Ahad, 14 Jun 2009

PKS JATUH, KENAPA??


PKS JATUH, KENAPA??

PKS (parti Keadilan sejahtera) menang di Indonesia. kemenangannya menyebabkan banyak gerakan Islam mahu mencontohinya. Tidak ketinggalan, sebilangan pimpinan PAS mengkaguminya ketika itu.

Kini parti itu kalah teruk, jatuh tersungkur. Berita kejatuhan parti itu di Indonesia tidak diketahui puncanya melainkan mereka yang duduk dalam majlis “muhasabah” PKS sendiri.

Seorang kawan berjawatan Ketua Pemuda PAS di salah sebuah kawasan di Selangor telah menelefonku. Beliau menyatakan, beliau baru sahaja pulang dari Indonesia; menjalani salah satu sesi lawatan dan ziarah terhadap pimpinan-pimpinan PKS di Indonesia.

Antara bahan rencah yang berjaya dijadikan pengajaran bersama. Beliau menyatakan, menurut “muhasabah” PKS, didapati kejatuhan mereka yang teruk di Indonesia bersebabkan tindakan pimpinan tertinggi PKS yang tidak lagi melihat mood rakyat Indonesia yang terlalu membenci kepada suharto.

Keadaan ini berlaku, apabila pimpinan tertinggi mereka yang dahulunya terlalu mengkritik dan menghentam suharto, lalu setelah berkuasa mereka memuji-muji Suharto.




Melihat keadaan itu, menyebabkan rakyat bawahan marah, yang akhirnya telah “menghukum” PKS sehingga jatuh tersembam di bumi Indonesia.

Apakah keadaan yang sama juga berlaku di Malaysia disaat rakyat sedang membenci UMNO yang telah didontrinkan oleh kita sendiri???

Ya !! memang kebencian kita terhadap UMNO tidak seharusnya menjadi penghalang untuk kita berdakwah; mengajak orang UMNO kepada Islam, tetapi perlu diingat, Orang UMNO perlu didakwah, tapi Parti UMNO wajib diluputkan dari muka bumi Allah, sepertimana Musa meluputkan ajaran Firaun di bumi Mesir…

Sekian

p/s : jikalau PAS kalah teruk dalam pilihanraya ke 13 nanti, jangan disalahkan kepada rakyat yang kononnya kurang membaca buku-buku politik.

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 Jun 2009 * 2:14 pagi

2 ulasan:

Na'im Nikmat berkata...

PAS patut ambil pengajaran dari PKS

Tanpa Nama berkata...

Tinggalkan muqabalah,muzakarah dengan umno..tinggalkan rundingan... sokong ucapan yb khalid samad... jangan sebut2 lagi perpaduan, rundingan, kerjasama, dll... Allahuakbar!!! Berjuang kerana Allah..