Ahad, 26 September 2010

PEMILIHAN PKR : SOKONG SIAPA?

[1]

Semua ahli layak mengundi. Amalan ini, sudah diamalkan oleh PKR, tetapi belum lagi oleh PAS. Apakah PAS berani melakukan perubahan seperti itu? Jika diharapkan kepada keberanian, susah hendak menilai. Tetapi, jika terdapat desakan demi desakan, ia tidak mustahil sampai satu ketika, semua ahli PAS layak mengundi akan terlaksana dalam pemilihan PAS.

Secara demokrasi, ia merupakan satu perkara yang sihat. Jika hanya segelintir sahaja boleh mengundi [perwakilan sahaja], ia mudah dipengaruhi dari pemimpin yang malas dan jumud. Tetapi, jika semua ahli layak mengundi, ia adalah satu perkara yang bahaya bagi pemimpin yang malas dan jumud itu. Justeru, pemimpin yang cerdik dan rajin, pasti akan mendapat tempat dalam sesuatu pemilihan.

Secara peribadi aku melihat, sekiranya budaya demokrasi sihat ini diamalkan dalam PAS juga, tidak mustahil PAS dapat mendominasi PR, dan seterusnya melayakkan PAS mengepalai Pakatan rakyat dalam menguasai Putrajaya. Namun, jika budaya ‘perwakilan sahaja layak mengundi’ dikekalkan, usaha untuk PAS mendominasi PR agak susah berlaku, malahan tidak salah mungkin jika dikatakan mustahil ia berlaku.

Namun, tidak dinafikan bahawa jika keadaan semua ahli layak mengundi ini, pasti terdapat sedikit sebanyak kekacauan. Mungkin sabotaj dari pihak musuh, atau desakan dan bentuk ugutan dari sebilangan pihak. Difikir secara rasional, tindakan melihat sedikit perkara negatif lalu menafikan banyak perkara yang positif, adalah perkara yang ditolak oleh akal yang sihat, malahan tertolak dari sudut syariat.

Mana mungkin disebabkan ramai orang dilanggar kereta, maka kita semua hendak haramkan penggunaan kereta. Tetapi, tindakan yang paling tepat adalah, meletakkan undang-undang yang ketat, atau peraturan yang kemas bagi mengelakkan berlaku perkara negatif terhadap sesuatu sistem yang dicipta dan digubal. Maka begitujuga sistem demokrasi yang melayakkan semua ahli mengundi dalam sesuatu pemilihan parti. Tidak dinafikan, memang terdapat sedikit gambaran negatif, tetapi ia tidak wajar dijadikan sebagai alasan untuk menolak sistem yang sememangnya terdapat banyak perkara positif berbanding negatif. Jika ditolak juga, ia adalah perkara yang terkeluar dari neraca berfikir secara rasional, malahan secara Islam.

[2]

Dalam kes PKR yang sedang sebuk berlaku pemilihan dalam parti mereka, kita dapati budaya demokrasi sihat ini sudah mula merempuh masuk dalam jiwa ahli-ahli mereka. Kempen-kempen dilakukan dengan begitu meriah sekali, disamping tidak dinafikan bahawa terdapat sedikit kekacauan.

Di dapati, jawatan presiden tidaklah sehangat mana. Tetapi, apabila meneropong kepada jawatan Timbalan Presiden, didapati kerusi itu agak panas dibicarakan oleh media massa.

Secara peribadi, aku menilai PKR ini hidup berfaktorkan Anwar Ibrahim. Tanpa Anwar Ibrahim, susah hendak menilai kemeriahan PKR seperti yang berlaku pada hari ini. Apabila keadaan ini berlaku, ia merupakan satu kebimbangan. Iaitu, jika diandaikan Anwar Ibrahim masuk penjara, atau terpaksa ke luar negara atas arahan mahkamah dengan beberapa pentuduhan yang sedang dihadapi, tidak mustahil musim gerhana bagi PKR akan menimpa. Keadaan ini sudah terjadi, semasa Anwar Ibrahim sedang merengkok dalam sangkar besi di Sungai Buloh yang lalu.

Justeru, merenggangkan PKR dari Anwar adalah perlu. Dengan maksud, PKR perlu berdiri sendiri, tanpa berharap kepada individu yang bernama Anwar Ibrahim. Ia bukan bermakna PKR akan mati tanpa Anwar Ibrahim, tetapi tidak mustahil PKR akan berada dalam tahap yang terlalu lemah, tanpa Anwar Ibrahim.

Lantaran itu, PKR perlu mempunyai tokoh yang mampu merentasi parti, sepertimana rentasan parti yang dilakukan Anwar Ibrahim. Jika pimpinan-pimpinan yang terlantik nanti, masih lagi bergantung dibawah ketiak Anwar Ibrahim, ia merupakan satu gambaran kebimbangan terhadap keteguhan sebuah parti yang bernama PKR untuk masa akan datang.

Sekian

p/s : aku yakin, orang PKR berfikiran terbuka. Ekoran itu, aku memberi komen sebegini.

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
27 September 2010 * 7:23 pagi

Tiada ulasan: