Isnin, 30 November 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (6)

APAKAH INI KEHIDUPAN? (6)

Aku dan abang Ali bergegas naik ke rumah tersebut. kami naik, dengan niat hendak memecahkan pintu yang menghalang Aini keluar.

Setelah naik, kami dapati pintu pagar besinya dikunci dengan mangga yang agak besar. Dalam rumah itu, kami nampak 5 buah bilik. kami agak terkejut, kerana keadaan rumah itu tenang.

“Aini terkurung dalam bilik kot?” soalan terpancul dalam pemikiranku, “mungkin antara 5 buah bilik ini, Aini terperangkap kat salah satu bilik ini kot” pemikiranku mengagak. Tidak diketahui betul atau sebaliknya.

Aku mendail telefon untuk menhubungi Aini.

”Hello.. Aini di bilik mana? Kami dah dalam rumah dah ni. Tapi kami tak tahu Aini duduk dalam bilik yang mana satu?” soalku

”Mangga ni terkunci. Susah nak keluar la Ustaz..” kata Aini cemas.

“cuba Aini ketuk pintu kuat-kuat, kami nak dengar bunyi pintu yang mana jer” aku memberi cadangan.

Kedengaran bunyi ketukan pintu menerusi telefon. Tetapi, kami tidak kedengaran sebarang suara ketukan pun dalam rumah tersebut. Ternyata, kami tersalah rumah untuk menyelamatkan Aini.

”Kita salah rumah la Abang Ali. Bukan rumah ni.. mungkin rumah lain kot?” aku membetulkan keadaan kesilapan yang kami sedang lakukan.

”kalau macam tu, kita kena turun” Abang Ali membalas ringkas.

”kita salah rumah la Aini.. nanti ustaz Telefon balik” Aku memaklumkan kepada Aini menerusi telefon yang masih online.

”ye ustaz...” jawab Aini. Dan aku terus mematikan hpku.

Kami terus bergegas turun. Kemudian terus menuju ke kerata estima Abang Ali.

Dalam kereta, kami berbincang panjang.

”kalau ikut alamat yang Doktor Ika bagi kat ana tu, Jalan Rakan 2, Taman Cheras. Tapi semalam, ana ngan Ustaz Zul tu dah jumpa. Tapi bukan Taman Cheras, tapi Taman rakan” aku memberi gambaran sebenar.

”mungkin kat sana kot. Mungkin Jalan Rakan, Taman Rakan. Bukan Taman Cheras” Abang Ali memberi satu jangkaan.

”emm... tak tahu la abang… ana pun tengah sangsi ni” jawabku...

Aku ambil hp, terus mendail nombor telefon Aini.

”Aini, nampaknya kami salah tempat tuju dah ni.. kami sampai tempat yang tak betul... kami sangsi tempat sebenar yang Aini berada ni.. Aini boleh bagitau kat ustaz tak, aini nampak apa-apa tak kat kawasan itu” aku berbicara menerusi Telefon.

”jap ustaz...” kedengaran suara Aini yang seperti putus asa, ”nampak bangunan kotor, pastu banyak kayu-kayu” sambung Aini lagi.

”ada tak sebarang tulisan kat situ.. nama kedai ke, hapa ker?” soalku.

”emm... tak ada apa-apa pun ustaz.. Aini nampak bangunan kotor dengan kayu-kayu bertimbun jer” jawab Aini.

”ok.. nanti ustaz telefon Aini balik” jawabku

“baik ustaz..” Aini Membalas sambil aku menekan butang merah; memutuskan hubungan telefon.

Aku melihat muka Abang Ali. Tergambar wajah ketenangan.

”Macam mana ustaz?” soal abang Ali.

Aku menggarukan kepalaku. Bukan kerana gatal, tetapi kerana kekeliruan.

”budak Aini tu cakap, kat kawasan tu ada bangunan kotor. Pastu, banyak kayu-kayu” aku memberi respon dari soalan Abang Ali.

”emm... kalau macam tu, ini bukan kawasan dia ni.. mungkin tempat lain kot” abang ali membalas responku.

”abang Ali nampak macam mana?” soalku.

“mungkin kat Jalan Rakan, taman Rakan kot” Abang ali memberi andaian, ”nanti ana tanya Haji Rahman. dia selalu pergi memancing kat Taman Rakan.. mungkin dia tahu kawasan tu kot” jawab abang ali memberi cadangan.

Aku tidak membalas, sekadar mengangguk sahaja, tanda setuju.

Abang Ali terus menelefon Haji rahman. Banyak yang dibicarakan. Tidak diketahui, apa yang sedang dibicarakan antara Abang Ali dengan Haji Rahman itu. sekadar yang aku faham, perbicaraaan mereka berdua tentang Jalan Rakan di Taman Rakan sahaja.

”haji rahman kata, kita jumpa dia kat sana” Abang Ali memaklumkan kepadaku sambil mematikan hpnya.

”ok.. ”jawabku ringkas. Sambil itu, abang ali dengan segera memandu ke arah tempat yang dijanji bertemu di jalan Rakan.

”haji rahman tu, sakit jantung.. dia cakap, kalau bab nak selesaikan masalah benda-benda macam ni, sakit jantung dia boleh hilang” Abang Ali bercerita.

Aku hanya ketawa kecil.

sedang kereta meluru ke arah Jalan Rakan, tiba-tiba hpku berbunyi. Kelihatan satu nama Aminuddin termaktub. aku berfikir, apakah aku hendak angkat atau tidak. Pemikiranku tidak terfokus untuk menjawab. Aku sangsi, nak angkat atau tidak...

bersambung....

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 disember 2009 * 3:22 pagi




5 ulasan:

adikeica berkata...

x sabar nk tahu ending!

Tanpa Nama berkata...

Menanti penghujung kisah 'apakah ini kehidupan?'... SABAR

Sekretariat Parlimen Kota Raja berkata...

Salam ust & Abg Ali

tak sangka walau pun tubuh Ust kecil, tapi berani ye

Ada pakai apa-apa ilmu ka?? he he

hillmie berkata...

macam dalam citer drama.. cukup mendebarkan.. hehehe.. semoga semuanya dalam keadaan baik dan selamat.. insyaAllah

Cahaya Kemenangan berkata...

Salam Ustaz,menarik! kisah yang buat saya nk tahu pe la penamatnyer.. cepat la sambung.buat citer panjang2 ckt.