Sabtu, 28 November 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (5)

APAKAH INI KEHIDUPAN?

“kita naik kereta sapa?” Tanya abang Ali.

”terpulang la.. kereta ana pun tak pe juga” jawabku sambil memakai selipar ketika keluar dari rumah Haji Rahman.

Aku berjalanan menuju ke arah keretaku. Didapati, keretaku telah dikepung beberapa buah kereta yang lain. keretaku tidak boleh keluar.

”macam mana nak keluar ni?” hatiku berkata-kata.

Aku menunggu kehadiran Abang Ali.

”kereta ustaz kena kepung dah ni.. kita naik kereta ana je la ustaz” Abang Ali bersuara.

”ok gak... lagi pun, kita agak lewat dah ni” aku menjawab sambil menekan butang alarm keretaku.

Aku ambil sebuah buku dalam keretaku, dan kemudian tutup pintu dan terus menekan alarm, untuk mengunci kereta.

TAMAN CHERAS

Kami terus naik kereta abang ali. Dan meluncur terus ke Taman Cheras. Di bangunan yang kami menyangka Aini sedang berada di situ.

Dalam perjalanan, hp ku berbunyi. Aku lihat screen Hp ku, tercatit nama Ika.

”Assalamualaikum... kenapa ka?” aku mulakan bicara

”waalaikumsalam.. Aini dah sampai kat tempat tu.. dia cakap tadi, semua budak-budak lelaki tu dah keluar pergi kerja.. tetapi, dalam pukul 12 nanti, ada budak lelaki yang lain balik kat tempat itu” Ika bercerita panjang lebar.

”ok... tak per... kalau ada apa-apa maklumat lagi, Ika bagitau kat ana tau...” kataku.

”baik ustaz... Assalamualaikum”

”waalaikumsalam” sambil aku menekan butang merah, memutuskan hubungan telefon.

Aku terus telefon Aini.

”Aini dah ada kat tempat tu ker?” tanyaku..

”Ye ustaz... Aini takut la ustaz..” Aini bersuara dalam nada yang tidak menyenangkan hatiku, ”Dorang dah pergi kerja.. tapi, dalam pukul 12 nanti, ada yang lain balik.. Aini takut la” sambung Aini lagi.

Suara ketakutan Aini itu, menyebabkan aku agak kecemasan.

”tak per Aini.. Aini kena tenang... kami dalam perjalanan. Dekat dah ni” jawabku, ”Aini standby, apabila ustaz Telefon nanti, Aini terus lari keluar dari pintu.. kami tunggu. Kami naik kereta estima warna kuning” aku memberi panduan.

”ok ustaz...” Aini menyambut dengan suara yang agak mencemaskan juga.

SALAH TEMPAT

Apabila sampai di bangunan yang dijangka itu, aku terus menelefon Aini. Aku minta, agar Aini bersiap di tepi pintu.

Aku terus keluar dari kereta abang ali. Dan berdiri ditepi kereta abang ali.

”Aini keluar lari.. kami kat depan bangunan ni ha” aku memberi panduan kat Aini.

”ok ustaz..” jawabnya

”Aini jangan letak telefon, dengar sahaja arahan ustaz” sambungku lagi.

Kedengaran bunyi pintu dibuka. Kemudian, bunyi pintu besi. Suara Aini juga kedengaran..

”tidak boleh buka la ustaz... dorang kunci kat pintu besi ni..” tiba-tiba aini bersuara

”apa?... ok... nanti ustaz telefon balik” jawabku

Aku meletakkan telefon, dan terus menuju ke arah kereta estima Abang Ali.

”pintu besi dikunci. Memang tak boleh keluar. Macam mana sekarang?” soalku.

”kita pecahkan je kunci tu” abang ali memberi cadangan.

”ok.. jom kita naik atas rumah tu” kataku.

Kami pun naik untuk pecahkan pintu tu....

Bersambung......


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri indah (B), Sg Buloh
29 November 2009 * 12:43 Tengahari





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.. menarik cerita ni, Ustaz. ni kisah benar ke atau hanya rekaan semata-mata. Pe pun, buat ana tertungu-tunggu nk tahu pe terjadi pd Aini..