariah.
Terkini, perbincangan Fiqh Tawaqqu' semakin
berkembang. Ia dibicarakan oleh sebilangan besar tokoh-tokoh ilmuan islam yang
muktabar, seperti Abdullah Bin Bayyah dan seumpamanya.
Fiqh Tawaqqu' atau diterjemah sebagai fiqh ramalan
adalah kesan dari perbincangan tentang teori Maalat al-af'al atau implikasi
terhadap sesuatu. Ia rentetan dari perbincangan tentang teori sad al-zaraie
yang dikemukakan oleh Imam Malik, juga teori
Fath al-zaraie yang dikemukakan oleh imam al-Qarafi.
Fiqh ramalan ini satu perbincangan tentang
kefahaman yang mendalam dalam memastikan sesuatu yang bakal berlaku. Makanya,
dari sekarang dilakukan beberapa tindakan supaya kemaslahatan lebih tercapai
untuk masa mendatang berbanding kemudharatan, atau sekiranya diandaikan
tercapai kemudharatan, dilakukan beberapa tindakan mengurangkan kemudharatan
yang bakal berlaku.
Ada sebilangan ilmuan menolak teori fiqh tawaqqu'
ini dengan alasan bahawa mengandai sesuatu yang bakal terjadi adalah satu
perkara yang tertolak. Mereka berdalilkan dengan perkataan Umar bin al-Khattab
di atas mimbar pada suatu hari. Iaitu, Umar menyatakan bahawa orang yang
bertanya perkara yang bakal berlaku adalah orang yang meminta bala itu disegerakan
berlaku. Makanya ia wajar dibuang. (‘Ilam al-Muwaqiin, hlmn 91)
قال عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَهُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ :
أُحَرِّجُ بِاَللَّهِ عَلَى كُلِّ امْرِئٍ سَأَلَ عَنْ شَيْءٍ لَمْ يَكُنْ ، فَإِنَّ
اللَّهَ قَدْ بَيَّنَ مَا هُوَ كَائِنٌ
Dijawab pendapat ini dengan satu kisah perbualan
antara seorang sahabat bernama qatadah bersama Imam Abu Hanifah. Iaitu, Abu
Hanifah bertanyakan perkara yang cukup susah dan ia belum berlaku. Soalan itu
menyebabkan Qatadah memarahi Abu Hanifah, kerana bimbang mengundang bala.
Namun begitu, Imam Abu Hanifah menyatakan bahawa
soalan tersebut adalah sebagai cara untuk kita bersedia untuk berhadapan dengan
bala yang bakal menimpa. Jika diketahui, maka kita sudah untuk masuk atau
keluar dari bala tersebut. (tarikh Baghdad, jld 6, hlmn 106 )
عن النضر بن محمد قال: دخل قتادة الكوفة ونزل في دار أبي
بردة فخرج يوما وقد اجتمع إليه خلق كثير فقال: قتادة والله الذي لا إله إلا هو ما يسألني
اليوم أحد عن الحلال والحرام إلا أجبته فقام إليه أبو حنيفة فقال: يا أبا الخطاب ما
تقول في رجل غاب عن أهله أعواماً فظنت امرأته أن زوجها مات فتزوجت ثم رجع زوجها الأول
ما تقول في صداقها وقال لأصحابه الذين اجتمعوا إليه لئن حدث بحديث ليكذبن ولئن قال:
برأي نفسه ليخطئن فقال: قتادة ويحك أوقعت هذه المسألة قال: لا قال: فلم تسألني عما
لم يقع قال: أبو حنيفة إنا نستعد للبلاء قبل نزوله فإذا ما وقع عرفنا الدخول فيه والخروج
منه
Ia dikukuhkan lagi dengan beberapa keputusan
Nabi SAW, seperti dalam sejarah sulh al-Hudaibiyyah. Ini kerana, perjanjian
yang dilihat berat sebelah itu dengan berani diterima oleh Nabi SAW kerana
menjangkakan kemaslahatan yang lebih besar bakal dikecapi dari pihak umat
Islam. Ternyata, keberanian Nabi SAW menerima perjanjian tersebut mendatangkan
keuntungan yang cukup gemilang dari pihak Islam.
KHILAF
Secara asasnya, sesuatu ramalan ini diterima dalam
syariah berdasarkan syarat-syaratnya. Jika dipenuhi syarat, maka ia adalah fiqh
tawaqqu', tetapi ia tidak mencukupi syarat, maka ia tidak boleh disebut sebagai
fiqh tawaqqu'.
Antara syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
1- Ia mesti berdasarkan
kepada ghalabah al-zan, iaitu sangkaan yang menguasai. Dengan maksud, sesuatu
sangkaan itu mempunyai bukti penyokong.
Ini sepertimana firman Allah yang menyatakan bagi
orang yang berpoligami, jika mereka bimbang bahawa mereka tidak boleh berlaku
adil, maka hendaklah mereka berkahwin seorang sahaja. (surah al-Nisa’,
ayat 3)
فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ
وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً
Jika ikut kepada
realitinya, kita tidak tahu apakah kita boleh berlaku adil atau tidak, jika
kita tidak berpoligami terlebih dahulu. Namun Quran menyatakan jika bimbang dari
berlaku, maka hendaklah kahwin satu sahaja. Menunjukkan, ia tertakluk kepada
sangkaan yang mendominasi dalam diri orang yang berpoligami tersebut.
2- Ia perlu melihat kepada qarinah yang TELAH dan
SEDANG berlaku, disamping qarinah itu mempunyai kaitan dengan keadaan yang
BAKAL berlaku. Semua ini perlu kepada analisa.
Ia dilihat pada perjanjian Hudaibiyyah yang dibuat
oleh Nabi SAW. Semasa Nabi SAW menerima perjanjian, Nabi SAW sudah melihat
suasana ketika itu, dan kaitannya yang bakal mendapat keuntungan di pihak umat
Islam di masa akan datang.
3- Hendaklah diimbang perkara ini berdasarkan
kepada maslahah dan mafsadah. Iaitu, dengan disenaraikan andaian-andaian yang
berbentuk keuntungan yang bakal berlaku. Juga diisenaraikan andaian-andaian
tentang kerosakan-kerosakan yang bakal berlaku. Lalu, dianalisa untuk memilih
tindakan yang boleh mengurangkan kerosakan, jika disana didapati akan berlaku
kerosakan. Atau memilih kemaslahatan yang besar, jika disana dapat menghapuskan
kemaslahatan tersebut.
Ini dilihat kepada tindakan Nabi SAW yang menerima
untuk tidak menulis 'bismillah al-Rahman al-Rahim' dan 'Muhammad Rasulullah'
dalam perjanjian hudaibiah pada tahun ke 6 hijrah, kerana melihat kemaslahatan
yang lebih besar, iaitu umat Islam bukan sekadar boleh menunaikan ibadat Umrah
qadha' pada tahun ke 7 hijrah, tetapi berjaya mengambil alih kerajaan Makkah
pada tahun 8 hijrah.
4- Apabila sudah mendapati sesuatu itu bakal
mencapai mafsadah atau kerosakan, maka disediakan 'ubat' bagi mengelak dari
berlaku kerosakan tersebut. Ia seperti dalam analisa perlaksanaan hudud,
didapati bahawa kerosakan yang bakal berlaku adalah penolakan ekoran dari tidak
memahami. Makanya disediakan 'ubat' bagi menyelesaikan perkara ini dengan mengadakan
kempen berbentuk keilmuan dan sebagainya. Atau misal lain, seperti seseorang
doktor itu merasakan bahawa seorang pesakit itu mempunyai tanda-tanda ketika
itu bahawa dia bakal ditimpa penyakit kusta, maka disediakan ubat-ubat
pencegahan dari tertimpa penyakit tersebut.
Ini dapat dilihat dengan tindakan Nabi SAW
menyuruh para sahabat membawa segala makanan dan duit ketika hendak menunaikan
umrah qadha' pada tahun ke 7 hijrah (perjanjian hudaibiah pada 6 hijrah) untuk
diberikan kebajikan kepada rakyat Makkah yang miskin dan berhutang ketika
mereka melakukan ibadat. Tindakan itu, menyebabkan Islam menjadi buah mulut
dikalangan rakyat makkah yang mendatangkan gelombang rakyat pada tahun
selanjutnya, iaitu dalam sejarah Fath al-Makkah.
KESIMPULAN
Teori ini memang agak baru dibincangkan dalam
dunia umat Islam, tetapi ia tidak salah dari sudut pengamalannya. Ini kerana,
diteliti pada nas-nas dan sirah, didapati ia sudah diamalkan.
Teori ini amat
penting dibincangkan dan diamalkan bagi mereka yang terlibat dengan ilmu
kedoktoran, business, politik dan sebagainya. Ia sebenarnya berasaskan kepada
islam yang selayaknya diamalkan.
Wallahu 'Alam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan