Isnin, 23 November 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (2)

APAKAH INI KEHIDUPAN? (2)

Aku terus menelefon Haji Sobri, yang tinggal di kawasan Gombak. Apakah beliau tahu tentang pangsapuri yang berada di kawasan itu. Haji sobri memaklumkan, di situ pangsapuri terlalu banyak. Susah hendak mengetahui, yang mana satu.

Kami kebingungan. Kepanikan. Tidak tahu cara yang paling baik untuk bertindak lagi.

”apa nasib Aini malam ni” hatiku berkata-kata.

Kami cuba menelefon. Suara aini seperti hampir menangis, aini berkata, ”kawasan ni ramai india. Dorang mabuk. Dorang minum arak”

”Cuba Aini bagi gambaran tempat tu. Ada nampak perhentian bas ke, nampak lebuh raya ke. Atau apa-apa pun” tanyaku dalam telefon.

“aini tak nampak apa-apa la…” suara mula menangis.

“aduh….. janganlah nangis” hatiku mengeluh..

”ok.. tak pe.. aini perhati dahulu. Kemudian nanti, saya telefon balik” balasku.

Terus aku matikan telefon.

Aku melihat wajah zul. Dia selambur. Terlakar wajah seorang yang tenang waima dalam kekalutan dan kegusaran. Bukan senang berjumpa orang sebegitu.

”Bateri hp aku nak mati. Tinggal satu bar jer” tiba-tiba Zul bersuara.

Aku melihat kekanan dan kekiri. Melihat deretan kedai.

”jom kita pegi minum. Dalam kedai tu, boleh cas bateri hp kau tu” jawabku memberi cadangan.

”semua kedai cina ni. Macam mana?” tanya zul lagi.

Aku senyum mendengar soalan zul itu.

”ala syaikh... kita masuk kedai cina, kita minum air buah ke, air tin ke apa-apa la.. jangan minum yang depa masak, sudah la” aku memberi jawapan.

”ok jom” zul membalas jawapanku dengan wajah selamburnya.

Apabila masuk ke kedai itu. aku tengok dari jauh sebuah peti ais. Di dalam peti air itu ada beberapa biji kelapa.

”kasi saya air kelapa itu” kataku, sambil mengisyaratkan dengan telunjuku ke arah peti ais itu.

”bagi saya air fresh Oren” Zul meminta.

“makan tuan?” soal pekerja kedai yang berbangsa Bangladesh.

“tak pe.. kami nak minum jer” jawabku ringkas.

Selesai minum, Zul terus menelefon aini, untuk memastikan tempat yang dia sedang berada sekarang.

Tetapi Kali ini, talian terputus terus. Dalam pemikiranku, apakah hp aini kehabisan bateri, ataupun sudah dirampas oleh lelaki-lelaki durjana yang tidak kenal erti dosa dan pahala.

”aku yakin, depa akan balik malam ni juga” tiba-tiba zul memecah kekusutan hatiku.

”di sini tempat tinggal mereka. Mesti burung akan balik ke sangkarnya” zul mencelah lagi.

Aku hanya mengangguk. Tidak berkata. Hatiku berperang. Tidak tenang. ”apa yang sedang terjadi ni” hati kecilku berkata-kata.

Bersambung......

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- sri indah (B), sg Buloh
24 November 2009 * 12:54 Tengahari

3 ulasan:

cucu kwantung berkata...

Buat suspen je!

penjagawarisan berkata...

lerrr... mesti dah kena roket budak tuuu... kalau gua jumpa gua mesti jaga baik2nyerr....hahahhahaha...

saya berkata...

Ustaz, report polis daj, polis boleh check kan no telefon tu? Cuba tanya dia pakai hp apa. Biasa kat telefon boleh tunjuk kat kawasan berdekatan