Ahad, 27 Jun 2010

’ULAMA TUA’ DAN ’ULAMA MUDA’ KENA TIPU DENGAN UMNO


[1]

Dikira bahaya apabila non muslim mengatakan islam tidak relevan, tetapi lebih amat bahaya jika yang mengatakan islam tidak relevan itu adalah orang Islam sendiri. Lebih bertambah-tambah berbahaya, jika yang mengatakan Islam itu tidak relevan itu adalah orang yang bergelar agamawan Islam.

Maka begitujuga, jika ada ulama luar dari gerakan Islam mengatakan UMNO sudah menjadi baik, maka satu kerosakan bakal berlaku, namun ia tidak sebesar mana. Tetapi, satu kerosakan yang teramat besar pasti akan berlaku, sekiranya yang mengatakan UMNO sudah menjadi baik kearah Islam itu adalah seorang tokoh dari gerakan Islam.

Apabila keadaan ini berlaku, tidak hairan kejadian kemasukan ulama muda kepada UMNO, berpunca dari kenyataan yang dibuat oleh ulama tua yang dilakukan sebelum ini.

[2]

Apabila ulama muda masuk UMNO, ramai yang bising, walhal alasan mereka mahu mendapat ruang berdakwah melalui UMNO.

Sebelum ini ada ulama tua yang mahu berkawan dengan UMNO, lalu disokong pula oleh seorang ulama muda dengan mengatakan, ”UMNO adalah sasaran dakwah kita”. Namun, kenyataan ulama tua itu tidak dibantah, sebaliknya disokong dan dipertahan sedemikian rupa. Orang yang membantah kenyataan ulama tua itu pula yang disanggah.

Kalau ulama tua nak kawan dengan UMNO, atas alasan dakwah, maka tidak hairanlah kalau ulama muda masuk UMNO dengan alasan dakwah juga.

[3]

Kalau ulama tua yang mahir dengan sepak terajang politik pun boleh ditipu oleh UMNO, bahkan mempertahankan lagi tindakannya, waima nyata dilihat ditipu oleh UMNO, maka tidak hairanlah kalau ulama muda yang tidak pernah terlibat dengan politik boleh ditipu oleh UMNO.

[4]

Mendesak Ulama Muda kembali kepangkal jalan, tetapi ulama muda itu tetap tidak mahu. Maka itu tidak pelik, sebab ulama tua pun tidak pernah merasa bersalah, waima terbukti mereka mahu berkawan dengan UMNO.

[5]

Bak kata pepatah, “bapa kencing berdiri, anak kencing berlari”, tetapi kini pepatah itu bertukar sedikit, “ulama tua berkawan dengan UMNO, ulama muda masuk dalam UMNO”

[6]

Bercakap nak berdakwah dalam UMNO, sama seperti bercakap nak berdakwah dalam yahudi. Kan lebih baik ajak individu UMNO kepada Islam, sepertimana Nabi SAW mengajak individu Abdullah bin Salam kepada Islam. Kita bukan dakwah agama yahudi, kerana itu mustahil, tetapi kita berusaha dakwah individu yang berada dalam agama yahudi, kerana di zaman Nabi SAW, ada orang yahudi yang bertukar agama, dari yahudi kepada Islam.


Sekian

p/s : apa khabar ulama tua seperti Nakhaie, Abdullah Mat Zain, Yusuf Nor dan banyak lagi yang terlibat dengan UMNO? apa perasaan mereka, apabila mendapat berita ulama muda masuk UMNO?

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah [b] Sg Buloh
28 Jun 2010 * 12:33 Tengahari

1 ulasan:

Kitaro berkata...

Ulamak2 tua dah di bakul sampah kan oleh pemimpin2 UMNO

Akan kutip dan buang balik bila masa diperlukan aja.

Sebab apa di bakul sampahkan?

Sebabnya tak selari dengan pemikiran pemimpin2 UMNO.