Sabtu, 14 Mac 2009

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 18

MESRA DAN MANJA DALAM PANGGILAN

Panggilan manja mempunyai daya penarik yang kuat untuk melunakkan hati perempuan. Apabila mereka marah, kepanasan api marah bisa disejukkan dengan air panggilan manja.

Dari sudut psikologi, panggilan manja tidak boleh digunakan sehari-hari. Dibimbangi "auranya" menjadi biasa. Apabila ia menjadi biasa, sudah pasti ia menjadi tidak berharga.

Orang yang mendapat kereta baru, dia akan menjaga kereta baru itu dengan sebaik-baiknya. Malam sukar untuk tidur, kerana pemikiranya terikat dengan kereta baru. Pun begitu, apabila kereta baru itu sudah sampai kepada umur yang lanjut, perasaan "sukar tidur" malam itu sudah tiada lagi. Semuanya kerana, kereta itu menjadi penglihatan matanya sehari-hari.

Begitujuga, orang yang baru pandai memandu, pantang nampak kunci kereta, terasa sahaja mahu memandu. Tetapi, apabila sudah hari-hari memandu, masakan kunci kereta, melihat kereta pun kadang-kadang tidak melahirkan perasaan gelojoh mahu memandu lagi.

Persoalannya, mengapa perasaan begitu terjadi???

Ianya kerana "aura" sudah kehabisan nilai. Bagaimana "aura" itu boleh kehabisan nilai?

Puncanya apabila ianya sudah menjadi bahan harian.

Keadaan yang sama juga ketika berinteraksi dengan isteri. Kebiasaan nabi SAW memanggil isteri dengan panggilan biasa. Tetapi, dalam keadaan tertentu, nabi Saw menjadikan panggilan manja sebagai senjata tajam dalam melahirkan kemesraan.

Diceritakan dalam hadis, bahawa Aisyah ada berkata;

إن أول سورة تعلمتها من القرآن طه ، فكنت إذا قلت : طه ما أنزلنا عليك القرآن لتشقى قال صلى الله عليه وسلم : « لا
شقيت يا عائش »

Maksudnya;
"Sesungguhnya surah yang mula-mula sekali aku pelajari daripada Al-Quran adalah surah Taha. Jika aku membaca "Taha.. tidaklah kami turunkan Al-Quran itu untuk kamu menjadi celaka" bersabda Nabi SAW : kamu tidak akan jadi celaka wahai 'Aisy
[1]"

Hadis ini dapat dilihat, tindakan nabi SAW memanggil dengan panggilan manja itu bukanlah merupakan panggilan selalu, tetapi dalam masa-masa tertentu sahaja. Tindakan nabi melakukan sedemikian, agar aura panggilan manja itu tidak kehabisan nilai.

Bahkan jika diperhatikan kepada hadis lain, antara tindakan Nabi tempat nabi SAW memanggil isteri dengan panggilan manja, apabila baginda SAW ingin menegur isterinya yang melakukan kesilapan.

Ini disandarkan kepada hadis;

كانت عائشة رضي الله عنها إذا غضبت عرك النبي صلى الله عليه وسلم بأنفها ، ثم يقول : « يا عويش ، قولي : اللهم رب محمد ، اغفر لي ذنبي ، وأذهب غيظ قلبي ، وأجرني من مضلات الفتن »

Maksudnya;
"ketika Aisyah sedang marah, nabi SAW memicit hidungnya, lalu berkata : ya 'Uwaisy, katakanlah; Ya Allah yang merupakan tuhan Muhammad. Ampunilah untuku dosaku. Dan hilangkan kekerasan hatiku, dan selamatkan aku daripada fitnah yang menyesat
[2]"

Dari hadis ini, kita dapat melihat bagaimana bijaknya nabi SAW dalam mengurus psikologi isterinya dalam menegur.

Apabila kita menegur kesilapan isteri, kadangkala melahirkan perasaan isteri yang agak kurang menerima teguran. Perasaan itu timbul, ekoran mereka dalam keadaan ego.

Justeru, bagi melahirkan perasaan mereka boleh menerima teguran, psikologi yang digunakan nabi SAW adalah memanggilnya dengan panggilan yang mempunyai unsur manja dan mesra. Ini kerana, apabila unsur manja ini digunakan, pasti perasaan mahu menolak teguran tidak akan berlaku.

Oleh itu, kepada para suami, jadikan hadis ini sebagai tauladan dalam menghadapi ranjau dalam berumah tangga. Panggilan manja perlu dijadikan sesuatu yang berharga. Sesuatu yang berharga, tidak boleh digunakan selalu, kerana nilainya akan lupus dari sudut perasaan hati.

Justeru, jadikanlah panggilan manja ini sebagai alat untuk meleraikan masalah, dikala berlaku krisis dan sebagainya.

Adapun panggilan harian, perlu juga mempunyai unsur bermanja, seperti soerang lelaki yang mempunyai isteri bernama Sabariyyah, maka dipanggilnya dengan "Yah" sahaja; hamidah, dipanggil dengan "mida" sahaja; Hafiza, dipanggil dengan "Fiza" sahaja dan seterusnya

Pun begitu, perlu ada juga "panggilan simpanan", dengan menyediakan panggilan yang lebih mesra dan manja berbanding panggilan mesra harian. Seperti "Wahai Sabariah Si kecil molek", "Wahai Mida si cantik manis", "Wahai Fiza si jantung hati" atau seumpama dengannya.

Ianya bukan untuk digunakan harian, tetapi sebagai panggilan untuk memberi ruang kepada hati perempuan menilai cinta dikala menghadapi krisis.

Fikir-fikirkanlah wahai para suami….

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kg Lubuk Kawah * Jertih
15 mac 2009 * 2:23 pagi




[1] Sab'ah majlis : 10
[2] 'Aml Al-Yaum wa Al-lailah : 454.

KEPIMPINAN ULAMA ATAU KEPIMPINAN BERTAQWA


KEPIMPINAN ULAMA ATAU KEPIMPINAN BERTAQWA

Kita mahukan kepimpinan ulama. Itu kata-kata sebilangan pihak. Apabila di tanya, kenapa mahukan kepada kepimpinan ulama. Pasti mereka menjawab, kerana kepimpinan ulama akan menghasilkan keberkatan dalam pemerintahan. ini telah terbukti dengan apa yang telah berlaku di Kelantan.

Susuk insan yang bernama tok Guru Nik Abdul Aziz, sering dilihat dari sudut keulamakannya. Sedangkan, mungkin agak kurang ditonjolkan adalah susuk ketaqwaannya.

Apabila disebut ulama, tidak semestinya ia menjadi taqwa. Tetapi, apabila orang itu taqwa, kadangkala bukan pada ulama sahaja ada, bahkan orang biasa pun ada juga.

Persoalannya, manakah pilihan kita… apakah ketaqwaannya atau keulamakannya???

Susuk ulama ditempelkan dengan ketaqwaan. Ketaqwaan disinonimkan dengan ulama. Tanpa taqwa, apa gunanya ulama. Begitulah sebaliknya.

Firman Allah;

إنَمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

Maksudnya;
"sesungguhnya orang yang paling takut kepada Allah adalah Ulama'"

(Surah fatir : 28)

Kita renung dan tadabbur ayat ini. kita akan dapati, Allah sinonimkan takut kepada Allah dengan ulama. Bermakna, apa ertinya ulama kalau tidak taqwa kepada Allah.

Itulah motivasi Allah agar manusia menjadi orang bertaqwa. Apabila mereka pandai agama, bermakna mereka akan menjadi agamawan. Apabila mereka menjadi agamawan, pasti mereka akan takut kepada Allah.

Pun begitu, serangan pemikiran yang dilancarkan oleh musuh-musuh islam semakin dahsyat. Akhirnya, Imam Al-Ghazali sendiri telah menyebut dalam kitabnya "ihya ulum Ad-Din", bahawa ulama itu tidak semuanya taqwa, bahkan di sana sudah wujud ulama yang disebut sebagai ulama Su' (baca : ulama jahat).

Bermakna, serangan musuh islam sudah berjaya melahirkan ulama yang tidak taqwa. Kesinoniman yang Allah cipta antara ulama dan taqwa telah berjaya dipisahkan oleh musuh-mush islam. inilah yang disebut sebagai "Islam dalam secular".

Islam adalah ilmu mereka. Islam adalah pandangan zahir mereka. Tetapi hati dan fatwa mereka adalah secular, tidak berasaskan ketaqwaan.

Apa pentingnya kita melebihkan ulama berbanding taqwa. Bahkan, lebih baik kita memilih orang yang tidak ulama, tapi taqwa. Tetapi, lebih baik lagi kalau kita mahu ulama yang bertaqwa.

Pun begitu, ulama yang bertaqwa yang menjadi pemimpin, hendaklah bermindakan haraki. Ulama haraki adalah ulama yang mempunyai minda "bergerak". Ulama yang mempunya minda "bergerak", akan berjaya melahirkan pemandangan terhadap Islam sebagai agama relevan sepanjang zaman dan agama yang bertamadun di semua mata-mata manusia, sama ada muslim ataupun non muslim.

Jika ulama yang tidak haraki memimpin, dibimbangi islam yang universal dilihat seperti jumud. Islam yang menjaga fitrah, dilihat mengongkong. Islam yang indah, dilihat buruk.

Persoalannya, bagaimana mahu kenal ulama yang haraki????

Itulah persoalan yang mempunyai jawapan yang senang diberikan, tetapi agak kurang boleh diluahkan. ianya kerana, bimbang dimarah oleh para ulama sendiri. Pun begitu, kita terpaksa lakukan 'pencerahan' ini, agar ianya tidak menjadi konflik dan politik yang berpanjangan.

Ulama haraki tidak semestinya ulama yang duduk dalam gerakan islam. bahkan, ada ulama yang duduk dalam gerakan Islam, tetapi tidak bermindakan "haraki".

Ulama haraki adalah diumpamakan seperti Doktor yang mempunyai pakar dalam bidang menentukan ubat, dan pakar dalam memastikan penyakit, lalu berjaya memberikan ubat yang sesuai dengan sesuatu penyakit.

Ada doctor yang belajar bidang kedoktoran yang pakar dalam mengenal ubat. Ianya disebut sebagai Farmasi. Ada pula doctor yang belajar dalam bidang kedoktoran yang mendalami kaedah dan cara untuk kenal penyakit.

Dua bidang kedoktoran ini nampaknya dibezakan. Ekoran itu, ada doctor farmasi, dan ada doctor yang tidak farmasi.

Doctor farmasi hanya pakar dalam mengenali ubat, tetapi belum tentu pakar dalam memastikan seseorang itu dihinggapi jenis penyakit.

Begitujuga ada doctor yang pakar bidang mengenali jenis penyakit yang dihinggapi pada seseorang, tetapi tidak pakar dalam mengetahui jenis ubat untuk diberikan kepada pesakit tersebut.

Inilah Doktor yang tidak "ngaji habis". Amat rugi pengajian Doktor sebegitu. Tetapi, Doktor yang hebat adalah, apabila dia mengetahui penyakit disamping dia juga tahu untuk memberikan jenis ubat yang sesuai kepada penyakit tersebut. Inilah doctor yang hebat. Doctor inilah dalam istilah agama disebut sebagai "haraki".

Begitujuga ulama. Ada ulama yang mendalami agama. Dia pakar dalam bidang agama, tetapi belum tentu dia pakar untuk menyesuaikan agama dalam kehidupan manusia yang berbeza-beza.

Lihatlah kepakaran ulama yang wujud pada imam As-Syafii. Fatwanya di Baghdad tidak sama dengan fatwanya di Mesir. Mengapa tidak sama, sedangkan rujukannya adalah dua asas utama, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah juga???

Jawapannya adalah, beliau adalah ulama haraki. Ulama yang tahu kesesuaian fatwa berdasarkan sesuatu tempat, dengan diasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Inilah kepimpinan ulama yang kita mahu, seperti yang telah dicontohi dari Tok guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat.

Justeru itu, kita mahukan ulama yang bertaqwa juga haraki. Jika ulama itu tidak taqwa, maka lebih baik kita pilih orang yang tidak ulama, tapi bertaqwa. Jika ulama itu bertaqwa, tapi tidak haraki, maka lebih baik memilih orang yang tidak ulama bertaqwa dan bersifat haraki.

Asas kita adalah, taqwa dan haraki. Dengan taqwa dan haraki, Islam pasti akan berjaya mencipta tamadun baru di dunia kini, insya Allah. Apakah perlu dia adalah ulama??? Apabila dia sudah bertaqwa, sesuatu tindakannya pasti akan merujuk kepada ulama…

Sekian

Al-bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- KB Mall * Kota Bharu
14 mac 2009 * 6:25 petang


Jumaat, 13 Mac 2009

TERDESAK SAMPAI TERSEDAK

TERDESAK SAMPAI TERSEDAK

Takut dengan sejarah, ekoran itu sejarah diputar belitkan. Itulah parti ”orang tua”, dulu kawan dengan Bristish, kini sudah jadi ”British”, selama-lamanya akan berada dalam muzium, sama ada di luar, ataupun di dalam British.

Kalau dulu, British sanggup melahirkan perbalahan antara kaum di Tanah Melayu, demi mempertahankan kekusaan mereka yang semakin hari semakin layu. Dahulu, tindakan British itu dipandang keji, tetapi kini menjadi tauladan utama mereka yang berfikiran jijik.

Plak Demokrasi bawah pokok di perak hasil sidang DUN, menjadi bayangan mimpi ngeri bagi mereka yang tidak ada tamadun. Pemikiran mereka singkat, seperti Orang Utan meradang tak dapat pisang sesikat.

Haa.. siapakah gerangan pemecah Plak Demokrasi yang indah??? Pasti dari mereka yang bencikan keamananan yang sering menjadi cita-cita rakyat semenjak sekian sudah.

Tersedak atau terdesak.. ke terdesak sampai tersedak...

Apakan daya, Orang Utan kini bukan sekadar berada dalam Hutan atau Zoo negara, tetapi sudah berada dikalangan pendokong-pendokong ketassuban yang datang dari gerombolan ”Babi Negara”...

Aku juga tertanya-tanya??...woh Kon Hooo?????....mungkin jawapan kita adalah ” nehi kabhi-kabhi nehi karooo”, tetapi tidak mustahil kita akan kata "Dharur Ji Ha..ingkar nah karoo ” ...

Sekian

P/S : woh kon ho : siapakah dia... Nehi kabhi-kabhi nehi karoo : mereka tidak sekali kali lakukan... dharur ji ha.. ingkar nah karoo : mesti katakan "Ya", jangan nafikan lagi...

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
13 mac 2009 * 6:36 petang



Khamis, 12 Mac 2009

KERAJAAN RAKYAT ATAU KERAJAAN ISLAM??

KERAJAAN RAKYAT ATAU KERAJAAN ISLAM??

Orang mahu berbicara pasal kerajaan islam. Ada pula pihak mahu kerajaan rakyat. Mana satu yang betul, apakah kerajaan islam atau kerajaan rakyat???

Kerajaan islam adalah kerajaan berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Kerajaan rakyat pula adalah kerajaan sokongan rakyat, kerajaan pilihan rakyat.

Al-Quran dan As-Sunnah adalah asas kepada kerajaan Islam. Al-Quran dan As-Sunnah itu sendiri bersifat fitrah kemanusiaan. Apabila manusia faham Al-Quran dan As-Sunnah, bermakna manusia sudah faham fitrah mereka. Bermaksud; apabila mereka tidak faham Al-Quran dan As-Sunnah, bermakna mereka tidak faham fitrah mereka.

Al-Quran dan As-Sunnah jaga fitrah, tak seperti akal dan hawa nafsu manusia menjaga fitrah. Akal dan hawa nafsu fikir ”kepuasan diri”, tetapi Al-Quran dan As-Sunnah memikirkan ”kepuasan setiap diri”.

”Kepuasan diri” mahukan sedap hidup, tidak kira merosakan atau tidak. Sebab itu, mereka minum arak, berzina di mana-mana dan seterusnya. “Kepuasan setiap diri” pula, tidak cukup diri kamu sahaja “sedap hidup”, bahkan orang lain pun mahukan “sedap hidup” juga.

Apabila kamu “sedap hidup” dengan menimbulkan “tidak sedap hidup” pada orang lain, maka itu adalah “sedap hidup” yang tidak hakiki, bahkan merosakan.

Misalnya, apabila kamu berzina, memang kamu sudah mendapat “kesedapan hidup”, tetapi kamu telah menafikan kesedapan hidup perempuan yang dizina, ibu bapa perempuan yang dizina, anak zina yang dilahirkan dan seterusnya. Mana tidaknya, jika perempuan itu bersalin, bukankah anak zina itu akan tertekan sebab dia lahir dengan tanpa bapa.

Lebih-lebih lagi, kalau perempuan yang berzina itu tidak berzina dengan seorang lelaki sahaja, bahkan ramai. Pasti kelahiran anak zina itu lebih menjadikan dirinya tertekan. Ini kerana, tidak dipastikan bahawa dirinya dari bapa yang mana satu....

Inilah yang dimaksudkan, mendapat “kepuasan diri” dengan menafikan “kepuasan setiap diri”.

Al-Quran dan As-Sunnah datang untuk memberikan “kepuasan setiap diri”, bukan sekadar kepada “kepuasan diri” sahaja. Prinsip ini menyalahi akal dan nafsu manusia, tetapi amat sesuai dengan fitrah manusia.

Kerajaan Islam adalah kerajaan “Kepuasan setiap diri”, bukan ”kepuasan diri”, iaitu kerajaan yang memandu manusia sesuai dengan fitrah. Pun begitu, di sana wujud satu kerajaan lain, disebut kerajaan rakyat.

Rakyat sahaja dapat menentukan kerajaan itu. apakah rakyat menilai itu dengan akal dan nafsu mereka, ataupun rakyat menilai itu dengan fitrah mereka.

Jika rakyat jahil tentang Al-Quran dan As-Sunnah, pasti mereka menilai akal dan nafsu itu adalah fitrah, dan fitrah itu adalah akal dan nafsu mereka. Tetapi, jika rakyat sudah faham Al-Quran dan As-Sunnah, pasti mereka akan mengetahui, bahawa Al-Quran dan As-Sunnah itu adalah asas penjagaan terhadap fitrah mereka.

Di Malaysia, kita tidak mengamalkan sistem khalifah. Perlantikan ketua negara tidak berasaskan kepada Ahl Al-Hilli wa Al-Aqdi, tetapi berasaskan kepada demokrasi.

Apabila sebut demokrasi, pasti suara rakyat menjadi suara keramat. Tanpa rakyat, apa yang ada pada demokrasi.

Persoalannya, apakah suara rakyat itu adalah suara Al-Quran dan As-Sunnah atau tidak??

Jika rakyat tidak faham Al-Quran dan As-Sunnah, maka suara rakyat itu bukanlah suara Al-Quran dan As-Sunnah, tetapi ia adalah suara ”akal dan nafsu”.

Oleh yang demikian, bagi membina suara Al-Quran dan As-Sunnah, maka sewajibnya diberikan kefahaman kepada rakyat tentang Al-Quran dan As-Sunnah. Jika ini tidak berjaya, kita akan gagal membina kerajaan Islam yang diidam-idamkan.

Apa boleh buat, kita berdakwah dalam demokrasi. Kini kita tidak dapat menafikan demokrasi, kerana menafikan demokrasi di Malaysia kini merupakan tindakan yang akan melahirkan kemudharatan yang lebih besar, sedangkan perkara ini dilarang sama sekali dalam Islam.

Oleh itu, kita jadikan demokrasi sebagai alat untuk berdakwah. Menggunakannya sebagai alat untuk membina suara rakyat yang memahami Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila rakyat sudah faham Al-Quran dan As-Sunnah, pasti kita akan berjaya membina suara Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila kita berjaya bina suara Al-Quran dan As-Sunnah, ketika itulah kerajaan Islam akan terbina...

Apakah kita bersedia????

Renung-renungkanlah.....

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 mac 2009 * 10:42 malam





POLITIK RISAN PARET DI KERAJAAN KAUPUNYASUKA

POLITIK RISAN PARET DI KERAJAAN KAUPUNYASUKA

Risan memang ahli politik yang licik dan licin. Jika belut susah untuk ditangkap disebabkan licinnya, maka begitulah juga cara Risan berpolitik. Pun begitu, politik jahat ala belut itu pernah dimainkan oleh Risan dengan mengkambing hitamkan Jong Ann, seorang lelaki berbangsa cina yang pada asalnya adalah kawan rapat kepada Risan.

Risan berusaha hendak menjatuhkan IR airamah, seorang ahli politik perempuan yang agak hebat, dengan mencalonkan Mairamah seorang ahli politik perempuan lain untuk dijadikan saingan. Dalam masa yang sama, Jong Ann telah dikambing hitamkannya. Dia menanam doktrin, tindakan itu merupakan ”pahala besar”, menyebabkan jong Ann yang ketika itu amat baru dengan dunia politik terpengaruh.

Ahli politik perempuan yang menjadi musuh Risan berjaya dijatuhkan. Dalam masa yang sama, Risan berjaya melepaskan diri dari kesan buruk itu dengan menyandarkan bahawa tindakan itu adalah kerjabuat Jong Ann.

Jong Ann menjadi buruk di mata Ir Airamah, disamping Mairamah juga dijadikan bahan untuk dihina maki setelah Mairamah berjaya memegang tampuk kuasa dalam organisasi, kononnya tidak pandai buat kerja.

Risan tahu, jika beliau tidak berjaya menjatuhkan IR Airamah, pasti beliau terpaksa bertanding di peringkat DUN, dan sama sekali tidak akan berjaya bertanding di peringkat Parlimen. Ini kerana, sikap dan tindakan IR Airamah yang agak agrasif, juga suka berceloteh yang kadangkala menyerabutkan pemikiran.

Kejayaan itu melahirkan polimik. Pun begitu, ia semakin berjaya diredakan apabila kedatangan pilihanraya umum yang ke 109 di kerajaan Kaupunyasuka

PILIHANRAYA UMUM

Pilihanraya umum pun diisytiharkan. Risan sekali lagi bermain politik. Sebagai pengerusi Organisasi, dia bertindak ”menipu” dengan mendakwa dia akan bertanding di peringkat DUN.

Apabila melihat beliau mahu bertanding, semua ahlijawatankuasa organisasi terus menerima tawaran diri dia itu. Pun begitu, itu hanya tipu helah sahaja. Ini kerana, cita-citanya bukan DUN, tetapi Parlimen.

Beliau melihat, DUN tersebut tidak ada harapan untuk menang, tetapi di Parlimen yang dia mahu bertanding itu ada harapan cerah untuk menang.

Ekoran dari itulah, dia sekali lagi bermain politik. Dia telah berjumpa dengan sebilangan orang besar, melobi untuk mendapatkan parlimen tersebut.

Kebijaksanaan politik Risan setahap belut itu telah menyebabkan beliau berjaya. Di saat petugas-petugas sedang semangat bekerja, ketika itu dia mengisytiharkan diri bahawa tidak jadi bertanding di DUN, tetapi sudah bertukar kepada parlimen pula.

Tindakan Risan itu menyebabkan ramai yang terkejut. Pun begitu, Jong Ann yang sudah pernah dikambing hitamkan itu merasakan ada sesuatu yang tidak kena disebalik kejadian itu.

Jong Ann mula menyiasat. Setelah disiasat menerusi kawan-kawan Risan, terbukti, ini adalah mainan politik Risan ala belut yang hampir-hampir sama dimainkan untuk menjatuhkan IR Airamah dahulu.

Jong Ann rasa bagai dimainkan. Jong Ann mula menyerang Risan dengan segala kesempatan yang ada. Menyerang kejahatan berpolitik Risan yang nampak menjaga masa depan politik yang mementingkan diri.

Apabila menang pilihanraya umum ke 109 di kerajaan Kaupunyasuka, menyebabkan Risan yang menang di Parlimen Paret gembira. Berjaya juga akhirnya menjadi YB yang merupakan cita-citanya semenjak sedang belajar Universiti Koko, iaitu sebuah Universiti tertua di kerajaan Kaupunyasuka.

Dia mula berfikir sendirian, “kira aku ni cerdik juga la.. kalau aku bertanding di DUN, mesti aku tak menang.. sekarang aku dah jadi YB. Boleh aku tepuk meja... marah kat orang yang tak sebulu dengan aku.. hahahaha.. Ya.. ya... aku memang bijak.. tidak sebijak Jong Ann dan sekutu-sekutunya”

Setelah kemenangan itu dicapai, Risan masih rasa tidak tenang. Ini kerana, Jong Ann masih wujud di atas muka bumi lagi. Dia amat bimbang dengan kewujudan Jong Ann yang mungkin akan mematikan masa depan politiknya, lebih-lebih lagi pengaruh Jong Ann pun agak susah untuk dihapuskan.

Disebabkan terlalu bimbang, sehinggakan Risan pernah menungkapkan, ”orang yang lawan Aku, selalunya tidak lama dalam politik”.

Apa makna kata-kata itu??? apakah Risan mahu membunuh Jong Ann??? Atau, Risan akan bertindak merosakan imej Jong Ann dihadapan penyokong-penyokong Jong Ann???

Risan selalu berulang alik ke DUN. Di sana, dia berjumpa dengan ”kapten Penyusun DUN” untuk mengetahui berita terkini, lebih-lebih lagi tentang Jong Ann yang selalu menyerang dia dahulu.

Padanya, Jong Ann amat merbahaya pada masa depan politiknya. Jong Ann banyak tahu rahsia hidup dan cita-cita masa depan politik Risan, sebab itu, Risan amat bimbang dengan Jong Ann.

CITA-CITA

Setelah menjadi Ahli parlimen Paret, Risan mula menanam cita-cita yang menggunung. Dia pernah menyebut, beliau akan menjadi Timbalan Menteri Pendidikan.

Sedihnya, Perdana Menteri tidak melantiknya sebagai Timbalan Menteri, walaupun menteri pendidikan berkenaan telah berjaya dilobi oleh Risan.

Nampaknya, selicik-licik politik belut Risan, licik lagi politik ikan keli Perdana Menteri Kaupunyasuka.

Risan mengetahui bahawa Tukang Masak kesayangan Perdana Menteri adalah seorang kawan rapat kepada Jong Ann. Ekoran dari itu, menyebabkan Jong Ann juga dikenali oleh Perdana Menteri Kaupunyasuka. Itu merumitkan Risan. Maka, Risan telah bertindak menggunakan line tukang masak tersebut, untuk merapatkan diri dengan Perdana Menteri.

Tujuannya adalah, untuk memburukkan Jong Ann, agar di suatu masa nanti, jika Jong Ann menyebut cara politik Risan yang lalu, pasti tidak dipercayai oleh Perdana Menteri.

Mungkin beliau menganggap, Perdana Menteri Kaupunyasuka itu mempunyai pemahaman politik setahap belud, padahal politik Perdana Menteri itu lagi canggih dari belud.

Tidak cukup sekadar itu pula, Risan mula menyerang Jong Ann dengan sedaya mungkin. Memburukan Jong Ann dengan segala bentuk yang ada, agar penyokong Jong Ann akan memandang buruk pada Jong Ann, dan sudah pasti selepas ini, segala ungkapan Jong Ann tidak akan dilayan lagi..

Apakah Risan Paret berjaya dalam misinya itu... kita tunggu dan lihat....

Sekian

p/s : kisah ini tidak ada kena mengena dengan dah mati. Tapi mungkin ada kena mengena dengan mereka yang akan mati...

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 mac 2009 * 4:51 petang

Rabu, 11 Mac 2009

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 17

BERMESRA DI HADAPAN KHALAYAK

Sebilangan masyarakat kita menganggap, bermesra di hadapan khalayak adalah tindakan yang memalukan dan meloyakan. Kefahaman sebegini adalah satu tindakan yang silap dari konsep Islam ajaran Nabi Muhammad SAW.

Nabi SAW sebagai role model yang terbaik telah membuktikan, bahawa Baginda SAW tidak membataskan kemesraan dengan isteri hanya di ranjang sahaja, bahkan di hadapan khalayak pun Nabi SAW pernah bermesra-mesraan.

Justeru itulah, apabila kita membaca hadis-hadis, kita akan dapati bahawa Nabi SAW selalu sangat melakukan sesuatu tindakan yang menggambarkan Nabi sedang bermesra dengan isterinya dihadapan para sahabat.

Ini dibuktikan dengan satu hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R.Ha, bahawa beliau berkata;

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسًا فَسَمِعْنَا لَغَطًا وَصَوْتَ صِبْيَانٍ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا حَبَشِيَّةٌ تَزْفِنُ وَالصِّبْيَانُ حَوْلَهَا فَقَالَ يَا عَائِشَةُ تَعَالَيْ فَانْظُرِي فَجِئْتُ فَوَضَعْتُ لَحْيَيَّ عَلَى مَنْكِبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا مَا بَيْنَ الْمَنْكِبِ إِلَى رَأْسِهِ فَقَالَ لِي أَمَا شَبِعْتِ أَمَا شَبِعْتِ قَالَتْ فَجَعَلْتُ أَقُولُ لَا لِأَنْظُرَ مَنْزِلَتِي عِنْدَهُ إِذْ طَلَعَ عُمَرُ قَالَتْ فَارْفَضَّ النَّاسُ عَنْهَا قَالَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي لَأَنْظُرُ إِلَى شَيَاطِينِ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ قَدْ فَرُّوا مِنْ عُمَرَ

Maksudnya;
“Rasulullah SAW sedang duduk lalu terdengar suara bising dan suara kanak-kanak. Baginda SAW berdiri melihat, didapati ada seorang perempuan Habsyah telah dikerumuni oleh kanak-kanak kerana sedang mengadakan satu pertunjukkan. Baginda SAW memanggil; “wahai Aisyah, kemari kamu, dan lihatlah ini”. Aku datang dan aku meletakkan daguku pada bahu Rasulullah SAW dan melihat pertunjukkan tersebut. Sejurus kemudian Baginda bertanya; “apakah kamu sudah puas?? Apakah kamu sudah puas??” aku mengatakan; “belum”. Tiba-tiba muncul Omar bin Al-Khattab, menyebabakn kanak-kanak dan perempuan Habsyah itu bersurai. Berkata Rasulullah SAW; sesungguhnya aku melihat Syaitan Manusia dan Jin lari bertempiran daripada diri Omar
[1]

Hadis ini menjadi bukti, baginda SAW sentiasa bermesra dengan para isterinya dengan tidak dikhususkan di tempat tertutup sahaja, bahkan di hadapan khalayak pun, kadangkala Nabi SAW menunjukkan kemesraaan Baginda dengan para isteri.

Kemesraaan yang boleh dipelajari dari hadis ini adalah, didapati nabi SAW memanggil Aisyah apabila dilihat ada sesuatu yang menarik untuk ditonton. Menunjukkan, Nabi SAW tidak akan menonton sendirian, bahkan jika itu juga diminati oleh isteri, pasti nabi SAW akan memanggil agar isterinya dapat menonton bersama.

Juga, didapati Nabi SAW tidak marah dan menunjukkan rasa tidak selesa dikala Aisyah meletakkan dagunya di bahu baginda SAW. Bahkan kita dapat lihat, nabi SAW membiarkan sahaja tindakan Aisyah itu, sehinggakan nabi SAW sendiri bertanya kepada isterinya, apakah sudah puas melihat tontonan tersebut atau tidak??

Dari hadis ini juga, dilihat seperti Aisyah yang memulakan tindakan mahu bermanja dengan nabi SAW dengan meletakkan dagunya di bahu Baginda. Tetapi, jika disemak pada hadis-hadis yang lain pula, kita akan dapati, bukan isteri sahaja yang memulakan tindakan romantik, bahkan dilihat Nabi SAW sendiri pernah memulakan tindakan romantic tersebut, dengan menyandarkan belakangnya ke bahu isteri.

Ini dibuktikan dengan hadis Ummu Salamah yang menyebut;

نهش رسول الله صلى الله عليه وسلم عندي كتفا ثم خرج إلى الصلاة ولم يمس ماء

Maksudnya;
“Rasulullah SAW menyandarkan bahu baginda kepadaku, kemudian keluar Solat tanpa mengambil wudu’ lain
[2]

Kepada para suami dan isteri, hadis-hadis yang dikemukakan ini hendaklah dijadikan panduan dalam berumahtangga, terutama sekali dalam mewujudkan keharmonian berkeluarga.

Menonton bersama bukanlah tindakan yang terlarang, tetapi hendaklah dari bahan tontonan yang syariat tidak menghalang. Pastikannya harus di sisi Syarak, agar terbela dari sebarang rosak.

Semasa menonton pula, syarak tidak memandang sebagai dosa, jika suami isteri itu melakukan tindakan mesra, seperti bersandar-sandar sesama sendiri, berpegang-pegangan tangan, berlawan-lawan mata, jeling menjeling, bergurau-gurau, suami mentertawakan isteri, isteri mentertawakan suami dan sebagainya. Bahkan, tindakan sebegitu sedikit sebanyak akan melahirkan perasaan kasih sayang yang mendalam, yang sudah pasti akan melahirkan perasaan cinta yang hangat dalam mengharungi bahtera rumahtangga di lautan dalam.

Mudah-mudahan dengan tindakan Nabi yang dinukilkan ini, dapat memberikan satu rangsangan baru bagi suami dan isteri, lebih-lebih lagi bagi mereka yang mahukan kehidupan berumahtangga yang harmoni.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 Mac 2009 * 11:41 malam




[1] Sunan At-Tirmizi : 3624.
[2] Musannaf Ibni Abi Syaibah : 1/65

Selasa, 10 Mac 2009

JANGAN TERPEDAYA…

JANGAN TERPEDAYA…

Kebelakangan ini, UMNO/BN sudah dilihat semakin hari semakin tenat. Bateri jantungnya sudah semakin kehabisan kuasa. Mereka memerlukan kuasa tambahan dalam meng”agrasif”kan jantung mereka.

Segala gendang-gendang mainan UMNO/BN sudah semakin tidak dilayan oleh PR. Yang menariknya, gendang mainan PR pula menjadikan UMNO/BN menari.

Isu ketuanan melayu, isu raja melayu, isu Islam, isu perkauman dan semua isu-isu ini dimainkan, tetapi nampaknya seakan-akan tidak berjaya.

UMNO/BN semakin terdesak. Kuasa RTM dan TV3 semakin tidak dipercayai rakyat. Internet menjadi medan info maklumat yang berguna. Mereka amat takut dengan internet disebabkan mereka kekurangan tenaga media yang berkesan untuk mengaktifkan media internet.

Jika wujud pun blog atau lamanweb yang pro mereka, itu juga tidak dilayan sangat. Lebih-lebih lagi di cemuh. Mana tidaknya, semua puji kerajaan. tidak ada yang tidak baik, melainkan semuanya baik-baik belaka.

Sikap itu menjadikan pengendali-pengendali blog dan lamanweb UMNO/BN kehabisan idea dalam melawan pemikiran pembaca internet. Jika mereka berwajah UMNO/BN, pasti berita mereka akan dinilai sebagai sampah.

Nampaknya, UMNO/BN sudah mengunakan kaedah baru. Mereka melihat perbezaan idealogi antara parti PAS, PKR dan DAP. Mereka menjadikan perbezaan Idealogi ini sebagai asas untuk meng”gaduh”kan antara ketiga-tiga parti ini.

Mereka berjaya meng”gaduh”kan PAS dan DAP dalam Barisan Alternatif terdahulu. Meragukan orang cina DAP terhadap PAS, meragukan orang PAS dengan DAP sehinggakan PAS dan DAP berpecah dan DAP terpaksa keluar dari Barisan Alternatif.

Dan kini, mereka mahu meng"gaduh"kan lagi antara parti-parti ini. Bagi meng”gaduh”kan antara parti-parti ini, mereka menggunakan berbagai-bagai cara. Antaranya, wujud penulis-penulis mereka yang berlakon sebagai penyokong tegar parti-parti tertentu, lalu menghentam satu parti lain dari Pakatan Rakyat. Jika tidak menghentam pun, mereka bertindak mewujudkan keraguan antara parti-parti Pakatan Rakyat.

Maka dengan itu, wujudlah penulis yang tidak dikenali identiti diri mereka, mengaku sebagai ahli PAS tegar, mendakwa berkeahlian PAS, menulis dengan beberapa artikle untuk meragu-ragukan ahli-ahli PAS terhadap Anwar Ibrahim, juga terhadap pemimpin PKR.

Bahkan wujud juga, penulis-penulis yang tidak dikenali identiti dirinya, mengaku sebagai ahli PKR menulis beberapa artikle untuk meragu-ragukan ahli PKR terhadap PAS. Begitujuga berlaku terhadap DAP.

Oleh itu, berhati-hatilah wahai pelayar-pelayar internet sekelian. Kaedah propaganda bodoh ini, sudah pernah berlaku dalam sejarah usaha israel untuk menguasai semenanjung Sinai di Mesir pada tahun 1979 hingga tahun 1982.

Walaupun Israel tidak berjaya mengambil Semenanjung Sinai kepunyaan mesir, tetapi mereka sebenarnya telah berjaya menjadikan semenanjung Sinai sebagai Wilayah untuk mendirikan tapak pertahanan udara mereka. Ianya berlaku pada april 1982.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 11:40 malam