Isnin, 23 Ogos 2010

DOA UNTUK NON MUSLIM

[1]

Seorang anak telah memeluk agama islam sedangkan ibunya belum lagi memeluk islam. tidak lama kemudian, didapati ibunya sedang sakit. Dia ingin berdoa kepada Allah, agar diberikan kesihatan kepada ibunya.

Tindakannya itu sampai kepada pengetahuan mufti berjiwa melayu, maka difatwakan haram tindakannya itu. Sebaliknya, jika dia berjumpa dengan orang islam. difatwakan berdasarkan kepada konsep Islam yang mengajar unsure "Birrun" iaitu melakukan kebaikan.

Firman Allah;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
"Allah SWT tidak menghalang kamu terhadap [non muslim] yang tidak menyerang kamu dalam agama, dan tidak mengeluarkan kamu daripada negara kamu, bahawa kamu melakukan 'birrun' atau kebaikan dan keadilan kepada mereka. Sesungguhnya Allah SWT sayang kepada orang yang melakukan keadilan"

(Surah Al-Mumtahanah : 8)

Penurunan ayat ini, berkenaan seorang muslimat bernama Asma' binti Abi bakar As-Siddiq. Dia telah memeluk islam bersama dengan bapa dan adiknya, Aisyah [Isteri nabi SAW].

Ibunya bernama Qutailah binti Abdil Uzza tidak memeluk islam. Namun hubungan kekeluargaan tetap berlaku.

Satu hari, ibunya telah datang berjumpanya untuk diberikan satu hadiah. Namun, hadiah itu tidak diterima dengan alasan ibunya tidak beragama Islam.

Tindakan dari Asma' itu, menyebabkan hati ibunya agak terluka. Malahan, perkara itu sampai kepada pengetahuan Nabi Muhammad SAW.

Nabi SAW bertanya kepada Asma' tentang apa yang telah terjadi, dan diakui kebenaran kejadian itu di hadapan Nabi SAW. Ekoran kejadian itu, Allah SWT menurunkan ayat ini. [Lihat at-tafsir al-Kabir]

[2]

Dalam bahasa melayu, 'Birrun' diterjemah sebagai kebaikan, kesejahteraan, buat baik, dan sebagainya.

Dalam Islam, melakukan 'birrun' ini sangat-sangat dituntut, tidak kira terhadap muslim, ataupun terhadap non Muslim.

Dalam melakukan birrun ini. ia boleh dilakukan dalam apa jua bentuk. sama ada dengan membantu, mengurangkan kesusahannya, malahan lebih dituntut agar didoakan agar mereka diberikan hidayah, ataupun mendoakan agar mereka berada dalam kesihatan dan kesejahteraan.

Saidina Umar bin Al-Khattab, menfatwa bahawa zakat boleh diberikan kepada orang miskin dari kalangan non Muslim. Pendapat Umar ini, didokong kuat oleh mereka yang beraliran hanafi, Imam An-Nawawi, Ibni Sirin dan Az-Zuhri. Dalam kitab “Al-Mabsut”, As-Sarakhsi menyebut zufar, iaitu anak murid kepada Abu Hanifah berpendapat harus memberi zakat kepada kafir zimmi berasaskan kepada Qias, kerana objektif zakat ialah untuk membantu, antara lain, fakir miskin yang memerlukan kepada bantuan. [lihat fiqh zakah, qaradhawi]

Pendapat Umar bin Al-Khattab ini berasaskan kepada firman Allah SWT;

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

Maksudnya;
"Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”

[surah at-Taubah : 60]

Dalam kitab “Al-Kharaj”, Imam Abu Yusuf menyebut bahawa Omar bin Al-Khattab memperuntukkan pemberian kepada warga yahudi dari wang baitul Mal untuk orang Islam, berasaskan firman Allah ini.

Kisah Umar ini membuktikan bahawa khalifah islam kedua itu tidak sekadar melakukan 'birrun' terhadap orang islam sahaja, malahan terhadap orang bukan islam.

Begitujuga, Imam fakhruddin Ar-Razi mendatangkan kisah Asma' yang didatangi oleh ibu dan neneknya yang bernama Ummu Natilah untuk mendapat bantuan kewangan. Namun begitu, Asma' tidak mahu diberikan oleh Asma’ dengan alasan mereka tidak beragama Islam. tindakan Asma' itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan firman-Nya;

لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ

Maksudnya;
"Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan)”

[Surah Al-Baqarah : 272]

Ini menunjukkan, waima terhadap non Muslim pun, wajib kepada muslim itu melakukan 'birrun' kepada mereka.

[3]

Mendoakan agar orang bukan Islam diberikan hidayah, tidak terdapat sebarang larangan dari nas Al-Quran dan Al-hadis.

Ketika nabi SAW ke taif untuk mendapat bantuan, ternyata rakyat Taif menolak dakwah Nabi SAW. Bukan sekadar itu, malahan mereka sanggup melemparkan batu kepada Nabi SAW sehingga nabi SAW luka parah, dan terpaksa berundur.

Kemudian itu, Nabi SAW di datangi oleh Malaikat yang ditugaskan Allah agar menjaga bukit, bahawa menghempap bukit ke atas rakyat Taif. Tetapi, diminta agar meminta keizinan dari Nabi SAW terlebih dahulu.

Permintaan malaikat itu, dihalang oleh Nabi SAW. Malahan, nabi SAW menyebut dengan kata baginda SAW;

أرجو أن يخرج الله من أصلابهم من يعبد الله لا يشرك به شيئا

Maksudnya;
"Mudah-mudahan Allah SWT mengeluarkan keturunan mereka, golongan yang menyembah Allah, dan tidak melakukan syirik kepada Allah SWT" [As-Sirah An-Nabawiyyah, Ibni kathir : 2/153]

Kisah ini, membuktikan bahawa Nabi SAW pernah berdoa agar diberikan hidayah kepada keturunan rakyat taif yang tidak beriman kepada Allah SWT agar diberikan hidayah oleh Allah SWT.

Ini dikuatkan lagi, dengan doa Nabi SAW agar salah seorang dari dua orang yang bernama Umar memeluk Islam, agar menjadikan Islam semakin digeruni oleh musuh.

[4]

Ada sebilangan orang melayu UMNO yang bangang menyatakan larangan mendoakan kepada non Muslim, dengan alasan firman Allah SWT dari surah At-taubah, ayat 113 yang berbunyi;

مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ

Maksudnya;
"Tidaklah bagi Nabi dan mereka yang beriman itu bahawa istighfarkan [mendoakan keampunan dosa] bagi orang musyrikin, walaupun mereka itu dari kalangan kaum kerabat, setelah nyata kepada mereka, bahawa sesungguhnya bagi adalah ahli neraka"

[surah at-taubah : 113]

Perlu diperhatikan bahawa ayat ini mengandungi larangan dalam dua perkara, iaitu;

Pertama;

Larangan daripada memohon dengan Allah agar diampunkan dosa non Muslim.

Kedua;

Mendoakan kepada non Muslim yang sudah mati.

Dari asbab an-Nuzul ayat ini, Ibnu Abbas bercerita bahawa setelah berlaku pembukaan Kota Makkah, Nabi SAW telah pergi ke kubur Ibu baginda. Ketika sampai di kubur itu, Nabi SAW berdiri di kubur itu disebelah kepalanya, lalu menangis.

Tindakan nabi SAW itu, diperhatikan oleh umar bin Al-Khattab, menyebabkan Umar berkata;

نهيتنا عن زيارة القبور والبكاء ، ثم زرت وبكيت

Maksudnya;
"Kamu mencegah kami daripada ziarah kubur dan menangis. Namun, kamu menziarahinya dan menangis"

Mendengar perkataan Umar itu, nabi SAW menjawab;

قد أذن لي فيه ، فلما علمت ما هي فيه من عذاب الله وإني لا أغني عنها من الله شيئاً بكيت رحمة لها

Maksudnya;
"Aku diizinkan. Setelah aku mengetahui bahawa dia [ibu Nabi] dikenakan azab daripada Allah, dan aku tidak termampu terhadapnya daripada Allah sedikitpun, maka Aku menangis agar dapat rahmat untuk ibuku itu"

Perkataan nabi SAW itu, menyebabkan turun ayat ini.

Dalam riwayat Sa'id bin Musayyib pula menyatakan, ayat ini diturunkan ekoran kematian bapa saudara nabi SAW yang paling disayangi bernama Abu talib.

Ketika dekat dengan saat kematian, nabi SAW ada berkata kepada Abu talib;

يا عم قل لا إله إلا الله أحاج لك بها عند الله

Maksudnya;
"Wahai pak cik, katakanlah "tiada tuhan kecuali Allah', pasti aku akan berhujjah untuk kamu di hadapan Allah [nanti]"

Lalu, berkata Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umayyah kepada Abu Talib;

أترغب عن ملة عبد المطلب

Maksudnya;
"Apakah kamu benci pegangan Abdul Muttalib?"

Jawab Abu talib;

أنا على ملة عبد المطلب

Maksudnya;
"Aku tetap atas pegangan Abdul Muttalib"

Mendengar itu, nabi SAW kesedihan sehingga nabi SAW berkata;

لأستغفرن لك ما لم أنه عنك

Maksudnya;
"Pasti aku akan istighfar kepada kamu, selama mana aku tidak ditegah terhadap kamu"

Perkataan Nabi SAW itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan firman-Nya dari ayat ke 113, dari Surah At-taubah ini.

Jelas dari ini, larangan dalam ayat ini adalah larangan untuk memohon keampunan dosa terhadap non Muslim yang sudah mati.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
23 ogos 2010 * 7:08 Malam

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya sungguh sedih di atas kurang bijaknya (bodoh) TKM YB Dato'Mansor bin Hj.Othman perihal seorang khatib yg berjiwa Islam. Sepatutnya beliau membuat kenyataan mempertahankan khatib tersebut . Beliau sepatutnya menyatakan 'Jika segala tuduhan liar atau fitnah oleh JKKK / juak juak pengampu UMNOBN dan Zaid Hamidi tidak benar , beliau rela untuk menyediakan barisan peguam peguam dari PR untuk menyaman malu terhadap tukang fitnah , ini yg sepatut di lakukan oleh TKM Pulau Pinang bukan sekongkong dengan puak puak yg menambur fitnah.YB Dato'Mansor "WAJIB" mempertahankan khatib bukan hanya nak membersihkan nama Lim Guan Eng dan MAIPP.

Tanpa Nama berkata...

1.Alahai al-bakistani!!dalam bab hukum-hakam agama,buat buang masa jee ambil pandangan dari puak macam hang!!hang ni tafsir Al-Quran mengikut yang mana memberi kebaikan pada puak hang!!tafsiran tak konsisten!!sekejap macamni!sekejap macam tu!!
2.Dalam kes ni,khatib tersebut mendoakan kesejahteraan pada puak kapiaq harbi!!puak yang terang-terangan menentang Islam!!maka hukumnya adalah HARAM!!!
3.Atau guan eng!!kalpal dan mana-mana puak Dap dah janji dengan hang yang depa bersetuju dengan hukum hudud atau penubuhan negara islam!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

ostat kalu menulis bab2 sirah ni memang power...tp kalu nulis2 fitnah pon boleh tahan jgk..bende yg xpasti, xde bukti lg toksah tulis lah ostat..emosional la ostat ni...nak sgt jd kerajaan..rilek ostat..

Takut Sesat berkata...

Islam tidak mengira yang dah jadi kerajaan atau belum, kafir atau selain nya. Selagi ianya makhluk maka tertakluk kepada alquran dan hadis. jangan pakai otak sendiri tetapi berpeganglah sepertimana di ajarkan oleh Rasulallah. Lagi banyak idea sendiri makin sesatlah jadinya.

Tanpa Nama berkata...

la hai...kenapa doakan lim guan eng sorang je masuk Islam.doa la sekali supaya semua orang kapir kat dunia ni masuk Islam.

tu ridhuan tee masuk Islam,tak mau terima pendapat dia ke

Tanpa Nama berkata...

Ulas sikit ustaz pasal solat hajat untuk orang bukan Islam... boleh ke tak.... Jangan lupa buat perbandingan sekali.

Tanpa Nama berkata...

jangan lupa ulas sama solat hajat depan bangunan DAP tu.

oh ya..ulas juga pasal pegang colok lilin sambil tunduk ikut sikapir hormat waktu kematian sikapir dap tu.

Fuyo.. berkata...

Salam semua

Kita sama2 baca ulasan artikel dari ustaz zaharuddin, ianya lebih berilmiah dan tidak emosional ..
dengan tajuk:

Doa Untuk Bukan Islam Ketika Khutbah & Bersin

http://www.zaharuddin.net/content/view/950/72/

Mat Tok Siak berkata...

tirima kasih untuk artikel ni,menambah ilmu,harapkan umno,banyak mengutuk dari berdakwah,