Selasa, 24 November 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (3)

APAKAH INI KEHIDUPAN? (3)

Memandangkan kami tidak mengetahui, di manakah pangsapuri yang dimaksud oleh Aini, menyebabkan kami terpaksa menunggu di Taman Cheras. Tunggu dengan hati yang tidak tenang. Pemikiran kami sering tertanya-tanya tentang nasib Aini pada malam itu.

Kami menghubungi abang ali yang tinggal berhampiran dengan kawasan itu. beliau datang bersama 6 orang kawan yang lain. Ada dari kalangan mereka, yang tidak sempat pulang ke rumah lagi, iaitu setelah pulang dari tempat kerja.

Apabila sampai sahaja abang ali ke tempat tersebut, aku menceritakan keadaan yang terjadi. Pada tanggapan kami semua, Aini bukan budak yang baik. Masakan tidak, tentu dia tidak semudah itu dirogol. Pun begitu, mengenangkan tanggungjawab kemanusian, kami tetap bersedia membantu, terutama apabila dia meminta bantuan dari kami, sambil menangis-nangis menyebut nasibnya menerusi telefon.

Kami menunggu di rumah kedai yang didakwa tempat tinggal mereka yang merogol aini. Aku bersama zul, tidak berganjak dari kawasan itu. kami tunggu sehingga waktu mencecah pukul 3 pagi.

Apabila jarum jam janganku menjejakkan kepada angka 3, aku memaklumkan kepada zul yang sedang berdengkur di sebelahku; dalam kereta.

”pukul berapa dorang balik pun tak tahu ni?”

Mata yang sedang kemerah-merahan, Zul bertanya, ”pukul berapa dah?”

”pukul 3 la”

Tidak lama kemudian, Abang Ali pun datang dengan sebuah kereta, bersama seorang kawannya. Abang ali terus masuk ke dalam keretaku. Berbual-bual tentang Aini, juga termasuk beberapa isu politik negara, termasuk isu kelantan.

”kalau setengah jam lagi, depa tak balik, kita balik je la” tiba-tiba Zul mencelah.

Aku tidak menjawab. Sekadar menganggukkan kepala sahaja.

”Cuba Ustaz Telefon dia”, Abang Ali bersuara.

Aku terus mengambil hpku dari poket seluarku. Aku terus menaip nama Aini.

Terdengar suara perempuan menyebut, ”Nombor yang anda dail...” aku terus mematikan hpku.

”Hp dia tutup” kataku.

BEREDAR

Jam ditangan menjengah pukul 3:30 pagi.

”kita tunggu respon dia esok la” aku bercakap kepada Abang Ali dan Zul. Hatiku, sedikit sebanyak sudah ada putus asa.

”baiklah” kata abang ali, ”tapi ustaz, jangan lupa, esok dalam pukul 9:30 pagi, kuliah dhuha kat al-amin” sambung abang ali lagi.

”Ok, Insya Allah” jawabku ringkas.

Kami pun beredar dari Taman Cheras. Abang Ali menuju ke rumah, dan aku memandu keretaku ke arah legend Hotel, tempat Zul bermalam. Setelah menghantar zul, aku terus meluncurkan keretaku ke arah Sungai Buloh, rumahku.

Dalam perjalanan, pemikiranku tidak lekang dari memikirkan tentang nasib Aini.

“apa dah jadi ngan Aini malam ni?” hatiku berkata-kata.

Aku sampai di rumah dalam pukul 4:50 pagi. Sudah hampir dengan subuh. Di rumah, aku tidak terus tidur. Bimbang, terlanggar solat subuh.

Aku mengambil buku “bertuhan tanpa agama” karangan Bertrand russel. Aku membaca, tetapi tidak terfokus. Sedang memikirkan tentang Aini; tentang nasibnya malam itu.

SOLAT SUBUH

Dalam lamunan itu, kedengaran azan subuh. Aku menggerakkan isteriku yang sedang tidur. Aku terus mengambil tuala. Mandi dan berwudu. Kemudian menunggu isteriku bersiap-siap menunaikan solat subuh bersama.

Setelah selesai solat, aku berdoa dalam hatiku, agar Aini terselamat sebelum aku berputus asa untuk menyelamatkannya.

Selepas solat, aku terus tidur. Kepenatan teramat sangat. Aku menguncikan jam, untuk bangun pukul 7 pagi, kerana ada kawan mahu berjumpa pada pukul 7:30 pagi.

Aku tidur begitu nyenyak. Tidak terganggu langsung, melainkan mendengar jam hpku berbunyi, menunjukkan pukul 7 pagi sudah menjengah.

Aku bangun, waima tidur tak mencukupi. Terus masuk bilik air, qada’ hajat dan mandi. Setelah memakai pakaian, terus aku mengambil kitab ’Fiqh Manhaji’. Terus menuju ke Bandar Baru Sungai Buloh.

Di restoran Rasamas, aku bersembang dengan kawanku agak panjang. Lebih berkisar tentang buku, dan politik semasa, terutama isu kelantan.

Jam menunjukan angka pukul 9 pagi.

”ana ada kuliah dhuha di cheras pukul 9:30 pagi” aku meminta permisi, “bimbang terkejar-kejar pula nanti” sambungku ringkas.

”ok.. nanti kita sembang semula” jawabnya.

Aku terus meluncurkan keretaku ke arah Cheras. Aku menjangka, mustahil dalam jangka setengah jam, aku boleh sampai di tempat yang untuk aku sampaikan kuliah Dhuha itu.

”ana sampai lambat sikit” kandungan sms yang aku sendkan kepada Abang Ali.

Bersambung.....

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 November 2009 * 11:43 malam


Tiada ulasan: