Selasa, 13 April 2010

BERFORUM DENGAN DATO’ NAKHAIE (3)

Buat baik sebab nak ajak 'PAS' gabung dengan 'UMNO'

Semua nampak macam 'UMNO' baik bila pimpinannya boleh cium dahi pimpinan 'PAS' . Ada kata, 'UMNO' telah mengadakan anjakan paradigma ke arah kebaikan. (wek : termuntah)

tanpa pengetahuan 'PAS', 'UMNO' buat '1 Malaysia'


Siapa lagi yang boleh bela pimpinan 'PAS' di kala ini?

Rakyat tetap menjadi mangsa..




BERFORUM DENGAN DATO’ NAKHAIE (3)

Memandangkan dato’ Nakhaie ada menyatakan bahawa punca kelemahan umat Islam di Malaysia apabila umat disebukkan dengan perbalahan perkara khilafiyyah furu’iyyah. Makanya, aku juga turut mengupas bahawa antara punca kelemahan umat adalah terjadi kepada ulama’-ulama’ islam itu sendiri.

Ini kerana, dilihat ulama’-ulama tidak mengambil sikap toleransi dalam perkara khilafiyyah furu’iyyah ini, bahkan lebih menjadi ‘tulang belakang’ dalam mewujudkan pertembungan, walhal Islam itu mengajar kepada kita konsep tasamuh atau toleransi dalam khilafiyyah furu’iyyah.

Aku menyatakan bahawa dalam kehidupan ini, tidak ada manusia itu mempunyai kesatuan. Semua manusia ada perbedaan antara satu dengan yang lain. malahan, antara suami dan isteri pun, wujud perbedaan yang tidak boleh di satukan.

“seorang isteri yang suka makan udang, kadangkala tidak suka makan sotong yang merupakan makanan kegemaran suami” ujarku.

Justeru, bagi mewujudkan kesefahaman, perlu wujud toleransi; iaitu suami yang suka makan sotong perlu membeli juga udang yang merupakan makanan kegemaran isteri. Sebagai isteri pula, dia tetap masak sotong kegemaran suaminya, waima dia tidak gemar makan sotong.

Sikap sebeginilah yang disebut sebagai toleransi yang perlu disuburkan dalam membicarakan tentang perselisihan pendapat dalam perkara khilafiyyah furu’iyyah.

Yang kelihatan adalah, pihak ulama sendiri yang bertembung dalam perkara khilafiyyah ini. Ulama yang menyokong qunut sendiri mendesak umat agar tidak solat dibelakang mereka yang tidak menyokong qunut, begitujuga sebaliknya.

Bahkan, sepatutnya ulama perlu menjadi orang yang meredakan umat dalam pertembungan, bukannya menjadi ‘tulang belakang’ terhadap pertembungan, seperti ulama hadir dengan menyatakan “perkara ini adalah khilafiyyah yang boleh ditoleransikan; sesiapa yang hendak buat qunut, maka silakan, dan sesiapa yang tidak mahu buat qunut, maka silakan” demikian lebih kurang kupasanku.

SOALAN CEPU-CEMAS HADHIRIN

Dalam sessi soalan hadhirin, seorang dari hadhirin telah bertanya dengan dua soalan; satu soalan ditujukan kepada Dato’ Nakhaie, dan satu soalan di tujukan kepadaku.

Soalan yang ditujukan kepada dato’ Nakhaie adalah tentang dua parti melayu yang terbesar. Aku meyakini, maksud dua parti terbesar itu adalah PAS dan UMNO.

Adapun soalan yang ditujukan kepadaku adalah, tentang kejayaan Nabi SAW dalam membina kerajaan Islam di Madinah yang merupakan lebih majmuk daripada kerajaan Malaysia. justeru, apakah formula Nabi SAW atas kejayaan pembinaan kerajaan Islam itu?

Dalam jawapan Dato’ Nakhaie, dilihat beliau amat cenderung usaha gabungan PAS-UMNO. Beliau mengulas begitu panjang tentang usaha pergabungan ini, dengan mendesak agar diketepikan keegoan antara kedua-dua parti ini.

Beliau membandingkan kesatuan umat yang dilakukan oleh Imam Hasan Al-Banna dalam mengatasi pertembungan dalam masyarakat di zamannya; iaitu berkenaan dalam isu qunut subuh dengan menyatakan bahawa buat atau tidak buat qunut adalah khilafiyyah dalam perkara sunat, adapun penyatuan adalah perkara wajib.

Apabila sampai giliranku, aku mengulas isu ini dari sudut kepentingan memperlihatkan imej Islam yang baik. Makanya, aku menyebut satu kisah yang berlaku pada zaman Nabi SAW semasa di makkah, iaitu dengan pengislamnya seorang sahabat yang bernama As’ad bin Zurarah R.A; iaitu pengislamannya adalah kaitan rapat dengan firman Allah dari surat Al-‘An’am ayat 151.

Ekoran itu, aku menyatakan bahawa Islam di Malaysia tidak berjaya dilaksanakan apabila islam itu tidak berjaya diberikan imej yang baik. Islam tidak boleh lagi dilihat dalam kerangka perkauman melayu, bahkan yang perlu diusahakan adalah, Islam yang diterima oleh melayu, cina dan India dan seluruhnya.

Persoalannya, apakah konsep yang perlu dikemukakan dalam memperlihatkan Islam ini boleh diterima ramai? Aku menyatakan konsep perjuangkan keadilan islam dan melawan kezaliman jahiliyyah perlu dikemukakan ke hadapan rakyat.

Konsep keadilan yang hendak diperjuangkan, hendaklah konsep yang tidak menafikan hak; sama ada hak itu sesame muslim, mahupun terhadap non Muslim.

Aku berhujjah dengan sabda Nabi SAW;

إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَعْطَى كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah memberikan hak kepada orang yang berhak
[1]

Padaku, Islam di Malaysia tidak diterima apabila penafian hak ini wujud. Penafian hak ini pula, dilakukan atas nama agama, menyebabkan islam semakin tidak diterima, bukan sekadar dikalangan non Muslim, malahan muslim sendiri meninggalkan Islam.

Konsep keadilan Islam yang bersifat sejagat ini perlu diperjuangkan, agar Islam dilihat dengan imej yang baik, waima terhadap non Muslim. Aku mendatangkan bukti dengan satu kisah berlaku pada zaman Nabi SAW, berkenaan Asma’ binti Abi Bakar yang masuk Islam, sedangkan ibunya yang bernama Qutailah binti Abdil ‘Uzza tidak memeluk Islam.

Ibunya telah memberikan hadiah, tetapi tidak diterima oleh Asma’ dengan alasan ibunya tidak beriman, menyebabkan Allah menurunkan firmannya dari surah Al-Mumtahanah ayat yang ke-8.

Konsep keadilan ini perlu ditonjolkan, jika mahu melihat Islam terlaksana di Malaysia. Jika atas dasar perkauman, sampai bila-bila pun Islam tidak akan berjaya dilaksanakan di malaysia.

Dengan riak wajah, Aku berkeyakinan, Dato’ Nakhaie memahami maksud kupasanku itu; bahawa gabungan antara PAS - UMNO tidak relevan dalam usaha hendak melihat pemerintahan Islam berjaya di Malaysia, bahkan usaha pergabungan PAS – UMNO merupakan cara untuk melahirkan kebencian rakyat terhadap Islam, dan sudah pasti ia merupakan kegagalan utama dalam perlaksanaan Islam di malaysia.

Bersambung.... (sessi makan..)

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
13 April 2010 * 3:20 petang




[1] Abu Daud : 2486.

14 ulasan:

pencatat berkata...

bersatu mesti atas teras kefahaman yg sama terhadap perkara2 asas... keadilan, kesamaan di hadapan undang2... dia nak agama tapi agama yg dipinggirkan kepada ibadah dan nikah kahwin, dia nak agama tetapi agama yg disempitkan pada makna perkauman/kabilah melayu...

umpama cuba menyatukan antara Plo dan Hamas, antara Yaser Arafat dan Ahmad Yaasin... laa yaltaqiyaan, baynahuma barzakhun la yabghiyaan

Tanpa Nama berkata...

nasib ko yang pergi forum tu. kalau nasharudding mat isa pergi forum tu. kompom dia sokong Nakhasonge tu.

zahash berkata...

Semua nampak macam 'UMNO' baik bila pimpinannya boleh cium dahi pimpinan 'PAS' . Ada kata, 'UMNO' telah mengadakan anjakan paradigma ke arah kebaikan. (wek : termuntah)

Hoi Apa maksud kau wek nak termuntah tu!!! dan ada kata tu kau tuju pada sapa..kalau tak puas hati cara kot ni kau boleh email aku

AnonBAC berkata...

Salam, Ana tengok laman tokeh babi, elok benarlah dgn perangainya yang serang blog ini kerana gambar diatas itulah. Nampak berfungsi macam blog anti husam. ustaz sekarang dah setanding kepimpinan utama PAS lah, kalau tidak masakan serangan peribadi mereka tujukan pada ustaz namun saya amat setuju cara Ustaz yang langsung tak ambil kesah tentang blog tokeh babi tu. Mengikut teknik psyops, tindakan ustaz amat tepat dan jangan dilayan langsung tokeh babi itu sebaliknya terus gempur bagi mengelakkan masyarakat tidak terkena kutu babi yang akan merana hingga akhir hayat nanti parutnya.

Barbeku berkata...

Ustaz, jangan jadi ujub dengan diri sendiri. Jangan ingat diri lebih baik dari orang lain . Bertaubat Ustaz... jangan banyak sangat baca buku, berilmu dengan syaitan . Berguru dengan banyak guru. Cari ilmu, bukan cari musuh. Komen2 anak murid ustaz di sini lebih banyak memecah belahkan dari mengajar. Jadi resam padi, tunduk bila berisi. Ingat Allah ustaz, jadi terlalu ikut nafsu barbican tu.... jangan terlalu taksub atau wala' pada geng Barbican tu ustaz.... semoga Allah memberi petunjuk pada Ustaz

Fainulzaqar berkata...

Aku haramkan segala duit aku yang telah aku berikan kepada kau wahai Wan Ji @ Danial Bin Wan Hussin. Kau memang dah melampau dan sifat ujub dan sombong kau tak serupa dengan apa yang kau laungkan di kuliah kuliah di masjid dan surau yang pernah kau hadiri. Aku akan sebarkan perkara perkara bangsat yang kau buat di sini kepada semua masjid/surau yang pernah kau datang dan MAKAN duit dari mereka dan minta mereka semua HARAM kan semua pemberian kepada kau selagi kau tak bertaubat. Haram bagi kau..haram bagi keluarga kau...pi mampuslah dengan kau...aku kalau jumpa avanza kau di tengah jalan akan ku langgar...tunggu

Tanpa Nama berkata...

Memang sah fainulzaqar dah terkena zakarnya dan selayaknya dia jadi mabok todi.

Tanpa Nama berkata...

Ustaz, u haramkan semua ilmu yang u ajar kepada puak2 UG berjiwa Umno nie.

Nampaknya puak UG ini dah ambiq sifat Tuhan - mengharamkan benda yang halal.

Zaman nabi, puak-puak munafik sedaya upaya ajak Sahabat2 Nabi nak bergabung dengan musuh, zaman sekarang (Oopppsss...jangan sebut nama Ustaz Hadi, nanti kene berak dek taik cicak).

Tanpa Nama berkata...

apa problemnyee dengan gambar tu? puak2 UG marah bila al-bakistani sindir UMNO? ke memang betui puak-puak UG ni dah ciom molot dengan UMNO??

sindir UMNO puak2 UG terasee? macam puak2 UMNO marah bila kita sindir APCO.

UG-UMNO-APCO

Fainulzaqar berkata...

1. Aku tak mabuk todi, yang mabuk ulamak kepala lutut hang yang menulis blog ni...Mabuk Barbican.

2. Pukimak Hang...aku bukan puak UG..aku UMNO sejati makan wang ehsan Terengganu buat beli Avanza aku ni...

Siapa yang mengharamkan yang halal....berbincang sesama Islam pun ulamak kangkong kau kata haram..Korang lah haramjadah..Mak kau tak basuh puki masa main ngan bapak kau sebelum dapat kau..tu pasal penuh air kencing kepala korang ni...

3. Suka aku lah nak cium molot ke..nak cium puki ke apa kau susah...

4. PAS Reform = UMNO Reform = Israel Reform = Neraka lah tempat korang...

Suka aku lah nak kata korang masuk neraka...

p.s Ko suruh ulamak kangkong ko haramkan ilmu yang dia ajar...apa ilmu yang dia ajar...balik balik keluar perkataan SIAL...SIAL..SIAL.. hang pi tanya semua masjid/surau yang dia pernah sesatkan..itulah perkataannya..

Tanpa Nama berkata...

Aku ikuti kuliah dia. Aku dengaq dia kuliah. dia kata sial bila sindir UMNO. kenapa puak2 UG gelabah?

aku tak sangka puak2 UG ni suka mencarut. Astaghfirullah..

Tanpa Nama berkata...

ustaz... standard hang boleh debat dengan nakhaie dah. hang jangan turunkan darjat hang dok layan blog-blog UG yang tak berani tunjuk diri tu.

Fainulzaqar berkata...

Tanpa nama 8.45 kata...
"Tak sangka puak2 UG ni suka mencarut'..Aku cuma ikut kata Tok Guru aku...dia pun suka mencarut, malah dia kata Tuhan pun mencarut..Kau nak cabar kenyataan Nik Aziz ke?

Standard hang cuma layak ngan Nakhaie..taik yang dibuang oleh PAS..kau tak layak nak berdebat dengan nama nama besar PAS. Sedarlah diri dah terbuang...SIAL..

Tanpa Nama berkata...

nama-nama besar PAS tak berani berdebat dengan Nakhaie. cakap kutuk belakang jee.....