Selasa, 24 Februari 2009

CADANGAN PENAMBAHAN BAIAH CALON PAS

CADANGAN PENAMBAHAN BAIAH CALON PAS

Harakahdaily melaporkan;

"KEPALA BATAS, 23 Feb (Hrkh) - "Baiah merupakan akuan bersumpah di hadapan Allah s.w.t dan kepimpinan dalam parti ketika dilantik menjadi calon dalam setiap pilihan raya sama ada umum atau kecil."

Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang mendedahkan, PAS nyata mempunyai rahsia tersendiri untuk menyekat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada mengambil sikap melompat parti kerana tindakan itu bukan sahaja membelakangkan kehendak Allah s.w.t bahkan meninggalkan amanah manusia yang mahu seseorang Adun itu melaksanakan tugas dengan cemerlang
[1]

KOMEN:

Inilah kelebihan PAS jika dibandingkan dengan semua parti-parti yang wujud di Malaysia ini. Kelebihan ini sewajarnya dijadikan contoh oleh semua parti-parti agar kekalutan tidak akan berlaku di masa akan datang.

Dirasakan, mungkin kerana unsur Baiah PAS inilah, menyebabkan Ibrahim Ali yang bersemangat nasionalis melayu ini tidak melompat kepada parti UMNO, walaupun jika dilihat kepada terjemahan hati dan jiwa beliau masih lagi berkasih sayang dengan UMNO.

Jika diperhatikan kepada kenyataan Tok Guru Haji Abdul Hadi ini, beliau ada menyatakan bahawa, tindakan melompat parti adalah tindakan yang membelakangkan kehendak Allah. Menunjukkan, baiah ini dilakukan oleh PAS bertujuan bagi mengelak dari unsure membelakangkan kehendak Allah.

Apa yang pasti, bukan sekadar melompat parti sahaja adalah perkara yang membelakangkan kehendak Allah, bahkan di sana banyak lagi perkara yang boleh disifatkan sebagai membelakangkan kehendak Allah.

Ekoran dari itu, di cadangkan agar PAS di masa akan datang agar menambah baik lagi konsep Baiah ini, iaitu seperti menambah unsur berikut;

a) Tidak menjual fail kerajaan kepada musuh politik selepas menang sebagai kerajaan, sama ada memegang jawatan exco, mahupun ADUN biasa.
b) Tidak mengkhianati setia kawan dengan sahabat-sahabat Pakatan yang lain selagi mana sahabat-sahabat pakatan tidak mengkhinati PAS.
c) Perlantikan exco yang mewakili PAS di negeri yang menang, mesti menerusi mesyuarat Perhubungan, bukan dengan kuasa veto Pesuruhjaya PAS negeri.
d) DLL

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 Febuari 2009 * 8:38 pagi.





[1] http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=19528&Itemid=1

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul2,,,
mybe disebalik Lembu & Cembry pun ADA ADUN kita yg bagi fail Kepada SPRM..mybe betul kata pak syeik anuar tu..
So..Kita Doakan org tersebut Allah bg Hidayah atau Tunjukkan Kemunafikkan dia selama ini..


KApten (B )

Tanpa Nama berkata...

ellooo..bakisetannnnn...

ko jungkit skit nampak....
ko rase cam bagus jer yer tak...
aku perati tulisan ko nih..
ingat! lebey jer..nahas ko aku tenyeh
oh yer..sblom aku kelupaan..
apa cerita org kampong..
ada bagi beras tak minggu ni?

-Sunan