Khamis, 2 Julai 2009

TIDAK PERLU BERDEBAT DENGAN DAP


TIDAK PERLU BERDEBAT DENGAN DAP

Isu debat yang dicabar oleh tok guru nik abdul Aziz terhadap UMNO semakin hari semakin panas di media perdana, juga media alam maya. Kehangatannya semakin terasa dengan tindakan berani pemuda PAS Pusat yang mengajak Pemuda UMNO sama berdebat.

Media-media yang berbau UMNO juga tidak lepas dari bermain dengan isu ini, terutama dalam mencari publisi murahan dalam menaikkan balik imej buruk mereka yang sudah tergambar di hadapan mata-mata rakyat.

Antara ulasan dan kupasan dalam media UMNO, mereka mendakwa bahawa tok guru nik abdul aziz hanya berani berdebat dengan UMNO, tetapi tidak berani berdebat dengan DAP.

Kenyataan dangkal ini, memperlihatkan bagaimana UMNO sudah kehabisan modal, disamping tergambar wajah gerun mereka dalam memperkatakan islam yang melibatkan kepada dasar perjuangan mereka.

MENGAPA DEBAT DENGAN UMNO??

Persoalan yang ditimbulkan adalah, mengapa debat yang hendak dilakukan itu adalah debat dengan UMNO, tidak pula DAP.

Apa yang pasti, debat diwujudkan berasaskan untuk mencari kebenaran antara dua pihak yang mendakwa meereka mewakili kepada kebenaran. Bagi untuk memastikan, antara kedua belah pihak itu benar atau tidak, maka anjuran debat perlu di kehadapankan.

Adapun antara dua pihak yang tidak pernah mendakwa bahawa mereka adalah yang paling benar dalam sesuatu perkara, tidak perlu diadakan debat. Jika diadakan juga, nyata itu adalah tindakan yang kurang bijaksana.

Dalam isu UMNO sesat atau tidak, ia perlu diperdebatkan kerana, UMNO mendakwa bahawa mereka tidak sesat, sedangkan dalam masa yang sama PAS melihat UMNO tidak berasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah sebagai dasar parti. Makanya itulah, UMNO itu ditempelkan sebagai antara firqah-firqah yang sesat.

Adapun dengan DAP, tidak timbul sama ada perlu diadakan debat dengan mereka atau tidak. Ini kerana, DAP sudah sedia maklum adalah sebuah parti yang memang tidak berasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Justeru, mengadakan debat dengan mereka tidak mempunyai sebarang "point" yang perlu diperdebatkan.

Sekian

p/s : dirasakan, melihat debat olok-olok di zaman ustaz fadzil noor masih hidup pun sudah cukup membuktikan UMNO itu sesat atau tidak.

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- kota damansara
2 julai 2009 * 4;46 petang

1 ulasan:

akhu_hurairah berkata...

ust..maaf lari topic skit.

bagaimana dlm mnjwp persoalan tentang mp pas tak pernah bersuara di parlimen berkaitan hudud dan qisas serta tak pernah bentangkan hudud dan qisas di parlimen.

ada 2 perkara yg sy bangkitkan di situ. terimakasih atas luang masa.