Selasa, 9 Ogos 2011

SEBAB-SEBAB ORANG MENOLAK ISLAM

Jika kita mengkaji secara menyeluruh kandungan al-Quran, kita akan dapati bahawa orang yang menolak Islam itu (sama ada kafir, atau munafiq) berpuncakan tiga sebab;

Pertama : kepentingan diri

Abu Talib bukan tidak akui kebenaran Nabi Muhammad SAW. Jika tidak, masakan dia pertahankan nabi Muhamad SAW sehingga saat kematiannya. Pun begitu, dia tidak memeluk islam (mengikut satu riwayat). Persoalannya, kenapa dia tidak memeluk Islam?

Di saat kematiannya, Nabi Muhammad SAW ada menyuruh dia mengucap. Tetapi dia tidak mahu mengucap kerana bimbang orang ramai mengatakan bahawa dia yang merupakan ketua kerajaan Makkah pada masa itu ikut ajaran anak saudaranya.

Kedua : degil

Abu Jahal bukan tidak mengakui kebenaran Islam. Begitujuga Abu Lahab. Kita baca sirah, kita akan terbaca kisah bagaimana pada waktu malam, dalam diam-diam mereka ke rumah Nabi Muhammad SAW hendak mendengar bacaan Al-Quran yang dibaca oleh Nabi SAW.

Namun begitu, mereka tidak memeluk islam. Mengapa? Kerana kedegilannya dalam menerima Islam.

Ketiga; jahil

Raja Habshah pada awalnya tidak beragama Islam. Tetapi, setelah mendengar penerangan ikhlas tentang islam yang dilakukan oleh Jaafar bin Abi Talib, menyebabkan dia kenal Islam seterusnya memeluk islam.

Dengan maksud, ada sebilangan orang yang tidak memeluk Islam itu kerana mereka tidak kenal Islam. Sikap kita terhadap mereka adalah berusaha menyampaikan islam.

AHZAB

Pada peperangan ahzab, kita dapat lihat bagaimana golongan yahudi yang asalnya duduk bawah pakatan bersama dengan Nabi SAW telah keluar. Mereka bergabung tenaga pula dengan Quraish untuk menyerang kerajaan Nabi Muhammad SAW. Kejadian itu menyebabkan peperangan itu dikenali sebagai Ahzab.

Mereka menyerang Islam disebabkan kedegilan mereka terhadap Islam. Ini kerana, sejurus mereka putuskan hubungan dengan Nabi SAW, baginda telah menghantar seorang wakil untuk berjumpa dengan mereka untuk tidak memutuskan hubungan pakatan mereka dengan kerajaan Islam. Tetapi, kedegilan mereka mengatasi segala-galanya menyebabkan mereka bergabung tenaga dan melawan kerajaan Nabi SAW.

Mereka melawan, maka mereka dicela, sehingga setiap kali solat hari raya, mereka akan dicela dengan kata kita dalam takbir hari raya;

وهزم الأحزاب وحدة و لو كره الكافرون

Adapun kepada orang kafir yang tidak tahu kebenaran, dan berbaik-baik dengan orang islam, maka Allah SWT menyuruh kita berlaku adil kepada mereka.

Firman Allah;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
“Allah tidak halang kamu melakukan kebaikan dan keadilan kepada mereka (non Muslim) yang tidak menyerang kamu dalam agama, dan tidak mengeluarkan kamu dari Negara kamu. Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang melaksanakan keadilan”

(Al-Mumtahanah : 8)

Sekian

Wallahu ‘Alam


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1.tambah satu lagi no!!
2.sebab ada puak macam hang la!!
3.jahil dalam segala segi!!

Tanpa Nama berkata...

1.lupa!!
2.upah jadi imam sembahyang tarawikh berapa hang ambik!!!!1000 !!2000!!
3.upah jadi panel syariaah syarikat HARAM MLM berapa!!!

Tanpa Nama berkata...

“Allah tidak halang kamu melakukan kebaikan dan keadilan kepada mereka (non Muslim) yang tidak menyerang kamu dalam agama, dan tidak mengeluarkan kamu dari Negara kamu. Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang melaksanakan keadilan”


1.oitttt budak!!cukupla dok jadi barua puak kapiaq!!

Tanpa Nama berkata...

saya rasa bukan sebab pentingkan diri,degil atau jahil yang menyebabkan orang2 menolak islam tetapi banyak lagi sebab lain..