Rabu, 15 Disember 2010

WAN JI : NAMA CINA, TAPI ORANG MELAYU

KEJADIAN 1

semasa aku hendak melanjutkan pengajian ke Pakistan. Aku telah ke pejabat pendaftaran Kuala Lumpur untuk buat pasport. Apabila aku ke meja kaunter, didapati penjaga kaunter itu adalah seorang gadis berbangsa cina.

apabila dia melihat namaku, dia bertanya, "eh.. You melayu ke Cina?".

Sambil senyum kelat aku menjawab dalam nada gurauan, "Melayu asli. keturunan Hang Tuah lagi".

"Oooo.. itu Hang Tuah pun, macam cina punya nama maa" kata gadis cina tu.

hati kecilku berkata, "hampeh aku hari ini"

KEJADIAN DUA:

Aku dijemput menyampaikan satu ceramah di salah sebuah surau di sekitar Sri Damansara. Sesampai di sana, didapati parking penuh. Aku terpaksa mencari parking, sehingga aku sampai di satu kedai cina.

Apabila aku lihat pada sainbordnya, aku terkejut, kerana Nama restoran Cina itu, "Wan Jia Restoran".

"Wah... ramainya orang cina minat kat aku" bisik hatiku sendirian.

KEJADIAN TIGA:

tidak perlu diceritakan, tapi lihatlah gambar dibawah ini;




melihat gambar yang diambil dari sebuah kedai makan di Gurun, kedah. hati kecilku berkata, "Eh.. tak duduk kedah pun, dah ada orang kedah syok kat aku" :D

3 ulasan:

pokku(putrajaya) berkata...

molek jugak ust. buak lawak pagi2 ni..wak ilang tension kijo ni...kahkahah..lawak ust. wan ji kito, janghe kuat sangat maroh ko tok guru ken...tapi takpo, gurau2 jugok..PRU13 nanti kito menang belako deh...Takbirrr!

Tanpa Nama berkata...

salama, Danial wan Husin siapa?

puteri berkata...

ha.ha

kelakar

:)

i'm Kedahan.