Ahad, 28 Februari 2010

CIT, AKU KENA ‘GORENG’ DENGAN FAIRUZ

CIT, AKU KENA ‘GORENG’ DENGAN FAIRUZ

Mulanya bising tentang rasuah yang kononnya melibatkan dengan Fairuz yang ketika itu beliau masih lagi menjadi Timbalan ketua Menteri Pulau Pinang, kemudian tekanan demi tekanan yang akhirnya Fairuz meletakkan jawatannya.

Tidak lama kemudian, diadakan satu majlis makan malam di rumah salah seorang ahli politik, dan aku dijemput hadir juga. Di sana, kelihatan Fairuz.

Ketika itu, ada seorang ulama dari Bosnia hadir, iaitu mufti Mustafa Ceric. Memandangkan aku lemah dalam bahasa Inggeris, dan Syaikh Mufti pula berceramah dalam bahasa Inggeris, makanya aku mengambil ‘port’ diluar sahaja, dan mendengar terjemahan dari kawanku, Eddieputra.

Namun begitu, sedang kami duduk di satu meja makan di luar, lalu datang Fairuz duduk bersama, kemudian dihadiri pula oleh beberapa orang kawan, yang semua mereka berparti PKR.

Di luar, focusku kepada ceramah Syaikh Mustafa Ceric sudah hilang, sebaliknya mendengar ceramah ‘agama’ dari ‘ulama’ yang merupakan bekas Timbalan ketua Menteri, Fairuz Khairuddin.

Aku kagum dengan cara Fairuz ‘goreng’; mengolah perkataan dan ungkapan ayat. Begitujuga gaya mengangkat bahu dan tangan. Cara dia bercakap, benar-benar memperlihatkan gaya kepimpinan seorang tokoh politik.

“kita kena tekankan soal tarbiah dalam PKR” ungkapnya.

“Huyyo... sekali dia sebut tarbiah la pula” hatiku berbisik sendirian.

Banyak yang diolah, terutama berkaitan dengan dirinya. Seperti keadaannya ketika dia memegang jawatan Timbalan ketua Menteri, perubahan yang PKR perlu lakukan, tarbiah perlu diwujudkan dalam PKR dan banyak lagi.

Boleh dikatakan, semua ungkapannya aku percaya, tiba-tiba dia berkata, “Saya pergi ke Indonesia, berjumpa dengan seorang Kiai di Pesanteran Wali Songo, Sunan Kalijaga.. dia tengok dalam air hikmah, didapati nama Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri dan Saya menjadi Timbalan Perdana Menteri”

Tertelan air liur aku mendengar ungkapan akhir itu. aku mula menghantar sms kepada Eddieputra yang berada sebelahku.

“eh.. kau percaya ker apa yang barua ni cakap?” kandungan SMSku kepada Eddie.

Eddie senyum dan ajak aku beredar.

Kami pun beredar. Ketika kami berada agak jauh daripada beliau, kami terus ketawa besar; ketawa terbahak-bahak.

”aku mula-mula nak percaya dah.. tiba-tiba dia sebut Sunan Kalijaga, lepas tu siap timbalan perdana Menteri pula, terus semua yang dia cakap aku tak percaya..” ujarku kepada Eddieputra dalam keadaan ketawa.

Sejak daripada itu, Eddieputra terus memasyhurkan Fairuz dengan ‘Sunan Kalijaga’. Permasyhuran itu dimaklumi sangat dikalangan kami.

Itu kisah semasa awal-awal Fairuz letak jawatan, tetapi hari ini berita memaklumkan bahawa Fairuz sudah masuk UMNO. Tak tahu la, sapa pula lepas ni nak kena ‘goreng’ pula...

Sekian

Wallahu

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 Rabiul Awal 1431 - 1 Mac 2010 * 3:13 petang

5 ulasan:

SyawaL berkata...

Ini kelakar....ceh, macam nujum pak belalang pulak.

ali berkata...

Bingai punya fairus. Nak menipu pun agak2 la bai.

hj jamaludin berkata...

Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
Habis dia kata di dapat "input/info" dari Allah SWT semasa dia buat sholat istikharah .Tak kan dia ( Fairus) "goreng" perihal sholatnya?

Tanpa Nama berkata...

berapa banyak lagi yang Ustaz kena goreng? kan dah kena... siapa lagi nak goreng Ustaz... goreng cukup2. Apa nak takut, ustaz boleh guna ayat Quran/ Hadis utk tolong support. Yg bodoh piang tu terima bulat2 tak usul periksa tu buat apa....

Sorry terpedas sikit - So masa ni le kita muhasabah kesilapan kita yang lalu. Orang beriman tidak akan di sengat di tempat yang sama dua x

Cikgu Din berkata...

BEGITU JUGA DENGAN MAN KATAK,MENGAKU ORANG PERJUANGAN.TIDAK AKAN AMBIL RASUAH WALAUPUN DITAWAR.Marah sungguh apabila DSAI difitnah.Mengaku membunuh banyak komunis,tetapi habuk tak ada!