[1]
Dalam kitab al-Halal wa
al-Haram, karangan al-Qaradhawi ada menyatakan;
أن الأصل فيما
خلق الله من أشياء و منافع هو الحل و الإباحة , ولا حرام إلا ما ورد نص صحيح صريح
من الشارع بتحريمه
Maksudnya;
“Sesungguhnya asal pada perkara yang
Allah SWT ciptakan dari sesuatu atau perkara yang mendatangkan manfaat adalah
halal dan harus. Ia tidak haram kecuali ada nas yang saheh sareh dari syarak
dengan pengharamannya[1]”
Sesuatu
perkara itu tidak boleh dikatakan haram sekiranya;
Satu
: ada nas tetapi doif
Dua :
ada nas tetapi tidak sareh menyatakannya haram (tidak jelas menyatakan
pengharamannya)
Dengan
erti kata yang lain, sesuatu perkara itu boleh dikatakan haram apabila ada nas
yang saheh, disamping ia sareh pula atas menyatakan perkara tersebut adalah
haram.
Ada
pula, beberapa nas yang saheh itu dilihat seperti sareh terhadap
pengharamannya, tetapi sebenarnya tidak sareh. Antara contoh perkara ini adalah
satu hadis bahawa Nabi SAW ada bersabda;
ثَلَاثَةٌ لَا
يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمَنَّانُ الَّذِي لَا يُعْطِي
شَيْئًا إِلَّا مَنَّهُ وَالْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ بِالْحَلِفِ الْفَاجِرِ
وَالْمُسْبِلُ إِزَارَهُ
Maksudnya;
“Tiga golongan yang Allah SWT tidak
akan bercakap dengan mereka pada hari kiamat nanti; 1- dermawan yang tidak
memberi sesuatu kecuali orang mahu dia berikan sahaja. 2- orang yang hendak
memberikan sesuatu barangnya dengan sumpah yang buruk. 3- orang yang melabuhkan
kainnya[2]”
Juga
hadis;
مَا أَسْفَلَ مِنْ
الْكَعْبَيْنِ مِنْ الْإِزَارِ فَفِي النَّارِ
Maksudnya;
“Pakaian yang rendah dari dua buku
lali dari pakaiannya, maka ia dalam neraka[3]”
Dari
zahir hadis-hadis ini, kita akan dapati bahawa Nabi SAW melarang melabuhkan
pakaian sehingga menutup buku lali. Namun begitu, apabila diteliti lagi,
didapati bahawa hadis ini tidak sareh, ekoran itu perlu diperhatikan sama pada
hadis yang lain pula, iaitu larangan melabuhkan itu mempunyai sebab, iaitu
mendatangkan sombong. Ini dilihat pada hadis yang lain, iaitu Nabi Muhammad SAW
bersabda;
مَنْ جَرَّ
ثَوْبَهُ خُيَلَاءَ لَمْ يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya;
“Barangsiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana Khuyala’
atau sombong, pasti Allah SWT tidak akan melihat (wajahnya) pada hari kiamat
nanti[4]”
Khuyala’ merupakan sifat bagi
pengharaman berpakaian labuh sehingga menutup buku lali. Sekiranya tidak
mendatangkan khulaya’, maka ia tidak jadi haram.
Maka begitujuga kita melihat
kepada nas al-Quran yang dijadikan hujjah atas pengharaman nyanyian perempuan
di khalayak. Ia saheh, malahan mutawatir, namun begitu, dari segi maksudnya, ia
tidak sareh.
[2]
Larangan yang membawa kepada
haram dalam nas ini mempunyai dua bentuk;
Satu : Larangan secara mutlak
(An-Nahyu Az-Zati),
Pada larangan berbentuk sifat
ini pula terbahagi kepada dua, iaitu;
Satu : Sifat yang lazim
(Al-wasf Al-lazim lahu), dan;
Dua : Sifat yang berjiran
(Al-wasf Al-Mujawir lahu)
Contoh bagi perkara ini
adalah;
Satu : Larangan mutlak –
haram makan babi. Ini kerana, babi itu secara zatnya bersifat haram.
Dua : larangan bersifat;
[1] lazim lahu – seperti larangan riba. Ini kerana, asal
riba adalah jual beli kerana wujud muawadhad, iaitu pertukaran. Namun, memandangkan
wujud sifat-sifat penambahan yang menindas, maka ia dikira haram.
[2] al-Mujawir lahu - seperti menunaikan solat
dengan pakaian yang dicuri, atau berpuasa pada satu syawal.
Dari segi hukum, larangan
secara mutlaq dan bersifat lazim ini, tidak timbul perbahasan yang panjang.
Tetapi perbahasan fiqh berlaku pada larangan yang bersifat berjiran. Contohnya
seperti seseorang yang melakukan puasa nazarnya pada satu syawal; apakah
puasanya sah atau tidak. Mengikut mazhab
Hanafi, puasa nazar itu sah, tetapi perbuatannya itu haram. Ini kerana,
larangan itu berlaku pada sifat (satu syawal), bukan pada zat puasa.
Secara kesimpulannya;
Puasa nazar – harus + Pada
satu syawal – haram
Solat – sah + pakai baju curi
– haram.
Dengan erti kata yang lain, puasa
nazar itu tidak jadi haram, jika tidak dilakukan pada satu satu syawal. Juga Solat
tidak jadi haram, jika tidak memakai baju curi.
Perkara yang sama bagi hukum
perempuan yang menyanyi dikhalayak ramai. Hukum asalnya adalah tidak haram,
kecuali jika terdapat faktor yang menyebabkannya jadi haram (al-Mujawir lahu).
Sifat tersebut adalah merujuk
kepada firman Allah SWT;
فَلَا
تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا
مَعْرُوفًا
Maksudnya;
“Maka janganlah kamu tunduk dalam
berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan
ucapkanlah perkataan yang baik” (surah al-Ahzab, ayat 32)
[3]
Kupasan terhadap ayat ini
adalah seperti berikut;
Satu;
Larangan dalam ayat ini tidak
bersifat mutlat. Dengan erti kata yang lain, ia bukan melarang orang perempuan
menundukkan bicaranya, tetapi larangan kerana bimbang melahirkan syahwat kepada
pendengar-pendengarnya yang hatinya rosak. Keadaannya sama seperti larangan
dalam hadis, agar tidak melabuhkan pakaian. Larangan itu, bukan pada melabuhkan
pakaian, tetapi larangan itu berfaktorkan sombong.
Adapun berkenaan dengan
perempuan menyanyi dikhalayak pula, ia tidak semua keadaan boleh mendatangkan
syahwat. Ekoran itu, larangan perempuan menyanyi dikhalayak adalah jika boleh
melahirkan syahwat pada para pendengar. Adapun tidak melahirkan syahwat kepada
pendengar, maka ia tidak haram. Dengan maksud, kembali kepada hukum asal, iaitu
harus perempuan menyanyi itu adalah harus.
Dua;
Dalam ayat ini, Allah SWT
tidak menyebut “al-Saut” atau suara, tetapi menyebut “al-Qaul”, atau perkataan.
Ekoran itu, menurut salah seorang anggota majlis Eropah bagi fatwa dan kajian,
Syaikh Abdullah bin Yusuf al-Judai’ larangan dalam ayat ini bukan merujuk
kepada suara, tetapi merujuk kepada perkataan yang digunakan yang mampu
melahirkan syahwat. Ini kerana, pada sambungan ayat, Allah SWT menyuruh para
wanita berkata dengan perkataan yang baik[6].
(وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا)
[4]
Ada pihak menyatakan
pengharaman perempuan menyanyi dihadapan ajnabi dengan alasan Nabi Muhammad SAW
tidak mendengarnya.
Bagi menjawab perkara ini,
perlu dinyatakan bahawa sesuatu perkara yang tidak dibuat oleh Nabi Muhammad
SAW tidak boleh terus dikatakan haram. Ini kerana, imam al-Syatibi ada
menyatakan bahawa, perkara yang tidak dibuat oleh Nabi Muhammad SAW itu perlu
dilihat kepada beberapa perkara. Iaitu;
Satu;
Nabi SAW tidak buat kerana
perbuatan itu makruh, seperti nabi Muhammad SAW tidak makan Dhob.
Dua;
Nabi SAW tidak buat kerana
menghormati orang lain, seperti Nabi Muhammad SAW tidak makan bawang mentah.
Tiga;
Nabi SAW mengambil jalan
warak dan afdhal, seperti Nabi SAW dibenarkan dalam nas bahawa berkahwin dengan
perempuan tanpa memberi mas kahwin, tetapi apabila Nabi SAW berkahwin, Nabi SAW
tetap juga memberi mas kahwin.
Empat;
Nabi SAW tidak buat kerana
bimbang ia diwajib, seperti Nabi SAW tidak keluar dari rumah pada hari keempat
pada bulan Ramadhan untuk menunaikan solat tarawih berjemaah kerana bimbang ia
diwajibkan.
Lima;
Nabi SAW tidak buat dan tidak
melarang, kerana ia adalah perkara yang tidak salah, seperti Nabi SAW tidak
melarang dua orang jariah menyanyi bersama Aisyah di rumah Baginda SAW.
Enam;
Nabi SAW tidak buat, kerana
Nabi SAW bimbang, jika dibuat juga akan mendatangkan mudharat lebih besar,
seperti Nabi SAW tidak gopoh membetulkan Kaabah pada tempatnya kerana bimbang
rakyat Makkah bergaduh.
Makanya, apabila Nabi
Muhammad SAW tidak mendengar perempuan menyanyi, ia tidak merujuk bahawa amalan
nyanyian itu haram, tetapi ia sebagai jalan warak Nabi Muhammad SAW yang
mengambil jalan yang afdhal.
[5]
Sebagai kesimpulan,
dinyatakan seperti berikut;
Satu;
Hukum asal perempuan menyanyi
dikhalayak adalah harus. Tetapi, ia boleh jadi haram sekiranya boleh
mendatangkan syahwat kepada pendengar.
Dua;
Larangan dalam nas, bukan
merujuk kepada suara. Ini kerana, suara perempuan bukan aurat. Jika suara
perempuan aurat, bagaimana keadaan isteri Nabi yang banyak meriwayatkan hadis,
kemudian hadis itu didengari oleh sahabat lelaki?
Jadi, nyata disini bahawa
larangan dalam al-Quran (Surah al-Ahzab, ayat 32) bukan merujuk kepada suara,
tetapi merujuk ungkapan perkataan; apakah mengandungi maksud yang merosakan
atau sebaliknya. Jika mengandungi maksud yang merosakan (seperti lucah), maka
ia adalah haram. Jika tidak, maka hukumnya adalah harus.
Tiga;
Penilaian terhadap
mendatangkan masalah syahwat kepada pendengar, tertakluk kepada kondusif
masyarakat tertentu. Di Saudi, orang perempuan dilarang memandu kerana ia boleh
mendatangkan fitnah, seperti membawa kepada pelacuran dan sebagainya. Ekoran
itu, tidak hairan di sana difatwakan perempuan dilarang memandu. Fatwa larangan
perempuan memandu di Saudi tidak sesuai diadaptasikan di Malaysia. Ini kerana, unsur
seperti yang berlaku di Saudi tidak berlaku di Malaysia.
Keadaan yang sama juga pada
perbincangan perempuan nyanyi dikhalayak. Sekiranya ia mampu mendatangkan
syahwat kepada majority rakyat Malaysia; atau mampu mendatangkan fitnah, maka
ia adalah haram. Adapun jika sebaliknya, maka ia kembali kepada hukum asal,
iaitu harus.
Empat;
Sekiranya dalam nyanyian
perempuan itu, mengandungi unsur-unsur maksiat yang lain, seperti buka aurat
dan seumpamanya, maka hukum nyanyian perempuan dikhayalak itu adalah haram.
Hukumnya sama juga bagi kaum lelaki yang melakukan perkara yang sama.
Lima;
Walaubagaimana pun, tidak
dinafikan bahawa perkara ini adalah perkara ijtihadiyyah yang tidak lepas dari
khilaf fiqh. Maka ia perlu saling hormat menghormati dan toleransi antara satu
dengan dengan yang lain.
Baca sama;
Pandangan Qaradhawi tentang
perempuan menyanyi (bahasa arab) – Klik Sini
Wallahu ‘Alam
[1] Al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hlmn 25
[2] Muslim : hadis no, 155.
[3] Al-Bukhari : hadis no, 5341.
[4] Al-Bukhari : hadis no, 3392.
[5] Lihat At-Ta’lil Al-Maqasidi
[6] Al-Musiqi wa al-Ghina fi Mizan al-Islam, hlmn 276.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan