Selasa, 21 Julai 2009

SURUHANJAYA DIRAJA, KENAPA TAKUT??

SURUHANJAYA DIRAJA, KENAPA TAKUT??

Kematian teoh Beng hock menjadi isu. Pihak Pakatan Rakyat mendesak agar kerajaan tubuh badan bebas untuk diadakan siasatan. Mana mungkin polis menyiasat polis. Kerana itu adalah perkara mustahil untuk melahirkan keputusan yang adil.

Dibimbangi berlaku ”bios”, ekoran itulah islam menghalang anak menjadi saksi untuk bapanya dalam sesuatu kes. Lihatlah bagaimana kes tuduhan yang dilakukan oleh Ali terhadap seorang yahudi atas tuduhan mencuri. Syuraih Al-Qadi tidak mahu menerima saksi yang dikemukakan oleh Ali, kerana saksi itu adalah Husain, anak lelaki Ali. Disebabkan tiada saksi lain yang dapat dikemukakan, menyebabkan kes itu diberikan kemenangannya kepada si Yahudi.

Ini undang-undang dunia yang telah ditetapkan oleh Islam. tujuannya adalah, supaya keputusan itu tidak berpihak kepada yang tidak sepatutnya.

Asas inilah, tindakan pihak Pakatan Rakyat mendesak agar ditubuhkan suruhanjaya bebas, dalam menyiasat kes kematian Teoh Beng Hock.

Menariknya dalam isu kes kematian Teoh beng Hock ini, didapati pihak UMNO/BN agak gelabah dengan desakan Pakatan Rakyat atas penubuhan badan bebas itu.

Jika merujuk kepada blog-blog UMNO/BN, mereka tidak habis-habis menyalahkah DAP dalam kes ini dengan dakwaan Teoh Beng Hock ada kaitan dengan samseng dan mafia.

Jika wujud pun kaitan Teoh Beng Hock dengan mafia atau samseng, apakah tindakan yang hendak dikenakan kepada Teoh Beng Hock itu sampai membawa kepada kematian. Bukankah tindakan itu sudah dikategorikan sebagai zalim??

Dalam islam pun, jika seseorang yang dikenakan hukuman sebat seratus kali lantaran zina, hukuman itu hendaklah sebat seratus kali sahaja, tidak boleh dilebihkan. Jika dilebihkan juga, itu sudah mengandungi maksud zalim.

Justeru, tidak perlu UMNO/BN takut untuk menubuhkan badan Bebas dalam kes kematian teoh Beng Hock. Malah, hendaklah mereka sokong terhadap desakan Pakatan Rakyat itu.

Sekian

p/s : mungkin ada beda antara RM 2,400 dengan RM 24 Juta?? Ataukah, kedua-duanya ada kaitan satu sama lain??

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kota Damansara
22 Julai 2009 * 11:50 pagi.


2 ulasan:

nur mohd nidzam berkata...

Salam ustaz,
kita semua sedia tahu apa yang sudah terjadi dengan semua suruhanjaya di raja sebelum ini.Kes Linggam,suruhan jaya diraja untuk kezaliman polis selepas DSAnwar dipukul,kes Kugan pun belum selesai.Rakyat sudah bosan dan hilang kepercayaan untuk mendapat kebenaran dan keadila selagi UMNO BN ini berkuasa.Cuma satu sahaja jalan untuk mencari keadilan dan kebenaran di negara ini iaitu untuk menghancurkan regime zalim ini.Kita semua rakyat harus bersatu untuk tujuan itu.Itu sahajalah satu satu nya jalan.

Mencari Damai Yang Hilang berkata...

saya setuju dgn pendapat kamu Nur...kita harus bersatu untuk menjatuhkan rejim jahanam UMNO-BN. jalannya hanya satu, bersamalah dalam jemaah untuk berjihad.