Ahad, 25 Januari 2009

SELANGOR : BERKUASA YANG TAK BERFUNGSI

SELANGOR : BERKUASA YANG TAK BERFUNGSI

Aduka Taruna menulis
[1];

“Berbalik kepada penyapu tadi, PAS kan dapat Majlis Agama Islam kat Selangor. Hassan Ali yang pegang. So, memula korang bentangkan undang-undang maksiat orang Islam dulu. Masukkan sesi kaunseling dulu sebelum penjara bagi kesalahan seterusnya.

Dah undang-undang untuk orang Islam (bukan hudud yang masih trauma tu), takan DAP nak bantah plak. PKR muslim kompom terpaksa sokong.

Bila dah termaktub, kena pergi kepada penguatkuasaan pulak. Undang-undang melambak, tapi penguatkuasa mati pucuk ala tak guna gak. Hangat-hangat tahi Melayu.

So, tangkap sapa-sapa muslim yang beli arak, beli tiket ekor. Buat betul-betul. Jangan hot2 Malay shit beb. Lepas bicarakan, jatuhkan sessi kaunseling pada kesalahan pertama.

Bila dah ada penguatkuasaan, walaupun tak berat, barulah ada respek. Yang jahil kuti pun ada respek, ada takut, ada segan. Lu buat camni jer dulu. Mana Hassan Ali ni? Dengar ke tak ni?.

Kalau penguatkuasaan kekal macam zaman UMNO, baik tak payah muslim undi lu orang. Orang undi bukan suh tawar-menawar secara sulit. Tapi suh jaga muslim guna apa jua kaedah yang lu dapat”

KOMEN;

Kalau kita pergi Taman Tun Dr Ismail; bersebelahan jalan dari rumah Exco Agama Kerajaan Negeri Selangor, ada pusat beli belah, disco dan macam-macam lagi. orang panggil tempat tu, OU (One Utama)

Berhampiran dengan IKEA, ada sebuah open disco.

Aku pernah pergi cari budak-budak rosak kat situ. Kalau malam sabtu dan malam ahad, disco disitu berjalan sampai hampir dengan subuh. Itu aku tidak hairan lagi, tapi yang lagi aku hairan, 80 peratus kehadiran di disco tu anak melayu. Dorang bukan sekadar hadir, tapi siap minum arak di khalayak ramai lagi. (aku tak paksa korang percaya dengan aku, tapi baik korang pergi tengok sendiri)

Bila anak melayu, secara umumnya kita kata dorang orang islam, tapi masalahnya, pernah ke exco agama tu fikir masalah anak-anak muda yang rosak yang berhampiran dengan rumah dia tu????

Kalau dia fikir, kenapa sampai hari ini, disco tu masih dipenuhi dengan anak-anak melayu lagi??? Itu sebab orang dah kata, dia ni bukan buat kerja pun. Dia ni cakap banyak jer....... seluruhh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pakatan Rakyat wadah yang terbaik untuk PAS memperjuangkan islam lebih berkesan, tapi ianya tidak akan berjaya kalau ada orang macam exco agama.....

Dia suruh kaji balik konsep Tahaluf Siyasi di Selangor sampai pecat TPJ Selangor. Sebenarnya, yang kena kaji bukan konsep tahaluf siyasi di Selangor, tapi kedudukan exco agama dalam kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor; apakah perlu dipecat atau tidak dari sudut konsep tahaluf siyasi....

Tapi susah lah, sebab isu sebenar, dia bukan nak jawatan exco agama sebenarnya. Dia nak jadi MB Selangor.. sebab tu rajin dok buat pertemuan disebalik tabir. Masuk rumah melalui tingkap.....

Tak payah nak jadi MB Selangor la…. Hukum pegang jawatan ini ada lima hukum; boleh jadi haram; boleh jadi harus; boleh jadi makruh; boleh jadi wajib; boleh jadi sunat.

Sekadar pandangan aku setelah jawatan exco agama yang dipegang, aku secara peribadi berpendapat dia pegang jawatan ini dah jadi haram, bukan harus dah; jauh sekali wajib, mahupun sunat.

Kalau korang nak, aku boleh tulis hukum pegang jawatan beserta dengan dalil-dalil sekali, dan rujukan kitab-kitab muktabar lagi..

Sekian
p/s : aku pun sedang menunggu berita; bila agaknya Dewan Pemuda PAS Selangor atau Dewan Pemuda PAS Pusat nak hantar memorandum kepada Exco agama agar ambil serius masalah remaja dan anak-anak muda melayu Islam yang minum arak secara terbuka di disco-disco di sekitar selangor, sepertimana dorang buat bantahan I-Dance di Pulau Pinang baru-baru ini.

Wallahu 'Alam

3 ulasan:

Abu Razeen 2 berkata...

1. adukataruna ini ahli Pas ke? gaya tulisan macam SB.

klu ahli Pas, masA PRU dulu ada bantu Pas tak?

Klu bukan ahli Pas, ada undi Pas ke undi bn?

2. minta ustaz baca blog Khalid Samad yg ustaz sanjung melangit tu: kesah umar abd aziz masih relevan kah?

najmi of dublin berkata...

wei mat.. kasar nampak.. aku cadang ko cari bini dulu sorang..air dah penuh kepala tu.. serius beb.. dunia ni lebih besar dari maki hamun dan kurang hajar ngan orang cam takder agama..

Tanpa Nama berkata...

ARTIKEL YANG PALING BODOH DRP SEORANG YANG PALING BAHLUL DAN BANGANG!!!
CONFIRM LA'NATULLAH HINGGA KE ANAK CUCU....