Ahad, 31 Januari 2010

PAS BUNUH DIRI?


PAS BUNUH DIRI?

Dikhabarkan bulan Mac tahun depan, Pilihanraya umum ke 13 akan berkunjung tiba. Apakah PAS bersedia untuk berhadapan dengan PRU itu? Susah untuk memberikan jawapan.

Yang kelihatan, PAS seperti sering membawa masalah. Bermula dari isu Muzakarah (Muqabalah), sehingga keputusan jawatankuasa Disiplin. Semua isu-isu ini, merupakan luka parah yang sukar untuk diubati. Ia menjadi igauan mimpi di siang dan di malam hari,

“PAS bunuh diri” seorang kawan melontarkan satu ayat yang menarik untuk difikirkan.

Seorang anak gadis yang terlalu mencintai seorang jejaka, lalu sanggup melakukan semua perkara demi jejaka yang dicintainya itu. Ketika terbukti bahawa jejaka itu tidak membalas cintanya, dia “frust” sehingga dia sanggup melakukan perkara di luar dari dugaan manusiawi, iaitu bunuh diri.

Pemikiran rasionalnya sudah tertutup, menyebabkan dia mula melakukan sesuatu tindakan yang di luar dari kawalan akal yang sihat. Lalu, diambilnya tali gantung untuk mengantungkan dirinya sendiri.

Mungkin inilah bandingan bagi segala luka-luka yang terjadi pada PAS ketika berada dalam kerajaan Pakatan Rakyat selepas 8 mac 2008 yang lalu. Sejak itu, banyak luka-luka yang dilakukan adalah dari pihak PAS, berbanding PKR dan DAP.

Tidak dinafikan, PKR dan DAP juga ada masalah, tetapi ia berjaya diredakan dengan segera dan cepat. Tetapi, keadaan ini berbeda dengan PAS dalam banyak isu.

Kini, PAS mengeluarkan satu keputusan Jawatankuasa Disiplin berkenaan dengan dua tokoh dalam PAS; Hasan Ali dan Khalid Samad. Ternyata, ramai yang tidak menerima keputusan tersebut, bahkan tidak kurang mereka yang mengatakan “terkejut”.

Tidak-menerima keputusan itu, bukan sekadar dari ahli-ahli bawahan, malahan dari kalangan pimpinan tertinggi PAS sendiri. Mereka yang tertelan ‘racun Wala’ dan Siqah’, pasti akan mengecilkan diri dalam isu ini, tetapi mereka yang sudah menelan ‘pil penawar’, pasti akan bersuara menyatakan ‘tidak bersetuju’.

Jika ada pihak yang menerima keputusan jawatankuasa disiplin itu, dilihat mereka seperti tidak berani hendak ‘mengangkat-kepala’ ketika berbicara tentang isu ini. Ruangan komen blog dengan ber’nickname’kan ‘tanpa nama’ sahaja berani mereka gunakan. Jika mereka mahu mempertahankan juga keputusan tersebut, mereka terpaksa memberi sokongan dengan mengangkat tangan, tetapi muka mereka terpaksa ditutup dengan ‘kain buruk yang bau busuknya tidak terhingga’.

Yang pastinya, keputusan yang dibuat menyebabkan ramai rakyat semakin hari semakin meluat dengan PAS. Sudah pasti, keputusan itu sama seperti tindakan seorang anak gadis yang sanggup membunuh diri dengan sebab cintanya yang tidak berbalas.

PAS mungkin pening dengan sebilangan ahli-ahlinya yang dilihat agak lantang dalam isu-isu sebegini. Ahli-ahli yang dilihat lantang itu pun, bukan dari kalangan mereka yang duduk dikampung dan diceruk rantau pulau jerejak, tetapi mereka adalah golongan yang mempunyai hubungan rapat dengan pimpinan tertinggi PAS sendiri.

Mungkin PAS sudah tersilap dengan doktrin “UMNO kafir”, “segala kejahatan datang dari UMNO” dan banyak lagi. Doktrin sebegini menyebabkan sebarang hubungan yang PAS mahu lakukan dengan UMNO, akan terbantut. Lebih-lebih lagi, apabila hubungan itu dilakukan secara “sulit” dan “dibelakang tabir”.

Lebih parah lagi, apabila hubungan sulit dan dibelakang tabir itu dinafikan diperingkat awal, lalu terpaksa diakui berlaku selepas itu. Menyebabkan, rata-rata rakyat akan berkata wujudnya unsur “menipu” dalam mengadakan hubungan tersebut.

PAS mungkin tersilap dengan doktrin sebelum 8 Mac, yang menanam kebencian terhadap kezaliman. Justeru, melawan kezaliman merupakan kebiasaan bagi ahli-ahli PAS. mereka membenci UMNO kerana kezaliman yang dilakukan oleh UMNO, justeru tidak hairan mereka boleh menyerang PAS apabila sifat yang sama dilakukan oleh PAS.

“adusss.. pening kepala dengan blogger-blogger ni” keluh seorang pimpinan tertinggi PAS, sambil membuka kopiah putihnya dan diletakkan di meja.

“Kalau PAS berpendirian seperti sebelum 8 Mac 2008, mesti Ustaz tidak pening macam hari ini” seorang membalas keluhan pimpinan PAS itu.

“kalau pimpinan PAS tak buat perangai, takkan blogger-blogger ini akan hentam?” salah seorang menyampuk sambil menghirup teh tarik dari sebuah kedai mamak.

Yang pastinya, ramai Ahli PAS benci kezaliman. Kerana kezaliman, mereka menyerang, tidak kira siapa gerangan yang diserang itu. Jika UMNO boleh buat zalim, mereka boleh menyerang UMNO, tidak hairan keadaan yang sama juga boleh mereka lakukan terhadap PAS.

Benci kezaliman ini, bukan perkara yang dicipta, tetapi ia merupakan fitrah manusia. Justeru, tidak hairan Allah SWT ada menyatakan bahawa golongan yang zalim pasti akan binasa (lihat surah Ibrahim, ayat 13)

Harapannya, PAS jangan bunuh diri. Segeralah mencari ubat-ubat, untuk memastikan luka-luka yang ada segera sembuh, agar PAS kuat dalam berhadapan UMNO dan sekutu-sekutunya dalam PRU akan datang.

Adakah PAS bersedia ?

Jika Islam dilihat buruk kerana orangnya, apakah PAS boleh buruk kerana dasarnya ? justeru, untuk baik pulih PAS, bukan dasar yang perlu dirobah.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 Febuari 2010 * 2 :12 petang




JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (3)


JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (3)

Ada pihak yang membangkitkan tentang kesamaan hak antara lelaki dan perempuan sehinggakan mereka menimbulkan kesangsian yang kononnya Islam merendahkan darjat perempuan dengan menyamakan kesaksian mereka dua orang dengan seorang lelaki.

Sebelum perbincangan ini diulas panjang, perlu diingatkan, bahawa bukan semua perkara melibatkan dua orang saksi perempuan itu menyamai saksi seorang lelaki, bahkan disana wujud kesaksian yang dikhususkan kepada lelaki sahaja, dan disana wujud juga kesaksian yang melibatkan kepada perempuan sahaja, malahan disana wujud juga kesaksian secara bersama.

KESAKSIAN LELAKI SAHAJA

Dalam kes yang melibatkan hudud, kesaksian yang dibenarkan hanya dari orang lelaki sahaja.

Hal ini merujuk kepada hadis riwayat Az-Zuhri yang berkata;

عن الزهري قال : مضت السنة من رسول الله صلى الله عليه وسلم والخليفتين من بعده ألا تجوز شهادة النساء في الحدود

Maksudnya;
”Daripada Az-zuhri berkata; telah berjalan Sunnah daripada Rasulullah SAW dan dua orang Khalifah selepasnya bahawa tidak harus penyaksian perempuan dalam perkara hudud
[1]

Apabila menyebut hudud, pasti akan melibatkan jenayah. Dalam perkara jenayah, perempuan dilarang terlibat sama. Ini disebabkan bagi mengelakkan mereka menjadi tumpuan ramai; tempat yang melibatkan pergaulan lelaki dan perempuan secara meluas dan zon jenayah.

Perempuan yang amat sinonim dengan perasaan malu, emosi, gementar dan sebagainya akan mengakitbatkan ketidak selesaan dalam urusan mahkamah, sedangkan dalam perkara yang melibatkan jenayah, ianya perlu teliti sehingga tidak melahirkan syubhat dalam menjatuhkan hukuman.

Pun begitu, ada ulama membenarkan kesaksian perempuan dalam urusan jenayah yang melibatkan perempuan sahaja, seperti jenayah yang berlaku dalam tandas wanita atau kawasan-kawasan khas bagi wanita.

KESAKSIAN PEREMPUAN SAHAJA

Kesaksian perempuan sahaja adalah dalam kes-kes yang melibatkan perempuan, seperti melahirkan anak, kedatangan haid, dara, janda dan sebagainya.

Az-Zuhri ada berkata;

مضت السنة أن تجوز شهادة النساء فيما لا يطلع عليه غيرهن من ولادات النساء وعيوبهن

Maksudnya;
”Telah berjalan Sunnah bahawa harus kesaksian perempuan pada perkara yang tidak boleh dilihat melainkan perempuan, daripada melahirkan anak dan kecacatan kaum perempuan (keaiban perempuan dalam kainnya)
[2]

KESAKSIAN BERSAMA ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN

Terdapat beberapa ayat Al-Quran yang menyebut berkenaan dengan kesaksian, tanpa disebut tentang perbezaan antara lelaki dan perempuan, bahkan ianya menggambarkan kesamaan dalam kesaksian, iaitu seperti berikut;

a) berkaitan dengan wasiat;

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آَخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ

Maksudnya;
”Hai orang-orang yang beriman, apabila salah seorang kamu menghadapi kematian, sedang dia akan berwasiat, maka hendaklah (wasiat itu) disaksikan oleh dua orang yang adil di antara kamu, atau dua orang yang berlainan agama dengan kamu, jika kamu dalam perjalanan dimuka bumi lalu kamu ditimpa bahaya kematian”

(Surah Al-Maidah : 106)

b) berkaitan dengan kes cerai;

firman Allah;

فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ

Maksudnya;
”lepaskanlah mereka dengan baik dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu karena Allah”

(Surah At-Talaq : 2)

Dalam hal talaq, ulama berbeza pendapat dalam menentukan, apakah ianya boleh dilibatkan kepada perempuan atau tidak. Pun begitu, sebilangan ulama menyatakan, orang perempuan juga boleh menjadi saksi dalam perkara yang melibatkan talaq.

KESAKSIAN DUA PEREMPUAN DENGAN SATU LELAKI

Dalam kes ini pula, jika dilihat didapati hanya melibatkan kepada urusan kewangan sahaja.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى

Maksudnya;
”Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermu'amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah mengajarkannya, meka hendaklah ia menulis, dan hendaklah orang yang berhutang itu mengimlakkan (apa yang akan ditulis itu), dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangi sedikitpun daripada hutangnya. Jika yang berhutang itu orang yang lemah akalnya atau lemah (keadaannya) atau dia sendiri tidak mampu mengimlakkan, maka hendaklah walinya mengimlakkan dengan jujur. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu). Jika tak ada dua oang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu ridhai, supaya jika seorang lupa maka yang seorang mengingatkannya”

(Surah Al-Baqarah : 282)


Kesaksian dua orang perempuan menyamai seorang saksi lelaki adalah dilihat dari sudut lumrah bagi lelaki dan perempuan. Ini kerana, islam memandangkan lelaki sebagai pencari nafkah keluarga; yang demikian tanggungjawab kewangan dipikul lelaki. Dalam keadaan itu, pastilah lelaki lebih mengetahui dalam urusan kewangan berbanding perempuan.

Adapun perempuan, biasanya tidak banyak terlibat dalam urusan kewangan. Mereka lebih banyak menumpukan perhatian dalam urusan rumahtangga dan anak-anak sebagai isteri dan ibu. Jika wujud juga dikalangan mereka yang terlibat dengan urusan kewangan, ia tidak menafikan lumrah kebiasaan ini.

Memandangkan kesibukan perempuan dalam urusan rumah tangga, menyebabkan akan lahirnya kurang teliti dan kurang daya ingatan berkenaan dengan urusan kewangan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang jarang sekali terlibat dalam urusan tersebut.

Memahami inilah, kita terpaksa mengakui dalam urusan kewangan, perempuan yang menjadi saksi tidak memadai seorang, tetapi hendaklah dua orang, kerana dengan dua orang, jika ada berlaku kesilapan dari satu pihak, pasti satu pihak lagi akan membaiki kesilapan tersebut, seperti yang tersebut dalam Surah Al-Baqarah ayat 282.


Sekian

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com





- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 Febuari 2010 * 12:44 petang.


[1] Ibnu Abi Syaibah : 6/544.
[2] Ibnu Abi Syaibah : 5/82.

JULANG KERIS



perkauman Melayu sedang mencium keris





pencak sudah bermula. Nak lawan sapa tu?



TINDAKAN DISIPLIN : KULI ATAU HASAN ALI?

TINDAKAN DISIPLIN : KULI ATAU HASAN ALI?

Kuli sampaikan ceramah atas pentas Kerajaan Negeri Kelantan dalam isu Royalti minyak. Puak-puak UMNO mula berbisik sesama mereka; marah dengan tindakan Kuli tersebut.

Desakan agar Kuli dikenakan tindakan disiplin semakin kedengaran. Justeru, apakah benar-benar Kuli dikenakan tindakan disiplin atau tidak, kita sedang menunggu dan melihat.

Pada UMNO, PAS adalah musuh. Sebarang tindakan Kuli yang boleh menguntungkan PAS, pasti UMNO akan bertindak. Mungkin kaedah ini tidak sama dalam PAS, waima tindakan Dr Hasan Ali lakukan pertemuan dengan UMNO itu menampakkan keuntungan kepada UMNO sekalipun.

Apa boleh buat, ada orang kata, UMNO pun orang Islam juga.

Yang peliknya, sebelum 8 mac 2008, kita diajar lawan UMNO habis-habisan. Selepas 8 mac 2008, kita diingatkan bahawa UMNO itu islam.

Sebelum 8 Mac, Malaysia bukan Negara Islam, waima majority ahli parlimen adalah orang islam (bermazhab UMNO). Selepas 8 Mac, syarat kerajaan islam mesti orang islam majority; iaitu dengan cara gabung dengan UMNO.

Pelik punya fatwa… Qaul Qadim dengan Qaul Jadid.

baca sama:
Tengku Razaleigh ada agenda politik tersendiri

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 Febuari 2010 * 4:07 pagi

JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (2)


JANGAN HINA ISLAM, AYUH KITA BERWACANA (2)

Banyak kejadian rogol, zina, khalwat dan sebagainya berpunca dari wanita. Pun begitu, ada dakwaan mengatakan ianya bermula dari pihak lelaki yang dianggap sebagai bernafsu buas.

Bagi menjawab soalan ini, kita perlu tanya balik, mengapa nafsu lelaki menjadi buas????

Memahami konsep inilah, tidak hairan Allah memulakan “perempuan berzina” berbanding “lelaki berzina” dalam ayat berkaitan hukuman yang perlu dikenakan kepada penzina.

Firman Allah;

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ

Maksudnya;
“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, maka hendaklah disebat setiap satu dari kedua-duanya dengan seratus sebatan”

(Surah An-Nur : 2)

Hikmat Allah memulakan “perempuan berzina” berbanding “lelaki berzina” kerana, perempuan merupakan penyebab utama terjadinya gejala zina, disebabkan ciptaannya yang mudah mengiurkan, juga mampu menarik perhatian syahwat. Ekoran dari itulah, islam mewajibkan wanita menutup aurat; berhijab.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Maksudnya;
“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”

(Surah Al-Ahzab : 59)

Dalam islam, hijab ini tidak dikhususkan kepada penutupan aurat semata-mata, iaitu penutupan aurat bagi seluruh badan melainkan muka dan tangan.

Bahkan, yang dimaksudkan dengan berhijab dalam islam adalah berhijab dari sudut pakaian, perilaku moral, budi pekerti, sikap dan niat individu.

Jika ada seseorang perempuan yang berpakaian yang disifatkan sebagai menutup aurat, tetapi masih lagi berperilaku yang mengghairahkan; bercakap dengan suara yang mengghairahkan, maka itu masih lagi dikira sebagai tidak berhijab.

Jika difikirkan lagi, sekiranya dua orang perempuan berjalan; seorang berpakaian seksi dan seorang lagi berhijab. Dari sudut tabiinya, yang mana agaknya mudah terdedah dengan zina atau rogol???

Sudah pasti kita akan menjawab, dari sudut tabiinya, wanita yang berpakaian seksi lagi mudah terdedah dengan zina atau rogol.

INGAUAN DAN JAWAPAN:

SATU:

Ada kejadian zina dan rogol ini melibatkan kepada perempuan yang menutup aurat???

JAWAPAN:

Tidak dinafikan ada kejadian yang melibatkan zina dan rogol terjadi kepada wanita yang menutup aurat.

Seperti yang telah dinyatakan di atas, menutup aurat bukan satu-satunya yang dimaksudkan dengan berhijab, bahkan berhijab itu merangkumi kepada perkara lain, seperti perilaku, budi pekerti dan sebagainya.

Oleh itu, sekiranya perempuan yang menutup aurat, tetapi dalam masa yang sama dia masih lagi tidak menjaga perilakunya sebagai wanita yang menutup aurat, maka itu masih lagi diketagorikan sebagai orang yang tidak berhijab lagi.

Bahkan, jika dikaji dari sudut psikologi pula, kita akan dapati kehendak seks lelaki dan perempuan amat berbeza. Iaitu, kehendak seks lelaki terjadi dengan penglihatan mata. adapun kehendak seks perempuan terjadi dengan “ucapan-ucapan romantic”.

Nah !! difahami dari inilah, jika wanita yang menutup aurat masih lagi terjebak dengan zina atau rogol, itu merupakan antara terkesan dengan “ucapan-ucapan romantic” lelaki ganas.

KEDUA:

Ramai perempuan itu sudah berhijab dengan sebaiknya, tapi masih lagi terdedah kepada mangsa rogol???

JAWAPAN:

1- Kejadian seperti ini adalah “jarang-jarang” sekali berlaku. Perkara yang jarang-jarang berlaku ini tidak boleh dihukumkan semuanya berlaku sedemikian.

Mana mungkin kita mengatakan 5 ribu orang pelajar tidak pandai membaca dengan hanya mewawancarakan seorang pelajar sahaja.

2- Perlu difahami, kehadiran syahwat buas itu tidak sama tempat dilepaskan syahwat.

Kadangkala, apabila seseorang lelaki melihat wanita yang membuka aurat, menyebabkan nafsu syahwatnya menjadi buas. Bagi melepaskan hendak nafsu syahwatnya, kadangkala ia tidak dilepaskan kepada perempuan yang membuka aurat itu, bahkan dipendam kehendak syahwatnya itu.

Memandangkan dia tidak dapat menahan kehendak syahwatnya lagi, maka dia akan bertindak merogol sesiapa sahaja yang dapat dilepaskan syahwatnya, tidak kira orang tua, kanak-kanak, malahan terhadap perempuan yang berhijab.

Dari ini nyata kepada kita, perempuan yang berhijab itu menjadi mangsa rogol lelaki yang bersyahwat buas adalah disebabkan kesalahan tidak berhijab oleh perempuan yang lain. Menunjukkan, kewajipan hijab adalah kewajipan sejagat.

PENUTUP

Berhijab merupakan cara untuk mengatasi masalah gejala rogol. Gejala rogol yang berleluasa pada hari ini, adalah bersebab hukum Islam yang menyuruh menutup aurat; berhijab tidak dijadikan sebagai amalan.

Dalam hal ini, dinukilkan sedikit ungkapan tok guru nik abdul aziz dengan katanya;

“kalau kita tak nak bagi kain kita basah, maka jangan terjun dalam sungai. Kalau kita terjun juga, lalu kain kita basah, kita tidak boleh marah, sebab kesilapan itu pada diri kita, bukan pada undang-undang alam. Begitujuga untuk mengatasi masalah rogol. Caranya, kena tutup aurat”

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 febuari 2010 * 3:25 Pagi.


WALA' SYAIKH !!!

Daripada Ali bin Abi Talib bercerita;

”Rasulullah telah melantik seorang lelaki dari ansar untuk mengetuai satu kumpulan tentera. Dalam perjalanan, lelaki itu telah mengarahkan para tentera agar menghimpun kayu api, lalu dibakar dan disuruh tentera-tentera itu terjun ke dalam api itu. ada sebilangan tentera mahu terjun ke dalam api, tetapi dihalang oleh seorang pemuda, lalu menyuruh tentera agar hal ini di rujuk kepada Rasulullah SAW terlebih dahulu.

Ketika mereka berjumpa dengan Rasulullah SAW, dan bertanyakan hal itu, menyebabkan baginda SAW terus berkata;

لو دخلتموها ما خرجتم منها أبدا

Maksudnya;
”Kalau kamu masuk dalam api itu, pasti kamu tidak akan keluar sampai bila-bila (baca : masuk neraka)
[1]


[1] Sahih Al-Bukhari : 4340 dan Sahih Muslim : 1840.

APA BEDA PAS – UMNO KINI?


APA BEDA PAS – UMNO KINI?

PAS adalah parti Islam. UMNO adalah parti melayu.

PAS ada ulama yang memimpin. UMNO pun ada ulama yang memimpin.

PAS "TIDAK" khianat rakan pakatan, UMNO khianat rakan dalam BN.

PAS guna nama Islam. UMNO tidak guna nama Islam.

PAS For All, UMNO For Melayu.

”isy...bunyi macam retorikkkkk je” kata seorang rakan dalam permusafiran.

”hehehe” aku membalas.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri indah (B), Sg buloh
31 Januari 2010 * 5:48 petang