Ahad, 24 Mei 2009

USRAH SMS : SIRI 1 : 1 LELAKI, 2 PEREMPUAN


USRAH SMS : SIRI 1

PERBINCANGAN:

Dalam surah Al-Baqarah ayat 282 menyebut, saksi kes hutang mesti 2 orang lelaki. Jika tidak dapat 2 orang lelaki, maka 1 orang lelaki dan 2 orang perempuan.

Persoalannya;

Mengapa Allah letak status 2 orang perempuan menyamai 1 orang lelaki?

RESPON:

PERTAMA:

Dr Hazwan :

Lelaki bertindak ikul akal. Perempuan mendahuluikan emosi.

Naqib;

Bukankah wujud juga lelaki yang ikut emosi. Malah, wujud juga perempuan yang bertindak ikut akal?

Dr Hazwan;

Ye la. Tapi kita bercakap secara umum.. sama la dengan budak sekolah agama buat jahat.. umumnya baik, tapi ada la yang buat jahat.

KEDUA:

Dr Saiful :

saya punya pendapat.. perempuan membuat keputusan lebih kepada emosi.. kerana perempuan ada 9 emosi 1 akal... dia ada emosi sabar dalam mengandung berbanding bapa. Sayang kepada anak lebih daripada bapa.. tapi lelaki ada 9 akal 1 emosi.

Sambungnya lagi;

jadi saya rasa, bila ada 2 perempuan dalam menjadi saksi.. 1 orang saksi boleh counter yang satu lagi saksi kalu saksi tu ada emosi belas kasihan pada si penghutang..

KETIGA:

Dr Hakimah:

Sbb perempuan bermain emosi. Mudah terpengaruh, mudah kasihankan orang, keputusan ragu-ragu. Kalau lelaki pula, lebih tegas, tetap dalam buat keputusan.

KEEMPAT:

Dr Hakem;

Bagi ana, napa dalam konsep SAKSI, kenapa 1 lelaki sama dengan 2 perempuan, atas dasar adil. Secara fitrahnya, perempuan mudah diancam. Elizabert Wong contong yang paling baik... jadi, andai kata seorang perempuan di ancam, masih ada backup sorang lagi.. jadi, kebenaran itu tetap terjaga.

Sekian

p/s : perbincangan ini berlaku melalui sms.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 mei 2009 * 11:51 pagi.


Tiada ulasan: