Sabtu, 3 Januari 2009

UNDI PAS DAPAT PAHALA…??

UNDI PAS DAPAT PAHALA…??

Orang mula memperkatakan tentang kenyataan Tok Guru Nik Abdul Aziz yang lalu berkenaan dengan undi PAS masuk syurga. Puak Melayu Harbi, UMNO amat gelabah dengan kenyataan sebegini dengan mendakwa ini adalah fatwa songsang.

Kelakar juga, bila UMNO kata ini fatwa songsang, sedangkan UMNO tu sendiri adalah parti songsang. Macam mana orang songsang boleh kata orang lain yang songsang. Sama lah seperti Abu Jahal dan Abu Lahab dulu yang pernah kata Nabi Muhammad Songsang.

Tulisan kali ini, ingin menegaskan bahawa memang undi PAS dapat pahala, dan undi UMNO dapat dosa.

Kaedahnya senang sahaja. semuanya perlu kembali kepada asas penciptaan Adam A.S menerusi Firman Allah;

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً

Maksudnya;
”Ketika berkata tuhan kamu kepada Malaikat, sesungguhnya aku mahu jadikan di bumi Khalifah”

(Surah Al-Baqarah : 30)

Khalifah ditafsirkan oleh para ulama adalah;

نيابة عن الشارع في حراسة الدين وسياسة الدنيا به

Maksudnya;
“pengganti syari’ didalam menjaga agama dan mentadbir dunia dengannya (agama)”
[1].

Islam telah membuktikan pemerintahannya berasaskan khalifah semenjak zaman Rasulullah SAW sehinggakan tahun 1924, iaitu tahun kejatuhan kerajaan turki osmaniyyah; yang telah dijatuhkan dengan pemikiran secular yang di dokong oleh seorang bapa pemoden turki yang bernama Mustafa Kamal At-Tarturk.
[2]

Dengan kejatuhan tersebut, umat Islam seluruh dunia hidup dalam keadaan terumbang ambing, disamping kehinaan demi kehinaan datang menimpa yang menyebabkan ulama-ulama Islam terpaksa memikirkan “kaedah dan mekanisma baru” bagi menghadapi kehinaan sedemikian rupa.

Dengan keadaan sedemikian, lahirlah ulama-ulama yang kehadapan dalam menghadapi kelemahan ini seperti As-Syahid Imam Hassan Al-Banna (1906-1949
[3]) yang berjaya menubuhkan sebuah gerakan islam yang terkenal di seluruh dunia, iaitu “Al-Ikhwan Al-Muslimun” pada tahun 1928; yang ditubuhkan di suatu daerah di Negara Mesir yang bernama “Ismailiyyah”; yang ketika itu, Imam Hassan Al-Banna baru sahaja berumur 21 tahun[4].

Begitujuga, lahirnya seorang tokoh didalam gerakan islam “Al-Ikhwan Al-Muslimun” yang terkenal juga; bernama As-Syaikh Said Hawa (1935-1989
[5]), sebagai penerus perjuangan Al-Ikhwan Al-Muslimun yang diasaskan oleh Imam Hassan Al-Banna. Beliau mempunyai keluasan ilmu dan pengalaman yang semuanya itu boleh diketahui melalui banyak tulisan-tulisan beliau.

Imam Mujahidin Al-Afghanistan As-Syahid Dr Abdullah bin Yusuf Mustafa Azzam atau lebih dikenali dengan nama As-Syahid Dr Abdullah Azzam (1941 – 1989
[6]) merupakan salah satu tokoh pejuang Islam yang tidak kurang juga dikenali kehebatannya; beliau telah meninggalkan kehidupannya yang mewah di bumi Jordan dan Pakistan semata-mata mahu mentarbiyyah pemuda-pemuda Islam di lereng-lereng bukit di Afghanistan bagi meneruskan usaha untuk mengembalikan kegemilangan islam ketempatnya yang asal.

Dan banyak lagi tokoh-tokoh pejuang Islam yang lahir setelah kejatuhan kerajaan Osmaniyyah tersebut, yang ini membuktikan kebenaran hadis Nabi SAW yang bersabda;

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

Maksudnya;
“sentiasa ada dikalangan umatku satu puak/golongan yang terang-terangan berperang di atas kebenaran hingga hari kiamat
[7]

Tidak ketinggalan juga di Malaysia, sebuah jemaah islam yang bernama Hizbul muslimin di tubuhkan oleh ulama-ulama di Malaysia ketika itu, merupakan anak-anak murid Muhammad Abduh sebagai sebuah gerakan Islam yang berusaha kearah mendaulatkan undang-undang Islam seperti yang dinyatakan oleh Allah didalam surah al-baqarah ayat 30.

Amat menyedihkan, pada 18 Jun 1948, pihak british telah mengharamkan gerakan Islam Hizbul Muslimin melalui akta darurat dan akhirnya dalam tekanan, usaha demi usaha yang dilakukan oleh bekas pendokong-pendokong Hizbul muslimin sehinggakan tertubuh Parti islam Semalaysia (PAS) pada tahun 1951.

Oleh itu, jelas kepada kita, dengan kewujudan PAS merupakan mata rantai perjuangan mahu mendirikan Khalifah Islam di atas muka bumi Allah.

Memandangkan di Malaysia, tindakan mahu menyerang musuh-musuh Allah bukanlah menggunakan senjata, iaitu terpaksa menggunakan pilihanraya, maka dengan keadaan itulah PAS terpaksa terlibat dalam Pilihanraya.

Keterlibatan dengan pilihanraya itu bukanlah sesuatu yang salah, bahkan mempunyai sandarannya, iaitu kepada kaedah fiqh yang masyhur;

ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب

Maksudnya;
“Tidak akan sempurna sesuatu yang wajib, melainkan dengan-nya. Maka melakukan-nya itu adalah wajib”

Maksudnya, jika di Malaysia tidak ada cara lain untuk mendaulatkan islam melainkan dengan pilihanraya, maka terlibat dalam pilihanraya ada wajib. Dan, apabila mahu terlibat dalam pilihanraya, hendaklah menubuhkan parti, maka hukum menubuhkan parti adalah wajib. Dan, banyak-banyak parti di Malaysia, hanya parti PAS sahaja mahu mendaulatkan Islam, maka hukum mengundi PAS adalah wajib.

Makna wajib adalah diberikan pahala kepada sesiapa yang melakukannya, dan diberi dosa kepada yang meninggalkannya. Balasan Pahala hanya dikecapi dalam syurga, dan dosa hanya dikecapi balasannya dalam neraka.

Oleh itu, secara kesimpulannya, undi PAS dapat pahala, justeru masuk syurga, dan undi UMNO dapat dosa, justeru masuk neraka.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Januari 2008 * 4:29 petang.






[1] Badai’ As-Suluk : 1/192.
[2] Pendita yang hilang : Mustafa Kamal Atarturk : m/s 58
[3] 30 Pendekar dan pemikir Islam dari masa ke masa : m/s 506.
[4] 30 Pendekar dan pemikir Islam dari masa ke masa : m/s 509.
[5] Jihad dalam Politik & persoalan Negara Islam mengikut Pandangan Sa’id Hawa : m/s 16-39
[6] Abdullah Azzam : merintis khilafah yang hilang : m/s 1-8.
[7] Sahih Muslim : 1/137 : hadis no : 156.

Tiada ulasan: