Ahad, 29 Mac 2009

UNDI CALON PR NON MUSLIM ATAU CALON BN YANG MUSLIM??

UNDI CALON PR NON MUSLIM ATAU CALON BN YANG MUSLIM??

Ada soalan-soalan yang ditimbulkan oleh sebilangan sahabat tentang hukum mengundi calon bukan islam, sedangkan di sebelah pihak Barisan Nasional diwakili seorang calon yang muslim.

Apa yang ingin diutarakan, reality di Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi, non muslim juga diberikan hak untuk menjadi calon dalam pilihanraya.

Dari situ, akan lahir titik kesamaan antara muslim dan non Muslim dalam mewakili parti masing-masing. Lebih-lebih lagi, antara parti PAS, PKR dan DAP yang kesemuanya mahukan kebebasan media, keadilan sejagat, SPR yang telus dan sebagainya. Apabila sudah ada asas titik kesamaan, maka Al-Quran menganjurkan agar diadakan “perpaduan”.

Firman Allah;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ

Maksudnya;
”Katakanlah !! Wahai Ahli Kitab, marilah kepada titik kesamaan antara kami dan antara kamu”

(Surah Al-Imran : 64)

Justeru, apabila wujud titik kesamaan ini, maka dibenarkan kepada orang Islam memberikan undi kepada non muslim berbanding memberikan undi kepada calon Barisan Nasional, walaupun mereka beragama Islam sekalipun.

Lebih-lebih lagi, dengan mengundi calon non Muslim akan memberikan keuntungan dakwah kepada Islam itu sendiri, juga dapat membantu kemenangan PAS di Malaysia.

Membantu tersebut, samada mereka sedar bahawa mereka sedang membantu kemenangan Islam atau tidak, bukanlah isu yang perlu diutarakan. Tetapi, yang penting mereka memberi bantuan itu merupakan satu keuntungan PAS dalam berusaha hendak mendaulatkan islam.

Melihat kepada sirah, didapati Baginda SAW sendiri pernah menerima bantuan penjagaan dari non muslim, iaitu Abu Talib yang sehingga saat kematiannya, tetap tidak beriman dengan Allah SWT.

Begitujuga, ketika Baginda SAW hendak masuk balik ke Makkah, iaitu selepas golongan Taif menghambat Nabi SAW keluar dari Taif. Baginda SAW telah meminta bantuan dari tiga tokoh Kuffar, iaitu Al-Akhnas bin As-Syariq As-Saqafi, Suhail bin Amr dan Mat’am bin ‘Adi. Dengan permohonan bantuan Nabi dari tokoh-tokoh kuffar itu, menyebabkan Baginda SAW berjaya masuk balik Ke Makkah semula.

Jika diperhatikan, hakikat tindakan Nabi SAW ini adalah, berasaskan kepada kaedah fiqh yang berbunyi;

ارتكاب أخف الضررين

Maksudnya;
“Melakukan mudharat yang paling ringan antara dua mudharat”

Jika tidak meminta bantuan dari non Muslim, akan melahirkan mudharat, iaitu Nabi SAW sudah pasti tidak berjaya mengembangkan Islam. jika meminta bantuan dari Non Muslim juga ada mudharat, iaitu Nabi SAW mungkin akan dikhinati oleh non Muslim.

Pun begitu, dengan kebijaksanaan strategi nabi SAW dalam menilai dua keadaan itu, menyebabkan Nabi SAW bertindak meminta bantuan non Muslim demi menghilangkan mudharat yang lebih besar dengan melakukan mudharat yang kecil.

Dari perbahasan ini membuktikan, Islam tidak pernah melarang menerima bantuan dari golongan non muslim dalam usaha mengembangkan Islam.

Maka dari itu, sekiranya ada sebilangan non muslim yang mewakili parti mereka bertembung dengan parti BN, ketika itu, yang layak bagi pengundi adalah memilih parti yang dapat membantu PAS berbanding memenangkan BN yang taghut walaupun calonnya itu adalah seorang muslim sekalipun.

Sekian
Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg BUloh
30 mac 2009 * 7:50 pagi

2 ulasan:

Ibn 'AbdiLLAH As-Sarawaki berkata...

Salam'alaik,

saya setuju!!!

madzacker berkata...

salam...

macam dlm riwayat dr muslim oleh hz. huzaifah bin yaman ketika membicarakan tentang fitnah yg akan tersebar setelah terbukanya pintu fitnah pertama bhw satu ketika dahulu aku boleh berurusan dgn nonmuslim tetapi skg dgn org muslim pn aku hanya akan berurusan dgn fulan dan fulan...

well, semuanya berasaskan org yg kita pilih tu boleh harap atau tidak....