Rabu, 14 Oktober 2009

IKTIBAR DARI KEJATUHAN DINASTI ABBASIYYAH

IKTIBAR DARI KEJATUHAN DINASTI ABBASIYYAH

Pemerintahan dinasti Abbasiyyah jatuh di tangan seorang tokoh penakluk bernama Hulagu Khan yang merupakan cucu kepada Gengis Khan. Khalifah terakhir yang menjadi punca utama kejatuhan Dinasti Abbasiyah bernama Khalifah al-Muktasim Billah. Ketika itu, pusat pemerintahan Abbasiyyah bertapak di Kota Baghdad, Iraq.

Dalam sejarah, dilihat kejatuhan itu berpunca dari kelemahan Khalifah al-Muktasim Billah. Beliau yang hanya mendengar nasihat dari pengampu kerajaan, walhal pengampu tersebut mempunyai seribu satu agenda untuk menjatuhkan pemerintahan Khalifah Islamiyyah tersebut.

Waimma mempunyai kemahiran dalam bidang al-Quran dan as-Sunnah, tetapi ternyata Khalifah al-Muktasim Billah merupakan seorang yang kurang cerdik. Beliau amat mempercayai penasihatnya yang bernama Umayiduddin, sedangkan ketika itu sudah banyak tindakan-tindakan Umayiduddin yang amat meragukan.

Segala nasihat dan cadangan yang diberikan oleh Umayiddin, terbukti banyak tidak memberi faedah kepada Islam, seperti cadangan mengadakan hubungan perpaduan dengan Hulagu Khan, walhal ketika itu tentera Hulagu Khan sudah bersiap sedia untuk melakukan serangan terhadap pusat pemerintahan kerajaan Abbasiyyah di Kota Baghdad tersebut.

Walau diberi nasihat oleh Ketua Tentera kerajaan Abbasiyyah bernama Rukunuddin, Khalifah tetap meletakkan kepercayaannya kepada Umayiduddin, walhal penasihat tersebut mempunyai hubungan dengan Hulagu Khan dalam usaha hendak menjatuhkan kerajaan Abbasiyyah secara senyap-senyap.

Umayiduddin dijanjikan oleh hulagu Khan dengan jawatan raja, sekiranya tentera Hulagu Khan berjaya menguasai Baghdad. Makanya, dengan segala kecerdikan yang ada, digunakan oleh Umayiduddin untuk memperdayakan Khalifah al-Muktasim billah, sehingga Hulagu Khan dan bala tenteranya berjaya masuk ke kota Baghdad tanpa menghadapi sebarang kesusahan dan kepayahan.

Beberapa tindakan yang dilakukan oleh Umayiduddin ini sudah dihidu oleh ketua tentera Kerajaan Abbasiyyah, Rukunuddin, malahan ia telah dilaporkan oleh Rukunuddin kepada Khalifah. Pun begitu, disebabkan kebodohan dan “lurus bendul” yang wujud dalam diri Khalifah al-Muktasim billah, menyebabkan segala laporan yang disampaikan oleh Rukunuddin tidak diambil endah.

Sebagai khalifah, apabila diberitahu tentang keraguan yang ditimbulkan oleh Ketua Tentera Kerajaannyaterhadap Umayiduddin, hendaklah khalifah bertindak seperti Saidina Omar; melakukan siasatan untuk memastikan kebenaran dakwaan anaknya itu. Hendaklah beliau sendiri melakukan siasatan dengan berjumpa dengan rakyat-rakyat bawahan, bukannya hanya merujuk kepada orang-orang tertentu sahaja.

Memandangkan Khalifah seorang yang mempunyai sifat ego, sombong, malas, penting diri dan lurus bendul, dia tidak mengambil peduli terhadap dakwaan Rukunuddin yang sedia sangsi dengan kewujudan Umayiduddin, disamping khalifah sendiri masih lagi tidak bertindak untuk menyiasat untuk memastikan dakwaan tersebut.

Umayiduddin yang mempunyai kebijaksanaan mengungkap ucapan yang menarik, disamping kepetahan membaca bait-bait ayat-ayat al-Quran, menyebabkan Khalifah tidak mempercayai segala dakwaan Ketua tentara Kerjaaan Abbasiyyah, Rukunuddin. Seterusnya, segala rencana yang dirancang oleh Umayiduddin berjalan dengan jayanya, sehingga melahirkan kejatuhan Kota Baghdad yang merupakan pusat pemerintahan kerajaan Abbasiyyah ketika itu.

Sekian



Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com






- Sri indah (B), sg Buloh
15 oktober 2009 * 3:29 pagi

4 ulasan:

hussin berkata...

macam kat sini je.

"mereka kata mereka belajar dari pengalaman sendiri, aku pula belajar dari pengalaman orang lain" - jeneral prussia.

banyak pelajaran yang boleh diambil dari pengalaman2 rasulullah saw, para sahabat dan pemimpin2 islam. tapi masih nak "belajar" dgn pengalaman sendiri.

kata2 keramat almarhum ust fadzil (+-) "umno tak akan cari pas apabila dia kuat." apa yang berlaku, pas cari umno apabila umno lemah." nak belajar dari pengalaman sendiri jugak lah ni. pengalaman tgna tak leh pakai. cakap je pandai, jangan biar ular patuk di lubang sama dua kali... tapi tak henti2 dok huloq tangan...

muktamar khas bila lagi? sampai bila nak berketuakan dari kalangan pembohong? jumpa umno tak ngaku. paklah kata dah 3 kali. tak bohong lagi?

oh muktamar khas... di mana kamu? di tangan ahli2? di tangan ajk pas pusat? di tangan pemuda? di tangan muslimat?

di tangan ulama, of course! sebab muktamar khas ini adalah kesinambungan muktamar 55 untuk endorse 'kepimpinan ulama' yang telah teruk dicabar!

oh muktamar khas, kami sangat rindu pada mu...

fendi berkata...

Mesej ini saya tulis adalah satu saranan saya kepada PAS , untuk kebaikan PAS untuk kebaikan PAKATAN RAKYAT, untuk perubahan rakyat.

PAS PERLU DIPIMPIN ANAK MUDA.

Dalam era apa juapun anak muda adalah pemimpin dan pejuang, mereka adalah jentera utama dalam sebuah kenderaan yang namanya kesatuan.

Idea, tenaga, kekentalan dan semangat mereka sama sekali tidak boleh dinafi dan dipadam dengan apa jua sekalipun.

Lalu cadangan saya kepada PAS , sila buat rombakan, wujudkan manifesto besar-besaran, kalau boleh buang semua orang-orang tua ini dari jawatan tertinggi , mereka lebih sesuai dalam barisan PENASIHAT atau background PAS, mereka perancang dan mereka pemberi pandangan berdasarkan pengalaman mereka. Namun urusan pentadbiran sila rombak, anak muda sudah lama mati dalam malaysia dan tolong jangan jadikan PAS salah satu wadah untuk mematikan anak muda, mereka bukan macai untuk dikerah bekerja, mereka adalah kepala jentera untuk mengenderai sebuah perubahan secara besar-besaran. Idelais dan wacana anak muda hakikatnya juga mati dalam pas kerana mereka hanya dipaksa mengikut dan dibenar memberi lontaran idea namun mereka tiada pikihan untuk menentukan arah idea mereka.

Percayalah kata-kata saya bahawasanya pas juga akan mati seperti UMNO malahan akan menjadi seperti UMNO jika seandainya tidak ada perubahan drastik, anak-anak tua sebenarnya adalah liabiliti (tidak seluruhnya) kerana perencanaan mereka adalah sangat berlainan dengan anak muda, kalau namanya yb,exco,p/jaya semuanya orang yang nak kumpulkan harta dan kayakan anak2 dengan elaun dan wang gaji, tak payah masuk pas pun tak apa, UMNO adalah platfom utama untuk ini.

Pas perlu berubah, mengubah dan ,membuat perubahan sebelum diubah oleh rakyat, berikan peluang pada anak muda memimpin, anak-anak tua dalam pas hakikatnya sudah terbukti memberikan liabiliti pada pas kecuali TUAN GURU NIK AZIZ , kalau perlu MB, YB EXCO sila diubah pada anak muda, kita jangan termakan dengan sistem kepartian yang orang tua mesti memegang yang tinggi2 , ini siapa punya perancangan? siapa punya agenda? , ramai yang tidak berfungsi hakikatnya bila diletak dalam jawatan tertentu kerana merka tiada kelayakan, tua dan kusut, alasan utama adalah kerana mereka ahli lama. Tokong, sekali lagi PAS bukanlah UMNO, maka perlu dironbak secara besar-besaran agar seluruh jentera akan berfungsi, percayalah, kini banyak cawangan dan kawasan yang mati kerana anak tua yang memimpin bukan anak muda.SEKIAN


"Berikan kepadaku 1000 orang tua aku sanggup mencabut Semeru dari uratnya. Tapi berikan kepadaku 10 pemuda, maka aku sanggup menggoncangkan dunia" - Soekarno.

adf55650 berkata...

Wahai Ustaz Bakistani,
Sekarang tulislah pula tentang Al-Khawarrij. Semoga tuan dapat belajar sesuatu untuk kebaikan tuan sendiri.

dunbangi berkata...

ADUN Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar dengan segala hormatnya menjemput semua blogger ke majlis Jamuan Hari Raya Pakatan Rakyat Serdang pada 18/10/2009 jam 2.00 ptg- 5.00 ptg bertempat di Stadium MPKj Seksyen 15 Bandar Baru Bangi ( Sebelah exit tol Bangi)

Rf; drshafie.blogspot.com

Ammier(Unit Media)