Isnin, 14 Jun 2010

INGATANKU BERSAMA USTAZ HASSAN SHUKRI

[1]

8 mac 2008, kenangan yang paling besar di malaysia adalah, PAS, PKR dan DAP berjaya menjatuhkan UMNO/BN dalam PRU umum. Namun, bagiku secara peribadi, pada tarikh itu aku berkesempatan menziarahi Tuan Guru Haji Abdullah Lubuk Tapah yang sudah hampoir 3 tahun aku tidak menziarahinya.

Semasa melihat keadaan Tuan Guru yang dijaga oleh anak lelakinya, Hamdan. Benak kecilku hanya berbisik, “mungkin ini kali terakhir aku bersua dengan Tuan Guru”.

Setelah mahu pulang, aku bercadang hendak mengambil gambar, tetapi dinasihat tidak oleh anak lelaki yang menjaganya.

seminggu kemudian, Aku mendapat satu SMS dari kawan yang sama-sama belajar di Pondok dahulu, memaklumkan bahawa Tuan Guru telah kembali ke Rahmatullah. Ketika itu, hatiku hanya berkata, "Syukur, Allah SWT sempat menemukan aku dengan Tuan Guru"

cuma Aku agak terkilan sedikit, apabila mendapat berita tentang berita Ustaz Ismail Mahmood, Adik Ustaz Ibrahim Libya meninggal dunia. Ini kerana, sebelum beliau meninggal dunia, berkali-kali beliau menelefonku, menyatakan hasrat untu bertemu dan berbual denganku, tetapi tidak sempat aku berjumpa, beliau sudah meninggal dunia.

[2]

11 Jun yang baru lepas, aku ada menulis satu article yang bertajuk “lupakah kita pada Ustaz Hasan Shukri”. Semasa menulis, pemikirannya terbayang wajah seorang pejuang PAS tulin, sedang menyapu sampah di Taman Melewar, walhal beliau pernah menjawat jawatan Timbalan Presiden PAS.

Pada 14 jun pula, dalam pukul 4:50 petang, ketika iti aku sedang memandu kereta, handphoneku berbunyi menandakan ada satu SMS terbang masuk dalam inboxnya. Membuka SMS itu, terkejut kerana ia memaklumkan satu berita dukacita, iaitu pada pukul 4 petang, Ustaz Hasan Shukri sudah kembali ke rahmatullah.

“Ya Allah, baru 3 hari lepas teringat kat Ustaz Hasan” tiba-tiba lidahku menutur tanpa sengaja. Isteriku bertanya kepelikkan, kerana aku bercakap sendirian.

“Ustaz Hasan Syukri, bekas timbalan Presiden PAS meninggal dunia” ujarku memaklumkan kepada isteriku.

Ketika itu, dalam pemikiranku terbayang banyak perkara tentang Ustaz Hasan. Antara yang paling aku fikirkan adalah, kali terakhir aku berjumpa dengan beliau.

[3]

Kali terakhir aku berjumpa beliau adalah di Restoran Thaqwa, dekat dengan Taman Melewar. Ketika itu, aku sedang bersembang dengan Tuan Haji Hanifa Maidin, AJK PAS Pusat, iaitu setelah pulang dari menyampaikan ceramah di Tapah, Perak.

Sedang berbual tentang beberapa isu, tiba-tiba Ustaz Hasan Shukri mengambil tempat di meja kami untuk berbual bersama-sama. Apa yang aku ingat, beliau makan sebiji kuih samosa, dan segelas teh tarik [kalau tidak silap].

Apabila beliau mengambil tempat, Tuan Haji Hanifa maidin banyak menyebut beberapa perkara penting kepada Ustaz Hasan Shukri, ternyata Ustaz menjadi seorang pendengar yang baik. Perbincangan hari itu, lebih kepada berkaitan lembaga disiplin PAS.

Kedua-dua tokoh itu memang layak berbicara tentang lembaga disiplin PAS, kerana Tuan Haji Hanifa Maidin adalah seorang pengamal undang-undang sehingga mendapat jolokkan peguam PAS, dan Ustaz Hasan Shukri adalah “Sifu dalam perlembagaan PAS”.

Ketika beliau hendak beredar, beliau hendak bayar semua yang kami minum dan makan pada malam itu, tetapi aku menghalang. Beliau akur.

[4]

Kini, UStaz Hasan shukri sudah meninggalkan kita. Banyak kerugian yang tidak sempat diambil dari beliau, terutama berkenaan sejarah PAS, dan tentang perlembagaan PAS.

Berkali-kali aku mendengar rungutan, kononnya hendak mengambil faedah dari Ustaz Hasan Syukri. Ternyata ia sekadar rungutan yang tidak berjaya dilaksanakan.

Pemergian beliau, mengimbau kepada kita satu tokoh yang sukar dicari ganti. Keikhlasan dan ketekunan dalam perjuangan beliau, wajar diteladani oleh generasi terkemudian.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah [b] Sg Buloh
15 Jun 2010 * 5:27 petang

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku rasa lah kau tak layak nak sembang pasal Ust Hassan..kau yang selalu menghina kempimpinan dan visi yang di bawa oleh Ust Hassan..tiba-tiba rasa sedih bila bercakap tentang pemergian allahyarham

saudagar berkata...

Assalamualaikum..

2010 Jun 15 04:12

manusia oh manusia...

UMNOTotok berkata...

Salam

Al Fatihah utk Allahyarham. Semoga beliau ditempatkan oleh Allah s.w.t di kalangan orang2 yg beriman... Kepada keluarga beliau diharapkan bersabar dgn ujian ini ..