Selasa, 23 Disember 2008

HUDUD : JANGAN BUAT PASAL DENGAN ALLAH !!


HUDUD : JANGAN BUAT PASAL DENGAN ALLAH !!

Isu hudud dalam majlis wacara yang diadakan di Kelantan baru-baru ini menjadi sesuatu yang hangat. Hudud yang merupakan kewajipan yang Allah tuntut agar dilaksanakan telah dijadikan sebagai isu oleh menantu kepada cucu tok guru, iaitu Khairy jamaluddin.

Khairi Jamaluddin pada hari ini, mengeluarkan kenyataan tentang hudud menggambarkan beliau berusaha memecah belahkan Pakatan Rakyat antara PAS, PKR dan DAP dengan hukum Allah itu.

Sebagai orang yang beragama Islam, tindakan Naib Ketua Pemuda UMNO itu merupakan tindakan yang bercanggah dengan Islam, bahkan ianya boleh merosakan aqidahnya sebagai muslim.

Hudud merupakan tuntutan Allah yang wajib dilaksanakan oleh semua orang islam yang berkuasa. Di negeri-negeri dalam Malaysia, perlaksanaan hudud “tidak dapat tidak” perlu kepada keizinan dari pihak kerajaan pusat. Ekoran itulah, Kelantan tidak berjaya melaksanakan hudud, ianya berpunca kekurangan syarat yang wajib dipenuhi, yang mana ianya tidak mendapat izin dari pihak kerajaan pusat yang memerintah. (antara syarat perlaksanaan hudud : As-Sultah)

Kewajipan melaksanakan hudud, sama dengan kewajipan menunaikan solat bagi setiap individu muslim. Kalau solat dipermain-mainkan boleh menyebabkan murtad, maka keadaan yang sama juga akan berlaku kepada mereka yang bermain-main dengan hudud.

Dalam hal ini, sebagai orang Islam, Khairi tidak seharusnya menjadikan hudud sebagai alat untuk merosakan kesatuan Pakatan Rakyat, tetapi hendaklah bersama-sama berusaha memahamkan non Muslim tentang kehebatan dan keadilan yang wujud dalam hukum hudud.

Jika ianya dijadikan sebagai alat memecah belahkan Pakatan Rakyat, tindakan itu menggambarakan bahawa dia mendustai ayat-ayat Allah, lalu bertakabbur dengannya. Tindakan sebegini sama sahaja dengan tindakan yang telah dilakukan oleh orang-orang yahudi pada zaman nabi SAW.

Lihatlah bagaimana kisah pemalingan kiblat dari Baitul Muqaddis ke Baitullah yang telah dijadikan isu oleh orang-orang yahudi, yang kemudiannya disokong oleh orang-orang munafiq pada Zaman baginda Nabi SAW.

Keadaan yang sama berlaku kepada Khairy yang menjadikan hudud sebagai isu, bukan satu kewajipan yang wajib dilaksanakan. Menyokong tindakan Khairi, maka mereka mendapat status yang sama didepan Allah SWT di akhirat nanti.

Dari artikle ini, pesanan yang ingin diberikan adalah firman Allah yang berbunyi;

وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآَيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Maksudnya;
“Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan bertakabbur diri terhadapnya, mereka itu penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya”

(Surah Al-‘Araf : 36)

Juga firman Allah:

إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآَيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan bertakabbur diri terhadapnya, sekali-kali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan tidak (pula) mereka masuk surga, hingga unta masuk ke lubang jarum. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat kejahatan”

(Surah Al-‘Araf : 40)

Apa yang ingin diingatkan, dalam surah Al-‘Araf ayat 40, Allah menjelaskan bahawa “sekali-kali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit” .

Mufassirun berbeza-beza tafsiran dalam menafsirkan tentang maksud “tidak dibuka pintu langit untuk mereka”.

Ada ulama sebut, doanya tidak dimakbulkan oleh Allah. Ada ulama lain kata, amalannya akan tertolak. Dan yang paling menggerunkan adalah, ada ulama menafsirkan maksudnya bahawa apabila dia mati, rohnya tidak akan diterima oleh langit. (sila lihat ulasan ini dalam kitab ”At-Tafsir Al-Kabir” karangan Imam Fakhr Ar-Razi)

Dengan demikian, apabila dia mati, tidak mustahil dia akan menjadi “hantu kubur”. Itupun, jika tidak tdak bertaubat kepada Allah. Dengan demikian, Kalau mahu jadi hantu kubur, rajin-rajinlah bermain-main dengan hukum Allah...

sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

abu_abdillah_azzam@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 disember 2008 * 11:02 malam.





Tiada ulasan: